[TEK] Cremello

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[TEK] Cremello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 18:39

De pose komt jullie misschien bekend voor (zie profiel). Ik vind persoonlijk dat een Akhal-Teke gewoon erg mooi uitkomt als hij zo poseert (heeft dus niets te maken met een of andere voorbeeldfoto of iets dergelijks) vandaar dat ik heb besloten me niets aan te trekken van het feit dat ik zulke poses in het verleden al eens heb getekend, want zeg nou zelf: een dravend paard draaft als een dravend paard. (Ok misschien is die logica wel heel simpel maar knik maar gewoon). Vork

Ik had nog nooit een cremello getekend dus ik dacht dat het wel een goede uitdaging zou zijn. Ik heb niet een bepaald paard in gedachten gehad, maar heb wel gekeken naar cremello's en onder andere de Akhal-Teke hengst Gagur. Dit heb ik gedaan NADAT ik een basis had getekend dus hij is niet gebaseerd op bijvoorbeeld Gagur (deze hengst siert ook de Bokt wiki bij het artikel over de Akhal-Teke). Dromen

Ik begon als volgt:

Afbeelding
En jawel, dat is erg donker om uit te komen bij een cremello maar ik hou nu eenmaal van een kleurenbasis omdat het een tekening verlevendigt.

Afbeelding
Toen begon ik hem op te lichten. Let wel, de meeste mensen werken van licht naar donker, niet andersom dus ik raad deze methode echt niet aan behalve als je echt heel goed weet wat je doet!

Afbeelding
Ik had hem eventueel wat kunnen afwerken maar ik vind het juist mooi zo.
Het is voor mijn doen op vrij klein formaat (tussen A4 en A3 maar dichter bij A4) in pastelkrijt (harde conté, winsor&newton soft) op Italiaans Magnani papier. Ik heb hem voor de duidelijkheid niet nagetekend. Haha!

Iemand ervaring met het tekenen van een cremello in pastelkrijt (of vergelijkbaar materiaal)? Tips zijn erg welkom omdat het voor mij de eerste keer was dat ik me in pastel aan een cremello waagde. Heb wel al eens eerder 1 digitaal geschilderd maar die ligt al sinds december onafgemaakt te wachten tot ik er weer eens aan begin. Clown

En nee, hij heeft geen maantop en geen voorlok. De manen zijn opgeschoren. Ik heb die keuze gemaakt om hem zo te tekenen omdat zijn hals dan nog meer nadruk krijgt (zie ook de tekening in het profiel, daar is de maantop ook weggeschoren). Hihi, de volgende AT krijgt misschien wél manen, dat zien we dan wel weer. Bloos

De kleuren die hier onder andere in zitten:
Rood, geel, groen, roze, rood violet, indian red, ultramarijn violet, koningsblauw, blauw, lichtgroen, turquoise, blue red shade, een ander type rood 1 en 4, ander type geel, limoen, sapgroen, titaniumwit (omg), okergeel 1, okergeel 4, burnt sienna, frans ultramarijn en cerulean blue. (geen zwart nee).

Ik heb géén echte achtergrond getekend omdat ik vond dat een echte omgeving zou afleiden van het paard.

Overigens, als ik besluit dat ik deze cremello wel een succes vind, voel ik me wel erg verleid een cremello Andalusiër te tekenen. Hmm, cremello. Een cremello-serie misschien? Vingers aflikken

Fenrir

Re: [TEK] Cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:56

Ziet er goed uit Jorieke Ja Ik herkende er meteen een cremello in. Je hebt het blauwe oog ook heel mooi gedaan, en hele mooie glansplekken erin verwerkt. Ik vind de achtergrond ook goed omdat hij zoals je al zegt rustig is, alleen oogt hij wat krasserig? En het neusgat had misschien nog ietsje hoger gemogen. Verder is hij erg mooi Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 19:02

Ja Bente, ik heb zelf ook al getwijfeld over de neus en in de tekening ziet hij er ook wel ietsje anders uit (had er nl al wat aan aangepast maar wilde niet opnieuw scannen) :Y Maar je hebt idd gelijk dat hij misschien een tandje hoger had gekund. Dat is toch het gevaar als je niet een bepaald paard tekent denk ik.

De achtergrond is wat krasserig inderdaad. Misschien dat ik dat nog ga aanpassen in het origineel maar dat doen we dan maar morgen ofzo. Hopelijk heb ik dan de fut om een nieuwe scan te maken. Ja

Het was wel een hele uitdaging, zo'n cremello.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 23:50

Ik heb de tekening inmiddels vervangen door een nieuwe scan. =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:26

Zag gister het topic al, maar had geen zin om te reageren Bloos

Nu dan Lachen
Super tekening, Vaker Cremello's tekenen OK dan!
Heel nette tekening, mooie achtergrond erook bij.
Neusgat had inderdaad iets hoger gemogen, maar Had je zelf al gezien.

Je had hem toch bijna helemaal uit je hoofd getekend? Alleen een voorbeeldfoto'tje even erbij gehad? Lachen

Super werkje OK dan!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:03

Daar is het eindresultaat dan! Haha! En het resultaat is zeer apart!
Die pose mag je best veel vaker gebruiken, elke nieuwe tekening zal toch weer zn eigen uitstraling hebben en het klopt: een dravend paard lijkt ook 10x op elkaar. Ik schilder nu ook een heleboel springende paarden, steeds schuin van voren en elke uitdaging is weer compleet nieuw.
Veel succes met de andalusier!!!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:25

Knap gedaan!
Ik vind alleen de achtergrond niet zo geslaagd.. Ik weet niet precies waarom.. misschien te kleur of omdat het een beetje krasserig is..
Verder heb ik het idee dat ik wat diepte mis, komt waarschijnlijk ook door de achtergrond..
Maar verder; Super! OK dan! Ik doe het je niet na Knipoog

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:38

Heel apart hoor.
Bij de eerste tekening denk je......huh cremello, ik zie alleen een heel bont gekleurd paard.
Maar dan komt het eindresultaat en dan zie je ondaks de vele kleuren toch een cremello, das wel heel apart Ja

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:34

Heel gaaf gedaan weer Jorieke, wonderlijk om te zien hoe je zon kleurenpaard weet om te toveren tot een echte cremello. De blauwe achtergrond vind ik juist dan weer wel goed gekozen, naar mijn idee benadrukt dit de mooie ogen, en maakt het het paard iets lichter. Knap hoor Ja

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:50

o deze is weer erg mooi! dat oog! bijzonder mooi gedaan!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:58

Ja zie je wel ook een Cremello lukt jou om op papier te zetten! Ik vind hem heel erg mooi geworden. Het enige wat me een beetje stoort is dat je kunt zien dat je om het paard getekend hebt, zeg maar de contouren van het paard zie je er nog 2x naast. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dat ook een moeilijk punt vind van een achtergrond...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 07:26

Bedankt voor de reacties!
Ik heb zelf even na moeten denken over de achtergrond maar wilde het oog zoals janique al zag benadrukken. Het krasserige en de omlijning zal ik nog proberen bij te werken maar daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad. Ik denk dat ik het wel goeddeels weg zal kunnen werken maar dan moet ik eerst de tijd ervoor vinden. Eventueel zal ik dan weer een scan plaatsen. =)
Ik vond het een erg leuke uitdaging, zo'n cremello. Zeker ook om me niet te laten afschrikken door veel kleur erin te verwerken zonder alleen voor halfzachte lichte tinten te gaan. Er komt absoluut een cremello vervolg in de toekomst. ^^

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 07:29

Hij is gááf! Wow! Vooral dat oog, echt een cremello-oog... Super gedaan, doe het je echt niet na... Geen ervaring met het maken van een cremello in krijt, wel in potlood (zie mijn profiel). Evt. staat er in mijn profiel ook een cremello Andalusiër, hoewel hij niet helemaal aan de uiterlijke kenmerken van een Anda voldoet Clown

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 09:08

Zie je reactie nu pas. Bloos
Bedankt voor het compliment! Hmm, blijf ze mooi vinden hoor die cremello's. *spiekt in je profiel* Lijkt me in potlood overigens ook een flinke uitdaging. Knipoog

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:54

vind hem erg apart Jorieke, ik vind het knap hoe jij Achal téke's neerzet zoals ze zijn.
niet dat ik een expert ben, maar ik heb wel bewondering voor het ras en jou werken laten zien waarom.

dat je deze houding al vaker hebt gebruikt maakt niet uit, ik denk niet dat er nog een originele paardenhouding bestaat, ze zijn al zo vaak geschilderd en tja, die hals kan maar een bepaald aantal houdingen aannemen Haha!
maar juist de uitdrukking die je meegeeft met een schilderij maakt het origineel.....

van mij mag die cremello serie er komen Ja

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:45

Ik vind hem heel bijzonder. Ik vind dit zowiezo een prachtige kant/pose van het paard. Daar maak ik ook veel foto's van Ja
De kleur van het oog is heel erg goed. Heel sprekend en helder.
Verder is het een leuk gezicht zo zonder manen.
De achtergrond vind ik wat minder. Die had van mij lichter en egaler gemogen.

Ik ben nu al nieuwsgierig naar de cremello anda Ja

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:08

Erg mooi, vooral je kleurgebruik vind ik weer schitterend. Het oog komt er ook ontzettend mooi uit, 'glasachtig'.

Wat ik iets minder vind is dat hij vrij donker is vergeleken met de achtergrond. De achtergrond lijkt ook erg veel op de voorgrond te liggen (als je snapt wat ik bedoel); alsof er bijna geen afstand is tussen de cremello en de achtergrond. Misschien iets meer contrast in de cremello of tussen de achtergrond en cremello?

Benieuwd naar meer Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:27

Ik vind de achtergrond juist weloverwogen. Toch kan ik digitaal eens kijken of een andere kleur (of zwart) misschien toch een betere is, dus daar ga ik achteraan.

Mijn bedoeling was ook om iets droomachtigs neer te zetten, realistisch en toch helemaal niet. Dankjulliewel voor de fijne reacties. Het blijft denk ik ook moeilijk om een tekening als deze te beoordelen, gezien het ras en de uitvoering ervan. Dus bedankt voor de commentaren, daar kan ik echt wat mee. Ja

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:28

ik zie hem niet !!! Bloos! Ik wil hem zien Schijnheilig
Ben nieuwschierig geworden Bloos

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:32

Mijn server is tijdelijk overbelast. Dat kan even een halfuurtje duren, dan is het doorgaans opgelost.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:17

Ik zie hem wel hoor! Lachen

En ik vind het er prachtig uitzien Wow! !
Dat rood/rozige bij het oog en de snoet vind ik zo mooi gekozen, echt cremello Ja . Met de achtergrondkleur ben ik het wel eens; heel zacht, een beetje onwerkelijk zoals een cremellokleur ook altijd aandoet...

Een cremello-serie? Ik wacht Vork !

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:16

Ik heb nog eens goed gekeken naar je tekening. Wat mij opvalt is dat ik de 1e tekening (de donkere) het mooist vind. Hij springt er hier beter uit, en die restvorm is ook ontzettend mooi tussen zijn hoofd en lichaam. Dat valt weg bij de 3e tekening, omdat je eerst met de voorgrond bent begonnen en daarna pas de achtergrond er tussen hebt gemaakt. Het zijn nu 2 onderdelen, en ik denk dat het mooier uit was gekomen als je achter- en voorgrond tegelijk had getekend. Wat ze nog meer scheidt is denk ik omdat er helemaal geen blauw voorkomt in het paard zelf (ja, alleen het oog). Volgens mij wordt het dan al helemaal een beter geheel als er blauw door de cremello zit.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:35

Ik vind het een prachtige tekening. Ik heb alleen geen bruikbaar commentaar, omdat ik het ras niet ken en ik niet bekend ben met het tekenen van Cremello's Lachen Wel vind ik het paard echt de uitstraling hebben van een Cremello, de zachte kleur en het blauwe oog; echt prachtig gedaan !
Ben benieuwd naar een eventuele serie Haha!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:31

@Myra, er zit wel blauw in het paard (ja ook afgezien van het oog) maar dat is gewoon heel subtiel weggewerkt. Als ik op je advies af zou gaan en zou kiezen voor een tint die wel wat prominenter aanwezig is in de cremello (bijv. geel, rood of roze) dan is de tekening mijns inziens toch te warm (warme tinten versus koelende tinten). Ik zit nu even te denken hoe ik dan groen bijv. zou vinden, maar in welke tint dan ook vind ik hem dan toch minder. Het is misschien ook wel heel erg persoonsgebonden. Maar ik ben het wel met je eens dat de negatieve ruimte toch beter tot zijn recht komt in de eerste dan in de laatste tekening. Ik ga nog even nadenken of ik misschien niet nog wat blauwe accenten in het paard moet leggen. Vaak moet zo'n tekening toch even rusten voor ik hem definitief laat voor wat hij is.

Bedankt voor de uitgebreide commentaren! Haha!

Nu is het alleen nog het vinden van tijd om een serie te maken. =) Cremello's zijn erg leuk om te tekenen en schilderen heb ik gemerkt. Ja