[VER] Wereldvrouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

[VER] Wereldvrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 21:06

Soms kom je ze tegen: vrouwen die de hele wereld aan kunnen. Ze reizen over de hele wereld, doen alles wat ze leuk vinden, hebben massa’s vrienden, je kunt met ze lachen en met ze huilen, ze zijn grappig en intelligent, staan sterk in hun schoenen en weten precies wat ze doen. We kennen ze allemaal, je kunt ze met geen mogelijkheid missen.

Soms ben ik jaloers op deze vrouwen. Na een reünie van de middelbare school kom ik helemaal verward thuis. Het blijkt dat een aantal van deze vrouwen, mijn oud klasgenoten zijn. En tegen hun verhalen kan ik niet op. Waar zij de afgelopen jaren de halve wereld hebben rondgereisd, heb ik met mijn neus in de boeken gezeten en heb me gesetteld met mijn allerliefste vriend. Ik heb een leuke, vaste baan, maar zij hebben grote uitdagingen overwonnen en zijn trots op hun activiteiten. Mijn trots verdwijnt als sneeuw voor de zon. Na een half uur bij mijn oude vrienden te hebben gezeten, is mijn eigenwaarde tot het nulpunt gedaald.

Als ze vragen wat ik tegenwoordig doe, mompel ik iets onverstaanbaars en zeg zo opgewekt mogelijk ‘Maar ik heb twee paarden, die kan ik moeilijk in een flat in de stad houden, anders was ik al lang in de stad gaan wonen’. Hoewel ik weet dat ik nooit in de stad wil wonen, lijkt het ineens of ik er niet meer bij hoor. Bijna iedereen is vanuit de kleine dorpjes, waar we allemaal woonden in die goede oude tijd, vertrokken om in de stad hun leven te verrijken. Iemand zegt ‘dit wil je toch niet je hele leven blijven doen’ en ik twijfel over het antwoord. ‘Nee,’ zeg ik zo vastbesloten mogelijk, ‘dit is een opstapje, straks kan ik de hele wereld over reizen voor mijn werk, ik zit nu nog in mijn opleidingstraject’. Je hoort de onzekerheid door mijn stem, maar tot mijn opluchting hoor ik degene antwoorden ‘Oh, ik dacht al’. Ik weet dat ik lieg en dat siert me niet, maar ik kan nu niet mezelf zijn. Zo vertel ik dat we in een prachtige boerderij wonen waarvan we het achterste deel hebben gehuurd, dit is tijdelijk, we zijn op zoek naar een koopwoning. Dat dit achterste deel aan het huis van mijn ouders vast zit, vertel ik er niet bij.

De rest van het rijtje wordt afgegaan en iedereen luistert belangstellend naar de verhalen. Een jaar op Bali gewerkt, volgende week naar Curaçao voor een jaar, een half jaar door Zuid Amerika gereisd, backpakken door Australie, hoofdredacteur bij een bekende krant en zo komen er nog vele indrukwekkende verhalen voorbij. Ook ik vertel over mijn reizen de afgelopen jaren. Hoewel ik niet langer dan twee weken in Canada bij familie ben geweest, lieg ik alweer, dit keer over de lengte en plaats van mijn verblijf. Ook vertel ik over de vakantie op de motor door Duitsland. Niet te ver weg omdat het de eerste keer was, vertel ik, maar zeker voor herhaling vatbaar en dan naar het onherbergzame noordelijke gedeelte van Scandinavië. Iedereen gaat er van uit dat we met een tentje, inclusief potten en pannen, weken door Duitsland hebben gereden. Ik vertel maar niet dat we in een hotel hebben overnacht en dat het maar zes dagen waren. Scandinavië ligt nog wel in de planning maar voorlopig heb ik genoeg van de motorvakanties.

’s Avonds kom ik thuis en vertel de verhalen van mijn ‘ex-vrienden’ aan mijn vriend. Hij haalt zijn schouders op en valt in slaap. Ik lig de halve nacht te woelen en denken, wat is er mis gegaan in mijn leven? Hoe kan het dat ik nog bij mijn ouders woon en mijn reisplannen niet heb uitgevoerd. Waarom heb ik mijn stage in het buitenland nooit doorgezet? Waarom is mijn vriend niet net zo reislustig als ik? Waarom ben ik akkoord gegaan met mijn saaie baan? Hoe heeft het in vredesnaam zover kunnen komen? In mijn slaap maak ik woeste plannen en reis in een nacht de hele wereld over.

De maandag erop zit ik weer op mijn werk en lees de krant in de ochtendpauze. Ik vertel mijn collega over de reünie en dat een oud klasgenoot hoofdredacteur is van de betreffende krant. Mijn collega vraagt naar haar naam en bladert door de krant. ‘Dat wil ze zeker graag’, zegt mijn collega en wijst op haar naam. “Redactie binnenland” staat er voor haar naam, bij het kopje hoofdredactie staat een andere naam. ‘Tíkkeltje overdreven, denk ik’, zegt hij terwijl ik verbaasd kijk. Langzamerhand kom ik weer bij mijn positieven. ”Gelogen” zweeft er door mijn hoofd.

Thuisgekomen loop ik direct naar de paarden die in het zonnetje staan te doezelen. Ik haal de paarden binnen en zadel mijn merrie. Trainen, trainen tot ik mijn doel heb gehaald, daar heb ik zin in. Wat dat doel is, weet ik zelf eigenlijk niet. Of misschien toch wel, harmonie, dat is wat ik zoek, één zijn met mijn paard. Alsof ze mijn labiele toestand aanvoelt, doet ze wat ik van haar vraag en een uur later stap ik bezweet, maar met een tevreden gevoel af. Er hangt een rode gloed in de lucht en het heeft een beetje geregend. Ik snuif de geur van de bossen op en een vredig gevoel overvalt me. Even later zit ik slaperig op de bank, nogmaals overdenk ik mijn leven. Eigenlijk ben ik heel gelukkig, besef ik ineens. Mijn vriend staat in de deuropening, hij verbergt iets en kijkt me met een grijns aan. Ik kijk hem vragend aan en hij zegt: ‘Weet je... je bent een wereldvrouw’ en tovert een tas met reisgidsen achter zijn rug vandaan.

Annash
Blogger

Re: [VER] Wereldvrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:28

Ik vind het heel leuk! Fijn beschreven, een allerdaags gevoel denk ik, voor een grote groep vrouwen.
Ik zie zoiets wel in een of ander blad staan, imo heeft het wat weg van een column, maar net weer niet helemaal... Haha! Clown

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:25

Je schrijfstijl staat me erg aan. Het leest gemakkelijk weg en gaat ook nog eens over een (voor mij) extreem herkenbaar onderwerp. Wanneer je je eerste boek uitgeeft, moet je het me even laten weten Knipoog

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 17:00

He toch nog een paar reacties! Haha!
Was al bang dat het helemaal bagger was. Ik schrijf eigenlijk nooit, dus op een boek wordt het wel heel lang wachten Knipoog
Ik heb dit eigenlijk geschreven uit frustratie in een dip. Het was iets wat maar in mijn hoofd bleef hangen tot ik het had opgeschreven. Later heb ik het hier en daar iets erger gemaakt dan de werkelijkheid was, en het op bokt gezet. Gewoon om eens te kijken of iemand zich hier in herkend of het leuk vind om zoiets te lezen (in een zeldzame crea bui Bloos ).

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:30

Ik vind het echt een goed stuk!
Om de één of andere reden spreekt het me aan, terwijl ik pas 16 ben.
Ik denk dat veel mensen zich hierin zullen herkennen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:38

Ik vind het goed verhaal!
Fijn geschreven en heel herkenbaar!
Zou je vaker moeten doen, zo'n verhaal schrijven!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:58

Derma schreef:
He toch nog een paar reacties! Haha!
Was al bang dat het helemaal bagger was. Ik schrijf eigenlijk nooit, dus op een boek wordt het wel heel lang wachten Knipoog
Ik heb dit eigenlijk geschreven uit frustratie in een dip. Het was iets wat maar in mijn hoofd bleef hangen tot ik het had opgeschreven. Later heb ik het hier en daar iets erger gemaakt dan de werkelijkheid was, en het op bokt gezet. Gewoon om eens te kijken of iemand zich hier in herkend of het leuk vind om zoiets te lezen (in een zeldzame crea bui Bloos ).

Toen ik het gelezen had en gereageerd, keek ik naar de datum dat je het geplaatst had.
Eigenlijk verbaasde me het heel erg dat je nog geen reacties had... Bloos
Vind dit toch het betere werk dat je hier in verhalen op bokt vindt, dan zou je denken dat het storm loopt. En als dat dan niet gebeurt, is dat toch wel apart om te zien. Clown

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:26

Bedankt voor het positieve commentaar!
Had ik niet meer verwacht eigenlijk, maar beter laat dan nooit!
Kritiek mag overigens ook Knipoog

Raja schreef:
Ik vind het goed verhaal!
Fijn geschreven en heel herkenbaar!
Zou je vaker moeten doen, zo'n verhaal schrijven!

Dan moet ik me vaker ellendig voelen denk ik...
Nah dan liever happy en geen verhalen schrijven Haha!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:32

Haha, das waar!
Maar miss kun je ook iets schrijven over iets leuks! Miss dat het dan ook goed lukt!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:38

Inderdaad een zeer herkenbaar verhaal, of het nu oudklasgenoten gaat of anderen.
Fijne schrijfstijl heb je.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:39

Haha ja dat zou ik kunnen proberen. Krijg nu ineens een ideetje! Pling
Joehoe meer inspiratie Haha!
Nou wie weet zet ik binnenkort een blij/positief verhaal op bokt!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:45

Zo zie je maar weer!!
Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:11

Mooi geschreven, je hebt een lekkere vlotte schrijfstijl en het verhaal is denk ik voor heel veel mensen herkenbaar.
Goed gedaan Lachen Trouwens, vind dit als je naar het einde gaat toch ook een soort positief verhaal hoor. Het maakt dat je denkt, a logisch, wat ze daar schrijft is waar. Het geeft je denk een goed gevoel terug. (Alsof jij de frustraties van iemand anders van je afschrijft) echt knap.