Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:50

Aangezien het topic van gisteren (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=831097&hilit=) gesloten is omdat je hier maar 1 topic per dag mag openen, en ik het toch een interessant topic vond.. hier poging 2 Knipoog

Korte inleiding:
een persoon had een foto geplaatst waarvan de achtergrond wazig gemaakt was (gesoft ofzo heet dat?) en nu werd naar de originele foto gevraagd om te vergelijken. Als reactie kwam die foto wel, maar ook de melding dat een fotograaf eigenlijk niet zijn/haar originele foto's moest plaatsen (ookal werd daarom gevraagd) en dat er maar weinig fotografen zijn die de foto niet bewerken.

Dus nu vraag ik me af: zou dit zo zijn?
Zouden van al die mooie foto's die je voorbij ziet komen er een heel aantal op de 1 of andere manier bewerkt zijn?

Wat denken jullie?

Ps: met bewerken wordt dus echt bewerken bedoelt: achtergrond wazig maken, dingen wegwerken, belichting veranderen, een stuk eruit snijden, ... Kleine dingetjes als roteren of er een kader rondzetten noem ik niet als bewerken, want dat doet inderdaad iedereen wel Knipoog

WildChild

Re: Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:57

Ik denk dat dat erg afhangt van het doel waar de foto's voor zijn. Kijk, als fotograaf moet je in staat zijn om een mooie foto te kunnen showen zonder deze bewerkt te hebben. Echter is het vaak wel het geval dat bijvoorbeeld het contrast niet helemaal te regelen is met alleen fotograferen. Als je met nabewerking het contrast bijvoorbeeld een klein beetje ophaalt, zal je foto meer knallen. Wil jij dus een foto laten zien op bijvoorbeeld UK, dan denk ik dat veel van de echt mooie foto's toch wel een klein beetje bewerkt zijn. Natuurlijk belanden overbelichte en onscherpe foto's meteen in de prullenbak, maar een foto waarbij ik denk 'goh, da's best een gave foto' haal ik vrijwel altijd nog even door photoshop heen om een beetje met het contrast en de belichting te spelen. Geen rigoureuze veranderingen dus, maar net dat beetje meer. Maar nogmaals, ook zonder deze bewerkingen hoort je foto gewoon mooi te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:05

Ik doe een foto wel regelmatig iets lichter maken. Ik maak de foto dan als RAW bestand, en open hem in adobe bridge (kan niet anders trouwens) en daar kun je dan zonder kwaliteitsverlies nog iets veranderen aan de belichting. Mijn leraar zei altijd: zorg dat je een of twee stops doet onderbelichten, dan heb je nooit last van overbelichte stukken, en kun je dat in bridge makkelijk iets lichter zetten. Ik doe dat dus altijd zo, en dat vind ik dan ook geen bewerken.

Hekjes weghalen en achtergronden waziger maken doe ik ook niet, dat vind ik wel bewerken. Dan moet je gewoon zorgen voor een goede lokatie met een lichtgevoelige lens..

Het pikzwart maken van een normale, zwarte achtergrond vind ik ook oké. Is wel bewerken, dan geef je net wat meer contrast aan de foto, maar het blijft gewoon jóuw foto.
Net zoals een pukkeltje weghalen, sommige dingen zijn met make-up niet weg te werken, en dat kan dan prima met photoshop. Vroeger werd dat ook gedaan hoor, niet met photoshop maar met de hand.
Of je zoiets nu doet vóórdat je de foto maakt, of erna, dat maakt dan weinig verschil vind ik.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:17

En een goede foto maken heeft nog met zoveel dingen meer te maken. Compositie en het 'moment' kan je niet veranderen in Photoshop, maar geven wel de kwaliteit weer van een foto.

Daarnaast is Photshop een soort verlegstuk van je camera, vind ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:20

Ik bewerk normaal ook niet. Ja een kader en naam erin en ook hooguit een tintje donkerder of lichter. ben trouwens ook niet handig met bewerkingsprogramma's. Heb van de week voor het eerst een hekje weggewerkt daar deze er wel bij op moest daar er geen andere locatie was. Maar normaal nee.
De achtergrond van een blackfoto werk ik vaak wel iets bij daar ik deze vaak voor een donker bos maak. Maar aan het object zelf verander ik absoluut niks.
Las laatst iets over oren van de ene foto naar de andere foto plakken zodat je dus van 2 mislukte foto's een goede maakt. Vindt dat super knap als je het kunt maar heeft in mijn ogen niks meer met fotografie te maken.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:24

@Wilawander: van die oren had ik inderdaad ook gehoord, het is een vak apart, fotobewerking, maar dit heeft ook in mijn ogen niets meer met fotografie te maken. Maar, ik heb even je profiel doorgespit Bloos . Ik zie heel veel mooie foto's met een geweldig moment en geweldige composities, maar ik vind ze vaak wat vaal ogen, snap je? Je foto's zijn al heel mooi, maar in mijn ogen zouden ze nog mooier worden als je het contrast dmv nabewerking een klein beetje zou verhogen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:29

Ik bewerk ook weinig na. Soms wat contrast of lichter of donkerder maken. Soms snij ik de foto iets uit als er veel loze ruimte achter zit, maar niet teveel of ik zet de horizon iets recht. Dit gaat dan vooral om foto's die snel zijn genomen, bijvoorbeeld bij een paard wat helemaal uit zijn dak gaat los in de bak. Ik heb geen Photoshop, maar een veel simpeler programma, waardoor ik weinig kan.
Soms kom ik wel eens foto's tegen die duidelijk verscherpt zijn of waar er stukken zijn weggehaald wat je toch ziet aan de foto.
Dat is zo zonde. Een stapje naar links of rechts is vaak al voldoende om die lantaarnpaal er bijvoorbeeld niet op te krijgen. Verscherpen vind ik onzin. Als je een foto niet scherp krijgt moet je óf je camera na laten kijken óf meer oefenen Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:18

WildChild schreef:
@Wilawander: van die oren had ik inderdaad ook gehoord, het is een vak apart, fotobewerking, maar dit heeft ook in mijn ogen niets meer met fotografie te maken. Maar, ik heb even je profiel doorgespit Bloos . Ik zie heel veel mooie foto's met een geweldig moment en geweldige composities, maar ik vind ze vaak wat vaal ogen, snap je? Je foto's zijn al heel mooi, maar in mijn ogen zouden ze nog mooier worden als je het contrast dmv nabewerking een klein beetje zou verhogen.

Klopt dat heb ik al eens eerder gehoord, maar als ik dan het contrast verhoogd vindt ik het weer niet zo mooi. Bloos Vindt dat echt lastig.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:47

Ik ben laatst een fotoshoot wezen maken, en ik heb de opdracht gekregen de (was heel dom van me sluitertijd vergeten in te stellen) fotos die overbelicht waren donkerder te maken, en van 1 foto die heel goed gelukt was de lantaarnpaal te bewerken. En als ik een site begin doe ik der een lijntje omheen zen zet der uiteraard copyright op, zelf zou ik ze niet willen bewerken. Ik vind nep gewoon niet leuk. Ik doe het dus alleen als het echt nodig is, maar ik zal bijvoorbeeld nooit meer verzding doen Knipoog

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:09

Het is zeker niet zo dat alle mooie foto's bewerkt zijn Lachen Een goede fotograaf hoeft zijn/haar foto's niet tot nauwelijks te bewerken.
Zelf bewerk ik mijn foto's alleen als het écht noodzakelijk is. Soms wat met het contrast of belichting klooien als dat de foto echt een stuk beter maakt, maar liever heb ik ze perfect van de camera af Knipoog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:14

Ik sleutel alleen soms wat aan de contrasten/kleur of zet de horizon recht of crop wat. Maar wat sommige mensen aan huid-egalisatie doen en allemaal van dat soort dingen, dat is echt not my cup of tee! Maar grofweg geschetst rolt het zo de camera uit. Ik heb geen een photoshop Clown
En ik moet zeggen, zonder al dat geschilder in photoshop kun je ook prachtige foto's maken Ja

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:00

Ik weet niet wat je mooie foto's vind, maar ik bewerk helemaal niets aan mijn foto's, ook geen bijsnijden ofwat. Gewoon weg omdat ik het niet kan Clown (en ook omdat ik het een kunst vind om meteen een goede foto te maken, en niet later).

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:05

ik bewerk ook vrij weinig aan mijn foto's
hooguit wat meer contrast, en ik crop soms ook wel
maar vind ik een foto niet goed genoeg, belandt ie zo in de prullebak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:09

Ik weet zeker dat het meerendeel van de foto's die je op bokt ziet wel een beetje bewerkt is, en dan met name het contrast en de horizon rechtzetten of een beetje croppen. Daar is IMO ook niets mis mee: je wilt tenslotte een zo mooi mogelijk eindresultaat produceren naar mijn mening.

Zelf zijn dat ook de dingen die ik doe bij een fotoreportage, evenals het wegphotoshoppen van vliegjes rond de ogen (daar doe je als fotograaf toch ook weinig aan?) en eventueel bijvoorbeeld het hek of draad op de achtergrond wegphotoshoppen of de foto nog nabewerken zoals de eigenaar van het paard het graag wilt. Het gaat mij erom dat die tenslotte tevreden is uiteindelijk.. Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:44

Heb weinig verstand van Photoshop enz. maar hoe zet je de horizon recht? Misschien domme vraag....

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:48

Waarom niet.. De kunst is een mooi resultaat plaatje neer te zetten en als deze zo netjes is bewerkt (als in, contrast, hek wegwerken of wat dan ook) dat het niet van een originele foto af zou hoeven wijken, is het toch nogsteeds gewoon jouw 'fotoproduct', jouw resultaat...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:53

Ik haal mijn foto's bijna altijd even door Photoshop heen.
Iets bijsnijden, ogen wat verscherpen, contrast wat verbeteren.
Ik probeer altijd wel uit te gaan van een zo goed mogelijke foto,
in PS optimaliseer ik dat.
Als je extreem veel moet shoppen aan je foto kost dat erg veel tijd.
Je moet je dan afvragen of je niet beter wat meer tijd kan besteden aan het schieten van je foto.

En ja, heel veel mooie foto's worden inderdaad bewerkt.
Weet je die mooie foto van de paarden in Marum, dat witte paard tussen al die donkere?
Daar is ook de lucht doorgedrukt om de dramatiek te verhogen.
Niks mis mee, het gaat om het eindresultaat.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:30

Ook ik bewerk soms mijn foto's. Ik werk soms een halstertouw of riem van een hond weg. Want vaak is het effect dan mooier.

Als ik een foto heb die kwa compositie en alles perfect is, maar alleen kwa scherpte wat mist, dan verscherp ik hem.
En soms vind ik het leuk om mij helemaal uit te leven op een foto en hem zo mooi mogelijk te maken. Lachen
Maar over het algemeen haal ik meestal alleen even het contrast omhoog, verder bewerk ik ze niet. (Heb ik geen gedult voor ook Clown)

Overigens geloof ik niet dat alle 'mooie' foto's die wij hier zien onbewerkt zijn, een flink aantal van de foto's zijn vast wel een klein beetje bewerkt.

Wat ik overigens ook vaak doe is iemands huid retoucheren (ofzo?), en de ogen wat 'levendiger' maken als die nog niet levendig zijn.
Waarom ik de huid retoucheer? Omdat diegene die voor de lens staat het over het algemeen altijd veel prettiger vind om de foto's met een glad huidje terug te krijgen Lachen.
(En al helemaal als ik ze op bokt ed. neer zet Knipoog)