[FOTO] Bands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

[FOTO] Bands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:23

Mijn eerste topic op UK Lachen Er was een soort concert hier waar allerlei bandjes uit de omgeving op konden treden, en daar ben ik even langsgeweest met mijn camera!

Ik fotografeer met een D40x. De laatste (8ste) foto is gemaakt met een D200. Meer foto's staan op de website uit mijn onderschrift Knipoog

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

2, 4 en 8 zijn afgedrukt..

Kanzi

Re: [FOTO] Bands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:54

De tweede vind ik fantastisch; lekker sfeertje en mooie uitstraling.
Nummer vijf vind ik heel mooi; heel goede compositie met de zangeres aan de ene kant
en de gitarist onscherp aan de andere.
Twee toppertjes.

De rest spreekt me niet zo aan, geen spannende compositie's of momenten.
Maar wel een goede poging, bij een concert heb je geen makkelijke omstandigheden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 03:22

Dankje voor je commentaar. Ik heb wel foto's waar de artiesten lekker staan te blèren in de mic, maar die vind ik persoonlijk niet zo leuk Bloos

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:06

Ik vind het heel erg knap dat je met dat licht zulke scherpe foto's kunt maken, maar ik vind ze niet echt spannend.. probeer nog wat meer met het licht te spelen en andere composities te vinden.. Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 05:46

xXutopiaXx schreef:
Ik vind het heel erg knap dat je met dat licht zulke scherpe foto's kunt maken, maar ik vind ze niet echt spannend.. probeer nog wat meer met het licht te spelen en andere composities te vinden.. Haha!

Heb wel een beetje bijgeflitst hoor Knipoog Moet nog veel oefenen, maar dit was ook de eerste keer..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:38

Mooie foto's fab! Vooral nummer 5 vind ik erg mooi Lachen
Kom je binnenkort nog eens oefenen op Vanja Knipoog

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:32

Jammer van het flitslicht bij een aantal foto's.. aan welke sluitertijden had je gezeten als je niet had geflitst en met de hoogste ISO had gefotografeerd? Ik vind bij concertfoto's ruis niet zo storend, juist wel sfeervol in combinatie met het aanwezige licht. Lachen

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:33

Vind 5 wel heel mooi. De rest is niet echt speciaal maarja, wat zijn de opstandigheden ook he Tong uitsteken
Ga zo door! Lachen

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 03:16

opzich mooie foto's maar het storende in foto 2 is echt die peuk.. Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 08:10

Jettie schreef:
Jammer van het flitslicht bij een aantal foto's.. aan welke sluitertijden had je gezeten als je niet had geflitst en met de hoogste ISO had gefotografeerd? Ik vind bij concertfoto's ruis niet zo storend, juist wel sfeervol in combinatie met het aanwezige licht. Lachen

Nu je het zegt, zie op sommige foto's idd dat er geflitst is! De sluitertijd op deze foto's is 1/40 of 1/50 met een ISO 400.. Ik heb foto's zonder flits, met een ISO 100 tot 400 en daar is het 1/1 of 1/2. Niet echt te doen dus Knipoog

Gowlan schreef:
opzich mooie foto's maar het storende in foto 2 is echt die peuk.. Clown

Vind je? Dat vond ik juist wel gaaf eraan, paste wel een beetje bij de sfeer..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 08:11

Nessah schreef:
Mooie foto's fab! Vooral nummer 5 vind ik erg mooi Lachen
Kom je binnenkort nog eens oefenen op Vanja Knipoog

Vind ik een goed plan! Hoe is het op je nieuwe stal? Bevalt het?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:37

ISO 200/400 is niet zoveel hoor.. mag wat mij betreft wel op 1600 bij concerten. Knipoog Ik zat wat naar concertfoto's met ruis te zoeken, zoals deze . Zal ook wel met een meer lichtsterke lens zijn gemaakt, dus ik kan je niet verzekeren dat je haarscherpe foto's krijgt als jij zonder flits fotografeert. Maar dat verschilt per locatie natuurlijk. Lachen

Je ziet iig wel het verschil tussen het aanwezige licht mét ruis en flitslicht zonder ruis. Kies zelf maar welke je sfeervoller vind Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 16:52

Gave foto heb je gevonden Lachen Zal volgende keer kijken of ik de ISO iets omhoog kan doen! Kun je met ISO 1600 nog wel mooi afdrukken?
Deze foto's zijn allemaal met deze lens gemaakt, de onderste met een 85mm 1.8.. Denk dat het ook aan de hoeveelheid licht ligt.. Op zo'n groot concert heb je veel meer licht dan een paar gekleurde lampjes die achter aan een balk hangen in de plaatselijke sporthal.. Knipoog

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:14

Hmm dat zijn lichtsterke lenzen.. Knipoog Moet het normaal gesproken wel mee lukken. Klopt dat het echt verschilt per locatie hoor! Maar ben benieuwd naar je volgende foto's Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:49

Een nette serie, zeker voor een eerste poging. Probeer het de volgende keer eens zonder flitser: ISO flink omhoog, zo groot mogelijk diafragma. Desnoods tot maximaal een stop onderbelichten en waar nodig in de nabewerking ophalen. Hoewel je redelijk netjes (het kan erger Knipoog ) hebt ingeflitst, flits je met concerten al snel de sfeer er uit. Zonder flitser is het zeker een stuk lastiger om scherpe foto's te krijgen met zo min mogelijk beweging, maar hey, niemand zei dat het gemakkelijk was! Knipoog

Wanneer je in RAW schiet (geen idee of je hier al eea aan ervaring mee hebt?) kun je na de tijd ook de witbalans nog bijstellen. Dit is met concerten in verband met het constant veranderende licht erg gemakkelijk. Anders heb je al snel veel te groen of rood uitgeslagen hoofden.

Probeer verder te letten op timing. Concertfotografie gaat om emotie en het juiste moment vinden (zowel qua houding muzikant, qua emotie muzikant en qua licht) én dan nog een leuke compositie er bij nemen.

Even per foto eea aan commentaar:

1: Ik mis zijn onderste hand plus iets meer van de gitaar. Let goed op wát je op de foto zet: qua compositie is dit een erg standaard beeld van een gitarist. Maar wanneer je een erg standaard beeld van een gitarist probeert neer te zetten, zorg dan in ieder geval voor een gitaar.

2: Leuk beeld. Fijne houding van gitarist, lekker rock & roll, niet zo standaard. Zelfs je flitsen is in deze foto niet storend. Maar opnieuw: ik had persoonlijk de camera wat lager gehouden zodat er iets meer gitarist op staat en iets minder leegte boven hem.

3: Op zich een fijne foto van een toetsenist, compositie is prima, maar in deze stoort de flitser wel behoorlijk. Daarnaast is de foto nogal onderbelicht, waardoor de stropdas er te veel uitspringt en de beste man zelf een beetje (beetje erg) wegvalt tegen de achtergrond. Daardoor gaat het in deze meer om de stropdas dan om de toetsenist en dat wil je natuurlijk niet.

4: Ok, maar behoorlijk emotieloos en witbalans zou wat bijgesteld moeten worden. In lichte mate kun je dit ook met een JPG trouwens nog wel wat bijstellen door gebruik te maken van de curves en/of channel mixer. Probeer maar eens als je de beschikking hebt over photoshop (of evt een ander programma met één van beide; best handige tools!)

Daarnaast had ik deze boven en rechts wat gecropped om de compositie wat spannender te krijgen en de roze vlek rechts weg te krijgen.

5: Leuk! Enige minpuntje is de bassist die er zo afgekapt op staat. Had hem iets wijder genomen en rechtsonder dezelfde hoek aangehouden, waardoor bassist er ook nog een beetje voordeliger op de achtergrond had gestaan.

6: Valt voor mij onder categorie "snapshot". Lelijk ingeflitst waarbij misschien wel is gelet op het moment wat betreft zangeres, maar niet wat betreft compositie en wat er daarnaast nog te zien is (afgekapte toetsenist en een halve bassist). Ik zou op z'n minst bij deze foto links en boven er af croppen (waardoor compositie beter en geen afgekapte toetsenist meer in een hoekje weggedrukt).

7: Goeie poging, maar licht zat je hier niet mee en uiteindelijk is het een behoorlijk emotieloze plaat geworden. Desondanks, dit is wel waar je op verder zou moeten werken.

8: Cute plaatje wel. Maar ook hier: boven en rechts croppen waardoor compositie spannender wordt.

Oftewel: Waar mogelijk flitser uit. ISO flink omhoog gooien. RAW schieten. Onderwerp uit het midden van je foto proberen te halen. Opletten of je er geen halve mensen bij op zet ALS je er meerdere mensen op zet.

Maar, zoals ik al zei, voor een allereerste poging ERG netjes! Ik zie veel erger voorbij komen bij mensen die het al jaren doen Knipoog

Hoop dat je wat hebt aan m'n tips!

EDIT: Ik lees nu pas de lensen/ISO-discussie. Met F2.8 en F1.8-lenzen zou je een héél eind moeten komen met concerten. Ik fotografeer zelf in 95% van de gevallen met m'n ISO op 1600. In de overige 5% is het vaker 3200 dan 800. Terugschakelen naar 800 doe ik alleen wanneer ik écht een oliebol aan licht heb. Is dat niet het geval, gooi ik liever m'n diafragma wat verder dicht dan dat ik m'n ISO terug zet. Ruis is met concerten niet aan te ontkomen, dat krijg je toch wel. Niet zo allergisch voor zijn. In de meeste gevallen voegt het zelfs eerder iets toe dan dat het storend is Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:51

Nouks, bedankt voor het commentaar!! Lachen Daar heb ik wat aan!
Met mijn D40x schoot ik eigenlijk altijd in JPG, maar ben nu wel een beetje overgestapt nadat ik met RAWShooter Essentials een serie binnenbakfoto's aardig op heb kunnen halen.. Ik ga zeker ISO 1600 proberen de volgende keer!