[TEK] paard op a3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK] paard op a3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:38

mijn eerste tekening op a3 papier.
wat is me dat wennen zeg! Zo groot in ene keer Tong uitsteken
Na twee en halve week is mijn tekening eindelijk af.
ben er iedere dag zon half uur á uur aan bezig geweest.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat anderen van mijn tekening vinden Lachen
Dit was voor mij de eerste keer met hoofdstel, dus ook dit was even wennen Lachen

Deze tekening is met derwent's coloursofts.

Afbeelding

YMJArabians

Re: [TEK] paard op a3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:26

Ik vind hem wel leuk Lachen Alleen de oren lijken een beetje groot?

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:01

Ik vind het hem ook leuk Knipoog . Zijn oren lijken inderdaad erg groot! dat was het eerste wat me opviel. Daarnaast lijkt zijn neusriem wat scheef te zitten en vind ik het geel van zijn neus niet helemaal vloeiend overgaan naar het bruin, het lijkt een ebetj onnatuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:49

bedankt! het paard heeft grote oren Ja
Ik heb vandaag de tekening aan de eigenaresse van het paard gegeven, en ze vond hem heel erg lijken. Ze was er echt helemaal blij mee. Ze straalde helemaal Tong uitsteken Dat vond ik dus ook echt super!

de neusriem valt me nu ook op ja Ja bij het geel van de neus zat in het echt een betere overgang, maar dit is verloren gegaan met de foto.. (foto's maken is echt verschikkelijk met mijn camera, en helemaal als het tekeningen zijn Scheve mond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:01

die oortjes Lovers Montana heeft ook van die flap oortjes Vork

Netjes, voor het eerst zo'n hoofdstel Plingurf het zelf nog steeds niet Clown

Vaker tekenen op A3 Lovers

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:17

Ja knap gedaan Astrid, je hebt een mooie uitdrukking mee weten te geven Ja

ondanks dat het neusje idd een beetje te geel oogt vind ik hem wel mooi gedaan Ja
de neusriem lijkt ook niet helemaal te kloppen aan de rechterkant waar hij achter de neus verdwijnt, maar vind de schaduw aan de linkerkant van de neusriem op de neus wel heel sterk

Je kleurgebruik wordt steeds beter
ik vind de maantop wat stijf en de oortjes zijn wat aan de grote kant maar je hebt wel goed de structuur van het hoofd en de richting van de vacht op de hals goed weer weten te geven Ja

stukje waar je trots op mag zijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:36

hele rij complimenten van juut, je laat me blozen Tong uitsteken Bloos

oren zijn inderdaad behoorlijk groot (paard heeft ook grote oren) manen ben ik totaal niet tevreden op. neusriem loopt naar mijn idee te breed uit op het eind? hij moet aflopen om de neus, maar bij mij loopt hij zo breed uit.

bedankt becca Lovers leuk he grote oortjes Lovers Tong uitsteken kelly heeft van die piepkleintjes Vork
hoofdstel was heel moeilijk Ja ga er voorlopig nog even geen meer doen Tong uitsteken

binnekort krijg ik weer een foto van een andere leraar (deze was voor mijn mentor) en die ga ik ook natekenen Ja (is belgisch trekpaard Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:19

heeft er iemand nog tips voor mij hoe je het beste op zon groot vel kan tekenen?

ik heb namelijk nu weer een opdracht op a3 Lachen

alleen zit ik altijd zo te f*cken met de verhoudingen Scheve mond en dat is nu dus alleen maar erger..

hoe doen jullie dat?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:00

De oren zijn inderdaad wel erg groot, maar het heeft ook wel iets komisch (ik vind paarden met grote oren gewoon erg leuk) en je zegt dat het paard ook flinke oren heeft. Dat mag je best benadrukken, vind ik helemaal niet zo storen.

Wel mag je wat meer letten op je tintovergangen die mogen wat vloeiender en je mag hem best opfrissen met wat primaire kleuren. Zal je werk absoluut ten goede komen.

Hihi 'zon groot vel' zeg je. Als je eenmaal gewend bent aan A3 dan vind je zelfs dat straks klein. Knipoog Als je moeite hebt met je werk op de juist plek op het papier te beginnen dan maak je eerst een basisrekening 'als ik het hoofd zo groot maak (zonder details, maar wel goed in verhouding tot de nek, dit kun je meten als je er echt moeite mee hebt: verhouding op de foto nek-wang-hoofd-snoet-enz is dit staat tot dit staat tot dit: de wang past qua lengte zo vaak in de hals, het hoofd is qua lengte zoveel korter dan de hals bijv. Die verhouding moet je dan doortrekken naar een groter formaat. Teken je twee keer groter dan de foto? Rek dan alles twee keer op, maar weet hoe het ene deel van het paard op de foto staat tov het andere, zodat je die kunt doorrekenen. Is de hals op de foto 8cm? En je tekent hem twee keer groter (of anderhalf of zus of zo) dan wordt dat 16cm. Pas als je er echt wat meer inzicht in krijgt zul je het zo exact moeten doen. Dit klinkt misschien wel heel omslachtig. Je kunt het uiteindelijk gewoon afschatten en na een tijdje gaat het gewoon vanzelf. Het is niet anders dan op A4 tekenen, alleen een slagje groter. Ik doe die verhoudingen altijd onbewust in mijn hoofd met elkaar vergelijken, een soort rekensommetje. Als de neus zo groot is, moet de wang zo. Dat verandert niet op welk formaat dan ook, alles groeit dan evenredig mee.

Toen ik nog van foto's natekende en nog maar net begonnen was met serieus leren tekenen heb ik het altijd afgepast met mijn potlood. "De neusrug is zoveel van mijn potlood..." Het is alleen bij een nieuw formaat altijd wennen aan hoeveel ruimte je hebt en hoeveel je erop kunt passen en dus hoeveel je het beeld uit je hoofd (of dat naast je ligt ter voorbeeld) moet opblazen zodat het wel nog goed past op je papier. Dat leer je door ervaring. Ik heb vaak zat gehad dat het paard er uiteindelijk niet oppastte en dan baalde ik natuurlijk als een stekker, maar ach, daar leer je van inschatten. Succes!

Enne: je gaat vooruit! Maar er mag best meer kleur in (en nee dan hoef je niet helemaal uit je dak te gaan zoals bij die slang hoor, oefen en vind een tussenweg). =) Komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:31

hartstikke bedankt Haha!
jeutje wat een stapel tips Haha!

ik heb het deze keer inderdaad opgemeten van de foto, en maal 2.5 gedaan geloof ik Ja eerst deed ik het redelijk uit mijn hoofd maar dat lukt me op dit formaat echt niet Nagelbijten / Gniffelen ik wilde er ook kleuren doorheen gaan doen, maar aangezien ik nog nooit écht een opdracht heb gehad durfde ik het deze keer nog niet. (was gratis opdracht maar het gaat om het idee Tong uitsteken )

ik ga nu aan een haflinger beginnen, en ik krijg nog een foto met een paar belgische trekpaarden erop, en nog een ijslander, daarop ga ik weer met kleuren oefenen Haha!

die slang was inderdaad té Huilen van het lachen die ziet er gewoon niet meer uit Tong uitsteken maar ach, ik leer ervan.

hartstikke bedankt voor al je tips!!
ga ze even opslaan in een word document Haha!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:01

Ja ik ken dat van dat meten Ja
wat mij erg helpt is op punten die recht onder elkaar liggen of net ernaast ofzo, bevoorbeeld; het puntje van zn oor ligt rechtboven het puntje van zn kin en wat ligt ertussen op die lijn...... tja, je moet wel in kunnen schatten hoe lang die lijn moet zijn Nagelbijten / Gniffelen

en inderdaad potlood ernaast leggen, of je vingers, zoveel vingerkootjes hier en dit is even lang of korter......

maar ik vind het knap hoor a3, daar heb ik me nog niet aan gewaagd Knipoog

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:02

Wauw Astrid wat ga jij vooruit!
Over de verhoudingen is al gesproken, en denk dat dat met meten ook erg moeilijk is denk dat je snel in verwarring raakt. Als je echt op verhouding wil oefenen kun je natuurlijk ook eens een raster proberen of idd zoals Shadowlover zegt een paar hulplijnen helpen nog wel eens! Keep up the good work!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:15

Hulplijnen werken idd ook veel beter. Die zijn alleen moeilijk uit te leggen omdat elk paard een unieke vorm heeft. Een algemene regel is (ongeveer, een Fries heeft toch een lichtelijk apart hoofd): http://josav.com/tutorial_friesian2.jpg Deze kun je ongeveer hanteren voor elk paard, maar soms liggen de cirkels wat dichter of verder uit elkaar dus je kunt je foto dan als richtlijn gebruiken (meer hulplijnen zijn vaak ook handig). Dan kun je je verhoudingen afmeten als extra steun zeg maar. Zo kun je je schets construeren als je nog moeite hebt met het tekenen op grotere formaten. Je moet op een technische manier kijken naar een tekening. Neusgaten liggen zo ten opzichte van elkaar, oren liggen in zo'n lijn, ogen in zo'n lijn, zo construeer je je tekening op een hele technische manier en leer je veel meer dan wanneer je een raster gebruikt, want dan leg je geen technische verbanden, zo leer je onbewust algemene regels over de anatomie. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:09

wauw bedankt allemaal voor jullie tips Haha!
dat met hulplijnen is ook handig zeg Haha! ga het meteen proberen bij mijn volgende tekening Haha!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:50

ben benieuwd naar je volgende tekening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:36

haha ik ook Ja Tong uitsteken ben er nog niet aan begonnen, zit volgens mij in een dipje Nagelbijten / Gniffelen

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:09

mooie tekening hoor!
ben ook benieuwd naar je nieuwe tekening Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:40

dankjewel Haha! tja.. nog steeds niet aan mijn nieuwe begonnen Bloos! schaam schaam Bloos!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:23

echt super astrid dat je weer zo´n mooie tekening gemaakt hebt echt knap Knipoog

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:37

echt knap gemaakt! alleen is het een paard of een ezel ?:P die oren en die manen vind ik namelijk meer bij een ezeltje passen Tong uitsteken (niet aanvallend bedoeld hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:36

bedankt coby Haha!

@ xje_kim: paard heeft hele lange oren Ja ik vind het er zo schattig uitzien op de foto Tong uitsteken mijn tekening zelf vind ik neit zo mooi maar de foto is echt zoooo schattig Haha!

de manen vallen naar de andere kant, maar er staan altijd van die kleine plukjes omhoog, alleen zijn de haartjes wat te dik getekend Knipoog