[VER]Hopeloos, dat ben ik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VER]Hopeloos, dat ben ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:38

Gewoon, om me te laten gaan. Om gewoon even lekker te schrijven. Hopeloos, dat ben ik, en dat is de titel *LOL*

[quote="Hitime"]Snel werp ik een blik in de voetbal kantine, als ik langs loop. Het is aardig donker, maar toch zie ik dat hij er is. Ik merk het aan z’n manier van staan, nonchalant met z’n handen in z’n zakken. En zijn lach, zijn eeuwige lach. Altijd als ik hem zie, lacht hij. Gewoon een volmaakte lach, om bij weg te dromen. Ik wend m’n gezicht af, ik wil niet kijken, ik wil hem niet zien. Ik doe net of het me allemaal niks kan schelen. Toch gluur ik stiekem onder m’n wimpers door. Hij staat er nog steeds. Hij kijkt me aan. Ik kijk gauw weer naar de grond en loop door. Ik krijg een raar gevoel van binnen. Ik vind het geweldig, dat ik hem zie. Maar ik weet dat het niet klopt. Wat ik voor hem voel, hoor ik niet te voelen. Ik denk weer aan het moment dat ik hem voor het eerst zag. Die blik, die blik greep me meteen aan. Hij was zo, zo anders. Hij lachte, hij was vrolijk en een geweldige uitstraling. Hij was niet bijzonder knap ofzo, maar hij had gewoon wat voor mij. Meteen denk ik daarna aan zo ongeveer een jaar later, hij liep door de stad, met een meisje aan zijn zijde. Dat gevoel dat ik toen had, is moeilijk te omschrijven. Ik was boos, verward, het liefst zou ik willen gaan slapen en nooit meer wakker worden. Nu, een maand of 3 later ben ik er denk ik nog steeds niet helemaal overheen. Ik zucht diep. ’T Leven is hard, zegt Lisette altijd. Ik hoor voetstappen achter me. Iets in me, zegt iets dat hij het is, dat Moos nu achter me loopt. Ik kijk niet om, ik kijk naar beneden en loop stug door naar het fietsenrek. Het is donker, en ik kan de fietsen niet goed van elkaar onderscheiden.
‘Daar, die rode is toch van jou?’ Ja hoor, het is Moos inderdaad. Ik knik en pak zwijgend m’n fiets. Alsof er geen ontkomen meer aan is. Aan de ene kant wil ik gewoon keihard wegfietsen, om hem te ontwijken, maar ik doe het niet. Ik ben nog steeds gek op ‘m, ik wil hem gewoon ieder moment van de dag naast me hebben, voor altijd. Moos komt naast me fietsen.
‘Lekker gekeept vandaag Soof?’ Vraagt hij belangstellend. Hij moet niet zo aardig doen, hij moet niet zo lief voor me zijn!
‘Ja hoor, jij ook lekker getraind?’ Moos knikt.
‘Ik ga hier naar links, doei.’ Zeg ik kortaf en ik sla linksaf. Ik hoor Moos nog iets van ‘Daag’ roepen, maar ik wil er niet opletten. Nou moet ik een heel eind omfietsen, maar dat moet dan maar. Ik wil niet langer naast Moos fietsen. Ja, ik wil het wel, maar ik mag het niet, ik mag het niet van mezelf. Laat Moos maar lekker voor wat het is, ik kan ook wel zonder hem leven. Denk ik. Hoop ik.

‘Kijk, daar gaat Sofie met haar boekentas. Sofie, met al haar vrienden. Sofie, heb je je boeken al uit, vast wel, nerd!’ Troy treitert me. Dat doet hij altijd. Ik negeer hem, ik doe net of ik hem niet zie. Pok. Een stok tegen m’n hoofd. Als ik me omdraai kijkt Troy opvallend onschuldig. Bah, kreng. Welke gek gaat er nou met stokken gooien?! Toch reageer ik niet. Ik zeg het tegen niks, tegen niemand. Het leven gaat door, altijd. Troy loopt achter me aan.
‘Zeg, toch verloren? Dat komt vast door al dat leren, iets anders doe je toch niet! Nerd!’ Dat laatste gilde hij hard in m’n oor. Hou op, hou alsjeblieft op! Ik bijt op m’n lip en doe moeite om hem geen klap in zijn gezicht te geven.
‘Nerd..’ Zegt hij weer. Nou is het genoeg. Ik draai me om en geef hem een klap, in zijn gezicht. Daarna loop ik weer verder. Ik zie de school al liggen, ik versnel m’n passen om er maar sneller te zijn. Ik hoor Troy kermen. Aansteller, hij zal straks wel weer bij de leraren zielig gaan doen. Ik heb helemaal geen zin meer in school. Ik heb helemaal nergens meer zin in! Troy, die me altijd treitert, maakt me gek. Iedere dag als ik naar school loop kom ik hem tegen, hij achtervolgt me, schreeuwt naar me, maakt me belachelijk. En ik trap er nog in ook. Iedere keer weer, ik probeer hem te negeren, maar het lukt niet! Iedere keer gil ik terug, iedere keer schreeuw ik dat hij moet ophouden, maar hij luistert niet, hij vindt het alleen maar leuk! En nu heb ik hem geslagen, nu heb ik het weer gedaan. Ik loop het schoolplein op, met Troy op de hielen. Ik loop gelijk naar binnen en ga in de aula zitten. Het is zo vol hier, hier laat hij me wel met rust. Ik kijk op mijn horloge, en zie dat het tijd is. Nog een paar seconden en de bel zal wel gaan.. Inderdaad, de bel gaat. Ik pak m’n tas en loop richting het klaslokaal.
‘Sofie. Boekentas. Sofie, Boekentas. Sofie, nerd. Sofie NERD!’. Ik maak mijn handen tot een vuist. Troy. Troy en zijn vrienden. Tot mijn verbazing is het Troy niet, maar wel zijn vriendin. Troy is er niet, raar, normaal loopt hij altijd met die jongens, met Timo, Ruben en Hasse. Nu lopen Timo, Ruben en Hasse samen. En ze pesten mij, zoals ze altijd doen. Het valt me nog mee dat ze dat durven zonder hun leider Troy. Het zit mij ook niet mee hè.. Alleen omdat ik toevallig niet zoveel moeite hoeft te doen voor leren, en aardig slim ben, en toevallig ook niet echt een grote bek durft te geven (Verder dan HOU OP, kom ik meestal niet), gaan ze mij maar pesten. Timo, Ruben en Hasse zijn erg, maar Troy is de ergste. Hij pest me op school, na school, hij pest me altijd. En dat jong woont nog bij me in de straat ook.. Timo, Ruben en Hasse pesten me ook, o ja, zeker wel. Maar minder. En alleen op school. Ik loop de klas in, en ga zitten. Ik zit alleen, zoals gewoonlijk. Echt vriendinnen heb ik ook niet. Soms vraag ik me wel eens af, of ik gewoon anders ben. Volgens mij niet echt, ja ik ben wat slimmer dan de gemiddelde leerling, maar daar is volgens mij ook alles mee gezegd. Je hoort me niet zeggen dat ik knap ben, maar lelijk ben ik niet. Gewoon blond, met blauwe ogen. Normale kleding, die iedereen draagt. Niet overdreven veel make-up, gewoon wat oogschaduw, mascara en dat soort dingen. Net als iedereen. Maar toch ben ik het mikpunt.. Madame Beau komt de het lokaal binnen, en de les Frans begint.

We zijn nog geen 10 minuten bezig als de rector binnen komt.
‘Wil Sofie De Haan meekomen alstublieft?’ O help. Troy, dat was ik alweer vergeten. Hij heeft me vast verlinkt. Ik sta zo langzaam mogelijk op, berg m’n boeken op in m’n tas en loop de gang op. Achter de rector aan. Nu heb ik het gedaan hoor, let maar op.
‘Ga maar zitten’. Zegt de rector als we in het kamertje zijn. Ja hoor, daar zit Troy bij het raam. Zijn wang is nog opvallend rood. Hij kijkt me doordringend aan. De hufter.
‘Zeg, Sofie. Volgens mij ben jij best een aardig meisje, ik heb nooit echt klachten over je gehoord. Totdat Troy vanochtend bij me kwam. Hij beschuldigt je ervan, dat je hem in zijn gezicht hebt geslagen.’ De rector kijkt me aan. Hij kijkt beschuldigend, ik word er zenuwachtig van.
‘Ja. Ik heb hem geslagen. En het was terecht ook.’ Zo, dat ik dat durf te zeggen, dat valt me nog alles mee.
‘Sofie de haan. Het gaat er nu niet om wie de schuldige is, maar om het feit dat je lichamelijk geweld gebruikt. Dat wordt niet getolereerd, snap je dat?’ Ja hoor. Lichamelijk geweld mag niet, en geestelijk geweld wel? Eén keer een klap geven, en Troy lijkt het niks te doen eigenlijk, het enige wat hij vind, is dat hij het leuk vind dat ik op m’n kop krijgt. En hij mag mij gewoon pijn doen, door te schelden, te plagen, en te treiteren. Dat mag wel gewoon. Bah, misselijk zeg. Toch houd ik m’n mond over het pesten, hij zou me er alleen maar mee gaan treiteren, ik ken Troy zo onderhand wel.
‘Mag ik alstublieft even naar de WC? Ik moet echt heel nodig meneer!’ Pleit ik.
‘Even dan, daarna direct weer terug komen hoor!’ Ik knik. Ik zet een snelle pas in naar de WC. Ik heb er hoofdpijn van gekregen. Ik ben nog geen kwartier op school, de dag is nog maar net begonnen, en ik voel me nu al zó vreselijk. Ik sloeg Troy. Nou en? Wat doe ik hier eigenlijk nog? Ik doe verwoed de deur van de WC open, en loop weg, richting de uitgang van de school.
‘Sofie?’ Ik hoor de stem van de rector door de gangen schallen. Verdorie. Rennen Sofie, rennen! En ik ren, zoals ik nog nooit gedaan heb. Ik Sofie de Haan, ren weg van school. Heb Troy geslagen. Ren weg van school. O, dat had ik al gehad. Jeetje, normaal ben ik zo verlegen. Ik realiseer me dat m’n tas nog op school zit. Nou en, het kan me nu niks meer schelen. Ik ben ‘Vrij’. Maar wat nu? Waar heen?
[/qoute]

Wordt vervolgd..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-07 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shannie

Re: [VER]Hopeloos, dat ben ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:01

Meteen denk ik daarna aan zo ongeveer een jaar later,
Deze zin klopt niet helemaal Knipoog

Verder leuk verhaal, zou graag het volgende stuk willen lezen Haha!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:33

Goed verhaal!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Maar sterk geschreven, ik volg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:38

Citaat:
Ik baal er van dat ik naar school ging lopen, een fiets zou nu wel handig geweest zijn, maar daar is niets meer aan te doen. Onze school ligt in het centrum van de stad, dus ik besluit om maar wat koffie te halen. “Harry’s Café” ligt niet ver van onze school, en ik kom er wel vaker, dus ik besluit om dan daar maar heen te gaan. Ik had het rustig verwacht, maar dat valt wel mee. Er zitten veel scholieren, scholieren die niet om half 9 hoeven te beginnen, maar ook spijbelaars. Net als ik. Ik zie nog maar 1 leeg tafeltje in de hoek, dus daar ga ik maar aan zitten. Ik bestel een kop koffie. Ik zucht diep, en denk na. Weglopen heeft geen zin. Ik probeer mijn gedachten opzij te zetten, maar het wil niet erg. Op dat moment komt er een meisje naar binnen gelopen. Ze valt meteen op. Zwart geverfde haren, een piercing door haar wenkbrauw en veel sieraden. Punk of Gothic. Schiet het door me heen. Tot mijn verbazing komt ze bij mij aan het tafeltje zitten, ik ken haar niet eens!
‘Hoi.’ Zegt het meisje terwijl ze een peuk opsteekt. ‘Sorry dat ik je lastigval, maar dit jij leek me het meest normale persoon in deze tent.’ Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet zeggen, het overvalt me. Het meisje steekt haar hand uit.
‘Levi. Of eigenlijk, Lavinia, maar noem me maar Levi.’
‘Sofie.’ Ik klink alsof ik zojuist een kikker heb ingeslikt.
‘Ik ben hier pas komen wonen, zo’n 2 dagen geleden. Vroeger woonde ik aan de andere kant van de stad, dus ik ben nu hier alles zo’n beetje aan het verkennen. Ik kom nu op het Wijngaard College, ken je dat? Alhoewel, niet dat ik ga, maar ik sta daar ingeschreven. Weetje, school boeit me niet echt.’
‘Daar zit ik op school, op het VWO.’
‘Ik hoor ook op het VWO te zitten’ grinnikt Levi, ‘En ieder jaar verbaas ik me weer hoe ik over kom. Het is dat ik de hersens heb, denk ik, want leren doe ik niet aan.’ Hoe ze dat zegt, boeit me. Ze klinkt alsof de hele wereld haar niks kan schelen, heerlijk! Ik wou dat ik zo kon zijn. ‘O sorry, wil je ook een peuk?’ En nu klinkt ze alsof ze een zonde heeft begaan, dat ze mij geen peuk heeft aangeboden.
‘Nee, dank je.’ Ik rook niet.
‘Je rookt zeker niet?’ Alsof ze m’n gedachten kon lezen. ‘Goed van je.’ Dat klonk oprecht.
‘Waarom zit je eigenlijk niet op school? Eerste uur vrij ofzo?’
Ik weet niet waarom, maar ik vertrouw Levi wel. Zonder te aarzelen vertel ik haar mijn verhaal. En niet alleen over Troy, Robin, Hasse en Timo die me pesten, maar ook over Moos. Ik ken haar nog maar 5 minuten, en zij is de enige die het weet. Het kan me niks meer schelen.
‘Dat ken ik, maar jongens interesseren me niet meer, niet nu ik Joost heb. Ik heb al 2 jaar verkering met ‘m, en hij is nog nooit vreemdgegaan ofzo. Hij is de gitarist van onze groep.’
‘Groep?’
‘Ja, groep.’ Antwoordt Levi trots. ‘Ik zit in een band. Ik zing, Joost speelt gitaar. Heb je zin te komen kijken? Dan kan je de rest van de band ontmoeten.’ Ik knik, dat lijkt me wel wat!
‘Zullen we gaan dan?’ Vraagt Levi.
‘Wat, nu?!’ Een moment aarzel ik, ik ken Levi pas net, nog geen 10 minuten! Maar het kan me niks schelen, ik ga gewoon. Ik loop achter Levi aan naar buiten.
‘Hé, Levi, ik heb helemaal geen fiets bij me!’ Roep ik naar Levi.
‘Nevermind, spring maar bij mij achterop!’
‘Als dat niet te zwaar is?’ Antwoord ik. Ik hoor Levi grinniken.
‘Nee hoor.’ Nu snap ik waarom ze grinnikt, ze heeft het niet over achterop zitten op haar fiets, maar op haar scooter.
‘Wow, gaaf ding!’ Levi’s scooter is oranje met gele vlammen. Haar naam staat er met graffitiletters opgespoten.
‘Echt wel hè? Heb ik van Joost gehad!’
‘Had ik maar zo’n vriendje, jeetje, wat een gaaf ding..’
‘Jou tijd komt nog wel, misschien is Menno wel wat voor jou.’
‘Wie is Menno?’
‘Een jongen uit m’n band, en hij is nog single!’
Ik spring bij Levi achterop.
‘Zet je geen helm op Levi?’ Levi lacht me uit, maar geeft geen antwoord. In plaats daarvan geeft ze vol gas. Ik klem snel m’n armen om haar heen. Zo hard scheuren geeft ergens wel een gevoel van vrijheid, met je haren in de wind. Naar Levi’s band rijden is toch best een eind volgens mij, we gaan kriskras door de stad, door allerlei straatjes waar ik nog nooit ben geweest. Ik geniet met volle teugen, zoiets had ik nog nooit gedaan. Moet je voorstellen, vanochtend was ik nog gewoon Sofie, Sofie die gepest wordt. Nu heb ik overal schijt aan, lang leven de vrijheid! Wat kan er in een ochtend veel veranderen. Als ik Troy, Robin, Hasse of Timo nu tegen zou komen, zou ik ze zo op de bek slaan. We stoppen bij 1 of ander kraakpand. Van buiten ziet het er uit en vervallen uit, overal zitten scheuren in de muur, maar van binnen ziet het er aardig uit. De muren zijn knalroze, en er is met graffiti op getekend en op geschreven. Binnen zitten 3 jongens. Levi stelt ze aan me voor. Allereerst natuurlijk Joost, Levi’s vriendje en gitarist. Daarnaast zit Yvo, de jongen van het keyboard, zoals Levi hem noemt. En daar naast zit een onwijs knappe jongen; Menno. Hij is een beetje het skaterstype, met een pet op, en half lang, bruin haar. Zijn ogen zijn onwijs mooi bruin. Hij omhelst me. ‘Doe ik altijd met knappe meisjes’ is zijn excuus. Hij heeft gelijk mijn hart gestolen. Levi knipoogt naar me. Ik glimlach.
‘Jongens, dit is Sofie. Ik heb haar zojuist gevonden in een cafeetje, moederziel alleen. Wees voorzichtig met haar, het is mijn meisje!’ Mijn meisje, zo noemt Levi me. Schattig.
‘En ik dan?’ Yvo trekt een pruillip.
‘Jij hebt genoeg vriendinnen.’ Grapt Menno. Hij heeft een onwijs mooie stem!
‘Genoeg gelachen, Soof wil een ons horen spelen.’ Zegt Levi streng. Yvo legt zijn hoofd op 1 van de trommels van zijn drumstel en slaat zijn armen om het drumstel heen. ‘Jij bent mijn schatje voor altijd hoor, Drummie.’ Zegt hij liefkozend terwijl hij zijn drumstel aait. Onwillekeurig moet ik lachen, Yvo heeft een leuk gevoel voor humor.
‘Ahum. Jij speelt keyboard, geen drum.’ Zegt Menno, en hij jaagt Yvo weg bij zijn drumstel.
‘Oja, verkeerd verbonden.’ Zegt Ivo, en nu slaat hij zijn armen om z’n keyboard heen.
‘Overloper.’ Dat is Joost, die dat zegt. Levi klopt op de microfoon. Menno pakt zijn drumstokjes en telt af. 3-2-1. Op dat moment klinkt er een enorme sound uit de gitaar van Joost.
‘YVO!’ Brullen Joost en Menno tegelijk. Yvo kijkt onschuldig.
‘Yvo heeft weer aan de knoppen gezeten, dan zet hij alles op z’n hardst, vind hij grappig.’ Legt Levi uit.
‘Wat? Dat is toch grappig, je had Sofie’s gezicht moeten zien.’ Hikt Yvo. Hij moet gelijk hebben, ik schrok me inderdaad een hoedje.
‘3-2-1.’ Telt Menno weer af, als alles weer op het gewenste volume zit.

‘En? Wat vond je ervan?’ Zegt Levi nadat ze 2 nummers hadden gespeeld.
‘Geweldig, geweldig!’ Ik lieg niet, Levi, Joost, Menno en Yvo waren inderdaad geweldig. Dat Levi zo’n geweldige stem had, had ik nooit van haar verwacht. Ze ziet er zo stoer en ruig uit, maar ze heeft een hele andere stem. Ik kijk op m’n horloge, en zie dat het al 1 uur is.
‘Euh, Levi, ik moet eigenlijk naar huis, want ik moet zo middageten, anders krijg ik huisarrest van m’n ouders.’ Zeg ik aarzelend tegen Levi. Ik voel me nu heel stom.
‘Who cares? Zeg, je kan van mij ook wel een patatje krijgen hoor. Kom op, maak eens wat lol, in plaats van met je ouders thuis een broodje te eten.’ Levi heeft wel gelijk, het is hier wel leuker dan thuis, helemaal met Menno, maar het zijn wel m’n ouders. Waarschijnlijk ziet Levi dat ik twijfel.
‘Het hoeft niet hoor, ik wil je ook wel thuisbrengen als je dat liever wilt?’ Nee, ik wil nog niet naar huis, nog lang niet. Ik wil voor eeuwig hier blijven, weg van Troy, Robin, Hasse en Timo, en weg van Moos.
‘Nee, nee, ik blijf.’ Levi springt in het rond en schreeuwt. Ik moet lachen. Levi pakt m’n hand. Ik spring maar mee, ik laat me gewoon gaan.
‘Yeah, Goedzo!’ Roept Yvo, en nog geen tel later zijn we met z’n vijven in het rond aan ’t springen als een stel idiooten. Het slaat werkelijk nergens op, maar voor het eerst sinds tijden heb ik weer eens lol.
‘Yeah, I feel good!’ Yvo pakt de microfoon en begin er doorheen te bleren.
‘Hé, blijf van MIJN schatje af.’ Roept Levi, en ze rent de kamer door achter Yvo aan.
‘En ik dan?’ Roep Joost, en hij rent er achter aan. Ik moet lachen, wat een stel.

Tien minuten later zitten we in de snackbar, allemaal met een bak friet voor onze neus. Levi trakteert. Links van me zit Levi, en rechts Yvo. Menno zit tegen over me, zodat ik hem goed kan bekijken. Hij is echt veel knapper dan Moos. Menno zit met zijn benen op tafel, en rookt. Moos zou dat nooit doen. Menno geeft de peuk door aan Yvo, die er een overdreven grote trek van neemt. Hij ziet eruit alsof hij gaat stikken.
‘Help.’ Piept hij. ‘Ik ga dood.’ Niemand reageert.
‘Doet hij wel vaker.’ Yvo geeft de peuk door aan mij. Wat zal ik doen, doorgeven aan Levi, of.. Ik wil geen spelbreker zijn, dus ik neem een klein trekje. Verdorie, ik moet vreselijk hoesten. Iedereen lacht, en Yvo slaat me behulpzaam op m’n rug.
‘Heeft iedereen aan het begin.’ Lacht hij.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:29

Geen commentaar Clown

Goed stuk

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:08

idd weer een goed stuk Lachen
Alleen ik vind het verhaal wat standaard worden op deze manier denk ik... Van de 'goodboy' die ze niet kan krijgen en dan gaat ze maar de slechte kant op... Dat komt in heel veel verhalen al voor...