Hoe moet je zo'n rok maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

La_Fleur

Hoe moet je zo'n rok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:20

Over een tijd ga ik met een vriendin een Pas de deux rijden (verkleed), we willen zo'n soort rok maken: Foto.
Op de foto lijkt het net een jurk maar het moet een rok worden. Vork

Maar hoe moet je zo iets maken?

Cyntje

Re: Hoe moet je zo'n rok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:44

Een rok zit ( meestal ) strak om de benen, lijkt me dus niet echt makkelijk rijden Knipoog
Dat op de foto noem ik toch echt een jurk Ja

Heb je niemand in je familie die handig is met naaien?
Er zullen vast wel patronen oid zijn om dat te maken, of je koopt kleding waaraan een lange sleep zit....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:14

In een stofwinkel kun je misschien wel aan een patroon komen. Als ik jou was zou ik een rok met voorin een spleet maken. Het voorste gedeelte kun je dan met klittenband of elastiek om je benen vast maken waardoor het netjes blijft zitten door de split kun je wel gewoon in de normale zit te paard, met een rok moet je in dames zit. Het "sluier gedeelte" kun je het zelfde doen als een normale sluier aan een jurk denk ik, misschien een trouwjurken patroon gebruiken? De lente over de rug meten vanaf je eigen "bips" tot en met het einde van de "bips" van je paard ook over de kont/staart (weet je overigens zeker dat het kan bij je paardje of is hij heel bang?) en de lengte van je been tot het einde meten. Meer kan ik je ook niet helpen. Veel lengtes meten en beter te groot dan te klein!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:21

Wij hadden inderdaad ook nog een strik aan de binnenkant van de jurk om aan de staart vast te maken om schuiven etc te voorkomen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:33

Neem een uitrijdeken, leg die op je stof, teken hem afgerond uit zoals de rok en in de zadeluitsparing een circel voor om je middel.

Wil je een lange voorkant teken je hele circel (of ovaal voor langere achterkant) met een gat erin.

Makkerlijkst is om dan de circle in het middel wat groter te maken en dan met elastiek erin, dan krijg je wel zo'n geplooit effect. En anders de voorkant open of een ritsje erin.

Wil je echt iets heel moois wat je vaker voor een show ofzo kun gebruiken is het beter om een patroon te maken of kopen.

La_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:08

Allemaal heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! OK dan! Lachen

Cyntje schreef:
Dat op de foto noem ik toch echt een jurk Ja

Ja klopt, het zou eigenlijk eerst een jurk worden maar we vonden toch een rok veel makkelijker.
Ik had ook niet meer zoveel zin om de foto weer te bewerken zodat het een rok werd. Vork

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:10

Wij hebben gewoon hele wijde rokken gebruikt die over de kont van het paard heen paste! Pling Misschien heeft je moeder of oma nog wel een oude wijde rok liggen!