1. Mijn favoriet

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Ik ben voornamelijk bezig geweest met de scherptestelling (zowel handmatig als met de autofocus, maar hoewel ik de handmatige stand nog erg moeilijk vind, is dat wel de stand die ik voornamelijk wil gebruiken, omdat ik dan makkelijker zelf kan beslissen waarop ik scherpstel.) Daar ben ik dan ook veelal mee bezig geweest, waar stel ik op scherp, hoe stel ik scherp op een ander voorwerp. Met andere woorden, wat laat ik als onderwerp naar voren komen? Daarnaast ben ik op enkele foto's bezig geweest met de compositie. Ik ben nogal van de "in het midden" compositie, veilig, maar saai. Dus soms geprobeerd dingen op een ander punt scherp te stellen en neer te zetten, zeg maar.
Gebruikte lens: 18-55 mm. Ik wilde graag oefenen met de Sigma APO 70-300mm telemacrozoom (telelens met een macrofunctie, dacht ik), maar die is bijzonder lastig in gebruik. Het geheel wordt erg zwaar, en dat maakt een stille hand nogal lastig. Iemand tips? Of tips betreffende een goede macro lens?
Bye

terug kijkend naar de foto's valt het me op dat ik toch stiekempjes weer vaak een compositie gebruik met het onderwerp in het midden, foei toch, tamaar!
), terwijl ik bij de tweede foto doelbewust het beeld als onderwerp (en dus scherpstel ding) gepakt heb. Daardoor wordt het onrustig, dus ik moet daar meer mee oefenen, maar het effect vind ik wel oke. Het beeld is voor mijn gevoel namelijk wel echt het onderwerp...
Nu nog proberen de omgeving wat rustiger te krijgen (uhm, andere hoek pakken wellicht, al vind ik het weer zo saai als je alleen het beeld zou zien, gaat nadenken over herkansing)...