[FOTO] Konikpaarden in het Lauwersmeergebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

[FOTO] Konikpaarden in het Lauwersmeergebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 14:53

Okee, dan maar even een eigen topicje met foto's van wilde paarden (en een paar koeien...)
Drie weken geleden tijdens een mistige, miezerige dag heb ik foto's gemaakt in het Lauwersmeergebied.
We kwamen een kudde konikpaarden tegen die uiteraard even op de gevoelige plaat vastgelegd moesten worden.
De foto's zijn allemaal onbewerkt (behalve iets contrast en USM).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Eh... dit is geen paard....
Afbeelding

9.
En dit ook niet
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 16-11-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

sunny_90

Re: Konikpaarden in het Lauwersmeergebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:57

Wow, wat een mooie foto's!
Ik vind persoonlijk foto 4 het mooist, die spreekt mij het meest aan. Prachtig, dat oog zo (gave compositie) en dat je nog een paard op de achtergrond heel onduidelijk ziet. Ja
Wat een aparte sfeer hebben de foto's, lijkt wel een beetje een sepia kleur, misschien door de mist?
Vind ze allemaal erg mooi geworden! Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:14

Foto 5 en 8 vind ik werkelijk prachtig!

xMelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:28

Mooie foto's hoor! Ik vind foto 5 wel wat hebben!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:35

foto 2 en 6, prachtig!!

Mireille

Re: [FOTO] Konikpaarden in het Lauwersmeergebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:42

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:46

Wow! Wát een gave sfeerfoto's! Echt prachtig! Weer eens wat anders dan de standaard portretten.
Fijne compo's en goede belichting. Ja Kleuren komen mooi uit, desondanks het mindere weer.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:51

Prachtige foto's!
Ze stralen rust uit, en de kleuren passen zo super bij elkaar Ja

Over de laatste 2 ben ik nog niet helemaal uit wat ik ervan vind..
8 had ik liever een stuk naar beneden gezien en 9.. nee foto trekt me totaal niet, geen 'spannende' foto om naar te kijken.

Maar die van de konikpaarden, super!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:37

Foto 7 is echt lief. Beetje wazig, maar dat kan iedereen gebeuren.
Leuk dat je bij foto 2 op de achterste paarden hebt ingezoomd en niet op de voorste. Is eens wat anders Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:20

Foto 2 en 6 vind ik er echt uitspringen, die zijn heerlijk. Hele fijne kleuren, originele composities en de scherptediepte is ook lekker bij die foto's. Lovers
Foto 1 vind ik een hele leuke en originele detailfoto, ook hierop zijn de kleuren en scherptediepte erg fijn.
Foto 3 spreekt mij niet zo aan, gewoonweg doordat ik hem niet zo bijzonder vind. Het zijn oren en een gedeelte van de neusrug van een paard, en zoals bijv. detailfoto 1 vind ik het niet origineel genoeg om echt aan te spreken. Foto 4 daarintegen vind ik wel weer leuk. Hoewel de compositie wel vaker gebruikt wordt is het hier zo leuk dat je op de achtergrond nog een paard ziet.
Foto 5 vind ik niet zo leuk qua compositie (recht in het midden maar boven misschien iets te veel ruimte voor mijn gevoel), qua hoek ook niet zo (wordt heel vaak gedaan) en het donkere van het paard steekt nogal af met de lichte lucht.
Foto 7 was heel leuk geweest als hij scherp was, maar hij is helaas erg onscherp. Compositie en moment zijn wel hartstikke leuk, contrast met de witte lucht vind ik weer wat minder maar daar kan je natuurlijk weinig aan doen. Haha! Het moment is lekker geschoten.

Wat me opvalt bij foto 8 is dat de kleuren nogal onnatuurlijk ogen en dat onderaan de foto ook meer geschilderd/getekend lijkt, van erg slechte kwaliteit? Ik vind de hoek en compositie verder ook niet zo, het oogt erg rommelig / druk.
Foto 9 heeft vrij veel ruis. Aan de ene kant vind ik de foto wel leuk door compositie en scherptediepte, maar aan de andere kant is het net niet spannend genoeg om een hoorn voor mij echt boeiend te maken (zoals je bij foto 1 wel een heerlijke foto van een rug/aalstreep hebt kunnen schieten, hoewel dat onderwerp opzich ook niet bijzonder is).

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:39

Bedankt voor de reacties. Even snel, want ik heb weinig tijd...
Foto 8 oogt inderdaad nogal onnatuurlijk en is het eigenlijk ook. Er stond een grote gele water/olietank op de achtergrond, vandaar de rare gelige kleur.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:45

Foto 2 & 6 vind ik echt prachtig.
De rest vind ik ook mooi. Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:43

prachtig!
vooral: 1, 2 en 6 prachtig!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:09

Hele mooie foto's. Heb weinig op aan te merken. Alleen jammer dat foto 7 wat wazig is geworden.
Zeer mooie detailfoto's en ook uit mooie hoeken genomen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:13

Op uitzondering van 5 en 7 vind ik dit een geweldige serie. Ook de koeien hadden voor mij er niet bij gehoeven, de serie was al goed genoeg, maar ook dat zijn leuke plaatjes geworden. Je foto's zijn erg sfeervol, ook de kleine scherptedieptes werken daar goed aan mee. Foto 5 vind ik onorigineel (iedereen heeft wel zo'n foto) en vind ik ook helemaal niet in de sfeer van de serie passen. Foto 7 is op zichzelf een mooi beeld, maar is in vergelijking met de anderen onscherp. Nu is onscherpte niet altijd een vloek, maar tussen een serie van scherpe beelden misstaat dit.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:57

Ik ben helemaal wel van 4,6 en 8 mooie plaatjes. Ben het verder eens met het commentaar hierboven. Ik kom regelmamtig in het gebied het is daar zo mooi!

Lekker blijven oefenen in iedergeval. Heb je de foto's bij Kollom in de buurt gemaakt? Of echt bij de dijk(bij lauwersoog)?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:00

wauw wat een mooie plaatjes!
Ik ben ook eens bij een kudde koniks geweest, maar die waren toch redelijk mak dat je ze zowat kon aanhalen, en enorm mooie foto's kon maken zonde rin te zoomen enzo.

Petje af, vind het erg mooie foto's!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:40

Prima foto's, meeste commentaar is al gegeven maar ehm..
JE WITBALANS!!! Huilen Vork Je foto's zijn echt ongelofelijk rood allemaal, helemaal niet mooi. Kijk maar eens naar de lucht, ik heb nooit zo'n rode lucht in het echt gezien.
Ik weet niet of je photoshop gebruikt voor de nabewerking (als je uberhaubt nabewerkt, heet dat), maar zelfs met auto levels/auto curves gaan je foto's er kilometers op vooruit.
Mocht je dit effect zelf over je foto's hebben gegooid, doe dat dan nooit meer want je doet het niet goed ofnouja.. Het kan veel mooier.
Het kan ook dat de foto's zo uit je camera kwamen, ik weet niet welke instellingen je hebt gebruikt?
Ik wil best eens uitleggen wat ik bedoel aan de hand van voorbeeldjes, want ik vind dit echt afbreuk doen aan je foto's. Lachen

[edit:] in je profiel trouwens, doen alle links van bedrijven waarvoor je een website hebt gemaakt het niet, door de leestekens die achter de url staan. Slechte reclame, want een webdesigner zou dat moeten weten Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:27

Idd, je witbalans is niet helemaal oke..
Vind 1, 3, 4, 8 en 9 oké.
2 zou ik anders uitgesneden hebben of helemaal niet geplaatst.. Het idee 3 paar oren naast elkaar is er leuk maar er staat een achterhand van een pony voor, en de neus van de voorste pony is eraf, maar op een punt waarop ik het niet mooi vind..

7 vind ik ietsje te donker en had m.i iets scherper gemogen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:18

Grappig dat verschillende foto's zo verschillend beoordeeld worden. Haha!

Gearl schreef:
Prima foto's, meeste commentaar is al gegeven maar ehm..
JE WITBALANS!!! Huilen Vork Je foto's zijn echt ongelofelijk rood allemaal, helemaal niet mooi. Kijk maar eens naar de lucht, ik heb nooit zo'n rode lucht in het echt gezien.
Ik weet niet of je photoshop gebruikt voor de nabewerking (als je uberhaubt nabewerkt, heet dat), maar zelfs met auto levels/auto curves gaan je foto's er kilometers op vooruit.
Mocht je dit effect zelf over je foto's hebben gegooid, doe dat dan nooit meer want je doet het niet goed ofnouja.. Het kan veel mooier.
Het kan ook dat de foto's zo uit je camera kwamen, ik weet niet welke instellingen je hebt gebruikt?
Ik wil best eens uitleggen wat ik bedoel aan de hand van voorbeeldjes, want ik vind dit echt afbreuk doen aan je foto's. Lachen

Ik heb de witbalans op aanraden van de trainer anders ingesteld (schaduw) om meer sfeervolle foto's te krijgen. Wanneer ik de witbalans op 'bewolkt' zou hebben staan, zouden de foto's veel killer geworden zijn. Met de 300D moet ik van hem de witbalans vrijwel altijd iets warmer zetten dan dat ik met een andere camera zou doen.
In dit geval heb ik het dus expres gedaan.
De foto's zijn trouwens rond vier uur 's middags gemaakt, toen het al wat donkerder begon te worden.

Mijn instellingen van bijvoorbeeld de eerste foto:

De foto is genomen met een EOS 300D met een 18-200 lens, uiteraard in RAW.
Sluitertijd: 1/320
Diafragma: f/6.3
ISO: 400

Als nabewerking heb ik het contrast iets opgehoogd en wat USM toegevoegd.

Citaat:
[edit:] in je profiel trouwens, doen alle links van bedrijven waarvoor je een website hebt gemaakt het niet, door de leestekens die achter de url staan. Slechte reclame, want een webdesigner zou dat moeten weten Knipoog

Dit weet ik inderdaad wel, is dom van mij en ga ik ook meteen aanpassen...