[FOTO] De ellende die overbelichting heet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

[FOTO] De ellende die overbelichting heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:09

Als hobby fotografeer ik modellen en "haute couture" fashion...voor mijn eigen site en omdat ik het gewoon leuk vind...ALLEEN..gaat het hierbij niet om 'real life' modellen maar modellen met een hoogte van een centimeter of 30 en bijpassende kleding. Ik vind het een leuke manier om met fashion en fotografie in het klein bezig te zijn (de modellen zeuren niet over hun werkuren en onmogelijke pose's etc. Knipoog).

Je moet hierbij denken aan foto's als deze (heb ook een heel scala aan meubels etc. dus kan hier lekker veel mee varieren, bij deze is helaas scherpte verloren gegaan maar het geeft je een idee)

Voor de nieuwsgierigen, dit is een Fashion Royalty pop en die verzamel ik

Afbeelding

Ik wil nu echter ook graag beter leren fotograferen en ook andere dingen gaan fotograferen dan alleen de dames mini-model. Mijn aller aller grootste probleem is het fotograferen van wit...hoe dan ook eindig ik altijd met een stuk overbelichting (voor de modellen heb ik een hoekje met een daylight lamp dus kan daarmee nog wat spelen, maar "out in the open" lukt dat natuurlijk minder...zoals bij de foto hieronder)
HOE positioneer ik mezelf ten opzichte van het licht om zo min mogelijk overbelichting op wit of andere lichte kleuren te krijgen (wangen van mensen zijn bijvoorbeeld ook regelmatig een drama)?

Dit is Sammy, de stalpoes, op haar favoriete slaapplekje. Je ziet de overbelichting op de linkerkant van haar gezicht en over haar hele rug....hoe had ik dit beter kunnen doen? Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag Lachen

Afbeelding

pipanda

Re: [FOTO] De ellende die overbelichting heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:36

Ik weet niet wat voor camera jij hebt. Om er iets aan te doen moet je dus zelf dingen kunnen instellen. hoe je zelf staat ten opzichte van de zon heeft hier n.l. niks mee te maken. De camera gaat uit van een bepaalde hoeveelheid licht dat er op de sensor moet vallen. als je dus een groot donker vlak hebt met daarnaast iets lichts, gaat het meeste van dat licht dus in dat lichte vlak zitten waardoor het daar dus overbelicht wordt.
Maar hoe dit nu op te lossen. Als je zelf dingen kunt insteelen kun je het licht meten op de lichte delen en daar dan je sluitertijd op aanpassen. De donkere delen worden dan wel nog weer donkerder. Je kunt ook als je denkt dat je overbelichting gaat krijgen de foto gewoon iets onderbelichten. Hierbij gaat ook de sluitertijd wat sneller Knipoog

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:09

Ook kan je proberen om te zorgen dat er geen direct zonlicht op de witte delen valt.
Hierdoor blijft het wit beter binnen de contrastomvang, dus beter doortekend.

Kan je bij jou camera de belichting zelf (bij)regelen?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 18:40

Bedankt voor de tips...zoals jullie waarschijnlijk vermoeden ben ik een hobby-ist met hogere aspiraties om iets mooi op de plaat te zetten maar nu zijn het voornamelijk toevalstreffers...

Dat met licht en donker klopt precies...ik merk dat vooral als ik een soort goth foto's wil maken van poppen met een erg lichte huidskleur, zwart haar en dan zwarte kleding..ik krijg dan ALTIJD een overbelicht gezicht. Dat de donkere delen nog donkerder zouden worden is dan niet erg...als de gezichtstrekken dan in ieder geval zichtbaar zijn...

De sluitertijd kan ik in ieder geval aanpassen dus daar zal ik eens mee experimenteren.