[FOTO] Endurancebeeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Endurancebeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:04

Gisteren 230 foto's gemaakt (waarvan hééééél veel mislukt Bloos ) en deze vind ik de leukste:

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?
(de auto is ergens wel jammer, maar eigenlijk hoort die daar ook gewoon bij Clown)

xjudithx

Re: [FOTO] Endurancebeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:05

Erg leuke foto inderdaad! Mooi moment. Ik vind de auto met trailer niet storen, past er goed bij.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:53

Wat heeft de foto te maken met endurance ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:13

Omdat het op een endurancewedstrijd getrokken is?
En omdat ik vind dat het beeld dat gewoon weergeeft?
Na de wedstrijd wat uitblazen, wat eten .. Vriendjes maken (paard dan, ik heb geen flauw idee wie die persoon is Clown), het paddockje op de achtergrond. Heb ik nooit gezien op bv. een dressuurwedstrijd ofzo hoor (toch niet die waar ik geweest ben in ieder geval).

Maar ookal vind je het er niks mee te maken hebben, dan kan je toch wel even zeggen wat je van de foto zelf vind? Dat is eigenlijk de bedoeling Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:49

Mooie foto, ergens jammer dat de auto er zo goed opstaat, maar zoals jij ook al zegt, het hoort erbij.. 'tis wel een mooi geheel zo, fijne foto Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:03

Ik vind het ook een mooie foto Lachen
Het geeft echt een endurance beeld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:48

Bedankt voor de reacties Lachen
Als er nog mensen willen reageren of tips hebben is dat natuurlijk altijd welkom Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:02

Veirl geeft toch haar mening over de foto, al is het misschien niet gespeculeerd met het bekende 'Ik vind' of 'In mijn ogen..'. Ik vind de foto eigenlijk niets hebben. Ik vind hem te druk, de DoF is veel te groot (alle onderwerpen zijn even scherp waardoor de aandacht niet op een onderwerp wordt gevestigd). Ik blijf zoeken naar 'hét' in de foto, maar kan het niet vinden. Het is een leuk kiekje, maar meer is het voor mij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:06

Zij vind dat het niks met endurance te maken heeft, lijkt me niks over de foto zelf te zeggen ...

Toch wel jammer dat niet iedereen een spiegelreflex kan of wil aanschaffen, want als je dat niet hebt kan je blijkbaar geen goede foto's maken ... Dan zijn ze gewoon leuk, als je geluk hebt ...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:10

Dat is nogal een kinderachtige reactie. Heb ik ooit iets over een spiegelreflex gezegd? Deze foto heeft meer te maken met niet denken aan de omgeving van je foto. Als je vind dat de auto en de trailer erbij horen kan dat, maar dan moet je ervoor zorgen dat de focus op de paarden ligt. Daar gaat het tenslotte om. Nu ligt de focus op de auto, de trailer, de paarden, de baal hooi en de achtergrond. Dat is te veel en daardoor wordt je foto te druk en onoverzichtelijk. Ik weet niet meer precies wie, maar ooit was er iemand die een site linkte van een fotograaf die prachtige foto's maakte met een simpel compactcameratje. Want het is niet de camera die de foto maakt, maar de fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:12

Maar ik kan niks instellen in verband met diafragma en al die dingen, hoe kan ik er dan voor zorgen dat alleen de paarden scherp zijn en de rest niet (zonder te bewerken dan)? Het is allemaal makkelijk gezegd ...

En dit is maar gewoon een vraag hoor, heb deze al een aantal keer gesteld maar blijkbaar gaat dit gewoon niet (tenzij jij een oplossing weet?) dus ja ...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:21

Waarschijnljk kan je wel deze dingen instellen, maar heb je de gebruiksaanwijzing niet goed doorgelezen. Diafragma is bijna bij elke 'modernere' camera in te stellen. Thuis hebben wij een compactcamera van 3 jaar oud waarbij dat zelfs kan. Helaas voor jou is het bij compactcamera's zo dat het diafragmagetal niet heel hoog of laag in te stellen is. Hierdoor zul je ook niet zo gauw de wazige achtergrond krijgen dat je wel kan verkrijgen bij camera's waarbij het diafragmagetal wel vrij hoge en lage waardes kan hebben. Het beste is in jouw geval dus te letten op de achtergrond. Als deze rustig is, trekt hij geen aandacht en gaat de aandacht volledig naar jouw onderwerp. De achtergrond is dan misschien niet onscherp, maar de foto kan toch heel mooi worden. En niemand zegt dat je daar een spiegelreflex voor nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:24

Ik heb de gebruiksaanwijzing al zeker 5x volledig doorgelezen, ik vind echt niks van waar je dat kan instellen ...

En ja, de achtergrond .. dat is allemaal heel leuk in theorie, maar in de praktijk (en zeker op een wedstrijd) heb je het echt niet allemaal voor het kiezen... Al zou ik het ook zelf graag anders zien natuurlijk.

Misschien dat bewerken in zo'n gevallen toch een optie is? Nagelbijten / Gniffelen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:28

Een foto met een erg lelijke achtergrond is in mijn ogen gewoon geen goede foto. Als je een foto op UK post, wil je fototechnisch commentaar. Men gaat er dus van uit dat je hebt gelet op de fototechnische kant van kiekjes schieten. Natuurlijk is het zeker op wedstrijd moeilijk om een mooie achtergrond te maken, maar dan vind ik dat je deze foto's niet op UK moet zetten maar voor een forum voor Endurance, bijvoorbeeld. Want geef toe, heb je bij het maken van deze foto gedacht aan bijvoorbeeld compositie, belichting en achtergrond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:33

Neen, maar dat doe ik nooit, aangezien ik daar geen tijd voor heb en niet aan de paarden/ruiters kan vragen of ze even op die plaats willen gaan staan of nog eens terug willen komen...

Dus ik moet hier dan maar geen foto's zetten, want er zal nooit iets goed bijzijn? Gewoon om te weten hoor ... dan weet ik waar ik sta.

Dacht dat het hier de plaats was om te leren, maar dat heb ik dan verkeerd. Je moet het al bijna allemaal kunnen voordat je hier wat mag plaatsen.

Geen probleem, dan weet ik dit voor in de toekomst, dan zal ik maar gewoon verderdoen met mijn hobby-foto'tjes ...

Bedankt voor je reacties Lachen
(en ik hoop niet dat je je aangevallen voelt ofzo, dat is niet de bedoeling, maar het is me gewoon duidelijk nu)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:38

Zucht, neehee. Dat zeg ik toch helemaal niet? Inderdaad, UK is om te leren. Iedereen moet ergens beginnen, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het is goed dat je hier foto's neerzet, maar UK is bedoeld voor de fototechnische kant van je foto's. Dat wil dus zeggen dat je hebt nagedacht over de fototechnische aspecten van je foto's. Ik heb een paar reacties terug al gezegd dat je echt moet letten op je achtergrond. Ik snap dat dit moeilijk is op een wedstrijd, maar als je zelf al ziet dat je achtergrond eigenlijk veel te rommelig is, dan is het toch fototechnisch eigenlijk al geen goede foto meer? Ik heb helemaal nooit gezegd dat er nooit iets goeds bij zal zijn, ik wijs je alleen maar op dingen die beter kunnen, voor de volgende keer. Als je zegt dat je er geen tijd voor hebt om op fototechnische aspecten zoals achtergrond te gaan letten, waarom post je dan op UK? UK is bedoeld voor iedereen, maar je kan wel verwachten dat je kritiek over je heen krijgt, waar je uiteraard altijd iets mee kan. Digitale fotografie is er niet voor niks, je maakt gewoon heel veel foto's en vind je het niets, dan wis je ze toch gewoon weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:42

Mij gaat het vooral om je eerste reactie (de reactie die eigenlijk telt), daar wordt niks van tips of "let op dit" gegeven, maar gewoon commentaar dat de foto niks heeft. En daar heb ik gewoon niet veel aan. Vandaar dat het op mij overkomt alsof je zelf moet weten of je foto goed is of niet goed en wat eraan verbetert kan/moet worden en ja .. dan heeft het voor mij geen zin om hier dingen te plaatsen, want zover ben ik (nog) niet.

Probleem is dat ik van die heel veel foto's deze de leukste vond ... Maarja, misschien is er een andere die toch wel meer heeft, ik weet het niet ...

Edit; ok, foutje van mij, je zegt wat over de DoF, dat is toch iets van een tip Knipoog
Maarja, als je daar niks rond kan instellen en alleen op zoek kan naar een rustige achtergrond ... is ook maar moeilijk hé (vooral op wedstrijd). Zijn er echt geen dingen die er nog aan kunnen helpen een foto toch beter te maken? (anderen mogen natuurlijk ook reageren hé Tong uitsteken)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:05

Ik vind het ook wel een leuke foto op zich
Ene kant vind ik hem wel goed bij endurance passen, maar aan andere kant ook niet. Ik weet niet goed wat ik er van vind, op zich wel leuk denk ik! IIg wel eens wat anders Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:10

[***] schreef:
Zij vind dat het niks met endurance te maken heeft, lijkt me niks over de foto zelf te zeggen ...

Toch wel jammer dat niet iedereen een spiegelreflex kan of wil aanschaffen, want als je dat niet hebt kan je blijkbaar geen goede foto's maken ... Dan zijn ze gewoon leuk, als je geluk hebt ...

Ach, wat maakt het nou uit of je een spiegelreflex hebt of niet? Ach gut
Ik vind het een mooie foto, hij is tenminste scherp! Haha!

Ik vind het een fijn beeld geven, paarden die na de wedstrijd nog even lekker wat eten, en beetje op adem komen enzo. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:43

Joscaa schreef:
Ach, wat maakt het nou uit of je een spiegelreflex hebt of niet? Ach gut
Ik vind het een mooie foto, hij is tenminste scherp! Haha!

Het zou bepaalde dingen volgens mij (na oefenen uiteraard) toch wel makkelijker maken Tong uitsteken
Maar bedankt Lachen Ben toch wel trots op de foto, al is het maar omdat de belichting goed zit (iets waar ik ontzettend problemen mee heb en maar weinig foto's zitten echt goed qua belichting, velen zijn overbelicht Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:09

Ik vind het in principe een aardige sfeerfoto / kiekje voor eigen gebruik. Maar bij de titel voor dit topic is dit niet het soort foto wat ik verwacht had. Bij Endurance beeld verwacht ik eerder een foto in het heetst van de strijd. Dus bijvoorbeeld een paard op een groompunt, waarvan je ziet dat hij hard heeft moeten werken en de ruiter verzorgd wordt. Te zien aan de touwhalsters zou ik persoonlijk eerder denken aan het wachten op het terrein voor een clinic voor NH-mensen dan aan een endurance wedstrijd, dat is de asociatie die ik erbij kreeg.

Dit vind ik Endurancebeeld-foto's :
- http://www.endurance-forum.nl/images/ho ... border.jpg
- http://static.bokt.nl/upload/29/2004holt038.jpg

Je zegt dat het lastig is om drukke achtergrond etc. te vermijden, maar daar draait het nou juist om bij foto's maken. Net zo lang zoeken en zoeken tot je de ideale setting hebt gevonden, en als je teveel achtergrond hebt, zoom dan in zodat het heel erg gefocussed is op het onderwerp wat je wilt laten zien.

Maar als jij tevreden bent over deze foto. Houwe zo! Lachen Daar draait het om Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:21

Endurance is bij mij niet alleen de actie, maar net zo goed het voor en na de wedstrijd Knipoog Maar op zich maakt het niet uit, het lijkt me toch vooral om de foto te draaien? Dat niet iedereen er endurance in herkent kan misschien wel, ik vind dat het wel weergeven...

Meer inzoomen is misschien een optie, maar bij deze foto gaat dit toch niet? Toch niet veel meer, want dan staat niet alles en iedereen erop ... En het is ook geen foto-shoot foto, het is een momentfoto omdat de paarden toevallig net zo lief naar mekaar deden... Dus wachten op het juiste moment met de juiste instellingen enzo dat gaat niet altijd, en bij mij is fotografie ook de leuke, toevallige momenten vastleggen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:38

Ik denk dat daar dus het verschil hem in zit. Jij wilt zoveel mogelijk het hele plaatje erbij krijgen. Het volledige overzicht, en dat maakt jouw foto voor mij een sfeerplaatje, en geen UK-foto. Ik probeer je door mijn post aan te geven welk gevoel ik bij die foto krijg, gezien jij hem hier op UK hebt gezet voor commentaar. Ik wil je door mijn post gewoon een andere kant laten zien. Er is gewoon teveel te zien op jouw foto, die dus afleidt wat je foto wilde laten zien Lachen

Ik weet heel goed dat Endurance veel meer is dan de actie, maar als jij in je titel specifiek Endurance-beeld zegt, dan verwacht ik iets van de endurance-wedstrijd zelf. Niet iets van naderhand, of op voorhand. Ik probeer je dus duidelijk te maken dat wat jij wilde zeggen met die foto, dus wellicht niet zo overkomt op anderen.

Maargoed, ik denk dat m'n punt wel duidelijk is onderhand Clown Heb alleen niet echt het idee dat je begrijpt wat ik probeer duidelijk te maken. Je hoeft het niet met me eens te zijn ofzo, maar gewoon dat je het eens van een andere kant bekijkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:43

Neen, heb ondertussen al door dat dit geen plaatje voor UK is, maar aangezien je geen topics kan sluiten, dit niet kan aanvragen en er mensen blijven reageren ... Clown Knipoog