Advies gevraagd betreft schildertechnieken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Advies gevraagd betreft schildertechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 16:12

Ik ben fanatiek aan het schilderen,en het gaat me steeds beter af.
Maar een mens is nooit uitgeleerd,en ik ben niet te bang om het te vragen.
Ik heb namelijk een paar vraagjes.

1.Ik heb een Acrylkoffer,met structuurpasta bijgevoegd.
Nu begrijp ik natuurlijk dat je hiermee structuur aan kunt brengen,maar ik wil weten hoe.
Ook waar,juist op de plekken die normaal het meest naar voren komen? (bijv. manen of neusvleugels)
Ik heb nog niet de moed gevonden om het te proberen,iemand een voorbeeld?

2.Lucht.Of eigenlijk ; wolken.
Als ik een wolk maak,wordt het snel vlekkerig,of het ziet er echt nep uit.Iemand tips om echte wolken te maken?En dan wel zo dat de wolk echt opgaat in de lucht,en niet erop is geplakt...

3.Wat te doen als je te lang doorschilderd op een doek,waarbij de verf gaat glimmen op verzadigde plekken?Ik heb het vaak bij ogen,omdat ik die wel honderd maal verander als ik niet tevreden ben.

4.Hoe geef je een hoofdstel aan een paardenhoofd een leder-look?
Een hoofdstel kan ik wel,met diepte en kleurverschil,maar in mijn ogen lijkt het leer van dezelfde structuur als het paard.Hoe zorg ik dat het leer zachter overkomt?

5.Je schilderd een paardenhoofd midden op een doek.
Hoe beëindig je bijvoorbeeld het einde van de hals,voordat je op achtergrond overgaat.
Met andere woorden,hoe zorg je ervoor dat het er niet uitziet als afgehakt hoofd Clown ?

Dat was het wel zo'n beetje,ik hoop dat er mensen zijn die me serieus antwoord kunnen geven en eventueel wat voorbeelden (in link-vorm).
Ik hoef geen antwoorden als; gewoon vloeiend maken (bijv. bij het afgehakte hoofd)

Alvast bedankt Lachen

SIEMxFUNNY

Re: Advies gevraagd betreft schildertechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:43

Ik lees ook even mee Lachen
Zelfde probleem met het hoofdstel namelijk ..

Skogsmulle

Re: Advies gevraagd betreft schildertechnieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:55

Ik heb nog niet met structuur-pasta gewerkt maar het klinkt een beetje als 'overbodig' Knipoog

Over de wolken: wat ik vaak zie bij wolken is dat veel mensen ze schilderen als witte vlakken en dat zijn het absoluut niet. Doe je dat, dan krijg je inderdaad een beetje dat 'opgeplakt'-idee.
Als voorbeeld:

http://www.sur.ch/Album/Stilleben/slide ... Himmel.jpg

Hier zie je dat de wolken grotendeels grijs zijn. De achtergrond is ook de eerste stap die je maakt. Bij dit voorbeeld zie je duidelijke scherpe lijnen van de wolken, maar ook 'watten'-wolken. Ik denk dat je meer moet proberen om in vlakken te schilderen van kleur (probeer het eens ondersteboven?).

Hoe bedoel je glimmen? Natte verf glimt altijd wel, en juist de 'structuur' die je maakt van de verf op het doek vind ik persoonlijk zelf vaak erg mooi. Als het ware dikke klodders/kloddertjes verf op het doek.

Een hoofdstel glimt altijd erg; licht en donker is dus erg belangrijk. Vaak is zwart leer ook wat blauwer heb ik het idee.
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... ersttr.jpg
Deze heeft duidelijke lichtvlakjes op het leer.

Waarom ga je niet door met de hals van het paard 'uit het doek'? En je doet het paardenhoofd dus blijkbaar eerst, en dan pas de achtergrond? Ik raad je aan om eerst de achtergrond te doen, dit maakt het ook een mooier geheel.
Als je toch een paardenhoofd bijvoorbeeld centraal hebt staan, en je het niet afgehakt over wilt laten komen, kun je misschien tamponeren bij de grens: eerst nog dik bij de nek maar dit langzaam 'verdunnen' als het ware.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Kun je misschien paar foto's plaatsen van je werkjes? Daar valt meer uit af te leiden Lachen