.Ik dacht, laat ik een verhaal schrijven, na mijn andere is gesloten omdat ik een te kort stukje had geplaatst
.Dat verhaal ga ik niet meer aan verder, maar wel aan deze, en ik ga nu dan ook gelijk zo veel mogelijk typen

Citaat:Zuchtend zette ik mijn fiets in het rek, voor de duizendste keer in mijn leven, en draaide het slot erop. Mijn moeder was ongelofelijk boos op me geworden daarnet, ik wou graag een paard, en zij had het goed gevonden. Jarenlang had ik gezeurd om een paard, maar nee, nooit kreeg ik er eentje, en nu mocht het van haar, ik mocht een paard uitzoeken, en als ik ergens stalling kon vinden, zou zij het voor me betalen, ook alle spullen, en alles, die stalling had ik goddank gevonden, hier op de manege, vertrouwd en veilig, maar nu was ze boos geweest omdat ik nog steeds niet het juiste paard had gevonden. Ik mocht dit maar een keer in mijn leven, had ze gezegd, en ik had maar een bepaald aantal euro's om uit te geven aan het beest, dus het moest wel gelijk mijn droompaard zijn. Ik liep wat rond door het stallenpark, wat echt enorm was. Toen viel mijn blik op het afgelegen stalgebouw, waar alle paarden stonden die te koop stonden, of die nog maar net waren ingekocht en waar nog geen vaste plek voor was gevonden. Ik besloot te gaan kijken. Ik keek wat rond in de stal, en stopte af en toe bij een box. Bij een enkele paar ging ik de stal in, ze spraken me wel aan. Allemaal bleken het chagrijnige paarden te zijn. Ik zuchtte opnieuw. Helemaal niks, geen enkel paard stond hier te koop, en was nog leuk ook. Ik wou me omkeren, toen mijn blik viel op de achterste, donkere stal, waar een paard hinnikte om aandacht. Ik ging kijken, en ja hoor, mijn droompaard, stond daar, in een stal, in een donkere stal uiteraard. Ik deed het licht aan, en keek tegen een prachtig, licht-donkerbruin paard aan, met zwarte manen, de kleur was niet te beschrijven, maar heel mooi. Het paard keek me met grote donkerbruine ogen aan, en ik merkte een spoortje angst in zijn ogen. Hij was bang, maar voor wat?, hij hoefde hier toch nergens bang voor te zijn?. De staldeur ging krakend open, en iemand van de manege kwam naar binnen. Ze merkte mij niet eens op, maar ik liep naar haar toe. Dat paard, dat daar helemaal achterin staat, is die te koop?. Ze haalde haar schouders op, en pakte haar telefoon. Ze belde de manege-eigenaar, en die kwam snel naar me toe. Die staat zeker te koop, knikte hij, maar hij trok bleek weg. Hij is onveilig, Valencio, hij is een lievertje op stal, en een werkelijk kinderpaard, maar zodra hij eenmaal onder het zadel is, is het een bommetje energie, hij is echt niet normaal. Ik knikte, misschien was hij toch niet wat ik wou. Ik wist het niet, ik wist het gewoonweg niet, ik had genoeg leuke paarden gezien, eentje sprak me zo erg aan, dat ik eigenlijk op het punt stond het geld in de eigenaar zijn handen te drukken, maar toen had ik het terug gepakt, en gezegd dat ik nog even verder wou kijken. Het dier stond nog steeds te koop, maar Valencio, was zo'n plaatje, die donkerbruine ogen, hoe ze me hadden aangestaard met die kringen van wanhoop erin, ik wist het allemaal niet. Maar als je wilt, mag je hem uitproberen hoor, vervolgde de man knikkend. Ik knikte, ik wou niks liever dan hem uitproberen, kijken of het misschien toch wel goed ging.
Een enkele ogenblik daarna, stond ik naast het paard, en zat mijn voet al in de stijgbeugel. De man vond het duidelijk wel grappig, want hij stond te grinniken. Valencio stond gespannen met zijn hoef over de grond te schrapen. Hij was duidelijk mooi, en lief was hij ook, maar wel heel ongeduldig, en ik moest toch echt een paard hebben waar ik normaal op kon rijden. Ik dreef hem aan, hoe vaak had ik dat wel niet gedaan, aandrijven, bij elk paard wel een paar keer, maar toch voelde het nu heel anders, alsof ik met de grootste sporen van de wereld reed, en er dan ook echt gebruik van maakte, het voelde raar, als iets wat ik nog nooit gedaan had. Ik zette mijn been aan zijn buik, en stuurde hem richting de hoefslag. Hij was vrij voorwaarts, en de man bleef maar grinniken. Toen ik al mijn lef verzameld had, en vroeg waarom hij zo moest lachen, begon hij het uit te leggen. Hij is pas een paar weken onder het zadel, niemand heeft belangstelling voor hem getoond, en al helemaal niet als ik vertelde dat hij pas zo kort gereden is, en dan knappen ze af. Maar hoe lang is het dan geleden dat hij ingereden is, en hoe jong is hij dan wel niet?. Hij is nu, ik denk 4 1/2. Maar is hij dan zo laat ingereden?. Hij is gewoon netjes op zijn 3e ingereden, maar hij heeft een jaar stil gestaan, en wij zijn pas een half jaartje met hem aan de slag, sinds we hem hebben eigenlijk. Maar dan is hij toch al lang ingereden?. Hij diende als gezelschapspaard voor de eigenaren die hem eerst hadden, ze kochten hem als jaarling, en hebben hem eigenlijk niet goed ingereden, hun dochter wou een keer met vriendinnen rijden, dus moest ze zelf op Valencio, maar ze kon niet op hem rijden, dus hebben besloten hem toch maar kort in te rijden, zodat hij in ieder geval kon stappen, draven en galopperen in het bos, en terug te nemen was, sturen schoot er eigenlijk bij in. Dus?. Wij hebben hem helemaal opnieuw moeten inrijden, en dat vergde tijd, we zijn eigenlijk pas een paar weken met hem in training, dus hij kent nog niet zo veel. Ik kreeg een warm gevoel van binnen, ik had het geld, ik had het geld. Mijn hart bonste in mijn keel toen het voor mijn gevoel tijd was te draven. Ik had een kwartier los gestapt, en had het idee dat het tamelijk goed knikte tussen ons. Hij reageerde goed, en toen ik een volte reed, deed hij dat ook goed. Hij luisterde best wel goed. Toen ik aandraafde, begon hij gelijk te strekken. De man knikte, dat proberen we hem aan te leren, maar hij denkt blijkbaar dat elke keer als hij aandraaft, dat hij moet strekken, een beetje inhouden, en dan wat aandrijven, en het is weg, zei de man alsof het een ziekte was die na een poosje wel zal overgaan. En hij kreeg gelijk, hij begon normaal te draven. Het was een heerlijke, zwierige draf, waarin het leek alsof je zweefde. Het zat wel lekker. Ik reed ook nu een paar voltes, en wat andere figuren. Ik reed uiteraard op bijde kanten, en het ging allemaal wel goed. Ik hield mijn hart vast toen de man zei dat ik "ook wel een keer een galopje kon proberen". Ik deed wat hij zei, en galoppeerde aan. In principe had hij niet zo veel zin om te galopperen, maar met tegenzin, sprong hij toch in de goede galop aan. Hij galoppeerde op een flink tempo, maar niet té. Hij hield zijn hoofd geheven, en was best wel onrustig, maar hij was nogmaals, niet té. Ik galoppeerde een stukje, en na een poosje stopte ik, stapte ik uit, en toen was het klaar, aangezien hij helemaal bezweet was. Op de manege had ik nog niet zo gekeken naar een nieuw paard, maar dit was toch wel een hartstikke lekkerding. Ik stapte hem nog een stukje droog met zijn zweetdeken, en daarna borstelde ik hem nog wat. De manege eigenaar kwam weer naar me toe. Wat vind je van hem?, vroeg hij geinteresseerd. Ik vind het wel een leuk paardje, maar ik weet niet zeker of het wat voor mij is, je vertelde ook dat hij best wel sterk was, en ik sta af en toe wat onzeker in mijn schoenen, bij mijn vroegere bijrijdpaard ben ik dat geworden, die liep dwars door me heen, ook met rijden, omdat ik bitloos moest rijden, en nu ben ik daardoor heel onzeker geworden over sterke paarden. Je mag hem best een paar weken rijden voor je hem koopt, ik zet hem wel in de reservering als je dat wilt, dan heb je tijd om te denken, maar dan verwacht ik wel een soort van dat je hem koopt. Dat is dus het probleem, als ik hem een poosje rij, en het blijkt een duivel te zijn, dan zit ik eraan vast. Oké, vergeet dat laatste, je mag hem een poosje rijden, als je dat wilt, en dan kan je hem wat beter leren kennen, dat mag zo lang als je wilt, maar hoe langer je hem rijdt, hoe eerder hij verkocht wordt als er iemand voor hem komt. Ik denk dat ik het met een paar ritten wel weet, knikte ik, ik wist bijna zeker dat dit mijn droompaard was, het was zo'n schat.
Een paar dagen gingen voorbij, zonder dat ik naar de manege ging, tot ik me herinnerde dat ik nu een bijrijdpaard had. Hoestend fietste ik naar de manege, het was verraderlijk koud buiten, en ik had de afgelopen paar dagen een verkoudheid opgenomen. Valencio stond niet meer in de verkoop stallen, maar in het stallencomplex van de privé eigenaren, waar ook de binnenbak was. Het was daar altijd lekker warm, en Valencio had een box vlak naast de kluisjes, waar ik er ook een van had. Ik had een grote, zodat ik daar mijn eigen spullen in kon opbergen, omdat ik hier een eigen zadel en hoofdstel had liggen, en dat soort spullen. Ik had die spullen eigenlijk voor niks, maar als het Valencio paste, had ik het weer niet voor niks. Ik paste het zadel, en met een flinke pad eronder, zat het best goed na mijn idee. Mijn hoofdstel moest wat versteld worden, maar het paste gelukkig wel, en ik nam hem mee naar de bak. Hij was al best wel warm toen ik losgestapt had, hij had het duidelijk zwaar de laatste periode, weinig beweging, want zijn conditie was echt 0. Ik draafde en galoppeerde een stukje, en daarna stapte ik weer uit. Hij moest door veel maar kort bereden te worden, een goede conditie opbouwen, en daarna zou ik langer kunnen gaan rijden. Maar terwijl ik hem reed, moest ik de keuze maken of ik hem nou wou kopen of niet. Ik had mijn moeder al verteld dat ik een paardje op het oog was, en ze was heel enthousiast toen ik vertelde over Valencio, ze had altijd gekickt op jongere paardjes die nog vrij fris en groen waren. Ze wou gewoon het beste voor mij, maar was een ongelofelijke ongeduld. Vandaag was uitgekomen wat de eigenaar al gezegd had, hij was ongelofelijk sterk in de draf, als hij dat wou. Zijn nek was echt ongelofelijk, mooi, maar heel sterk, en hij kon zich goed verzetten tegen mijn been. Hij was nog steeds een ongelofelijke knuffel op stal, en ik was vrijwel overtuigd. Toen ik de volgende dag weer op de manege kwam, liep hij wat te scharrelen door zijn stal, onrustiger dan de vorige dag. Ik zadelde hem op, maar echt stilstaan wou hij niet. Dit was vast het bommetje energie waar de manege eigenaar het over had, dus zette ik hem even los in de paddock. Hij bleef echter stilstaan voor het hek, wachtend tot hij weer naar buiten zou mogen. Ik haalde mijn schouders op, en dacht bij mezelf dat het allemaal maar niks was, dat hij dit alleen maar deed omdat hij juist geen energie had, en geen zin had om te rijden. Ik zadelde hem weer op, en nam hem mee naar de bak. Daar kwam een meisje naar me toe, ze zag er ouderlijk uit, maar was wel jonger dan mij. Is dit Valencio?, vroeg ze. Ja?, zei ik vragend. Ik zou hem eerst longeren, hij is dwars vandaag, geloof me, ik herken zijn gedrag, ik hem hem ook vaak gereden. Ik knikte, maar zette mijn voet in de stijgbeugel. Ik wou het eerst meemaken, en dan geloven. Hij draafde gelijk weg toen ik net zat, en ik wist nog net op tijd mijn andere stijgbeugel te vinden. Hij werd steeds sneller, tot ik, met mijn strenge hand, hem wist tegen te houden. Het meisje stond schuddend met haar hoofd langs de kantlijn te kijken. Ik wierp haar een felle blik toe, en bleef doorzitten. Valencio begon te strekken, en hoe dan!, hij begon zijn benen naar voren te gooien, en hij begon helemaal mooi te lopen. Hij ging na een poosje stappen, en ik gaf hem even lange teugel. Hij had toch een poos gedraafd, maar was nog niet bezweet. Misschien was dat alleen als ik hem liet werken in plaats van dat hij zelf bepaalde waar hij naartoe ging. Nijdig liep het meisje weg, ze ging een bonte Arabier halen, en probeerde me na te doen. Ze deed alsof het dier hartstikke druk was, maar in werkelijkheid was het een té sloom, oud paard. Ik kende Tamba wel, ik reed haar zelf vaak genoeg in de les om te onderstellen dat ze niet druk was. Mocht dat meisje zomaar manegepaarden pakken en ze gaan rijden?. Ik vroeg het aan haar. Mag jij zomaar Valencio rijden zonder het te vragen?, vroeg ze arrogant terug. Hij is binnenkort mijn eigen paard, dus ja, dat mag ik, ik ben nu zijn ruiter, maar Tamba is een manegepaard, daar mag je niet op rijden!. Ik heb toestemming, zei ze, terwijl ze wit weg trok. Ja?, vroeg ik ongelovig. Nee, dat heb ik niet, maar Tamba is mijn eigen paard geweest, en als ik zin heb om haar even te rijden, mag dat vast wel. Ik keek naar het meisje, ze zag er tenger uit, zeker niet sterk genoeg om Tamba met dressuur te rijden. Ook zij had een vrij sterke hals, en ik had haar altijd moeilijk en veel te sterk gevonden met dressuur. Ze was ook ongelofelijk sterk, en ik sprak uit ervaringen. Met bosritten sprong ze overal achteraan, en ze was dan ook echt niet leuk in het bos. Ik zou haar maar heel snel op stal zetten, waarschuwde ik het meisje, want ze begon heel raar te rijden, een teken dat de bonte sterker werd. Ze liet Tamba netjes, vierkant halthouden, en steeg af. Als je denkt dat ik haar niet kan rijden, zal ik haar wel op stal zetten, madame, zei ze woedend. Dat was dus een nieuwe vijand op de manege. Ik had er al een paar, meisjes die vonden dat ik té onzeker was, maar dat maakte me niet uit, ik reed zoals ik wou, en ik liet mijn humeur niet verpesten, want dit bommetje energie, was het paard dat ik wou.
De volgende dag kwam mijn moeder mee naar de manege, omdat ik haar graag wou voorstellen aan mijn toekomstige paard. Ze zei dat ze geen toestemming hoefde te geven, dat het mijn eigen paard was, en mijn eigen geld wat ik eraan uitgaf, maar ze wou wel graag kennismaken met haar aanstaande paard. Want ook zij zou af en toe rijden, als ik niet meer genoeg tijd had, of niet zo heel veel zin had, en zij vond het alleen maar leuk. Vandaag ging ik longeren, om te kijken hoe dat ging. Mam vond dat hij heel mooie bewegingen had, maar had zo ook weer haar twijfels over hoe druk hij wel niet was. Vandaag was het bommetje uit gebleven, maar hij had wel overtollig veel energie omdat ik gisteren niet zo heel veel gedaan had. Hij liep keurig de bak rond, en mijn moeder gaf wel toe dat het een plaatje was gelukkig. Ze zou trots zijn dat dier als paard te hebben. Zodoende gingen we die middag samen naar de eigenaar van de manege. Ik had al een stal klaargemaakt, en wat voer in zijn voerbak gedaan. Zo had ik hem ook al in die stal gezet, en mijn moeder ging met mijn geld naar de eigenaar toe. Toen ze het betaald had, fietsten we samen naar huis. Ik had een raar gevoel in mijn maag, voor het eerst in mijn leven een eigen paard!