De oren zijn inderdaad wel erg groot, maar het heeft ook wel iets komisch (ik vind paarden met grote oren gewoon erg leuk) en je zegt dat het paard ook flinke oren heeft. Dat mag je best benadrukken, vind ik helemaal niet zo storen.
Wel mag je wat meer letten op je tintovergangen die mogen wat vloeiender en je mag hem best opfrissen met wat primaire kleuren. Zal je werk absoluut ten goede komen.
Hihi 'zon groot vel' zeg je. Als je eenmaal gewend bent aan A3 dan vind je zelfs dat straks klein.
Als je moeite hebt met je werk op de juist plek op het papier te beginnen dan maak je eerst een basisrekening 'als ik het hoofd zo groot maak (zonder details, maar wel goed in verhouding tot de nek, dit kun je meten als je er echt moeite mee hebt: verhouding op de foto nek-wang-hoofd-snoet-enz is dit staat tot dit staat tot dit: de wang past qua lengte zo vaak in de hals, het hoofd is qua lengte zoveel korter dan de hals bijv. Die verhouding moet je dan doortrekken naar een groter formaat. Teken je twee keer groter dan de foto? Rek dan alles twee keer op, maar weet hoe het ene deel van het paard op de foto staat tov het andere, zodat je die kunt doorrekenen. Is de hals op de foto 8cm? En je tekent hem twee keer groter (of anderhalf of zus of zo) dan wordt dat 16cm. Pas als je er echt wat meer inzicht in krijgt zul je het zo exact moeten doen. Dit klinkt misschien wel heel omslachtig. Je kunt het uiteindelijk gewoon afschatten en na een tijdje gaat het gewoon vanzelf. Het is niet anders dan op A4 tekenen, alleen een slagje groter. Ik doe die verhoudingen altijd onbewust in mijn hoofd met elkaar vergelijken, een soort rekensommetje. Als de neus zo groot is, moet de wang zo. Dat verandert niet op welk formaat dan ook, alles groeit dan evenredig mee.
Toen ik nog van foto's natekende en nog maar net begonnen was met serieus leren tekenen heb ik het altijd afgepast met mijn potlood. "De neusrug is zoveel van mijn potlood..." Het is alleen bij een nieuw formaat altijd wennen aan hoeveel ruimte je hebt en hoeveel je erop kunt passen en dus hoeveel je het beeld uit je hoofd (of dat naast je ligt ter voorbeeld) moet opblazen zodat het wel nog goed past op je papier. Dat leer je door ervaring. Ik heb vaak zat gehad dat het paard er uiteindelijk niet oppastte en dan baalde ik natuurlijk als een stekker, maar ach, daar leer je van inschatten. Succes!
Enne: je gaat vooruit! Maar er mag best meer kleur in (en nee dan hoef je niet helemaal uit je dak te gaan zoals bij die slang hoor, oefen en vind een tussenweg). =) Komt goed.