Vraag over klei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Vraag over klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:13

Ik heb een paar vragen over klei. Het lijkt me namelijk leuk om een keer een paardje te gaan boetseren van klei. Dat het een soort beeldje word zeg maar Lachen Maar ik heb dus geen verstand van klei, en de verschillende soorten er van. Dus hier heb ik een paar vraagjes

1. Hoeveel soorten zijn er ongeveer? En zijn er ook soorten voor verschillende doeleinden?
2. Wat is een beetje goedkope, maar toch goede klei om mee te beginnen?
3. Moet klei drogen, of moet je die in een ''oven'' bakken
4. Moet je ook, voor als je een paard maakt, een soort van ''frame'' maken van ijzerdraad etc.?

Dit waren mijn vragen tot nu toe. Hopelijk kan iemand ze beantwoorden Lachen

Groetjes Joyce
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 11-11-07 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] is niet nodig bij een vraag.

Anoniem

Re: [ART] Vraag over klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:48

Als je gewoon voor de lol iets wilt maken kun je gewoon DAS klei gebruiken, hoeft niet in de over, wordt vanzelf hard.
Zie 2.
4. Moet je ook, voor als je een paard maakt, een soort van ''frame'' maken van ijzerdraad etc.?
Ja, kijk eens op sites van beroemde mensen die modelpaarden sculpen. Knipoog

Wil je echt professioneel bezig, gebruik dan epoxy.
Klei is niet professioneel, breekt snel en is bovendien veel lelijker.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:57

Oke bedankt. Ik wil het eerst even wat goedkoper proberen namelijk, als ik het verpruts, verpruts ik wat minder geld Tong uitsteken Haha

Weet jij misschien een goede site, met Work in Progress foto's ? Lachen

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:43

Wuis schreef:
Als je gewoon voor de lol iets wilt maken kun je gewoon DAS klei gebruiken, hoeft niet in de over, wordt vanzelf hard.
Zie 2.

Moet je dan echt een skelet van een paard zo veel mogelijk namaken, of hoeft dat niet zo precies? Lachen

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:14

Wuis schreef:
Zie 2.

nee dat laatste klopt juist niet Haha! Epoxy is eigenlijk ook waardeloos. Het droogt namelijk.. Clown haha je kan nooit te nimmer een perfecte sculpture maken met direct drogende klei. Modelpaarden sculptures worden gemaakt van klei op was basis, wat dus nooit droogt. Dit is de enige mogenlijkheid om goede bespiering enzo aan te maken.

Das klei werkt prima, nog beter: poppen klei. Das klei kan je bij de intertois super goedkoop krijgen, poppen klei bij de hobby winkel en is iets duurder. Maar wel beter van kwaliteit.

Het geen wat gewoon noodzakelijk is is dat het niet te veel krimpt. Want als je iets om ijzerdraad heen doet en het krimpt als het droogt brokkeld het automatisch. Hardstikke logisch eigenlijk maar niet iedereen denkt er meteen bij na.

IJzerdraad stop je op de plaatsten waarvan jij denkt dat het nodig is. Even logisch nadenken dus: de breekbare delen en zoiezo om het hele paard bij elkaar te houden. Klei is slap en zwaar, ijzerdraad je houvast.

Afbeelding
Dit was mijn eerste poging, gemaakt uit DAS klei, toen ik 15 was. Not to bad, de schattige welsh pony. Ik had totaal geen informatie over hoe je zoiets moetst aanpakken en heb dus meteen veel geleerd van al die stomme dingen die ik hierbij verkeerd deed.
hier was ze nog unpainted en kan je het wat beter zien:
http://img225.imageshack.us/img225/7654/m5110503qc5.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/6789/m5110508ln9.jpg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:19

Ik heb me vorig jaar eens zo'n klei van de wibra gekocht, die van 50 cent Tong uitsteken Die droogt niet, en is lekker zacht, daar kun je ook heel fijn mee oefenen, hoef je niet bang te zijn om iets te verprutsen, leuk om verschillende technieken uit te proberen enzo. Vond ik altijd leuk om mee naar school te nemen hihi, dan had ik iets te doen onder de les Clown

Nu doe ik veel met fimo, dat is vooral leuk voor kleine klei-dingetjes en sieraden enzo. Is weer wat anders dan DAS enzo, fimo heb je nl in héél veel verschillende kleuren, daarmee werk je dus met de kleuren die het object moet krijgen, in plaats van later te schilderen.
Fimo blijft altijd zacht en kneedbaar, en moet je bakken in een oven, een half uur op 110 graden.
Ik heb een tijd geleden dit dressuur-cartoonpaardje (van ongeveer 3 cm hoog) gemaakt voor aan een ketting, ik heb deze gemaakt zonder ijzerdraad, gewoon rechtop in de over gezet, en hij bleef nog netjes rechtstaan ook Haha!
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... anger3.jpg
Maar bij een realistisch paardje, met dunne beentjes enzo, zou ik inderdaad ijzerdraad gebruiken.

Voor fimoklei zijn er weer heel andere technieken, bijvoorbeeld 'canes', dat zijn rollen klei waar figuurtjes in zitten, met verschillende kleuren gemaakt.
http://www.madecoamoi.fr/images/Cane%20 ... 20mail.JPG
Deze herfstblaadjes heb ik daar bv mee gemaakt:
Afbeelding
Je gebruikt geen verf, alleen verschillende kleuren klei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:23

hoefijzer schreef:
Wuis schreef:
Zie 2.

nee dat laatste klopt juist niet Haha! Epoxy is eigenlijk ook waardeloos. Het droogt namelijk.. Clown haha je kan nooit te nimmer een perfecte sculpture maken met direct drogende klei. Modelpaarden sculptures worden gemaakt van klei op was basis, wat dus nooit droogt. Dit is de enige mogenlijkheid om goede bespiering enzo aan te maken.

Das klei werkt prima, nog beter: poppen klei. Das klei kan je bij de intertois super goedkoop krijgen, poppen klei bij de hobby winkel en is iets duurder. Maar wel beter van kwaliteit.

Het geen wat gewoon noodzakelijk is is dat het niet te veel krimpt. Want als je iets om ijzerdraad heen doet en het krimpt als het droogt brokkeld het automatisch. Hardstikke logisch eigenlijk maar niet iedereen denkt er meteen bij na.

IJzerdraad stop je op de plaatsten waarvan jij denkt dat het nodig is. Even logisch nadenken dus: de breekbare delen en zoiezo om het hele paard bij elkaar te houden. Klei is slap en zwaar, ijzerdraad je houvast.

Afbeelding
Dit was mijn eerste poging, gemaakt uit DAS klei, toen ik 15 was. Not to bad, de schattige welsh pony. Ik had totaal geen informatie over hoe je zoiets moetst aanpakken en heb dus meteen veel geleerd van al die stomme dingen die ik hierbij verkeerd deed.
hier was ze nog unpainted en kan je het wat beter zien:
http://img225.imageshack.us/img225/7654/m5110503qc5.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/6789/m5110508ln9.jpg

Maar als je die laat vallen ligt hij meteen in tienduizend stukken, omdat hij van DAS klei is. Knipoog

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:25

valt mee hoor Vork met mn pony kan ik wel iemand een flinke schedelfracture bezorgen Haha! (okey met epoxy is het nog wel erger) maar in iedergeval breekt het niet zo heel snel, zolang het maar goed gedroogd is. Als mn pony valt (wat nog wel eens wil gebeuren aangezien ze niet zo stevig staat) dan valt ze altijd op haar neus en er is nog nooit wat gebroken.

(enne wuis je wilt niet weten hoe lang ik er over heb gedaan om die manen van die gc shire merrie te verwijderen Haha! )

Fimo is niet geschikt voor een paardje wat wat groter is dan 5 centimeter. Waarom is lastig uit te leggen. De structuur en buigbaarheid werkt niet. Wel om een beetje in elkaar te zetten, maar niet voor als je enig detail er in wilt als uberhaupt een paar ogen. Het bakken is daarnaast ook gewoon absoluut niet ideaal voor een peerd.

Zacht blijvende klei is wel leuk, alleen het grote probleem is dat als hij echt goed lukt, je er niks mee kan. Op de kast zetten wachten tot hij goor van de combi klei/stof wordt.. (*ja ik heb er ook nog eentje staan van zachtblijvende klei en dat is geen succes)
Profs gieten er dan een proef model van. Ideaal systeem, maar niet mogelijk voor ons. Behalve dat ik het spul/systeem in nederland/europa nog niet heb kunnen vinden is het ook zeer moeilijk om te doen. Je mal moet immers uti meerdere stukken bestaan en je werkt met zwaar giftig spul. En dan is het ook nog eens heeeeel duur. Geen optie dus, helaas. Het enige wat je in nederland kan vinden zijn casting setjes om iets in gips af te drukken. Maar gips is te slap voor een paard.

YMJArabians

Re: Vraag over klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:31

Oke, dus DAS klei is wel leuk om mee te beginnen, en dat droogt vanzelf? Lachen

@ hoefijzer: Bij dat welshje heb je hem heel mooi glad. Hoe doe je dat? Druk je dat met je vingers mooi vlak, of schuur je dat etc.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:39

Beide.

En ja, Das klei droogt vanzelf.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:46

Oke, en schuur je hem als hij hard is, of zacht? Of kan dat alleen als hij hard is?

En droogt dat snel? Of heb je wel even de tijd?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:54

Ga maar eens proberen, natte klei te schuren Nagelbijten / Gniffelen hihi nee droog dus.

Je hebt minstens 3 uur de tijd geloof ik, en daarna duurt het vaak nog een hele tijd voor het goed doorgedroogd is. Werk met kleine laagjes per keer, anders heb je én geen houvast én je krijgt hem nooit droog.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:09

Oke Lachen Dus bijvoorbeeld de benen en de romp apart maken, want anders buigen ze benen krom onder het lijf? Tong uitsteken

Wat kost DAS klei ongeveer?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:31

1,50 geloof ik bij de intertois, zorg dat je de witte neemt en niet de bruine! En vooral niet bij de hobby winkel kopen want dan betaal je er het 3 dubbele voor terwijl het gewoon het zelfde is Knipoog

Dingen moet je niet appart maken, maar je moet het gewoon opbouwen. JE buigt dus eerst een paard van ijzerdraad en stopt eventueel wat zilverpapier om de romp zodat je vast wat vorm hebt. En daar over heen ga je eerst een dun laagje zetten. Laatje drogen en volgende dag weer een laagje. Op die manier moe je het opbouwen. In een keer kleien werkt niet, bij geen enkele klei.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:33

Oke Lachen Heb je ook opbouw foto's? Of weet je iemand/site die dat heeft? Lachen

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:21

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:20

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:23

Lachen Graag gedaan, Ja Ja vondt dat ook al een erg goeie link. Maar heb totaal geen zicht in al die spieren etc Haha! dus als ik er ooit een maak wordt dat een heel zielig paardje hahahah. Zit er wel aan te denken dat je wel moet opletten dat paardje recht staat als je op z'on "ding" maakt, zult net zien issie helemaal af en dan staat ie scheef Clown

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:38

Há die heeft duidelijk PAF van breyer gebruikt (proud arabian foal model) Onmiskenbaar Haha! ondanks dat wel geinig, qua verhoudingen in het lichaam wel okey, over de uitwerking.. (vooral die neus Clown ) maargoed dat maakt niet veel uit.

Opzich is dit een goed voorbeeld. Helaas moet je er rekening mee houden dat zij met een standaard werkt, hierdoor kan je meteen het hele lichaam maken. Deze standaards heb ik in nederland nog nergens kunnen vinden (als iemand wel een adres weet waar ze deze verkopen, al dan niet in europa, laat graag horen!) JE kan dan als je klaar bent hem er zo afdraaien en je moer blijft dat in het paard. Super systeem, alleen dat van die scheve benen zal je inderdaad tegen komen.

Jammer dat er niet bij staat wat voor spul het is. Zo te zien poppen klei (te koop bij de hobby winkel rond de 5 euro voor een gewoon pakje, geen idee hoeveel gram maar daar kan je net een of net geen paardje van maken) Poppen klei droogt ook vanzelf, werkt het zelfde als das alleen is het dus 4x zo duur. (wel iets beter)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:01

Oke! Ik wist niet dat je daar standaard dingetjes voor had Lachen

Ik heb zonet een pakje DAS klei van 500 gram opgehaald Haha!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:41

Ik ga nu beginnen met kleien. Eerst een soort skelet maken Lachen Ik maak waarschijnlijk een WIP topic bij Crea Bea (Nog 12 dagen, dan mag ik naar uit de kunst Haha!)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:02

Vergeet niet dat je je klei niet in de oven doet waar je ook je eten in maakt! Knipoog

Succes en maak er wat leuks van ik ben benieuwd wat eruit komt Haha!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:18

Nee, ik heb zelfdrogende klei (DAS) Ben toch nog niet begonnen, moest gister engels leren Tong uitsteken

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:20

Ziet er moeilijk uit, ik wou het als surprise doen, wat is dan t beste.Het moet snel, makkelijk en niet kostbaar zijn?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:22

Das lijkt mij dan ook het makkelijkst. Super goedkoop en droogt goed (evt kan je er de föhn op zetten maar wéés aub voorzichtig want het kan fikken, en flink ook (ervaringsdeskundigen hier Vork )