Korte inleiding:
een persoon had een foto geplaatst waarvan de achtergrond wazig gemaakt was (gesoft ofzo heet dat?) en nu werd naar de originele foto gevraagd om te vergelijken. Als reactie kwam die foto wel, maar ook de melding dat een fotograaf eigenlijk niet zijn/haar originele foto's moest plaatsen (ookal werd daarom gevraagd) en dat er maar weinig fotografen zijn die de foto niet bewerken.
Dus nu vraag ik me af: zou dit zo zijn?
Zouden van al die mooie foto's die je voorbij ziet komen er een heel aantal op de 1 of andere manier bewerkt zijn?
Wat denken jullie?
Ps: met bewerken wordt dus echt bewerken bedoelt: achtergrond wazig maken, dingen wegwerken, belichting veranderen, een stuk eruit snijden, ... Kleine dingetjes als roteren of er een kader rondzetten noem ik niet als bewerken, want dat doet inderdaad iedereen wel
. Ik zie heel veel mooie foto's met een geweldig moment en geweldige composities, maar ik vind ze vaak wat vaal ogen, snap je? Je foto's zijn al heel mooi, maar in mijn ogen zouden ze nog mooier worden als je het contrast dmv nabewerking een klein beetje zou verhogen.
Een goede fotograaf hoeft zijn/haar foto's niet tot nauwelijks te bewerken.