[TEK] Portret Darwin (Derwent A4)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

[TEK] Portret Darwin (Derwent A4)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 17:29

Vandaag mijn eerste echte Derwent gemaakt.
Dit is mijn welsh cob ruin Darwin.
Meteen al tegen verschillende problemen aangelopen.
Verkeerde kleur papier, rasterlijntjes met een te hard scherp potlood gemaakt, dus die krijg ik er niet meer uit.
Tja en zo nog wat van die kleine dingen.
Ik vind het wel heel moeilijk om de juiste kleuren te krijgen en om het helemaal dekkend te krijgen, maar misschien ligt dat wel aan het soort papier, maar verder ben ik redelijk tevreden met mijn eerste "grote" werk.

Wat vinden jullie ervan ?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 14-09-07 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag

Cyntje

Re: Portret Darwin (Derwent A4)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:35

Ik vind dat je al erg netjes te werk bent gegaan Ja
In de papierkeuze ga ik idd mee met jouw mening,... andere kleur was mooier.
Verder had je iets meer verschillende kleuren mogen gebruiken. Je blijft te veel in de 'natuurlijke' kleuren zitten, logisch... deed ik in het begin ook Knipoog Maar met blauw, ... rood... etc wordt de tekening al gauw veel levendiger! Knap dat je je eigen paardje neer durft te zetten OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:56

*gaat mee met Cyntje.
Rood en blauw en groen.. dat maakt de tekening gewoon
veel sprekender, mooier! Lachen
Verder vind ik de overgangen van wit naar bruin en grijs etc. wat te direct gedaan, was mooier geweest als je het had
laten 'overvloeien' maar dat is meer kwestie van smaak Ja
Idd knap dat je begin met je eigen paardje! OK dan!
Ben benieuwd naar je volgende werkje! ( Haha! )

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:58

prachtig! Ben zoo jaloers op mensen die zo mooi kunnen tekenen Bloos
alleen het neusje loopt in mijn ogen niet helemaal lekker, maar kan gewoon aan mij liggen Knipoog
ik vind de kleur van het papier wel wat hebben eigenlijk

Mireille

Re: [TEK] Portret Darwin (Derwent A4)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:59

Moderatoropmerking:
Vergeet je [TAG] niet!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 10:39

thissi schreef:
*gaat mee met Cyntje.
Verder vind ik de overgangen van wit naar bruin en grijs etc. wat te direct gedaan, was mooier geweest als je het had

Waar zou dat rood , groen en blauw dan moeten komen ?
Ik kan er nog wel wat aan veranderen want hij is nog niet verzadigd, alleen bij de bles ,daar wel.
Ik zie dat namelijk niet Verward en dat is nou net dat gebrek aan ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:14

darwin schreef:
thissi schreef:
*gaat mee met Cyntje.

Waar zou dat rood , groen en blauw dan moeten komen ?
Ik kan er nog wel wat aan veranderen want hij is nog niet verzadigd, alleen bij de bles ,daar wel.
Ik zie dat namelijk niet Verward en dat is nou net dat gebrek aan ervaring.

Hm. In bijv. Het bruine gedeelte, een laagje blauw (een laagje, niet een hele dikke laag dus Lachen ). Maar ik denk, dat hoe vaker je paarden tekent, je vanzelf door krijgt waar een laagje rood moet, waar een laagje paars moet enzo.. Lachen Komt wel goed Knipoog Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:03

Op die kleuren moet je gewoon experimenteren,... prullenbakversies maken Ja daar leer je het meeste van! Kijk maar eens goed naar werken van Fnanne,... bij haar vind ik het mooi genuanceerd in het werk gebracht Ja
Ik moet het ook nog leren, maar oefening baart kunst hè Knipoog je hoeft niet alles in één keer te kunnen, dan is de lol van het tekenen er ook vanaf! Maar je hebt al een goede basis *LOL*

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:05

Je bent zeker al goed op weg. De basis zit inderdaad al goed. Nu kan je gaan werken aan de 'perfectionering' Tong uitsteken Ik zou persoonlijk nog wat bruin/blauw/groen in het oog steken zodat er meer diepte in komt. Probeer zoals hierboven al gezegd wat met kleur te experimenteren, dan heb je zoveel meer mogelijkheden en wordt het werk veel levendiger. Het is inderdaad een kwestie van veel oefenen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 08:39

Nou, ik heb er nog maar eens het één en ander aan veranderd.
Ik vind hem nu wel mooier, het is nog niet alles , maar het is een begin.
Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:13

Het heeft nou idd al een stuk meer diepte Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:29

Hij's nu idd een stuk beter! OK dan!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:34

Zeer zeker al een verbetering ten opzichte van de eerste versie. Het aanbrengen van kleur is deels ervaring en deels kleurstudie. Verdiep je eens in de werking van RGB en RYB modellen. Rood is complementair met groen: dit betekent dat ze elkaar versterken. Rood en groen maken samen bruin. Je zult het rood echter moeten 'koelen' omdat het een heel dominante kleur is (is heel erg aanwezig) dit doe je met blauw, want blauw is een sterk koelende tint. Oranje is complementair met blauw, welke je koelt met geel. Blauw en geel maakt groen. Rood en blauw maakt paars: al deze kleuren werken dus onderling en hebben allemaal afzonderlijk en samen een bepaald effect. Afhankelijk van de kleur van je paard, past daar een bepaald kleurschema bij, een bepaald palet. Kijk dus naar het type bruin dat je paard is. Ter voorbeeld zijn er bij zwarte paarden de meer blauwige en de meer roodachtige typen. Daartussen zit paars, zo kun je kleuren leren te overbruggen en camoufleren. Je brein maakt namelijk van naast elkaar gebruikte kleuren 1 kleur. Een TV bestaat bijv. uit drie kleuren, en toch zien de mensen op tv er 'natuurlijk' uit. Dit moet je oefenen, want als je niet weet wat er gebeurt als je bepaalde kleuren mengt of samen gebruikt kan dat heel erg mislukken, vandaar dat Cyntje het heeft over prullenbakversies. Succes ermee. Het begin is er.=)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:02

Bedankt voor de complimenten en Josav, ik zal jouw verhaal nog eens een paar keer doorlezen, want ik sla al die informatie niet in 1 keer op Haha!
Maar ik denk dat ik er zeker wat aan heb, bedankt Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:00

Darwin ziet er super netjes uit!! Ben echt heel erg jaloers Tong uitsteken

Na die verbetering vind ik hem ook mooier. Zit meer leven in inderdaad. Hihi en de meesten die commentaar geven zijn "ervaren tekenaressen" die zullen vast net als jou begonnen zijn Knipoog En straks, na heel veel oefenen, teken je net al zij! Echt heeeeeeel mooi!

Wil je niet oefenen met een tekening van Eef Schijnheilig

Edit: typo's

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:00

Ik kan me alleen nog maar aansluiten bij wat er gezegd is! Lekker experimenteren met kleur je zult vanzelf zien dat je op den duur ook meer kleuren gaat zien (dus meer dan wat je denkt te zien). Voor de Derwents moet je niet te grof papier nemen maar ook niet te fijn, het lekkerste werkt nog het fotokarton. Daar kun je een aantal lagen op kwijt zonder dat het te snel verzadigd. Ook is het mooier door meerdere lagen over elkaar te zetten daardoor worden de kleuren voller en krijg je meer diepte.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:41

Bij jouw tekeningn lijkt het net of het geschiderd is,bij mij lijkt het net gewoon kleurpotlood.
Ligt dat nu aan de soort papier ?
Waar haal jij je papier altijd ?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:57

Bij de kantoorvakhandel/kiosk. Bruna heeft het ook maar die is net wat gladder en dat vind ik niet fijn werken.
Ik werk ook in meerdere lagen en vaak kleine korte streepjes.
De potloden geven een hele volle kleur aan pigment af en daar kun je mooi gebruik van maken.
Ik kleur ook niet zoals je b.v. een kleurplaat zou inkleuren maar teken de details er in... hmmm wat is dit moeilijk om in woorden uit te drukken.
Beste tip: gewoon lekker experimenteren ermee, harder drukken, zachter drukken, 2 laagjes, 10 laagjes. Neem gewoon een stuk karton en frutsel wat, daardoor 'leer je de potloden kennen' en tegelijkertijd de do's en don'ts