[FOTO]Stilleven voor schoolopdracht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

[FOTO]Stilleven voor schoolopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:12

Hoi! Ik ben bijna twee weken geleden begonnen met de opleiding grafisch vormgever van fotografie en video, ook wel audio visueel medewerker genoemd Knipoog

Ik had voor fotografie de opdracht gekregen om een stilleven te fotograferen met persoonlijke voorwerpen... Ik heb ze in de les latenz ien, en kreeg het volgende commentaar;

Andere achtergrond(Mee eens, maar niks anders tot de beschikking helaas)
Één onderwerp, niet meerdere onderwerpen ookal is het persoonlijk..
Spannendere compositie, ze vond het wat saai...

Nou ben ik op school om te leren... Dus ik ga er ook zeker wat mee doen! Maar nou ben ik heel erg benieuw wat jullie er van vinden! Geef maar gewoon lekker je ongezouten mening, want fototechnisch kan het gewoon heel veel beter, en ik kan ook wel tegen een stootje Tong uitsteken Maar waar ik niet op zit te wachten is alleen; lelijk... Waaróm is het dan niet mooi? Argumenten graaaaaaaaaaag Haha!

Afbeelding
By velvet_, shot with Canon EOS 300D DIGITAL at 2007-09-11

Deze had ik in eerste instantie als HET stilleven gemaakt..

Afbeelding
By velvet_, shot with Canon EOS 300D DIGITAL at 2007-09-11

En deze vond ik daarna wel mooi

Brand los!!

Nickytje

Re: [FOTO]Stilleven voor schoolopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:34

Op zich vind ik het absoluut niet slecht, zeker niet aangezien je de opleiding nog maar net bent gestart.

De borstel (de make-up kwast dus) zou ik zelf niet hebben rechtgezet, maar ik zou hem ook ergens schuin neergelegd hebben.
Verder zou ik ook proberen om dat lipglossje aan je gsm ook nog scherp in beeld te krijgen.

De gekleurde blaadjes vind ik een klein beetje storend, je kan ook eens proberen om die weg te laten. De ondergrond geeft
een beetje glans, dus dat heeft misschien ook wel wat.

Lachen

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:41

Ok dankjewel Lachen Ik zag het net pas idd van dat lipglossje, das jammer! Maargoed, ik ga weer even foto's maken, wie weet zet ik vanavond nog resultaat op pc Knipoog

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:44

Ja, op zich weet ik niet precies of je iets hebt aan mijn uitleg. Lachen Ik heb ook een grafische opleiding gedaan op school.
Maar in het begin is er zoveel waarop je moet letten, maar dat komt wel helemaal goed.
Ik heb trouwens hetzelfde lipglossje, erg handig Vork

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:45

haha ja Lachen Zoals dat ik vanuit op automatisch fotograferen ineens op manual focus en manual instellen moet gaan werken Vork Dat is ook wel wennen, haha :p

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:08

Probeer het eens met een wit laken+witte ondergrond? Groter diafragma op je camera maakt de achtergrond onscherp.

Ik vind de kleuren wat flets, het springt er allemaal niet zo uit. Ook de witte weerspiegeling op de kwast & het parfumflesje vind ik niet zo. Niet alleen is het lipglossje onscherp, de hele telefoon is niet goed scherp. Knipoog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 19:22

Nu je het zegt; gut ja!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:31

Over de technische kant van de foto zelf kan ik je niet veel meegeven. Over de wijze waarop je je stilleven hebt geconstrueerd wel. Ik heb het juist over construeren omdat een stilleven opzetten veel moeilijker is dan het lijkt: er zit een heel technisch aspect aan vast en is niet een kwestie van gewoon maar wat leuk neerzetten met de gedachte 'ok, zo lijkt het wel wat'. Als je kijkt naar dit stilleven zie je dat er allemaal onzichtbare lijnen in te ontdekken zijn (de grootte van de cactussen lopen in twee lijnen, de kromming van de banaan loopt door in de appels). Overigens heb ik deze niet getekend, maar familie van me. Let idd ook op de ondergrond waar je je objecten op plaatst, al vind ook ik de reflectie zeker geen afbreuk doen. De kwast schuin plaatsen geeft al veel meer een verbinding. Je lipgloss loopt wel wat in een lijn met de roset maar valt buiten je zicht en de telefoon verstoort je beeld door de manier waarop je hem geplaatst hebt. Probeer eens wat te doen met denkbeeldige lijnen, eerst heel simpel en strak en probeer er dan wat mee te spelen tot je wat meer balans hebt. Ik neem aan dat je de papiertjes wilde gebruiken om de ruimte tussen de linkerstukken en rechterstukken te overbruggen? Ik vind ze toch het beeld een beetje verstoren omdat er nu teveel kleuren en tinten in het spel zijn.
Maar goed, een expert ben ik ook niet mbt stillevens construeren, verkeerde familielid. Knipoog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 19:40

dankjewel Lachen Hier kan ik vast wel wat mee Lachen Opzich had ik in eerst instantie een potlood en die papiertjes, omdat ik ook van tekenen hou Knipoog Maar potlood lukte gewoon niet, dus potlood weg... Vond d epapiertjes persoonlijk wel leuk.. Dus maar gewoon laten liggen Knipoog Maargoed, het bleek dus niet zo goed allemaal Vork

Lessien_2810

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:29

toffe stilevens, moest ik ook maken. Zijn echt veel beter als die van mij! zit jij ook op t lucas?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:42

T enigste wat ik minder vind zijn die papiertjes en de verschillende dingen.
Echte tips kan ik niet geven, maar die hier al gegeven zijn ben ik t mee eens. Toch vind ik de foto's wel iets hebben Ja

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:44

Lessien_2810 schreef:
toffe stilevens, moest ik ook maken. Zijn echt veel beter als die van mij! zit jij ook op t lucas?

Heb geen flauw idee wat en waar dat is, maar nee Bloos Zit in zwolle op t Deltion college Knipoog Opleiding grafisch vormgever fotografie en video Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:28

Net als JoSav denk ik dat het verbeterd kan worden met meer aandacht voor de compositie, de lijnen in het stilleven. De meeste stillevens hebben als 'grote' lijnen een soort piramide-opbouw. De hoge voorwerpen staan in het midden, en daarnaast en omheen bevinden zich lagere voorwerpen, zodat het geheel een beetje geleidelijk afloopt.
Ter illustratie een site met een aantal stillevens waar je dat wel op ziet (niet op allemaal overigens, maar wel op het grote voorbeeld en de bovenste afbeeldingen rechts): http://www.stillevenschilders.nl/ericdevree.html

In jouw geval maken de rozet, en boven de eau de toilet (?) en onder het proevenboekje de zijkanten heel recht en zelfs een beetje hol. Dat geeft het geheel een wat statisch aanzien.

Waar je ook aan kunt denken is de voorgrond-achtergrond-opbouw, dat hangt een beetje samen met hetzelfde, maar je zult meestal 1 of een paar smalle hoge voorwerpen in de achtergrond hebben, en meerdere lage voorwerpen aan de voorkant. Ook dit geeft dan een beetje die piramide-opbouw.

Je plaatst hier de voorwerpen grotendeels op 1 lijn, met name bij de onderste foto zie je dat. Door daar wat meer mee te spelen krijg je wat meer spanning in het geheel.

Tot slot nog een opmerking over de onderwerpskeuze: waarom heb je deze voorwerpen gekozen (m.n. foto 1?) Het lijkt nu een toevallige hoop van dingen die je net om handen had. Samenhangende voorwerpen geven het ook iets meer eenheid: bijvoorbeeld 'wat heb je nodig voor een avondje stappen' of 'een paardrijwedstrijd' - een soort globaal onderwerp waar alles bijhoort.

Ik denk dat dit de dingen zijn die de mensen van school ook ongeveer in gedachten hadden, en hopelijk kun je hier wat mee Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:26

Wat betreft je onderwerpskeuze denk ik dat het beter overkomt als je bij één thema blijft.
Het is een beetje stoeien zo om zowel de rozet als de beker mooi in beeld te krijgen.
Misschien kan je proberen om een foto van jou en je paard op wedstrijd in een lijstje te doen en dat op een tafel te zetten.
Aan het lijstje hang je dan de rozet op en daarnaast zet je de beker.
Het proevenboekje zou je dan liggend er voor neer kunnen leggen.

Probeer voor je achtergrond een effen witte muur te nemen, en schijn in de hoek met een (gekleurde?) lamp, dit maakt de achtergrond wat levendiger en minder vlak.
Of zet je tafeltje naast een raam, zodat het licht er vanaf de zijkant opvalt.
Het is denk ik wel mooier om niet je ingebouwde flitser te gebruiken.
Voorbeeldje: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QDVFZPQD.jpg

Succes er mee, gaat je vast lukken! Knipoog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 07:49

Ik heb ook geen flitser gebruikt Lachen Maar dankjewel voor de tips Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:13

Ik ben benieuwd; heb je je al aan een volgende poging gewaagd? Knipoog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:19

Hah ja! Ik zal even kijken of ik het zo online kan doen Knipoog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 06:23

Nou, ik kan geen nieuw stilleven vinden, maar ik heb wel een andere nieuwe foto!

Afbeelding
By Velvet_

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:26

Ik ben het idd wel met school eens... Misschien zou je eens kunnen proberen om met een bureau lamp en chalk papier er voor je compo wat spannender te maken... Maak daarvoor wel je kamer donker. Door verschillende lichtinvallen te nemen krijg je ook meer en minder schaduw. Wat alweer voor wat meer spanning in de foto zorgt.

Als achtergrond zou je misschien een laken oid kunnen gebruiken. Zorg er voor dat het iets is wat niet afleid van je onderwerp....

Zomaar een tip misschien heb je er wat aan.

Suc6 met het volgende onderwerp.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:30

Als achtergrond had je misschien een laken kunnen gebruiken, kan er erg goed en mooi uit komen te zien.

Succes met je opleiding verder Haha!.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 16:57

Achtergrond is een laken Knipoog

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:04

ow echt waar?? Ik zie bij de eerste twee foto's nl een houten achtergrond.. Hebben ze dat tegen woordig ook dan?? Haha!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:09

Ja idd dat is hout haha..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 21:12

Ow foutje Haha! Haha ik had mn tweede stilleven in mn hoofd Clown Daar heb ik een zwarte laken gebruikt Clown Zal even gaan zoeken naar die foto, moet ergens staan!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 21:26

Afbeelding

Ik kreeg bij deze het 'commentaar' dat de achtergrond mooi was.. Dat een stilleven niet persé een totaalplaatje mag zijn maar ook een close up...

Nog een foto... Niet persé een stilleven maar toch wel heel mooi!

Afbeelding
Op deze kreeg ik soort gelijk 'commentaar' ....