[TEK] veulen in draf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[TEK] veulen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 13:33

mijn 3e tek met de derwent coloursofts is af. Het is de eerste op zwart papier, wat ik overgens zeer frustrerend vond om aan te beginnen.

Het was totaal niet mijn bedoeling om zoiets bonts te maken maar ik heb toch geprobeerd alle schaduwen te compenseren, en bij het gebrek aan tinten bruin (36 doos) dus wat meer kleur gebruikt. Ik heb de donkere stukken met donkerblauw gecompenseerd, de lichte met geel en lichtblauw, de rodere stukken met rood/roze.

Mijn vraag is, naast wat jullie er van vinden, of ik nu té veel kleur heb gebruikt, dat het daardoor te bont/onrustig wordt??

Ik heb het veulen nagetekend uit een boek, ik dacht dat het een engelse volbloed was.
Met de scanner: (nee het papier was zwart maar die scanner begrijpt het niet)
(oog glimt, is normaal donker)
Afbeelding
close-upje (tevens met glimmend oog)
Afbeelding

Close-upje met het fototoestel, beetje flets maar hier zie je het donkerblauw beter.
Afbeelding

Fnanne

Re: [TEK] veulen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:56

Frustrerend om dit waarheidsgetrouw op de kiek te krijgen hè??
Je eerste vraag of het te bont/ onrustig wordt kan ik beantwoorden met een: nee, absoluut niet. Je werk is nu lekker fris en helder. Stukken spannender dan -eventuele- enkele bruintinten.
Met name de schouderpartij vind ik erg lekker om naar te kijken Ja
Halster valt in mijn ogen een beetje weg bij de rest van de tekening, die vind ik minder prettig ogen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:11

Ik vind het juist erg goed dat je wat meer kleur erin hebt verwerkt. Het lijkt er echter wel op dat je nog wat moeite hebt dit fris te houden zodat het werk niet te verzadigd wordt. Wat dat betreft had je wat secuurder te werk mogen gaan of in elk geval met wat meer zekerheid 'deze kleur hierbij betekent deze uitkomst'. Het halster vind ik ook wat smoezelig en leidt af. Er mag wat mij betreft nóg meer kleur in, maar chapeau dat je er al zoveel mee hebt durven aanvangen. Ik wil daaraan toevoegen dat hij dankzij de kleur juist wel gebalanceerd is! Blijven doen dus!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:14

Ik vind m zo erg mooi hoor!
Het halster vind ik ook iets minder, vooral over zn neus, lijkt erg plat nu...
Ga vooral zo door, lekker experimenteren Haha!

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:21

Je hebt zeker niet Te veel kleur gebruikt, hij komt juist levendiger over door het blauw, roze, geel, en de andere kleuren die erin gebruikt zijn. Ik ga mee met JoSav wat het halster betreft, deze ziet er in vergelijking met de rest van de tekening wat onafgewerkt uit, je had deze beter helemaal weggelaten denk ik. De schouder en de hals zijn helemaal TOP, gewoon omdat er zoveel kleur in zit! ga zo door!

SokJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:31

Wauw! Hij is echt gaaf zeg!
Die spiermassa heb je echt heel mooi weergegeven!
Super met kleur gewerkt ook!
Topplaatje als je t mij vraagt! Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:34

prachtig, dat blauw dat vind ik juist mooi, het halster is iets minder maar voor de rest vind ik het prima niet te leeg en niet te druk vooral doorgaan Lachen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:59

Wat mij betreft is het alleen maar goed dat je 'maar' 36 kleuren hebt Knipoog
Nou ben je gewoon gedwongen om buiten het hokje te gaan denken/werken OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:02

Hoi, die kleurencombi storen mij ook niet hoor, en vind het dier anatomisch goed gelukt, alleen vind ik dat je de spiermassa wel erg sterk hebt aangezet alsof het dier heuveltraining gedaan heeft.(schouder

Verder vind ik bepaalde trekken teveel benadrukt om het dier een jonge uitstraling te geven. Vind de ogen wat te klein en het
gezicht wat te volwassen.

Dat rechter achterbeen heb je er qua perspectief trouwens knap ingezet, hoor! Knipoog

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:04

Ik vind het een prachtige tekening!
Alleen het halster vind ik wat minder echt lijken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:38

Ik vind het juist mooi zo, misschien wel mooier als dat je verschillende kleuren bruin gebruikt had. Knipoog Beetje 'je eigen style'. Haha!

Super zo, vind alleen het halster wat minder. Knipoog

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:46

Bedankt voor de reacties!! Cool

Tsja dat halster Frusty Het heeft te maken met gewoon luiheid. Ik heb nooit zo'n zin om mn punten wat scherper te maken om wat precieser daar te kunnen werken met als gevolg dat tuig altijd slordig word. Ik zal proberen in het vervolg er meer aandacht aan te besteden.

JoSav schreef:
Het lijkt er echter wel op dat je nog wat moeite hebt dit fris te houden zodat het werk niet te verzadigd wordt. Wat dat betreft had je wat secuurder te werk mogen gaan of in elk geval met wat meer zekerheid 'deze kleur hierbij betekent deze uitkomst'.

Ja dat heb je wel goed gezien ja Knipoog Ik mag hopen dat dat nog wel wat verbeterd in de toekomst. Tis immers pas mijn eerste vosje, eerste keer op zwart papier, 3e keer met mn derwents en uberhaupt pas de 4e keer realistisch 2d. In iedergeval is elke tekening die ik nu heb gemaakt al een groot verschil met de vorige dus ik oefen lekker verder.
Ik zal (na jullie commentaar) zeker de volgende keer de kleurtjes er ook bij houden. Misschien dat ik in het weekend nog een gaatje kan vinden om wat te tekenen. Al hoewel er als eerst weer even van 3d op het programma staat Cool

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:29

Jullie hebben het steeds over Derwents Colorsofts, maar wat zijn dat nou voor potloden? Wat is daar zo bijzonder aan? (sorry, nieuwsgierigheid omdat ik daar ook graag mee wil beginnen!) Beetje off-topic, maar ik wilde het gewoon even weten van jullie! Verder is het wel een mooie tekening zeg. Tja, ik haat het ook om halsters/hoofdstellen te tekenen, maar wie niet?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:59

Ik vind halsters/hoofdstellen leuk !

Een goed getekend halster of hoofdstel voegt zo veel toe aan een tekening, geeft zo'n sterk effekt!
Slecht (lui Tong uitsteken ) getekend doet het helaas een beetje afbreuk aan het geheel.

En dat is jammer want dit is een supertekening met prachtige kleuren! Blij dat je geen groter assortiment potloden hebt Vingers aflikken
Knap gedaan, ga zo door en laat vooral meer zien Ja

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:39

Dankje Knipoog Het is inderdaad wel zo dat goed getekend tuig zeker wat toe kan voegen. Vaak vind ik het ook fijn om een hoofdstel/halster te tekenen als het alleen om een hoofdportret gaat. In dat geval geeft het een beetje hou vast wat betrefd de invulling van je vlak. Kleinere vlakken gaan soms wat vlotter dan hele grote lege vlaktes.

Paardenmaf1 schreef:
Jullie hebben het steeds over Derwents Colorsofts, maar wat zijn dat nou voor potloden? Wat is daar zo bijzonder aan? (sorry, nieuwsgierigheid omdat ik daar ook graag mee wil beginnen!) Beetje off-topic, maar ik wilde het gewoon even weten van jullie! Verder is het wel een mooie tekening zeg. Tja, ik haat het ook om halsters/hoofdstellen te tekenen, maar wie niet?

Er is een topic over de derwent coloursofts hier in UK. Je kan hem met de zoekmachine zo opsporen. Daar staat alles in over hoe/wie/wat/waar/waarom/kosten/papier etc Knipoog

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:20

het enigste wat ik een beetje te groot uigevallen ivnd is het klipje aan het halster , voor de rest , petje af hoor !!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:41

mooi hoor! Alles klopt wel zo'n beetje.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:51

Fantastisch! Wow! Onwijs mooi gebruik van kleuren en ontzettend mooie 'rondingen' en spieraanduidingen. OK dan!

Hier kan ik heel lang naar blijven kijken... Lovers