Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:11

Iets wat ik me dus afvraag Lachen
Ook dit heeft hier eigenlijk mee te maken.

Korte inleiding:
een persoon had een foto geplaatst waarvan de achtergrond wazig gemaakt was (gesoft ofzo heet dat? Maar dat is dus dat andere topic) en nu werd naar de originele foto gevraagd om te vergelijken. Als reactie kwam die foto wel, maar ook de melding dat een fotograaf eigenlijk niet zijn/haar originele foto's moest plaatsen (ookal werd daarom gevraagd) en dat er maar weinig fotografen zijn die de foto niet bewerken.

Dus nu vraag ik me af: zou dit zo zijn?
Zouden van al die mooie foto's die je voorbij ziet komen er een heel aantal op de 1 of andere manier bewerkt zijn?

Wat denken jullie?

Keukenkast

Re: Mooie foto's = bijna altijd bewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:11

Dat denk ik wel..
Bijsnijden of roteren is immers ook bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:14

Ja ok, maar roteren of een kader rondzetten ofzo vind ik niet echt bewerken. In dat geval gebeurt het inderdaad wel altijd Knipoog

Maar die persoon doelt volgens mij meer op gewoon de foto, dus qua achtergrond, belichting, bijsnijden (vind ik zelf ook echt bewerken want dan neem je gewoon een stuk weg en heb je niet meer de originele, volledige foto zeg maar)...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:17

Je kunt pas écht goed fotograferen als je je foto's niet hoeft te bewerken. Lachen

Mensen bewerken tegenwoordig zóveel aan hun foto's, dat kan iedereen! Daarom bewerk ik mijn foto's nooit, behalve bijsnijden/roteren. Tegenwoordig schiet iedereen maar plaatjes met het idee van "dat kan ik later wel bijwerken". Zonde is dat.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:19

Okok, dat klopt ook wel.
Het was ook even kort door de bocht.

Maar goed, via de andere weg bekeken denk ik wel dat foto's bewerkt worden. Ik weet het wel bijna zeker.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:20

Ik bewerk mijn foto's ook nooit. Moet dat programma er zelfs nog opzetten. Knipoog Maar ik vind dat ik zo ook een beetje toonbare foto's moet kunnen maken. Lachen

Edit: Ik zeg alleen niet dat die van mij mooi zijn. Clown
Laatst bijgewerkt door milou123 op 10-09-07 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:23

Tuurlijk, je moet wel toonbare foto's kunnen maken, maar ik denk niet dat iedereen zulke puntgave foto's kan vertonen, zonder ze te bewerken..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:23

LauraMc schreef:
Je kunt pas écht goed fotograferen als je je foto's niet hoeft te bewerken. Lachen

Mensen bewerken tegenwoordig zóveel aan hun foto's, dat kan iedereen! Daarom bewerk ik mijn foto's nooit, behalve bijsnijden/roteren. Tegenwoordig schiet iedereen maar plaatjes met het idee van "dat kan ik later wel bijwerken". Zonde is dat.

Mee eens. Ik doe er ook nauwelijks iets aan. Als ze erg overbelicht zijn gaan ze direct de prullenbak in. Als ze juist onderbelicht zijn haal ik ze wel iets op. Soms ietwat meer contrast en een andere uitsnede, maar daar blijft het bij. Lachen

Al die foto's die hier voorbij komen zullen niet heel sterk afwijken van het origineel.
Misschien zijn er een aantal oneffenheden weggehaald/gekloond en wordt er wat aan de belichtingniveau's gedaan oid, maar niet in die mate dat het niet meer op origineel lijkt.

Ik denk overigens dat dit heel erg verschilt per persoon en jouw ervaring als fotograaf/fotografe.
De term 'foto's bewerken' is voor iedereen anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:24

Er zit ook een verschil tussen toonbaar en echt mooie foto's Clown
(die van het topic in mijn onderschrift bv. zijn toonbaar, maar echt mooi of goed zijn ze niet Knipoog )

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:27

[***] schreef:
(die van het topic in mijn onderschrift bv. zijn toonbaar, maar echt mooi of goed zijn ze niet Knipoog )

Dat vind jij ja Haha! , maar het kan zijn dat iemand anders daar heel anders over denkt. Er zullen mensen zijn die deze foto's echt helemaal geweldig vinden en zelf deze resultaten niet bereiken, maar er zullen ook mensen zijn die een aantal verbeter punten kunnen opsommen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:29

Nouja, als je de foto's van Blossum van mij mooi vind: daar is niks aan bewerkt Tong uitsteken
Eigenlijk bewerk ik mijn foto's nooit echt, misschien eens croppen, maar verder eigenlijk niet..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:30

Elzepelze schreef:
Tuurlijk, je moet wel toonbare foto's kunnen maken, maar ik denk niet dat iedereen zulke puntgave foto's kan vertonen, zonder ze te bewerken..

Dat is juist de kunst van het fotograferen, dat je kwalitatief goede foto's kunt maken zonder er eerst met de computer er iets aan te veranderen. Het hele idee van fotografie is een beetje verloren gegaan. Vroeger, toen er alleen nog maar analoge camera's waren en de foto's niet bewerkt konden worden, konden mensen toch ook machtig mooie foto's maken? Tegenwoordig zijn mensen een beetje 'lui' ofzo, dat ze niet de tijd en de moeite willen nemen om een écht goede foto te maken. Als je dat wel kan zonder te bewerken ben je in mijn ogen pas een goede fotograaf. Ja.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 10-09-07 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:30

Elessar schreef:
[***] schreef:

Dat vind jij ja Haha! , maar het kan zijn dat iemand anders daar heel anders over denkt. Er zullen mensen zijn die deze foto's echt helemaal geweldig vinden en zelf deze resultaten niet bereiken, maar er zullen ook mensen zijn die een aantal verbeter punten kunnen opsommen.

Onder toonbaar versta ik elke foto waaruit je kan opmaken wat het onderwerp is wat erop staat Clown
Uiteraard zullen er verbeterpunten zijn, maar dat is dan ook het verschil tussen toonbaar en echt goed Tong uitsteken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:33

LauraMc schreef:
Elzepelze schreef:

Dat is juist de kunst van het fotograferen, dat je kwalitatief goede foto's kunt maken zonder er eerst met de computer er iets aan te veranderen. Het hele idee van fotografie is een beetje verloren gegaan. Vroeger, toen er alleen nog maar analoge camera's waren en de foto's niet bewerkt konden worden konden mensen toch ook machtig mooie foto's maken? Tegenwoordig zijn mensen een beetje 'lui' ofzo, dat ze niet de tijd en de moeite willen nemen om een écht goede foto te maken. Als je dat kan zonder te bewerken ben je in mijn ogen een goede fotograaf. Ja.

Lees het andere topic daarover, je weetwel: photoshop is nep Tong uitsteken
Ze konden dat dus wel degelijk bewerken, maar toch, de foto's die mijn moeder maakte vroeger, echt, er zaten foto's tussen! Die waren echt ''puur natuur'' niks aan veranderd dus, maar wle heel erg mooi.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:46

Zoals in de regels van [UK] te lezen is, is het niet toegestaan om meerdere topics op één dag te openen. Hier na te lezen: viewtopic.php?p=27788204#p27788204
Daarom hier een slotje.