Copyright enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Copyright enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:10

Hallo,

Er zullen vast wel onderwerpen over zijn maar ik vind niet meteen wat ik zoek.
Ook de wiki geeft maar op een klein deel antwoord.

Vandaar even een apart topic, want ik zit hier wel dingen te verkondigen maar ik begin nu toch te twijfelen of dat wel waar ik wat ik zeg...

Het gaat om foto's van paarden & ruiters.
Vaak alleen maar paarden, soms personen erbij (bv. op een wedstrijd).

Volgens mij mag ik deze foto's gewoon publiceren enzo (heb ze natuurlijk zelf gemaakt) en heb ik hiervoor geen toestemming nodig van bv. de ruiter/persoon op de foto? Of zit ik hierin verkeerd? Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht dat het zo was, maar dat er een uitzondering was als je de persoon op een slechte manier in beeld bracht ofzo? Bv. terwijl die z'n paard aan het afranselen is met een zweep e.d.?

Kan iemand mij even verder helpen?
Want ik krijg hier commentaar omdat ik een foto van een bepaalde persoon op wedstrijd heb laten zien op een forum. (volgens mij komt dit commentaar eerder omdat ik gestuurd heb dat het niet mogelijk is dat ik foto's gewoon doormail, hier was achter gevraagd, maar ik wil toch even zeker zijn van de zaak...).

Alvast bedankt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Copyright enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:44

Er is een verschil tussen auteursrecht en portretrecht. Ik heb een link van de Wikipedia gevonden over beiden. Auteursrecht staat namelijk niet boven alles
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

en houdt dus eigenlijk in dat de geportretteerde persoon bezwaar kan maken tegen publicatie als er sprake is van een redelijk belang. Als je de link volgt en dan het stuk leest over 'portretten die niet in opdracht zijn gemaakt' vind je veel info hierover

edit: hier nog de link over auteursrecht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:51

Ok, bedankt.
Als ik het zo lees is het inderdaad zoals ik dacht Ja
Wist dat ik er ooit wat van gelezen had maar ik vond het niet terug.. Maar ik keek dan ook niet onder portretrecht Clown

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:55

Het blijft vrij ingewikkelde materie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:58

Ja, ik vind het maar niks Nagelbijten / Gniffelen Clown
En nog erger vind ik het als mensen je gaan uitschelden omdat jij bepaalde foto's van een persoon die zij toevallig kennen niet wil doorsturen omdat het jouw foto's zijn Nagelbijten / Gniffelen