Foto's bij slecht(er) weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Foto's bij slecht(er) weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:13

Hallo,

Ik heb een vraagje...
Foto's bij goed weer (dus zonnig en blauwe lucht) lukken ondertussen best wel, maar zodra het weer slechter is (bewolkt) of de omgeving wat donkerder (bos) is het een stuk minder.

Nu vroeg ik me af wat voor instellingen jullie gebruiken (bv. manuele instelling, ISO op zoveel, ...).
Vertel maar gewoon hoe jij het oplost, misschien dat ik dat wel helemaal niet kan met mijn camera maar dat zien we dan wel weer Vork

Alvast bedankt.

8nnemiek

Re: Foto's bij slecht(er) weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:47

Heb je een spiegelreflex? Zo ja, dan kom je meestal niet zo ver met de kitlens, en kun je het beste een lichtgevoelige lens aanschaffen. Dan wordt bewolking juist fijn om bij te fotograferen omdat je dan zachte schaduwen hebt en minder overbelichting en reflectie.

De instellingen die ik meestal gebruik bij heel weinig licht:
Ik sla sowieso de foto's altijd op als RAW.
ISO 800, als ik em nog hoger zet dan wordt de foto érg korrelig.
Diafragma zo groot mogelijk (klein getal),
Sluitertijd zet ik dan meestal automatisch, maar wel stel ik in dat de camera automatisch een of twee stops doet onderbelichten, zo wordt de sluitertijd nét iets korter, dus beter om bewegingen te bevriezen, en onderbelichte delen kun je vrij makkelijk en zonder veel kwaliteitsverlies wat lichter maken met adobe bridge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:48

Hmmneen, geen spiegelreflex.
Dat was misschien wel handig geweest te vermelden Clown

Heb een compactcamera, kan wel dingen instellen (bv. iso) maar niet alles (bv. diafragma/sluitertijd). Ik kan wel door ver/minder ver in te zoomen de sluitertijd enzo verkorten/verlengen. Dus daar kan ik eventueel wel wat mee...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:52

Nou, dan kun je in ieder geval de ISO zo hoog mogelijk zetten (wel weer terugzetten als de zon weer doorkomt, want de kwaliteit gaat er wel wat op achteruit bij een hoge ISOwaarde)
Bij mijn oude compactcamera kon ik altijd op een donker vlak richten, dan de knop half indrukken, en dan kon ik het diafragma zo vastzetten. Misschien kan dat bij jou camera ook wel Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:47

Tip; als je een compactcamera in Portretstand zet, kiest je camera zelf voor een laag diafragma getal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:44

Werkt dat dan ook nog voor dieren te fotograferen? Want dat gebeurt meestal. Ik heb er dan een dierenstand opstaan die ik altijd gebruik (heb wel andere dingen geprobeerd maar dat geeft toch het beste resultaat, bij goed weer dan).

Laag diafragmagetal is bv. 2.8? Is dus een groot diafragma, dus valt er meer licht op waardoor het beter is?

Vind het allemaal erg moeilijk, heb al 100 keer de wiki-pagina en andere dingen doorgelezen maar ik twijfel toch nog altijd Clown

Als het zo is zoals ik zeg dan moet ik eens proberen bij slecht weer niet in te zoomen, of minder dan gewoonlijk. Alleen vrees ik dat bewegende dieren dan niet zo goed gaan lukken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:56

Bij inzoomen is het dier altijd moeilijker scherp te krijgen. Zo heb je bij een echte zoomlens bíjna altijd een statief nodig, omdat elke kleine beweging die jij met de camera maakt de hele foto onscherp kan maken Knipoog
Het beste kun je dus uitzoomen, en zelf wat dichter bij gaan staan, en later op de computer uitsnijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:00

Alleen bij slecht weer? Of in het algemeen?
Omdat ze mij ookal hebben aangeraden juist zover mogelijk in te zoomen en dan desnoods zelf achteruit te gaan. Moet zeggen dat ik mijn foto's tot nu toe praktisch allemaal zo gemaakt heb en het zijn wel de beste foto's ooit? (ook beweging ... het was toen wel mooi weer Clown)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:06

Dat geldt altijd Knipoog Hoe meer je zoomt hoe meer kans op bewegingsonscherpte. Test maar eens uit met een verrekijker: Eerst helemaal uitzoomen, en dan houd je hem zo stil mogelijk, dan zie je dat het beeld bijna helemaal stil blijft staan. En dan zoom je eens helemaal in, dan zie je dat het veel moeilijker is om op één punt stil te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:09

Maar waarom lukken foto's die helemaal ingezoomd zijn dan beter dan foto's waarbij minder ingezoomd is? Nagelbijten / Gniffelen (en dan heb ik het over beweging natuurlijk.. eerst waren ze altijd bewogen en kon ik amper een leuke foto maken, en met het inzoomen gaat dat wel allemaal).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:12

Dat is raar Tong uitsteken
Heb je optische zoom, of digitale?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:33

Optische is gewone denk ik hé?
Heb beide, maar digitale kan ik apart instellen en die staat nooit aan (heel soms eens maar die foto's zijn inderdaad al snel "slecht" Knipoog ).