[FOTO]eerste paardenshoot :D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

[FOTO]eerste paardenshoot :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 13:59

Afgelopen zaterdag mijn allereerste 'fotoshoot' met paard gehouden.
De prachtige merrie van een stalgenootje was model Haha! .

Paard in kwestie is een warmbloed x Fries.
7 jaar oud.

Graag commentaar / tips/... ik weet zelf niet goed wat ik van het resultaat moet denken. Vind soms de kleuren niet echt geslaagd Bloos .
Foto's zijn genomen mijn Nikon D40X spiegelreflexcamera.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
#6 Lovers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

foto's hebben copyright. Gelieve deze dus niet te gebruiken.

LisaW

Re: [FOTO]eerste paardenshoot :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:02

Ik vind het mooie foto's voor de eerste keer! Lachen
Ook een mooi paardje.
Probeer wel, vooral bij de bovenste foto's, wat meer ruimte in de foto te krijgen.
Dus iets verder weg staan, of uitzoomen Knipoog
En foto 7 en 13 zijn iets onscherp, maar het is ook moeilijk fotograveren in de binnenbak.
Succes nog met fotograveren, gewoon veel oefenen, komt wel goed! Lachen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:56

Leuke composities, je kunt duidelijk zien dat je er opgelet hebt geen storende achtergrond te hebben. Het paard ziet er netjes uit en kijkt mooi vrolijk. Echter valt me op dat de bandages wel erg wit zijn, misschien ook wel lichtelijk overbelicht. Je gehele foto's zijn ook net niet echt helemaal warm en scherp waardoor ze er niet echt uit springen.

Heb je alles zelf ingesteld?

De binnenbak foto's zijn inderdaad niet echt scherp en met erg veel ruis, heb je de ISO erg omhoog gegooid?

Veel blijven oefenen ziet er al erg leuk uit!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:34

ik ga mee met fairytail. Ik zou echter willen opmerken dat je de hals van het paard erg prominent in beeld hebt gebracht, terwijl ze best wel een onbespierd hertehalsje heeft. Misschien kun je de volgende keer voor een compositie meer schuin van voren kiezen, zodat dat mindere puntje een beetje gecamoufleerd wordt.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:42

Wow! Je ziet echt héél erg dat er fries in zit.

Ik vind de foto's niet speciaal, maar inderdaad wel geen storende achtergronden. Goed dat je daarop gelet hebt!

Maar voor een eerste shoot zeker niet slecht Haha!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 17:54

Bedankt voor de heel erg nuttige tips!!
Ik heb de camera slechts een tweetal weken en het is voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik op paarden oefen. ( mijn katten waren telkens het slachtoffer).
Het is best moeilijker dan het lijkt Bloos

Shalbo schreef:
ik ga mee met fairytail. Ik zou echter willen opmerken dat je de hals van het paard erg prominent in beeld hebt gebracht, terwijl ze best wel een onbespierd hertehalsje heeft. Misschien kun je de volgende keer voor een compositie meer schuin van voren kiezen, zodat dat mindere puntje een beetje gecamoufleerd wordt.

Ik vond persoonlijk dat haar hals en hoofd een heel fiere houding uitstralen en vandaar dat ik er op die manier ook foto's van genomen heb. Maar heel fijn om het eens langs de andere kant te horen ( ivm hertenhalsje). Heel goeie tip!! Bedankt!!

Fairytail schreef:
Leuke composities, je kunt duidelijk zien dat je er opgelet hebt geen storende achtergrond te hebben. Het paard ziet er netjes uit en kijkt mooi vrolijk. Echter valt me op dat de bandages wel erg wit zijn, misschien ook wel lichtelijk overbelicht. Je gehele foto's zijn ook net niet echt helemaal warm en scherp waardoor ze er niet echt uit springen.

Heb je alles zelf ingesteld?

De binnenbak foto's zijn inderdaad niet echt scherp en met erg veel ruis, heb je de ISO erg omhoog gegooid?

Veel blijven oefenen ziet er al erg leuk uit!

De achtergrond is inderdaad met veel zorg uitgekozen Haha!
Ik vond de kleuren inderdaad ook niet heel warm aandoen.
Ik heb niet alles zelf ingesteld : enkel een beetje gespeeld met de verschillende automatische standen die er op zitten. Ik ben bezig met de hele handleiding te lezen en ga gewoon blijven oefenen.
De binnenbak foto's zijn inderdaad niet heel erg scherp. Ook een puntje om aan te werken.

LisaW schreef:
Ik vind het mooie foto's voor de eerste keer! Lachen
Ook een mooi paardje.
Probeer wel, vooral bij de bovenste foto's, wat meer ruimte in de foto te krijgen.
Dus iets verder weg staan, of uitzoomen Knipoog
En foto 7 en 13 zijn iets onscherp, maar het is ook moeilijk fotograveren in de binnenbak.
Succes nog met fotograveren, gewoon veel oefenen, komt wel goed! Lachen

Ook bedankt voor de tip. de volgende keer n beetje meer afstand nemen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:20

wil je eens op Candy komen oefenen? die heeft ook een hertenhalsje Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:27

Ontzettende leuke foto's voor de eerste keer hoor, inderdaad de achtergrondkeuze vind ik heel goed Ja Heb toch nog wel wat puntjes kunnen vinden:

1. Gelijk de foto waarop het hertehalsje (hier al eerder genoemd) goed te zien is. Foto recht van voren, iets vanaf beneden met een gedraaide hals van een paard is eigenlijk nóóit een goede pose. Zelfs een paard met een mooie stevige hals komt er hier onvoordelig uit. Een pose van recht van voren doet een paard vaak ook wat dik lijken. Bij deze niet hoor, maar gewoon een algemene tip, haha, één stapje naar links of rechts doet het vaak veel beter Lachen

2. Erg mooi, maar lijkt ook wat vanaf beneden gemaakt, waardoor de proporties niet helemaal lijken te kloppen. Het is niet storend bij deze foto, maar zou er toch op letten. Ik weet niet of je echt door je knieën bent gegaan bij het foto's maken oid? Het is nl. veel mooier als je een foto op ooghoogte hebt met het paard.

3. Sorry, deze vind ik niet zo heel geslaagd. Paard heeft ogen bijna dicht, staat er niet heel alert op en ik zou wat meer ruimte bij het hoofd overlaten. Zelf probeer ik altijd nog wat ruimte over te houden in de kijkrichting van het paard, dat geeft een open foto..

4. Ietsjes overbelicht maar niet storend, wat wel jammer is, is dat het paard ook hier niet helemaal alert staat.

5. Mooi! Ik had hem alleen liever met een andere achtergrond gezien, de staart is nu namelijk wat onderbelicht, en de lucht overbelicht. Als je een plekje had gezocht waar wat minder lucht was, kon je de foto iets lichter maken, en kwam die mooie staart nog beter uit!

6. Vind ik echt de beste uit deze serie! Kleuren zijn mooi en de foto is scherp! Ja

7. Weer een stuk minder, teveel ruis, niet scherp en ik zie te weinig van beide 'modellen'..

8. Ook heel erg mooi, helder, scherp, al had ik liever wat meer ruimte bij het hoofd gezien.

9. Ook mooi, maar weer zo van onderen genomen.

10. Qua kleur de mooiste foto, heel diep, maar paard staat er niet alert op.

11. Wauw.. echt héél mooi! Had hem liever íéts lichter gezien, maar dit heeft ook wel iets erg mysterieus..

12. Héél lief, en als je deze vergelijkt met de eerste foto ook véél beter, wat een stapje opzij al niet voor verschil kan maken Knipoog

13: Mooi moment, maar zie de toegevoegde waarde van het zwart wit niet zo, en hij is niet goed scherp (is lastig ook hoor, in een binnenbak)

14. Geen mooi momentje uitgekozen, sorry, en weer het zwart-witte vind ik niet zo mooi..

Hoop dat je er wat mee kan! Probeer in het vervolg alleen de béste foto's uit te kiezen, want er zijn nu een paar foto's tussen waarvan ik denk: "Hmm..zonde, haalt de rest van de foto's eigenlijk naar beneden".
Als je 5 foto's zou moeten kiezen, welke zou je dan plaatsen? Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:42

Heb je flits gebruikt? Zo'n beeld geeft het mij. Composities zijn soms niet zo handig gekozen, en bijv ook een paard wat de oren wegdraaid of ondandig staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:29

Ik mis voornamelijk hier en daar wat aan scherpte. Ook ligt het scherpe punt op veel foto's niet op het juiste punt (niet op het hoof). Verder zit er een akelige JPG-compressie over de foto's... Verklein ze liever wat meer en sla ze op goede kwaliteit op dan dat je ze dusdanig groot plaatst met een hoop compressie.

Jammer dat de EXIF niet meer in het bestand staat. Mag ik vragen wat voor lens, welk diafragma en welke ISO-waarde je hebt gebruikt in de binnenbak?

Verder: vooral blijven oefenen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 03:38

Idd, een aantal foto's missen wat schepte. Binnenbakfoto's zou ik in kunnen komen bij iets onschepte aan de benen, maar dit vind ik te onscherp.. Kleuren zijn ook niet helemaal oke, maar als je automatische standen gebruikt kun je volgens mij je witbalans niet zelf instellen.
Zelf heb ik ook de D40x maar doe alleen de manual..

Verder misschien volgende keer een stap of 2 onderbelichten, wit kun je niet meer bijtrekken op de pc, zwart vaak nog wel een beetje..

@ Nouks; ik neem aan gewoon een kitlens? Of je moet met een 2.8 of 1.8 wel een héél lage sluitertijd te pakken hebben.. Ik heb laatst binnenbak op ISO 800 met een 2.8 gedaan op 1/80 en de benen waren scherper als deze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 07:57

Mja nou ja, je hebt ruis- en scherptefreaks die een F2.8-lens gebruiken op ISO 400 met een diafragma van 5.6 in de binnenbak... Dat soort geintjes schieten ook niet op natuurlijk.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:33

Ik vind 11 wel mooi! Mooie hoek gekozen niet zo standaard! Mooie achtergrond en dat zwart wit maakt het plaatje af! De rest vind ik eerlijk gezegd niet zo heel bijzonder!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 04:02

Nouks schreef:
Mja nou ja, je hebt ruis- en scherptefreaks die een F2.8-lens gebruiken op ISO 400 met een diafragma van 5.6 in de binnenbak... Dat soort geintjes schieten ook niet op natuurlijk.

Diafragma 5.6 in binnenbak lijkt me nou niet ideaal, tenzij je een enorm prachtig verlichte bak hebt..
Ik zou liever diafragma iets meer open draaien zodat sluiter wat sneller kan en ISO wat lager, maar dat is persoonlijk denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:58

patsur schreef:
[***] schreef:

Diafragma 5.6 in binnenbak lijkt me nou niet ideaal, tenzij je een enorm prachtig verlichte bak hebt..
Ik zou liever diafragma iets meer open draaien zodat sluiter wat sneller kan en ISO wat lager, maar dat is persoonlijk denk ik..

Das niet persoonlijk, das gewoon een stuk praktischer. Maar je hebt mensen die gewoon niet weten hoe ze met hun apparatuur om moeten gaan en dan met dat soort geintjes beginnen Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:04

Nouks schreef:
patsur schreef:

Das niet persoonlijk, das gewoon een stuk praktischer. Maar je hebt mensen die gewoon niet weten hoe ze met hun apparatuur om moeten gaan en dan met dat soort geintjes beginnen Knipoog

Maar ik snap dan niet dat mensen (als er ook echt slechte foto's uitkomen) niet wat meer gaan lezen over het gebruik van hun camera en bijbehorende lenzen.

Kijk, ik heb het 'geluk' dat ik altijd iemand mee heb die weet hoe alles werkt.. Als ik iets niet snap kan ik dat gewoon vragen en misschien dat ik daarom best snel al heel wat kennis onder de knie heb.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 16:30

foxy80 schreef:
wil je eens op Candy komen oefenen? die heeft ook een hertenhalsje Haha!

Laat me maar weten wanneer en dan kom ik die prachtige hals van haar eens vastleggen!! Haha!

OoappeloO schreef:
Heb je flits gebruikt? Zo'n beeld geeft het mij. Composities zijn soms niet zo handig gekozen, en bijv ook een paard wat de oren wegdraaid of ondandig staat.

Ik heb niet geflitst.
Wel een beetje 'geoefend' met de verschillende standen die op de camera staan.

Wil er wel even bij vermelden dat het paard een ontzettende angsthaas en zenuwpees is, om haar stil te laten staan was al een hele opgave. Haha!

@ Myukii : Waw wat een uitleg Haha!
Bedankt!!! Ik vind het héél erg nuttige tips die je mij hier meegeeft!!
2. Daar ben ik volgens mij inderdaad een beetje door de knieën gegaan. Ik zie het nu zelf ook.
3. Wat ik zelf zo leuk vond was dat het hele lichaam er mooi opstond. Maar inderdaaf wat je zegt het hoofd is niet zo geslaagd.
Ik heb de meeste foto's achteraf nog bewerkt met photoshop en ze ingezoomd. In het vervolg ga ik dus meer ruimte overlaten zoals reeds meerder malen vermeld. ( vind ik een heel nuttige tip!)
5. Ik vond deze zelf van idee wel mooi maar de uitwerking had idd anders gekund : zoals je zegt de achtergrond is niet ideaal.
6. Vond ik ook het mooiste : alleen al omdat er ook zoveel liefde uitstraalt Lachen
7. Was een artistiek probeerseltje ( hoe kan ik hier de ruis dan verminderen? Door andere instelling op camera?).
8.Ook hier weer teveel ingezoomd en weggeknipt.
12. Vond ik echt n grappige foto! En inderdaad nu zie ik zeker wat je bedoeld met het stapje opzij en de bovengenoemde hertenhals.
13. Heb ik in het ZW geplaatst omdat ie anders echt té onscherp was :achteraf gezien misschien niet waard om te plaatsen maar het toont wel wat voor bewegingen er op het paard zitten.
Binnenbak foto's zijn altijd héél moeilijk en zéker als ze in beweging genomen worden!
14. Vond ik persoonlijk wel een leuk moment : maar dat was omdat die zotte knol weer van iets ( in feite) niets schrok en vol op de rem ging. Maar als je er niet bij was is het misschien idd niet zo leuk Tong uitsteken

Nou na de commentaren gelezen te hebben zou ik als 5 kiezen voor : 4 / 6 / 9 / 11/ 12
Volgende week heb ik n weekje vakantie en dan ga ik op mn eigen knollie eens oefenen!

patsur schreef:

Maar ik snap dan niet dat mensen (als er ook echt slechte foto's uitkomen) niet wat meer gaan lezen over het gebruik van hun camera en bijbehorende lenzen.

Kijk, ik heb het 'geluk' dat ik altijd iemand mee heb die weet hoe alles werkt.. Als ik iets niet snap kan ik dat gewoon vragen en misschien dat ik daarom best snel al heel wat kennis onder de knie heb.[/
quote]

Ik wil wel even vermelden dat ik de camera nu nog maar n weekje of 3 in mn bezit heb.
Verder heb ik naast de manual van de camera tevens nog een extra boekje gekocht over deze camera en andere boeken over digitaal fotograferen met een spiegelreflex.
Ik lees en ik oefen tegelijk eigenlijk Knipoog
Maar het is echt heel moeilijk vind ik : voor deze 'shoot' heb ik enkel gewerkt met de voorgeprogrammeerde standen op de camera. ik heb zelf niets ingesteld van ISO waarden,... omdat ik op dat moment zo ver nog niet was.
Ik wilde eerst het basiswerk onder de knie hebben.

Verder inderdaad : vaak niet heel scherp, kleuren zijn niet helemaal oké, ...
Ik moet nog heel wat oefenen!! Sigaar

Maar iedereen echt enorm bedankt voor de nuttige tips!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:11

Oke het is je eerste shoot dus ik zal mild zijn. Bij de eerste aantal foto's moet je goed op je instellingen letten. De kleuren zijn niet mooi plus je foto's zijn ruizig. Ik denk dan ook dat je iso te hoog stond. Je kleur kan je instellen door te over en onderbelichten. Op foto 8 heb je wel wat met de kleur gedaan ookal zou dit nog beter kunnen.

Verder moet je goed op houding van het paard letten met foto keuze. (voorbeeld is 10, oren naar achter, been niet mooi en te veel gecropt).

Bij paarden fotografie zorg ik ervoor dat je goed de details ziet, maar dat de foto niet zodanig gecropt is dat het paard weggedruklt word.

Je zegt dat het een prachtige merrie is, maar dat zie ik niet aan de foto's. Ook zijn er nog delen overbelicht en teveel storende achtergronden.

IDG veel plezier met de paardenfotografie en lekker veel oefenen.