[TEK] Rashani in pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

[TEK] Rashani in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:50

Hierbij mijn nieuwste opdracht: Rashani.

Formaat is 40 x 50 cm, gemaakt met softpastel en pastelpotloden. Ik heb er lang over gedaan, maar liefst 5 weken. Niet alleen heb ik het razenddruk gehad met mijn gezinnetje, een paar weken geleden is er bij mijn zus MS vastgesteld, wat ook een enorme impact heeft gehad.

Het heeft me wel duidelijk gemaakt dat de meest vanzelfsprekende dingen in het leven je zo maar op elk willekeurig moment afgenomen kunnen worden door het lot, wat mij wel weer een enorme boost heeft gegeven om vooral door te gaan met tekenen.

Hier is ze, ik hoop dat jullie haar mooi vinden:

Afbeelding

Anoniem

Re: [TEK] Rashani in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:49

wauw wat een óntzettend mooi werkje heb je weer gemaakt Wow! Wow!
vind hem echt heel erg mooi Ja zo veel diepte en detail en schaduwen Wow!
alleen is de neus ietsje raar in mijn ogen? het rechterneusgat lijkt me namelijk ietsje scheef?

verder vind ik ht echt een super werkje Ja dat stof bij de hoefjes, maakt het echt helemaal af Wow!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:54

Jij hebt zoo een heerlijke 'zachte' stijl, echt helemaal geweldig!

Lijkt me erg leuk om eens wat tussenstappen van een tekening van jou te zien! Haha!

En heel veel sterkte met de vervelende gebeurtenissen van de laatste tijd Ach gut

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:28

astridjhu schreef:
alleen is de neus ietsje raar in mijn ogen? het rechterneusgat lijkt me namelijk ietsje scheef?
Ik heb er nog eens naar zitten kijken en niet om mezelf er uit te l*llen, maar het klopt toch wel met de referentiefoto. Paard heeft wel het hoofd gekanteld wat een hele moeilijke pose oplevert om in perspectief te zien.
En ze heeft zowiezo aparte neusgaten als ze in aktie is, net of daar een luchtkussentje onderzit, heel specifiek en karakteristiek Ja . Ik vond dat heel leuk om te tekenen Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:56

Lovers Echt helemaal Rashani. Echt zoals ze daar op me af kwam Haha! Kan er uren naar blijven kijken. Madam blaast bij het minste of geringste al haar neusgaten op, dus het zal wel een momentopname zijn, maar absoluut dus passend Haha! Nog steeds niks nuttigs uit te brengen. Gewoon 'wauw'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:09

Geweldig! Ik vind jou tekenstijl echt heel mooi Ja
Heerlijk die zachte kleuren, en de highlights in de manen vind ik ook erg mooi.
De neusgaten vielen me ook al op, alsof ze een beetje te veel voor op de neus zitten, maarja als het op de foto ook zo is dan vind ik em helemaal super, geen commentaar Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:25

Heel net portret, en ik dit soort werkjes van jou zoveel leuker dan die standaard hoofdportretten. =)

Ze heeft een apart neusje, dat viel me ook op, maar ik vertrouw erop dat ze dat dan gewoon heeft. Haha!

De wijze waarop je haar in een setting hebt proberen te plaatsen vind ik beduidend minder. Ik begrijp dat als je een actieportret maakt en het dier helemaal uitwerkt het raar en kaal is als ze zo met haar beentjes gooit in het niets. Maar het stof vind ik tja, hoe leg ik dat uit... wat weinig. Niet an sich, maar gewoon de manier waarop het nu is gedaan, zo rondom de paardenbeentjes in een omcirkelende vorm en verder niets, doet erg onaf en gek aan en dat vind ik wel jammer.
Ik vind de highlights persoonlijk niet zo mooi, ze ogen zo in dit beeld wat te grauw denk ik.

Maar verder als vanouds technisch heel goed portret. Ja

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:05

Wauw, prachtig weer Ingrid! Ja
Ik vind het zó mooi hoe je de onderwerpen altijd zo'n mooie glans geeft, ook je kleurgebruik is uitmuntend.

Super wer! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:12

Remy schreef:
astridjhu schreef:
Ik heb er nog eens naar zitten kijken en niet om mezelf er uit te l*llen, maar het klopt toch wel met de referentiefoto. Paard heeft wel het hoofd gekanteld wat een hele moeilijke pose oplevert om in perspectief te zien.
En ze heeft zowiezo aparte neusgaten als ze in aktie is, net of daar een luchtkussentje onderzit, heel specifiek en karakteristiek Ja . Ik vond dat heel leuk om te tekenen Haha!

dan heb ik niks gezegt Knipoog
nogmaals, ik vind het een super tekening Wow!
ziet er ook wel heel lievig uit met die neusgaatjes zo *LOL* Tong uitsteken

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:13

rebeltje schreef:
Lovers Echt helemaal Rashani. Echt zoals ze daar op me af kwam Haha! Kan er uren naar blijven kijken. Madam blaast bij het minste of geringste al haar neusgaten op, dus het zal wel een momentopname zijn, maar absoluut dus passend Haha! Nog steeds niks nuttigs uit te brengen. Gewoon 'wauw'

*LOL* Nou, als ze eenmaal bij je in de kamer hangt mag je er ook uren naar blijven kijken *LOL* Deze pittige dame is dus van Rebeltje, voor diegenen die dat nog niet begrepen hadden Knipoog

Jorieke, bedankt voor je punten. Ik moet zeggen dat ik ook heb zitten prakizeren hoe ik die ondergrond het beste zou kunnen aanpakken. Meestal heeft er wel minstens 1 been kontakt met de grond en dan heb je een ijkpuntje van waaruit je dat kunt aangeven. Hier is het paard midden in een zweefmoment, in een bak met snippers. Ik heb wat verschillende dingetjes uitgeprobeerd in photoshop om een indruk te krijgen en dan bleek dat als ik meer grond erbij maakte, dat dan rond de benen moest komen en dat ten koste gaat van de dynamiek van het beenwerk. Vandaar dat ik me aan het stofwolkje gehouden heb dat rond die beentjes opstuift. Ik was bang dat als ik dat zou overdrijven, het leek alsof ze op een echte wolk zou galopperen, en aangezien het geen memorial is... Vingers aflikken En ik moet zeggen dat ik zelf wel heel leuk vind hoe dat uitpakte Bloos

Welke highlights bedoel je? Die in de manen en staart?

Verder iedereen bedankt voor de commentaren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:22

Prachtig, ik kan niet anders zeggen!!! Hij galoppeert bijna van m'n scherm af. Haha!
Sterkte met alle vervelende dingen. Ik denk dat lekker tekenen inderdaad een goede afleiding is Ach gut

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:21

Ik doelde op de highlights in het paardje zelf, want die in de manen en staart vind ik juist enorm goed, heel zacht en geven het idee van zonlicht. Ik denk zelf ook dat een 'echte' ondergrond minder had gepast, maar dat je hem nu misschien wat meer had mogen laten uitlopen naar rechts (de stofwolk bedoel ik) om zo een balans te maken in je tekening omdat die al naar links gaat zeg maar. Je hebt wel absoluut heel goed dat stof effect gedaan. Heb je daar een speciale techniek voor gebruikt?

En veel sterkte met je zus.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:25

ik ben altijd zooooo weg van jouw werk....al toen ik je eerste werk zag dacht ik...ooit als ik het geld heb wil ik dat er een tekening komt van Diesel die door jou gemaakt is....geweldig gewoon....

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:27

owja..even een vraag...wel merk potlood gebruik je??? Ik heb een paar pastelpotloden maar vind ze verschrikkelijk...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:34

Erg mooi gedaan !!!!!!!!! Voor wat betreft de stofwolkjes zou ik persoonlijk die wat meer naar rechtsachter uitwerken; alsof ze al van ver komt aangalloperen. Maar....nogmaals, prachtige tekening !!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:33

Hij is in 1 woord schitterend Ja

Ik vind dat je de structuur ontzettend goed hebt weten neer te zetten; het is echt een zacht paard met een fluwele vacht. Ook de manen, petje af.
Het enige dat me stoort is de stand van het rechtervoorbeen (of in verhouding met de linker). Het lijkt niet helemaal anatomisch te kloppen, misschien iets te dun.
Ook de stofwolk zou inderdaad wat meer mogen zijn (kan begrijpen dat je dat eerst niet aandurfde vanwege het memorial-effect Knipoog ).

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:35

Wooooooww! Wow! Wow! Díe is zacht! Prachtig gedaan, ontzettend aaibaar en die beweging heb je er echt uit laten springen. Prachtig in detail verwerkt en de stofwolk maakt het helemaal af. Imo hoeft het niet meer te worden. Lachen Topwerk!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:27

Wat een prachtig werk weer! (mooi paard ook!) Heel zacht. Supermooi licht en bespiering!
Glim in het oog lijkt ietsje dof op de foto, en misschien kan de "stofwolk" nog een heel klein stukje verder links onderaan (een stukje erbij alleen het onderste randje, in de richting van waar je naam staat? )

Sterkte met je zus!!

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:44

ay remy, das geen goed nieuws .... veel sterkte ermee!

Wat betreft je tekening, wat geven die lichte tinten een superzachte uitstraling aan deze tekening..bijna een droombeeld. echt prachtig gedaan.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:24

Mooi portret weer!
Jouw stijl is zo zacht, echt heel mooi.
Stofwolkjes stoort me eigenlijk niet, alleen als ik me er blind op ga staren, maar mijn aandacht gaat liever naar dat mooie paardje met apart hoofdje Haha!

en sterkte met deze situatie!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:27

Wauwie die is sjiek!!!
Klopt het dat je normaal meer hoofden ipv hele paaren portreteert? Waar ligt je voorkeur?
Veel sterkte met je zus!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 16:04

En wederom bedankt voor de reacties Lachen

Tja, hoe maak ik die stofwolkjes... beetje krijt op de vinger, tappen, vegen, bijtekenen... beetje op gevoel werken.

Citaat:
Klopt het dat je normaal meer hoofden ipv hele paaren portreteert? Waar ligt je voorkeur?

Momenteel kan ik mijn werk in 3 soorten opsplitsen:
- de portretten zijn heel erg intens, daar stop ik heel veel in en als ik er één af heb dan voel ik me afgetapt. Het op papier zetten van het karakter kost heel veel van mijn energie. Ik vind ze leuk om te doen omdat er achter elk dier een verhaal zit en daardoor zijn die portretten niet alleen voor de eigenaren speciaal, maar ook voor mij.
- de hele paarden/aktietekeningen,daar haal ik energie uit, als ik daarmee klaar ben dan heb ik energie getankt. Het uitbeelden van een karakter is veel makkelijker als het dier in een beweging is omdat dat de uitstraling veel completer weergeeft. In de portretten moet ik echt in mezelf gaan zoeken naar die uitstraling. Ik hoop dat ik dat duidelijk opschrijf zo Knipoog

Van beide geeft het telkens weer een enorme voldoening als ik iets geschapen heb waar mensen zo ontzettend blij mee zijn Ja . Het geld is welkom hoor, maar vooral die dankbare reacties hebben zo'n boost-effekt. Dat ik meer portretten gemaakt heb ligt ook aan het feit dat als iemand zijn paard uitgebeeld wil hebben, er niet altijd gedacht wordt aan iets anders dan een portret. Het gaat dan eigenlijk niet eens zozeer om een uit/afbeelding, eigenlijk willen de meeste mensen hun eigen paard letterlijk in huis halen, die dan vanaf de muur naar binnen kijkt.

- mijn eigen werk: als ik voor mezelf bezig ben dan kies ik voor spectaculaire, spetterende aktie. Daar ben ik nu ook mee bezig, in de vorm van een westernaktie-serie. Die gaat echt uitbeelden waar mijn eigen liefde ligt.

Als deze drie in balans zijn is het goed, alleen heb ik mezelf de laatste tijd wat verstrikt ik de opdrachten (nee zeggen is zó moeilijk Vingers aflikken ), ben maar doorgegaan van de ene in de andere opdracht en ben zodoende niet aan mijn eigen werk toegekomen en dat mis ik.
Vandaar dat ik mijn opdrachtenlijst nu even gesloten heb, zodat ik die serie ook ondertussen kan maken. Ik zou het zo leuk vinden om eens iets van mezèlf te laten zien, dat is nl meer dan alleen portretteren Vork

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 16:48

peaches schreef:
owja..even een vraag...wel merk potlood gebruik je??? Ik heb een paar pastelpotloden maar vind ze verschrikkelijk...

Wat ik maar kan krijgen, als het maar de juiste kleur heeft (en uiteraard goed van kwaliteit is). Ik heb 3 verschillende merken: van gogh, bruynzeel en faber castell. Zit erg veel verschil in hardheid en kleurafgifte maar ik heb gemerkt dat ik daar nu wel mee om kan gaan. Een paar jaar geleden had ik altijd hetzelfde materiaal, en als ik dan eens een ander merk moest nemen (papier, krijt of potloden) had dat weer andere eigenschappen en kon ik daar niet altijd mee werken. De afgelopen jaren heb ik geleerd mijn techniek daar aan aan te passen en daarmee ben ik veel flexibeler geworden.

Dus voor mij zijn de kleuren het belangrijkste, niet het merk. Hoewel ik moet zeggen dat dat niet voor de krijtjes geldt, daar wil ik alleen de allerbeste kwaliteit van omdat dat met duurzaamheid van de tekening te maken heeft. Als je je werk verkoopt vind ik dat je verplicht bent om ervoor te zorgen dat je tekening niet na 10 jaar vervaagd is.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:57

Bloos! Ingrid!! Wat een prachtige tekening, wat een actie en beweging zit er in, kan hier echt geen onderbouwd commentaar opgeven Ook de stofwolk vind ik onwijs goed gedaan en passend, het benadrukt in mijn ogen de beweging van Rashani.

Kan me wel vinden in het stukje wat je schrijft over je werk kunnen opsplitsen in 3 soorten Knipoog

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:05

Wát een sterk portret weer. Hoe krijg je het toch voorelkaar om zo kenmerkend mooi en zacht te tekenen. Heel herkenbaar altijd. Vind dit paard in actie ook errug mooi om te zien, als je niet oppast komt hij zo uit het papier denderen. topwerk weer.