In welk bestandsformaat aanleveren bij drukkerij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

In welk bestandsformaat aanleveren bij drukkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:16

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraag:
Ik ben voor een Bokt-dinnetje een tekeningetje aan het ontwerpen, dat zij graag op de voorkant van het geboortekaartje van haar 3e kindje wil gebruiken.
Wie van jullie weet in welk bestandsformaat een drukker dat het liefste aangeleverd krijgt? En hebben jullie verder nog andere tips qua scannen of kleur- en materiaalgebruik of formaat? Ik roep maar wat Haha!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 06-11-07 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag weg gehaald

Remy

Re: [DRUKKERIJ]In welk bestandsformaat aanleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:23

Tip van iemand die bij een drukkerij gewerkt heeft: neem kontakt op met de drukkerij van je keuze en laat hun de specificaties en voorkeuren over het aanleveren even op een rijtje zetten.

Specificaties zijn afhankelijk van de apparatuur/programmatuur en persen die zo'n drukker tot zijn beschikking heeft.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:12

PDF of PSD of heel misschien TIFF, zogoed als altijd zal er een PDF gevraagd worden.
JPEG is niet zo goed aangezien de kwaliteitsvermindering

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:19

Pling Aha! Thnx! OK dan!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:18

en niet op zwart karton werken (of donker gekleurd), krijgen ze niet gedrukt (hebben ze mij verteld tenminste)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:20

Valt te zien welke druktechniek je gebruikt hé Lontje, maar zoals je zegt; dit is niet echt gebruikelijk.

Valt helemaal te zien aan welk papier je gebruikt; de drukkleur en welke druktechniek

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:22

Ik heb voor mijn werk een folder ontworpen in InDesign, wordt morgen door de drukker geleverd. Ik heb hem aangeleverd als PDF (drukkerij kwaliteit), alle afbeeldingen zijn als tiff opgeslagen, kleurstellingen CMYK.

Mireille

Re: In welk bestandsformaat aanleveren bij drukkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:06

In welk bestand aan leveren zal aan de drukkerij en in hoeverre ze met de software mee gegaan zijn liggen.

De meeste bedrijven werken tegenwoordig met drukwerk kwaliteit PDF's, maar het beste kun je gewoon even bellen en het navragen.

Wat Wind al zegt; sowieso altijd zorgen voor CMYK instellingen. Zorg er ook voor dat álle afbeeldingen in CMYK zijn. Anders gaat het fout. (maar meestal controleert een drukker je bestand nog wel hoor)

Het scannen moet je sowieso altijd doen op 300 DPI, om er voor te zorgen dat het een mooie tekening van goede kwaliteit blijft.

Ik zie ook een punt over het aanleveren van JPEG bestanden. Tegenwoordig maakt het niet meer uit of je aanleverd in JPEG. Kan prima zelfs. Maar dan wel in min. 300 DPI (maar dat geldt voor welk ander bestandsformaat) en opslaan als kwaliteit 12 (beste kwaliteit) en in CMYK.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 21:22

De tekening wordt gewoon op een wit papier gemaakt, dus dat is al in orde Knipoog

PDF ken ik wel van naam, maar kan ik ook zo'n bestand maken op mijn flapje? Met photoshop ofzo?
Nouja, ik zou de tekening natuurlijk ook heel 'ouderwets' naar de aanstaande mama kunnen opsturen en dan kan ze hem bij de drukker afleveren Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:26

Inderdaad hier ook:
PDF, 300 dpi, CMYK

Ons werd altijd geleerd (bij bestanden uit Indesign) om te kiezen voor adrukken naar PDF in plaats van opslaan als. Dan hoef je geen rekening meer te houden met de plaatjes die je gebruikt hebt, dan wordt alles automatisch opgeslagen onder dezelfde resolutie en kleur enzo.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 22:43

Maar ja:
ik zit hier natuulijk gewoon thuis te tekenen en heb een eenvoudig DELL all in one printertje/scanner en eigenlijk alleen maar Photoshop Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:00

Dan kun je al sowieso geen pdf bestanden maken volgens mij Bloos Daar heb je adobe acrobat writer voor nodig.
Maar wat ik eruit begrijp hoef je dus alleen de tekening aan te leveren, en niet de hele kaart, toch? Dan zou ik gewoon de tekening op papier aan de drukker geven, even vragen of hij die zelf kan inscannen, meestal hebben ze daar wel goede apparatuur Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:06

Ik zou er ook voor kiezen om gewoon de tekening aan te leveren als dat mogelijk is dan zien ze gelijk de kleur en het contrast zoals het moet zijn.
Als je zelf met een niet-gekalibreerd scherm werkt kan dat nog wel eens fout gaan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 23:07

Ja OK dan!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:46

Ook van uit Photoshop kun je voortaan hele nette PDF's maken. Lachen

Tekening bij de drukker aanleveren is inderdaad absoluut geen slecht idee! Zo weet je zeker dat alles goed zal gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:57

Gewoon "opslaan als", en dan 'Photoshop PDF' kiezen kan wel inderdaad.
Ik doe zelf altijd: "afdrukken", dan de printer veranderen in "Adobe PDF", en dan bij de opties de kwaliteit, resolutie, grootte, kleur en eventueel een wachtwoord voor het bestand kiezen (je kunt ook bijvoorbeeld "Press quality" kiezen, drukkerskwaliteit) en dan wordt het bestand precies goed opgeslagen, daar heb je dus wat meer mogelijkheden bij.
Maar om te kunnen afdrukken naar pdf heb je wel de acrobat writer nodig, die zorgt dat de pdf-printer tussen de andere printers komt te staan.