Vraag aan professionele fotografen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Vraag aan professionele fotografen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:06

Ik ben gevraagd om op een Symposium te komen fotograferen. Ik moet daar de hele dag aanwezig zijn om foto's te maken van die dag. Vooral wat overzichtsfoto's zodat die gebruikt kunnen worden in een boek en op de website.

Wat kan ik hiervoor vragen?

En ik ben nog opzoek naar een flitser. Ik ben uitgekomen op de Nikon SB600, deze lijkt me goed genoeg voor dit doel? Ik zal de flitser hierna eigenlijk niet tot nauwelijks meer gebruiken ben ik bang daarom dat ik niet zo'n dure flitser wil aanschaffen. Als ik deze flitser bijv. tweedehands zou kopen, is dit dan goed genoeg? of zeggen jullie van "koop m beter bij de winkel en betaal er dan wat meer voor"? Ik ben altijd bang dat bij tweedehands spullen (niet alles, maar wel als het over elektronische dingen gaat) de werking van het product niet meer is zoals het hoort te zijn. Maar geldt dit ook voor flitsers? Wordt ie bijvoorbeeld ook trager?
Natuurlijk ga ik wel eerst kijken en proberen voor ik die flitser dan koop, maar toch even deze vraag.

WildChild

Re: Vraag aan professionele fotografen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:00

Met prijzen voor shoots ben ik helemaal niet goed, en ik noem mezelf al helemaal geen professionele fotograaf. Maar ik wil je toch mijn point of view over de flitser meegeven. Ik denk dat, als je denkt dat je de flitser niet tot nauwelijks meer gebruikt, een tweedehands zeker wel zal voldoen. Ik ben niet thuis in de Nikon, maar ik denk dat een standaard flitsertje toch gewoon zal voldoen? Als je een nieuwe flitser zou kopen, zou je al meer dan de aankoopkosten van je flitser moeten vragen voor de shoot, om de flitser terug te winnen. Dure shoot wordt dat dan.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:13

WildChild: Bedankt voor je reaktie. Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Deze flitser kost nieuw 250 of 284 euro (bij de winkels hier in de buurt). Vandaar dus ook mijn vraag.

Hopelijk komen er nog meer reakties. Ze willen namelijk graag weten wat ik ervoor wil hebben, maar ik heb écht geen idee...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:48

Hmm echt geen reakties? Lachen
Wat zouden jullie ervoor vragen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:52

Waarom heb je een apparte flitster nodig? Ik heb op mijn Nikon een standaard flitser zitten en die bevalt prima, ik filtst trouwens nauwlijks omdat ik het zonder flits mooier vind.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:13

Nou Visconti; zonder flitser, binnen en congreszaal, lekker donker.. ik ben bang dat ik m écht wel nodig ga hebben. Ik wordt geacht om een nette reportage af te leveren aan het einde van de dag. Kan dus niet zeggen van "oowh sorry, ze zijn een beetje mislukt/te donker, volgende keer beter" want er is geen volgende keer!
Ben ook wel van mening dat t 9 van de 10 keer mooier is zonder flits, maar in dit geval denk ik helaas niet mogelijk.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:52

visconti: die flitser op je camera is een invullicht dus niet zo gebruiken in het donker is veel te gericht en te hard.
een externe flitser kan je kwa lichtsterkte aanpassen Knipoog vandara dta de flitser op de camera niet goed zal voldoen.
prijs: ja uhm dat weet ik neit. ben nog niet zo professioneel.
flitser.m een externe flitser kan je zeker wat vaker gaan gebruiken. Kan je hem niet lenen?
en voor die ene keer zou ik echter geen nieuwe gaan kopen.
2de hands kan prima voldoen test hem wel even van tevoren.
maarja net zoals met alle spullen si het afgeragt of netjes mee omgegaan? dat is altijd een vraag. maarja een nieuwe kan het ook zo begeven zit vaak alleen nog garantie op.
Knipoog
als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een 2de hands goede flitser anders ben je wel duur uit.

sucses ermee

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:55

Toushie: Misschien kan ik er wel 1 lenen, maar ik moet er ook mee oefenen omdat ik verder dus nooit gebruik van maak. Ik vind het dan banketstaaf om te zeggen van "mag ik je flitser even lenen.. van nu tot eind november?" daarom dat ik opzoek ben voor mezelf en misschien krijg ik dan de smaak wel te pakken om mn studiotje verder uit te bereiden... Want van de week ook weer een modellen shoot gedaan (vriendin) en ik vond het opzich wel leuk.. dusja wie weet in de toekomst.
Ik heb tweedehands een beetje gezocht... maar dr is niet veel in de aanbieding... Ga ook nog eens overleggen met de organisatie omdat ik er anders ook geen zak aan verdien.
Iemand verder nog ideeen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:58

Visconti schreef:
Waarom heb je een apparte flitster nodig? Ik heb op mijn Nikon een standaard flitser zitten en die bevalt prima, ik filtst trouwens nauwlijks omdat ik het zonder flits mooier vind.

Daarom stelde de TS haar vraag waarschijnlijk ook aan professionele fotografen: om dit soort onnuttige antwoorden te ontwijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-07 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:04

@Bitterbal:
Heb je al eens gekeken op http://www.fotokonijnenberg.nl/ gekeken? Daar hebben ze ook een sectie met occasions, misschien zit er wel een mooie flitser bij voor je Knipoog

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:40

Wildwings: Ik wilde het niet zo bot zeggen haha.
MamaMiesje: FotoKonijnenberg.. ik heb hier in Turnhout contact met hun gehad... en ik zwijg er liever over.. heb verdorie 2 maand moeten wachten op een LENSDOP.... uiteindelijk via vriendlief 1 gekregen en na 2 maand wachten gezegd dat ze het maar uitzoeken (ondertussen wel contact gehad en iedere keer was er iets mis... sja een lens kan best even zonder lensdop, maar moet zeggen dat ie behoorlijk smerig was.. geluk dat er geen krassen opzaten)... wel heb ik op hun site gekeken, toen stond er niks tussen. Bedankt voor de tip!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:01

Op marktplaats heb je genoeg leuke tweedehands flitsertjes. Je kan er ook best een pakken die niet meer splinternieuw is, maar bijvoorbeeld een paar krasjes vertoont. Krasjes doen tenslotte niet af aan de kwaliteit van het licht!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:09

Dat is zeker waar. Heb op marktplaats al gekeken, vanmiddag wezen kijken bij een flitser.. wat blijkt.. past niet op mijn camera terwijl er (zelfs op de verpakking) duidelijk bijstond "compatible for Nikon"... Lekker weer anderhalf uur gereden voor nop.. maar we zoeken verder!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:04

WildWings schreef:
Daarom stelde de TS haar vraag waarschijnlijk ook aan professionele fotografen: om dit soort onnuttige antwoorden te ontwijken.

Amen.

Een tweedehands flitser kan even goed zijn als eentje uit de winkel. Goedkoper, en als je even gaat testen van te voren weet je ook gelijk of hij het doet. Lachen
Apart dat die flitser dan niet op jouw Nikon paste. Succes nog met zoeken.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:41

Ik ben vandaag in de winkel gaan zien voor een Nikon SB600. Die past wel gewoon op mijn camera. Ik ging tweedehands zien voor deze lens.. 200 euro of meer.. voor 250 euro heb je een nieuwe... vond dat eigenlijk wel wat vreemd.. maar denk dat ik evengoed toch gewoon voor een nikon flitser ga ipv een ander merk wat "compatible" is...