[SCH] Jonge hengst in acrylverf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

[SCH] Jonge hengst in acrylverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:14

Ondanks de mindere kwaliteit van de oorspronkelijke foto (bijna geen contrast in Verdrietig ) heb ik toch getracht om de boel wat levendiger te maken voor eigenaresse. Het paard zelf wordt een bruinschimmel, dus de bles is aan het vervagen. Ik ben nog aan het uitproberen met de achtergrond, omdat die op de foto gewoon een grijs vlak is. Erg moeilijk, vind ik dat...
Omdat de enige plek met wat licht, op de bak was, heb ik hem maar erop gezet Duivel

Afbeelding

Tips zijn zeker welkom...
Laatst bijgewerkt door Mireille op 14-11-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

CaPrIoLe`79

Re: Jonge hengst in acrylverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:05

Je bent goed bezig en die achtergrond past heel mooi bij je stijl.
Maar misschien maak je je beter niet te druk over de foto in het vervolg. Het voordeel van schilderen is dat je er zelf iets bij kunt verzinnen en de opstelling en zelf kunt aanpassen zoals je wilt, om alles op je schilderij in evenwicht te krijgen.
De kleuren verzin je zelf en daar waar een foto te donker is kun je zelf accenten aanbrengen door heel goed naar andere paarden te kijken zodat je weet waar schaduwplekken ontstaan langs botten en spiertjes.
Het aanpassen van de grijze achtergrond naar een kleur die het paardenhoofd beter uitbrengt is heel goed geslaagd!

Mireille

Re: [SCH] Jonge hengst in acrylverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:26

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:36

Sorry, de tag helemaal vegreten! Huilen

Bedankt voor je steun, oneilltje, jij kan natuurlijk perfect die klik maken om een foto om te schakelen naar een schilderij, dat bewonder ik echt in jou!

Groetjes
Eva

ps ik ga nu nog juist die zwarte lijn wegwerken, die vind ik storen, en dan eens goed bezinnen erover Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:59

Ik vidn op de een of andere manier zijn onderhals iets vreemd. Heb je de orginele foto ook?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:21

Het loslaten van een foto is altijd erg moeilijk als je nog niet zo zeker bent van je kunnen. Maar dat maakt het juist tot een kunst om te doen: je moet verder kijken dan je neus lang is want elke nozem kan met een beetje oefening een foto (haarfijn) natekenen. Daarom moet je heel doelbewust te werk gaan: waar wil je de nadruk op leggen? Wil je een natuurlijke setting neerzetten (boompjes, grasjes enz) of wil je iets met kleur doen om de focus nog meer op het paard te leggen? Dat zijn overwegingen waar je heel goed over moet nadenken nog voor je aan het schilderen gaat en waar je op moet voortbouwen als je eenmaal bezig bent. Een kleur kan immers altijd wat minder uitpakken. Daarnaast is het aan te raden de achtergrond eerst te doen dus dan ben je al gedwongen erover na te denken.

Je schildert nog wat veel in lange halen, waardoor je de natuurlijke vorm uit het paardje weghaalt. De halen op de hals en wang bijvoorbeeld zijn teveel in een richting dan dat ze een vorm benadrukken. Ook heb je wat weinig high en lowlights uitgebuit om het paard diepte te geven: daardoor lijkt de wang ook bijna op dezelfde diepte/hoogte als de rest van het hoofd. Bovendien heb je toch nog wat teveel in vlakken gedacht waardoor je de vachtstructuur hebt laten ondersneeuwen, als gevolg daarvan is je paard meer een geverfd geheel dan een geschilderd geheel (dat is erg moeilijk uit te leggen). Ik bedoel een beetje als "prtt lik verf= bruin" tov "schilder, structuur en ik weet precies wat ik doe en waarom ik het doe = bruine vacht van een paard" Denk dus ook aan hoe de haren op de vacht liggen en niet alleen waar het lichter of donkerder is. Ja

De lijn onderin begrijp ik niet. Wat is dat?

Verder moet ik zeggen dat je vooruit gaat en ik het als geheel een erg leuk schilderij vind. De kleuren zelf verzinnen is niet altijd even makkelijk dus daarbij kun je heel goed gebruik maken van kleurenleer om erachter te komen wat goede tinten kunnen zijn in de achtergrond om het paard eruit te laten springen.

Het blesje heb je erg goed gedaan. Hij is niet zo overdreven wit als je toch vaak ziet bij beginnend schilders dus daar complimenteer ik je voor! De botstructuur heb je op die plaats ook erg goed neergezet. Ga zo door!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 12:24

Waw, Josav, wat weet jij het goed te verwoorden zeg!

Ik heb inmiddels de hals meer uitgewerkt in 'structuur' en de zwarte strook onderaan wat laten vervagen. (dat was de ondergrond op de foto, misschien laat ik hem wel helemaal weg?). Ik vind het een bijzonder moeilijk paard om te schilderen, omdat er op de foto (8cm op 10 of zoiets) bijna geen schaduwen en structuren zichtbaar zijn, en ik weet nog niet voldoende hoe ik deze dan uit mijn hoofd erbij kan schilderen. Ik heb helaas geen scanner hier. Volgende keer een betere foto vragen dus! Bloos

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik meer moet denken in structuur dan in 'kleur en details' . Nu weet ik weer waaraan te werken, bedankt! Ach gut