[FOTO] Mijn eerste creatie's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Honeybee

[FOTO] Mijn eerste creatie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:16

Sinds kort heb ik een nieuwe Digitale SLR camera, en wel te weten een Canon EOS 350D.
Ik ben totaal ongeoefend en heb van camera instellingen totaal (nog) geen kaas gegeten, maar desondanks ben ik toch wat aan het proberen geslagen met het volgende resultaat.

Alle foto's zijn genomen met een Sigma 55-200 mm lens (helaas heb ik (nog) geen andere lenzen).

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Alle tips en adviezen zijn van harte welkom, graag dan duidelijk uitgelegd, zodat ik er ook iets van kan leren. Knipoog

Afbeelding1

Afbeelding2

Afbeelding3

Afbeelding4

Afbeelding5

Anoniem

Re: [FOTO] Mijn eerste creatie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:29

Hmmm... nee, vind ze niet zo mooi. Ze zijn te gewoon. De compositie ook. Bij de laatste foto gaat het misschien om de boot, maar ik stoor me juist aan die boot. De eerste foto is teveel lucht.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:36

Compositie is een lastig iets. Het lijkt op deze foto dat je vaak kiest voor de veilige "ik zet het onderwerp in het midden van de foto" compositie? Dat deed/doe ik ook snel, maar dat maakt foto's veelal saai en gewoon. Probeer wat te spelen met compositie en de plaats van je onderwerp.
Toch vind ik de foto's niet onaardig.
1. De eerste vind ik persoonlijk zelfs erg mooi. De maan is bijzonder scherp, de lucht super van kleur. Netjes.
2. Portretfoto's heb ik geen ervaring mee, maar het snoetje van dit kind is erg aansprekend. Leuke foto daardoor.
3. De tak in het water is een goed voorbeeld van die centrale compositie. Daardoor is de foto weinig aansprekend. De weerspiegeling is wèl netjes op de foto gezet, dus het is een prima oefenfoto.
4. Deze foto doet me niet zoveel, al geeft hij wel een leuk beeld van het platteland. Toch vind ik deze foto wel wat saai.
5. Foto 5 is wat betreft compositie al wat anders dan de andere, lijkt. De hoge bomen aan de zijkant maken het plaatje minder centraal. Wel vraag ik me af wat je idee was van het onderwerp van deze foto? Inderdaad de boot, zoals mijn voorganger neertypte, of is het gewoon de combinatie van die bomenlaan naast het slootje? Zonder bootje had ik hem leuker gevonden, denk ik.

Al met al is het best een nette oefensessie... Ik heb zelf ook geoefend laatst met de Eos 300D van Canon en ik weet hoe lastig het is. Succes verder met oefenen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:39

Ik ga met Djinnie mee, je moet spelen met de compositie!

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:42

Ik vind ze goed gelukt voor de eerste keer!
Probeer inderdaad op de composities te letten! Niet dat ik het zo perfect doe, maar het is een tip Clown

Bij foto 1 had ik de maan juist net niet in het midden gezet Knipoog
En foto 2 is het jammer van de achtergrond, want het gezichtje spreek me wel aan!

Veel succes nog met fotograferen!

Nog een tip; voortaan even wat nummertjes bij de foto's zetten Knipoog Is iets makkelijker met commentaar/tips geven Knipoog

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:54

Tot nog toe, bedankt voor de reactie's.

Ik kies niet vaak voor de veilige: ik zet het onderwerp in het midden van de foto, compositie. Waarom niet? Omdat ik tot op dit moment nog maar hooguit ongeveer 100 foto's heb gemaakt.

Foto 1: Het was een heldere blauwe lucht met daarin de maan. Ik heb volledig ingezoomd, maar ook zonder inzoomen is de lucht nog even blauw.
Foto 2: De camera kreeg ik voor mijn verjaardag en dit was mijn eerste verjaardagsvisite. Gewoon wat geprobeert en hopend op een 'betere' foto.
Foto 3, 4 en 5: Voor ons huis ligt de sloot, met daarachter landerijen. Aangezien ik alleen een 55-200 mm lens had, welke niet bepaald geschikt is voor binnenshuis, ben ik wat gaan proberen met de zoom en overzicht, om voor mijzelf duidelijk te krijgen hoe het werkte. Foto 3,4 en 5 zijn één van de eerste 20 foto's die ik uberhaupt heb gemaakt. Er kwam in de landerijen toevallig een trekker aanrijden en dat dat niet zo bijzonder is, dat weet ik. Echter vond ik net die 2 personen symetrisch langs het hek en naast de trekker juist erg leuk. De tak, die lag toevallig in de sloot en inderdaad, juist die weerspiegeling vond ik zelf erg leuk. Foto 5 daarentegen, behoorde een overzichtsfoto te zijn. Ik had nog niet ontdekt op dat moment hoe de focuspunten werk(t)en en waarop dus word scherpgesteld. Overigens, was ik voorbij dat bootje gelopen (wat ook had gekund) dan had ik de nog meer storende tuinen van de aangrenzende woningen op de foto gehad.

Voor zover even een uitleg over de foto's. Lachen

En verder, hoop ik nu (nadat ik een tijdje behoorlijk ziek ben geweest) op wat mooier weer, zodat ik het tot nog toe geoefende wat meer in de praktijk kan brengen, waardoor ik wat meer kan oefenen met de compositie's. Ja Hoe dan ook, ik heb er in ieder geval zin in! Ja

@ Marion Bizet, rechts van de foto's staan toch nummertjes? Althans, ik zie ze wel.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:57

Ik vind dat het er netjes uitzien voor de eerste plaatjes Ja
Heb wel het idee dat er soms niet helemaal netjes is scherpgesteld, vooral bij de laatste, vandaar dat ik ook niet helemaal begrijp wat het onderwerp is Lachen Ow ik zie dat het een overzichtsfoto is. Dan is hij aardig netjes. Toch net niet helemaal scherp Ja