[SCH] Arab

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Arab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 15:12

Dit was een uitdaging. Ik had namelijk nog nooit de moed bij elkaar geraapt om een wit paard te schilderen en was ook erg benieuwd naar hoe hij in contrast zou staan met een wat donkerdere achtergrond. Helaas had ik na 20 pogingen met de camera (en ik overdrijf helaas niet, want ik heb er 21 foto's van geschoten) geen foto die en scherp en kleurecht was. Ik had zelfs geen enkele foto die de kleuren goed weergaf: ze waren allemaal grauwer en blauwer (ai) dan de werkelijkheid.

Het echte schilderij vond ik zelf wel sfeervol, bijna sprookjesachtig. De foto pakt die sfeer helaas ook al niet en lijkt zelfs wat rommelig, detailloos en grauw. =(
En overdreven blauw-rood. Boos!

Over het onderwerp:

Dit is de hengst 26 Arab. Arab was geen Arabier, al doet die naam wel vermoeden. Het was een Akhal-Teke. Waarom hij Arab genoemd is blijft een mysterie omdat hij geen trekjes van dat ras had.

Arab was een schimmelhengst van 1.57m geboren in 1930. In die tijd ging het erg slecht met de Akhal-Teke. Er waren nog maar een handvol volbloeden over en de Russen hadden het briljante plan opgevat te kruisen met Engelse Volbloeds om een sneller en beter renpaard te fokken (wat ironisch is, aangezien het juist de Akhal is geweest die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dat ras). Omdat het voortbestaan van de Akhal-Teke ernstig werd bedreigd bedachten de Turkmenen een manier om aan te tonen dat de volbloeds beter waren dan de halfbloeden en Engelse Volbloeds. Daarom werd in 1935 een trektocht georganiseerd van Ashgabat tot Moskou over een lengte van 4300 km, waarvan 360km door barre woestijn (zonder voedsel en water werd deze doorkruist). De tocht werd in 84 dagen volbracht en slechts de volbloed Akhal-Teke en Iomud *ook een tak van de Turkoman* volbrachten de tocht succesvol. De meeste Anglo-Tekes en Engelse Volbloeds overleefden de trektocht niet eens. Stalin was zo onder de indruk dat hij het kruisen met Engelse Volbloeds stopzette en voortaan alleen nog volbloed Akhal-Teke wenste.

Arab was één van de hengsten die meedeed aan de tocht.
Daarnaast was hij een succesvol renpaard en springpaard. Op 16 jarige leeftijd sprong hij nog 2.12m en in 1945 leidde hij met generaal Zhukov op zijn rug de overwinningstocht van de Tweede Wereldoorlog in Moskou.
Hoewel hij niet heel rastypisch was (zoals ook in het schilderij te zien is: je zou niet meteen roepen "Akhal-Teke" als je hem ziet) en zijn nageslacht doorgaans ook minder type had, compenseerde hij dit door zijn uitzonderlijke prestaties en die van zijn nageslacht die met name goed presteren in de klassieke paardensport. Zijn zoon Absent (aanklikbaar voor de nieuwsgierigen) bijvoorbeeld won al op 8 jarige leeftijd goud op de Olympische Spelen in de dressuurring. Na 14 jaar onderzoek naar zijn nageslacht werd in 1990 Arab officieel lijnstichter.

Afbeelding

Geschilderd in acryl op 60x80 linnen. Hij is zoals gezegd veel minder grauw en blauw in het echt, maar ik zal maar moeten leven met deze bar slechte foto. Huilen

Ook het detail is erg blauwig. Dat terwijl er ontzettend veel andere kleuren dan alleen blauw in zitten (geel en groen maar ook soorten paars, roze, rood en grijs: allemaal zelf gemengd dus niks zo uit de tube/pot).
Afbeelding

En excuses aan iedereen die een Arabier verwachtte. Die komt er ook nog wel eens op doek. Knipoog
Ik zal deze waarschijnlijk nog wel eens scannen of een foto maken in de zomer, met wat meer licht (al de hele dag bewolkt hier en gisteren zelfs mistig).
Het beeld is overigens niet bedoeld als (heel) realistisch, maar meer een sfeer, uitstraling. Maar brand me er gerust op af. Vork Input is nl van harte welkom.

Op de een of andere manier is blauw altijd zo dominant aanwezig in foto's. Huilen Huilen

Seven

Re: [SCH] Arab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:34

ik weet niet wat het is maar de tot de schoft vind ik het mooi maar de benen en achterhand vind ik minder lijken in vergelijking met het hoofd en de voor mijn mening mooie manen zo plaatjeachtig
ik heb dr lang naar zitten kijken maar kan niet mn vinger op de sfeer leggen als ik het paard zie denk ik aan vluchten maar waarvan??

ik ben benieuwd naar jou input over de sfeer Haha!

(best n pittig commentaar voor iemand die hier niet eens 1 ding durft te plaatsen Bloos )

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:50

Altijd al nieuwschierig geweest naar een schimmel van jouw hand!
Bestaan er foto`s van het paard of heb je je gebaseerd op beschrijvingen ervan?
Die glas in lood stijl van je is heel apart! Ik weet niet waarom, maar ik had graag nog wat groene banen in de achtergrond gezien bij deze schimmel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:37

Om heel eerlijk te zijn Jorieke, vind ik hem zo-zo. Ik kan mijn vinger er niet opleggen; er lijkt iets te missen, of er klopt iets niet.
Je glas-in-lood-stijl is heel erg mooi, maar ik mis 'iets'. Iets wat ik bij Absent niet mis.
Ook klopt voor mijn gevoel het paard niet helemaal, hij staat schuin met zijn achterbenen maar het lijkt niet helemaal schuin. Ook het oog lijkt niet helemaal op de goede plaats te staan qua houding.
Verder vind ik je kleurgebruik in het paard heel erg goed gedaan: hij is niet wit meer, maar hij glanst alsof hij van parelmoer was (iets wat natuurlijk perfect past bij de koninklijke Akhal-Teke Knipoog )
Ook de ander kleurtjes in het paard (ik meen paars te zien?) staan erg mooi bij het geheel.
Toch heb ik wel eens betere van je gezien Jorieke (maar wie ben ik om dat te zeggen). Hij is zeker mooi, maar toch mis ik iets. Ik denk nog even verder en zal er later nog eens naar kijken, misschien dat ik het dan zie Lachen

Edit: Misschien mis ik kleur in de achtergrond, dat het wat te rood is... Maar het kan ook roder ogen door de foto.
Ik weet het nog steeds niet, hij zal in het echt misschien wel heel anders zijn (kom hem wel een keertje bekijken Clown ).
Ik kijk morgen nog wel een keertje, of ik het dan kan vinden. Misschien toch iets met de houding/verhoudingen van het paard? Ik weet het nog niet (kan ik echt niet tegen Clown ).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 01-01-08 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:08

Ik ben heel benieuwd, naar die sfeer waar jij het over hebt.
Benieuwd hoe hij in het echt is. Want in het echt, is een schilderij vaak zo extreem anders.
Ik vind je glas in lood stijl fantastisch, maar als ik het zo zie, was ik toch meer weg van je andere glas in lood werkjes. Die ik echt helemaal geweldig vind (zoals die van absent)

Ik heb een beetje het idee dat er 'iets' niet helemaal klopt.

Wel vind ik zijn schimmel kleur prachtig gelukt!
echt prachtig!

De achtergrond kleur vind ik ook helemaal top uitgekozen, echt prachtig, en dat vind ik dan weer iets wat ik evengoed, of misschien zelfs beter vind dan bij je andere glas in lood werkjes. Hij wijkt net een beetje af van de rest.

Dat maakt hem interessant,

Ik ben ook helemaal fan van jouw kleurgebruik, in iedere tekening/schilderij dat je maakt, zelf in je houtskool tekeningen lijkt soms kleur te zitten.

keep up the good work!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:10

eigenlijk zeg ik precies het zelfde als bente.. maar dan op 'mijn manier' Tong uitsteken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:16

Is dat `iets`waar jullie het over hebben niet het feit dat hij zich naar rechts gooit en als dit uit galop zou gebeuren zit hij overkruist met zn voorbenen terwijl hij toch binnenstelling heeft met zn hoofd?
Ik vond dat erg interessant, gaf mij het idee van een soort noodsprong of een snelle reflexbeweging.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 12:19

Het is idd een vluchtend paard. Een soort noodsprong zoals oneilltje79 al noemde. Ik heb er vandaag weer naar gekeken maar weet nog steeds niet goed waar het aan ligt. Volgens mijn vriend past het gedeelte van hoofd en hals tot schoft niet bij de rest van het paard. Ik blijf ernaar kijken maar blijf ook twijfelen of dat het wel is. Ook ik kan er mijn vinger niet opleggen.

Er bestaan enkele foto's van het paard (allemaal helaas uit een niet zo flatterende hoek) en 1 heel oud en wazig Russisch filmpje van de overwinningsparade op het Rode Plein in Moskou. Ik had dus niet zo heel veel om me op te baseren. Wat ik wel weet is dat zijn voorste hoeven donkerder waren dan zijn achterste en dat hij in zijn latere leven heel zuiver wit was.

Er zit absoluut groen in de banen van de achtergrond (en het paard zelf). Dat komt op de foto helemaal niet terug, daar zie je vooral rood en blauw heel aanwezig en eigenlijk gewoon geen groen. Ik baal enorm van het beperkte licht in de winter, krijg hem gewoon niet op de foto en dan is het ook moeilijk input te krijgen over wat er ontbreekt in dit schilderij wat andere van mijn werken wel hebben.

Ik weet zelf nl nog steeds niet waar het echt aan ligt.

Ik denk niet dat het de kleur is Bente. Ik denk dat er ook 'iets' niet klopt aan het paard. Ik wilde hem een vreemde draai geven, iets schuin en gebogen, omdat ik hem echt in een soort noodsprong wilde schilderen, wegstuivend zeg maar. Maar ik vermoed achteraf dat dit niet de beste keus was.

Het is jammer dat de kleur er dan niet goed uitkomt omdat die het schilderij toch sfeer meegeeft. Het eerste wat mijn vriend ook zei (daarna kwam veel gemompel over dat hij hem ook wat minder vond maar niet goed wist waarom) was dat het hem deed denken aan Shadowfax uit Lord of the Rings. Dat pakt het schilderij wel, maar toch is er iets. Misschien dat ik het straks wel zie...

En Fenna, hij wijkt idd net iets af van de rest, dat wilde ik zelf ook, mede omdat de kleur van dit paard zo opvallend (en een uitdaging) was. Maar wat het 'iets' nou is, ik zie het zelf ook maar wat het precies is. Pff.

Maar idd zoals Laura zegt, ik wilde hem een reflex of idee van een noodsprong meegeven, maar mogelijk is dat precies wat hem enigszins vreemd maakt. Misschien maakt dat hem juist interessant, of dat je er langer naar moet kijken om hem te kunnen waarderen, maar misschien ook wel niet en blijft het net 1 die wat minder is. Of alleen maar anders. Daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit...

Ik hoop toch een betere foto te kunnen maken als het weer het toestaat. Bedankt voor jullie commentaren. =)
En mijn vriend maar stug zeggen "pak er een foto bij van een vluchtend paard" uh... Clown Clown Clown liever niet? Of moet ik niet zo eigenwijs zijn? Clown

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

Hm, misschien heb ik iets gevonden, wat niet helemaal klopt. Het is heel klein en valt niet heel erg op, maar als ik er nu naar kijk zie ik het wel: het paardenlijf springt onze kant op, en is vanaf bovenaf een beetje gezien. Maar het hoofd en de hals draaien de andere kant op, waarbij het lijkt alsof je het hoofd van meer onderaf beziet. Zou dat het kunnen zijn? Meer kan ik nu niet vinden, het is "iets", wat niet helemaal klopt.
Verder nog steeds respect voor je kleurgebruik in het wit Jorieke Haha!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:25

Mooie sfeer, mooi kleurgebruik waarbij de achtergrond 'warm' en het onderwerp 'koel' van kleur is.
Na lang kijken meen ik het volgende op te merken; het lijf van het paard lijkt mij te lang overkomen. Daarbij is de voorpartij prachtig gespierd, zelfs barok echter de achterpartij is iel te noemen. De kont valt weg.
Het stukje heup wat nog nét boven de rug uitpiept komt vreemd over.

Ik weet echter dat verhoudingen soms vreemd overkomen wanneer een houding van een foto word geschilderd, terwijl ze toch écht kloppen. Ik krijg op mijn schilderijen daar ook opmerkingen over.

Tja, wat jammer toch dat het zo moeilijk is om een goede representatieve foto te maken van een schilderij. Ik denk dat het schilderij in het 'echt' totaal anders is dan op de foto, waarbij hoogstwaarschijnlijk een aantal opmerkingen al niet meer van toepassing zullen zijn.

Ik vind het een mooi schilderij en zou er graag naar kijken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:28

@freespirit: Ik denk dat het mooie van de werken van Josav is dat ze juist NIET van een foto zijn nageschilderd, maar dat de werken gebaseerd zijn op een beeld dat ze van een paard in haar hoofd heeft. Knipoog

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:25

oneilltje79 schreef:
@freespirit: Ik denk dat het mooie van de werken van Josav is dat ze juist NIET van een foto zijn nageschilderd, maar dat de werken gebaseerd zijn op een beeld dat ze van een paard in haar hoofd heeft. Knipoog

oeps...omdat ze het in haar beginpost had over de 21 foto's die ze geschoten had, die dus allemaal niet best waren, ben ik er vanuit gegaan dat de houding vanaf een (slechte) foto geschilderd is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:31

Het is weer echt een werkje in jouw typerende stijl, prachtig. Ja Het glas-in-lood effect blijft heel bijzonder om te zien.
Ik wacht nog even op een goede (as far as possible Haha! ) foto voor ik wat over de kleuren zeg. Lachen

Citaat:
Volgens mijn vriend past het gedeelte van hoofd en hals tot schoft niet bij de rest van het paard.

Ik denk inderdaad dat dat het is, ik moest even kijken maar dat viel me dat inderdaad op. Lachen

Het ´achterlijf´, van achter de schoft tot staart bekijken we van achter-boven (dit stuk van het paard vind ik het mooiste, het stukje van de heup wat je nog ziet, de bolling van de heup aan de kant van de kijker, de achterbenen die zo mooi ´onder spanning´ staan, super!).

De schouder en voorbenen bekijken we echter van onderen.

Het hoofd wordt aan het oog te zien van ons weggedaaid, maar voor de rest is het gewoon een zijkant-perspectief.

Het zijn voor mijn gevoel drie verschillende hoeken waardoor de boel net niet helemaal lekker aansluit.

Voor de rest blijft het een bijzonder plaatje om te zien met een aparte sfeer en veel dynamiek, hij springt echt weg. Ja Ook vind ik het mooi hoe je in vlakken weet te werken en toch een hoop details weet toe te voegen.

Ga je nu de hele bloedlijn af? Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:46

Eigenlijk het zelfde wat ik zei, Elanor Haha! Ik denk ook dat dat het is.
Ik zou het niet erg vinden als je de hele bloedlijn af gaat hoor Jorieke Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:01

De draai die zijn voorbenen maken waardoor je de onderkant van zijn hoef ziet, klopt volgens mij ook niet helemaal. Verder zie ik het nu ook, het gedeelte van kop tot schoft klopt niet helemaal bij de rest.
Ik ben wel benieuwd naar de foto's en het filmpje?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:40

De kleuren die je in het paard hebt verwerkt vind ik echt heel erg mooi! Het is hierboven al een keer gezegd, er lijkt wel een parelmoerglans over het paard te liggen. Verder kan ik alleen maar saai zijn en me aansluiten bij o.a. elanor wat gezegd is over de houding. Het lichaam van een paard kan niet in een logische verhouding zijn als het paard zo wegspringt maar er lijkt inderdaad net geen samenhang aanwezig te zijn
lastig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:40

De kleuren heb je, nu de verhoudingen nog. Echt heel erg knap gedaan, het kleurenwerk is supermooi en het ís een paard. Maar de achterkant klopt niet met de voorkant zeg maar. Als je de verhouding goed hebt, is het schilderij prima.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:50

Inmiddels zijn er een paar dagen overheen gegaan en na hem bij de schoonouder in de woonkamer te hebben 'gedumpt' zodat ik er noodgedwongen de godganse vakantie continue tegen aan moest kijken ben ik er eigenlijk een beetje over uit dat een paard gewoon rare sprongen kan maken die niet altijd logisch zijn mbt positionering en binnen of buitenstelling. Ik ben aan hem gewend geraakt langzaamaan en kan hem nu (hopelijk) steeds meer waarderen, ook omdat er idd een fijne parelmoerglans overzit (die niet uit een potje komt, er zitten zeker vijf lagen in het paardje).

De houding lijkt wat bizar, maar zoals ik al zei, paarden die wegduiken... als ik ze zie denk ik ook soms huh wat doet die? En dit is een momentopname, in die zin dus vergelijkbaar met die ene foto waar je paard wegstuift en je denkt huh hoe staat hij nou??

Kan ook de gewenning zijn hoor versus het niet gewend zijn een paard in zo'n 'aparte' houding terug te zien in een schilderij, want tja er zijn logischere houdingen waarbij niet je eerste gedachte is "huh". In die zin had ik er misschien beter over na moeten denken en niet heel eigenwijs na wat voorschetsen op papier de markeerstift moeten pakken en er met dikke zwarte inkt op los te gaan op het doek. Nagelbijten / Gniffelen

@freespirit: het lijf lijkt idd wat lang. Het is dan ook een Akhal-Teke. Deze is voor Akhal-Teke begrippen zelfs nog vrij compact qua bouw (ook van het zwaardere type). Dat puntje ben ik dus niet echt met je eens, gezien het ras. En idd zoals Oneilltje79 al opmerkte, ik schilder foto's niet na. Ik vorm idd een driedimensionaal beeld in mijn hoofd, dat beeld komt tot leven, beweegt in mijn hoofd en dan ineens boem! Zo komt ie eruit. (ok dat klinkt misschien wat knullig) Het nadeel van het niet gebruiken van directe referenties *ik snuif zeg maar eerst het karakter en de atmosfeer op van zo'n paardje* kan ertoe leiden dat ik of te ver ga in mijn stileren of de verhoudingen af en toe toch een beetje in de knel komen, wat ik voor dit type werken niet zo'n probleem vind. Het is misschien nog wel figuratief, maar fotorealistisch is het al lang niet meer. Lachen

@elanor: bedankt voor het meedenken. Over zijn houding heb ik inmiddels ook al het een en ander nagelopen en gedacht, en nu hij wat went vind ik dat hij gewoon zo dynamisch hoort. Gekke bokkesprong, toch? Haha!

Ik ga waarschijnlijk wel een heel aantal 'bekende' Tekes vastleggen ja. Heb nu 1 op de ezel staan *tijdelijk onderbroken wegens drukte en gezondheid* van Karlavach en Kambar, vader en zoon waarvan de vader een lijnstichter werd en zoon meervoudig kampioen en de trots van Turkmenistan. Maar die laat nog ff op zich wachten vermoed ik.

En toch blijf ik erbij dat hij wel klopt en niet klopt en daardoor wel klopt. Clown Al lijkt het nu of ik niet tegen kritiek kan. Haha! Haha!

@bizzybijtje: hihi, ik blijf erbij dat het met de verhoudingen wat meevalt, al is idd zijn front grover dan zijn achterhand, maar dat hebben AT hengsten op een of andere manier best vaak. Gekke beesten. Toch had zijn kont misschien toch wat flinker gemogen, maar dan miste hij naar mijn idee (want die dikkere kont had hij eerst wel, oei oei) net weer teveel type en dat is zonde want al was de hengst niet zo fraai in type, hij heeft veel betekent voor de Akhal Teke in de klassieke sport. Bedankt voor je commentaar, al moest ik er stiekem wel om lachen (niet vervelend hoor, maar de eerste keer dat ik het las klonk het net of ik maar weer terug moest naar de basis, hihi, al weet ik wel dat je dat niet bedoelt). Haha! Ik vind het schilderij nu wel al prima, ik laat hem waarschijnlijk zo, al kan dat als een blad aan de boom ook nogal eens veranderen bij mij. Het blijft moeilijk, zo uit je hoofd een paard toveren die een rare noodsprong maakt, dat blijkt wel. Vork

Ik heb even gezocht of ik het filmpje van Arab kon vinden online en na ff zoeken kwam ik hem tegen: http://www.youtube.com/watch?v=HUw_wKYh3l8
Een paar foto's is hier te vinden: http://www.maak.ru/inform.php3?id=118 al zijn ze allemaal uit een verkeerde hoek genomen waardoor de verhoudingen wat raar zijn, dan is het vaak gewoon heel erg gokken en afgaan op wat je aan beeldmateriaal hebt (ik heb nog een twee of drie foto's weten op te duikelen, maar verder zijn er alleen beschrijvingen van het dier en afstammelingen). Ach, laat mij weer voldoende ruimte om er op los te fantaseren en van dit soort 'aparten' te voorschijn te toveren. Tong uitsteken

Pfft, waarom kan ik nou nooit gewoon eens kort antwoorden? Dromen