[TEK] Zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[TEK] Zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:33

Ik zit een beetje vast en heb echt even wat feedback nodig Clown . Twijfelde of ik het wel zou plaatsen maar is beter om even wat meningen te vragen dan te gaan zitten klooien, verpesten en weer aan de kant te gooien.

Deze tekening is dus nog niet af, en ook is dit geen wip topic.

Afbeelding
Orgineel is ong 2400px hoog, 300 dpi
Gemaakt in photoshop, en ben er nu al zo'n half jaar af en aan mee bezig Clown . Kleur veranderd, alles weer opnieuw, verschillende stijlen, maar ik heb nu eindelijk een stijl gevonden waarmee ik ook daadwerkelijk dingen voor elkaar krijg Nagelbijten / Gniffelen .

Maar goed, de tekening moet dus een zwart paard zijn, enkel blauw tinten gebruikt en hier en daar komen wat bruine accenten, zoals op het hoofd, maar dat is om hem meer eenheid te geven met het paard wat ernaast komt te staan.

Waar ik voornamelijk mee vast zit is het lichaam, details tekenen gaat hartstikke goed, maar grotere oppervlakten heb ik nog erg veel moeite mee.
Ook de kleuren wil ik graag weten hoe die eruit zien bij jullie. Ik zie iig al dat hij met uploaden donkerder is geworden. Maar is hij te donker? Ik had hem al een flink stuk lichter gemaakt, maar als ik hem zo klein geupload zie is hij toch wel weer erg donker. De donkerste schaduwen en slagschaduwen moeten er nog in komen evenals het echte wit van de glans.
En is hij niet te blauw?

Details zitten er dus nog niet helemaal in, enkel bij het hoofd, en ben halverwege de borst gestopt, deze ziet er dus nog een beetje vreemd uit. Je kunt ze ook bijna niet zien eigenlijk op zo klein formaat. Vorm van de hoeven klopt ook nog niet helemaal maar dat zijn allemaal van die kleine dingen die bij de afwerking wel komen.
Proefdruk heb ik nog niet kunnen maken dus daar heb ik de kleuren nog niet kunnen testen.
Als je verder nog iets ziet, roep maar.

Voor je een berichtje plaatst, lees alsjeblieft bovenstaande tekst, enkel reacties als mooi of niet mooi heb ik dus helemaal niets, die mag je plaatsen zodra het eindresultaat er is Knipoog . Onderbouw je reactie zodat ik weet waar ik goed of niet goed bezig ben. En ik zou het erg fijn vinden antwoord te krijgen op bovenstaande vragen Lachen

Skogsmulle

Re: [TEK] Zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:21

Nu zal ik dan maar mijn mening en feedback geven Lachen

Het is lastig om te zeggen wat wel of niet klopt aan deze tekening, anatomisch gezien, aangezien je dit niet van een foto hebt.
Wat mij gelijk opvalt is dat de benen te kort zijn. OF, het lijf en de hals niet in verhouding met de benen. Dit vind ik lastig zonder foto te beoordelen, omdat er natuurlijk paarden zijn met kortere benen of een langere rug. De voorhand vind ik niet helemaal kloppen: ik mis te weinig diepte in spieren en de spieren lijken te klein. Hij ziet eruit als een stevig paard, puur. Daarbij hoort een wat stevigere borst (eigenlijk ook nek, maar dat smalle heeft wat elegants en jongs).
Ik denk toch echt dat je de benen langer zou moeten maken (borstkas dus iets groter, knieen lager en pijpbeen etc ook langer).

Je kleurgebruik vind ik super, houden zo. Misschien zou wat rood (dus paars) niet mis staan (maar volgens mij zit er al ook een warmere tint doorheen?).
Wat me nu erg opvalt, is dat je de hoeven op vrijwel dezelfde hoogte hebt gehouden. Dat klopt natuurlijk niet: voor hoort op de tekening lager te zijn. Misschien dat de tekening al veel échter' lijkt, als je alleen de voorbenen iets langer maakt.

Ik vind het mooi zoals je de staart hebt gedaan, maar het lijkt nog teveel op een stijf geheel in plaats van een wapperende staart. Misschien is dat ook je stijl, en als je dat mooi vindt vooral laten zo.

Het hoofd vind ik gewoon schitterend gedaan: details en uitdrukking zijn top. Het oogt wat groot, maar als dit een fries is, zal dat ook zo in het echt zijn.
Ik geef toe dat hij erg donker is: de scheiding tussen staart en achterbeen is moeilijk te vinden, maar ik vind het niet mis staan. Als je deze gaat afdrukken zal hij waarschijnlijk wel nog donkerder gaan lijken; dat is wel een minpuntje, want op de computer lijkt een tekening of foto vaak mooier omdat het licht uit het scherm zelf komt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heb je ook je andere versies bewaard? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 15:50

Het paard is geen bepaald ras, het moet een potig paard zijn, beetje bulldog achtig maar toch weer meer paard Clown . Aan de verhoudingen ga ik verder niets doen, die kloppen imo wel. Hij is vanuit een laag perspectief, paard wat ernaast staat heeft het hoofd naar beneden en ben uitgegaan van de horizon op ongeveer ooghoogte van dat paard. Daarom zie je nu ook wat meer van de onderkant van de buik en de borst, denk dat die daarom nu wat lang lijkt maar dat stuk is dus nog niet af, ik denk dat het met de schaduwen erin wat minder smal lijkt. En daarom staan de hoeven dus op bijna gelijke hoogte.
De nek is idd wel wat smal/lang, nu ga ik daar weer aan twijfellen Nagelbijten / Gniffelen .

Het lichaam zit nog geen warmere tint bij, wel een blauw die wat naar paars neigt maar omdat het echt een puur zwart paard moet worden heb ik geen rood gebruikt. Op het hoofd wel een oranjebruine die ik wel een beetje wil verwerken in de rest om hem meer samen te trekken met het andere paard. Ik twijfel nog een beetje of dat wel een goed idee is eigenlijk.

Zo'n prop staart is niet mijn stijl nee, in het klein lijkt het idd net zo'n punt van een penseel, daar moet ik wat aan gaan doen.
De scheiding vind ik wat moeilijk, het is beide zwart, maar is de staart zwarter of het paard? Denk dat een van beide wat meer glans moet gaan krijgen om een duidelijkere scheiding te maken?

En bedankt, ik heb er zeker wat aan! Ik heb alleen geen andere versies bewaard, normaal doe ik dat eigenlijk wel altijd maar ik zat er deze keer zo goed in dat ik het helemaal ben vergeten Clown .

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:58

Qua kleur is hij bij mij zwartpaars... ik vind hem te blauw/paars. Probeer anders eens iets groen? Donkergrijs? Ik weet niet hoe het uitpakt maar ik denk dat wat grijstinten ook wel goed doen. Zeker in combinatie met het blauw. Maar probeer toch eens, al is het maar op een klein stukje, veel donkere kleuren te gebruiken. Grasgroen heeft natuurlijk wel een heel ander effect dan dennegroen of in ieder geval een stuk donkerder zeg maar Lachen

Ik moet daarbij altijd weer denken aan een schilderij van een witte arabier, in het hele dier was vrijwel geen wit gebruikt. Van licht geel tot rood, groen, blauw, paars, bruin, alle kleuren kwamen erin voor maar bijna geen wit en toch zag je direct dat het zicho m een witte handeld.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:00

Hij is donkerpaars, donkerblauw, zwart hier met wat highlights.
Als ik er van iets bovenaf op kijk (sta voor beeldscherm ipv zit) zit er meer lila in.
Zal 'm zo nog op mijn Mac bewonderen, maar ik vind de kleur eigenlijk wel goed zo voor een zwart paard. Ik zou hem in ieder geval niet lichter doen.
Niet te blauw hier - het is meer grijzig doffer blauw, niet fel dus niet "echt" blauw.
Ik vind het bruine in het hoofd ook erg mooi.
Verder lastig te zeggen omdat het nog niet af is - de kleuren eromheen/achtergrond laten het er toch anders uit zien....
Succes!( duurt verrekte lang zo'n groot formaat Knipoog )