[FOTO]oefenen met de canon 300D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

[FOTO]oefenen met de canon 300D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 16:21

Ik ben van plan zelf de Canon EOS 400D te kopen, en ben vandaag even aan het oefenen geweest met de Canon EOS 300D van mijn broer. Een aantal foto's vind ik leuk gelukt, en plaats ik daarom hier. Commentaar is altijd welkom, maar houdt het vriendelijk. Ik weet dat ik nog veel moet leren.

1. Mijn favoriet
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

Ik ben voornamelijk bezig geweest met de scherptestelling (zowel handmatig als met de autofocus, maar hoewel ik de handmatige stand nog erg moeilijk vind, is dat wel de stand die ik voornamelijk wil gebruiken, omdat ik dan makkelijker zelf kan beslissen waarop ik scherpstel.) Daar ben ik dan ook veelal mee bezig geweest, waar stel ik op scherp, hoe stel ik scherp op een ander voorwerp. Met andere woorden, wat laat ik als onderwerp naar voren komen? Daarnaast ben ik op enkele foto's bezig geweest met de compositie. Ik ben nogal van de "in het midden" compositie, veilig, maar saai. Dus soms geprobeerd dingen op een ander punt scherp te stellen en neer te zetten, zeg maar.

Gebruikte lens: 18-55 mm. Ik wilde graag oefenen met de Sigma APO 70-300mm telemacrozoom (telelens met een macrofunctie, dacht ik), maar die is bijzonder lastig in gebruik. Het geheel wordt erg zwaar, en dat maakt een stille hand nogal lastig. Iemand tips? Of tips betreffende een goede macro lens?

Bye Doei, doei

terug kijkend naar de foto's valt het me op dat ik toch stiekempjes weer vaak een compositie gebruik met het onderwerp in het midden, foei toch, tamaar!

djinnie

Re: [FOTO]oefenen met de canon 300D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 15:37

Mmmm, ik weet dat ik mijn topic niet 'omhoog mag schoppen', maar heeft er dan niemand hier op bokt een mening over deze foto's? Of tips voor me... Cheese!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:42

Er zitten zeker wat leuke plaatjes tussen. Je geeft zelf al aan dat je wat meer met compostie had mogen spelen.
De laatste foto vindt ik een storend beeld, niet fijn om naar te kijken. De foto daarboven vindt ik daarin tegen beter.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 16:48

@Climax: bedankt. Ik moet inderdaad meer spelen met de compositie en ik neem het me voor, kijk naar de foto's en zie weer zo'n centrale compositie, grrrr! Maar goed, komt wel, gewoon meer oefenen.

De laatste foto geeft inderdaad een onrustig beeld, ben ik helemaal met je eens, en hij is daardoor niet zo fijn om naar te kijken. Toch ben ik best blij met die foto. Ik heb daar 'gespeeld' met de scherpstelling. Bij de eerste van die 2 scherpgesteld op de roos, dus de roos als onderwerp gepakt (enne, aan de rechterkant, niet zo centraal...jippie... Clown ), terwijl ik bij de tweede foto doelbewust het beeld als onderwerp (en dus scherpstel ding) gepakt heb. Daardoor wordt het onrustig, dus ik moet daar meer mee oefenen, maar het effect vind ik wel oke. Het beeld is voor mijn gevoel namelijk wel echt het onderwerp... Haha! Nu nog proberen de omgeving wat rustiger te krijgen (uhm, andere hoek pakken wellicht, al vind ik het weer zo saai als je alleen het beeld zou zien, gaat nadenken over herkansing)...