[TEK] Oefening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

[TEK] Oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:08

Aangezien ik een beetje sneller wil leren tekenen, heb ik een beetje zitten oefenen op mijn werk.

Een model uit een tijdschrift.
Tijd: 10 minuten.
Materiaal: Balpen

Afbeelding

Nevony

Re: [TEK] Oefening

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:45

heej wat leuk, zoiets hebben wij ook moeten doen op school, een portret schetsen in 5 minuten. Moeilijk is het wel maar zeker een goede oefening, als ik jou was zou ik nog gewoon 5 van dit soort snelle portretjes maken leuk!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:49

Leuk Eef! Doe je zeker knap in tien minuutjes Ja ! Wat ook een goede oefening is, een dummy kopen en dan bijvoorbeeld in de bus/trein/winkelcentrum gewoon eens mensen gaan na tekenen. Dan moet je echt snel, en het is nog eens een uitdaging ook, je leert er heel snel van om goede verhoudingen neer te zetten Ja Ben er ook mee bezig en moet zeggen dat het er nu al veel beter uitziet Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:50

Ja knap Eef Ja ik ben nu ook een beetje verhoudingen aan het oefenen met allerlei voorbeelden vlug natekenen, niet te lang blijven hangen in details

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:01

Bedankt voor de tips, heel handig! Ja
Ga ik zeker wat mee doen! Lachen

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:32

Super Eef!! Lachen
Ik zal over 1,5 week wel even proefpersoon spelen! Vork

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:27

Niet slecht voor 10 minuten tekenen!
Is inderdaad een goede oefening om het zo te doen.
Wat ook een goede oefening is om het plaatje van je voorbeeld op z'n kop te leggen en dan natekenen, dwingt om goed te kijken naar hoe de lijnen lopen zonder dat je je vast kunt houden aan wat je verwacht te zien Knipoog

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:50

Ik vind hem helemaal niet verkkerd Eef. Knap hoor, in 10 minuten Ja
Zoiets is leuk om te oefenen in snel kijken en tekenen.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:15

Verhoudingen kloppen nog niet helemaal maar leuk dat je het in ieder geval oefent (vooral blijven doen wat het is onzin dat het niet te leren zou kunnen zijn). Ja

Tip: probeer volgende keer het plaatje ondersteboven te tekenen (soms afwisselen met normaal, maar probeer het voornamelijk op-zijn-kop). Hierdoor kijk je naar vormen, en niet haar het voorwerp.

Nog paar tips (hiervoor moet je even googlen denk ik):
• blind tekenen
• restvormen

Probeer ook eens om een tekening van 5 en 3 minuten te maken (ook bij 1 minuut en 30 seconden kunnen leuke maar vooral mooie dingen uitkomen). Doe dat dan met een model die voor je staat of zit, en teken bijvoorbeeld op een groot vel met vetkrijt of houtskool.

Dit zijn de beste oefeningen die er ongeveer zijn volgens mij; je leert er in ieder geval veel beter door kijken Lachen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 10:37

Nogmaals bedankt voor alle tips en het commentaar, ik heb er echt veel aan! Ja
Binnenkort zal ik er zeker mee beginnen. Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:58

Probeer haar eens te spiegelen. Daar leer je enorm veel van. Ik vind haar nu namelijk toch nog wat hoekig. Dus begin ook met een basisvorm voor het gezicht, plaatsing ogen, neus, mond en oren: daar is een standaard voor die bij individuen natuurlijk verschilt maar ongeveer gelijk is. Verder kan ik alleen maar zeggen: blijven doen van die snelle oefeningen. Probeer ook eens wat vaker live te tekenen en in vlugge houtskoolslagen te tekenen: hoe minder lijnen des te beter. Oefen ook eens te tekenen zonder je potlood van het papier te halen. Dat soort vingeroefeningen geven je veel inzicht.

Al met al: goed bezig Eef! OK dan!