[SCH] Bek Nazar Dor, Gelishikli en Fakirpelvan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] Bek Nazar Dor, Gelishikli en Fakirpelvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:59

Naar aanleiding van de schilderijen in dit topic: viewtopic.php?f=149&t=823277 voelde ik de 'roeping' om belangrijke hengsten (en later wellicht ook merries) te schilderen uit de recente geschiedenis van de Akhal-Teke, als een soort project zeg maar.

De vorige keer ben ik begonnen met Absent, waarschijnlijk bij leken de bekendste AT hengst uit de recente geschiedenis.
Dit maal is de beurt aan Gelishikli en Fakirpelvan, twee (half)broers die beide een eigen hengstenlijn hebben gesticht. Dit schilderij is wat minder spannend qua uitvoering maar met name de kleur van de voorste (Gelishikli) haalt hem op.

Gelishikli (= de onvergelijkbare) is veruit de meest vertegenwoordigde lijn bij de tegenwoordige AT. Als je een AT ziet is er grote kans dat hij Gelishikli bloed voert. Fakirpelvan wordt met name gewaardeerd omdat zijn lijn erg puur is (weinig inmenging van ander bloed, bijv. van Engelse Volbloed of Turkomans). Fakirpelvan (= magiër (fakir) held) was weinig rastypisch qua bouw, warmbloed hunter, maar dat was destijds het beleid bij Russische fokkers om het ras populairder te maken bij westerlingen.

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen aan een zeer belangrijke hengst voor de AT fok wier directe hengstenlijn echter recentelijk is uitgestorven maar toch nog regelmatig opduikt in afstamming. Het gaat om Bek Nazar Dor (1913). Dor is Turkmeens voor bruin. Deze bruine hengst was de lieveling van de Turkmeense nomaad Bek Nazar. Bek Nazar bezat twee uitzonderlijk mooie hengsten, Bek Nazar Al (een vos) en diens zoon Bek Nazar Dor (van beide hengsten stammen Gelishikli en Fakirpelvan af). Bek Nazar kon onmogelijk afstand doen van deze hengsten, maar verkocht uiteindelijk Bek Nazar Al. De andere hengst van Bek Nazar ging overal waar Bek Nazar ging. Hij kreeg de meest astronomische bedragen geboden voor Bek Nazar Dor maar telkens antwoordde hij: "een vriend verkoop je niet". Toen Bek Nazar merkte dat hij niet lang meer te leven had, deed hij toch afstand van Bek Nazar Dor. De hengst versleet de rest van zijn jaren als een van de belangrijkste dekhengsten van zijn tijd. Hij stierf uiteindelijk aan de May Day Stud in 1939.

Afbeelding
De foto is wat onduidelijk, maar zo krijg je toch een idee. =)

Detail:
Afbeelding

Aangezien het om hengsten gaat uit een tijd toen er weinig/geen foto's gemaakt werden en Bek Nazar Dor in het bezit was van een nomaad, heb ik me met name gebaseerd op beschrijvingen.
Beide zijn 50 x 60 cm en acryl op linnen doek.
NB: het enige (pure) zwart dat erin zit zijn de scheidingslijnen (zoals bij de wolken enz). Op de een of andere manier bevalt deze manier van werken wel heel goed, het heeft iets leuks omdat de opzet heel los is versus de harde zwarte lijnen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-09-07 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [sch] > [SCH]

Fantine

Re: [sch] Bek Nazar Dor, Gelishikli en Fakirpelvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:25

ik vind dit een leuke stijl van je Ja
Vooral de eerste en dan vooral het voorste paard spreekt me erg aan.
de 2e straalt ook veel uit.
mooi hoor!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:27

Aparte stijl, spreekt mij wel aan. Ik zie alleen weinig beweging in de paarden, maar ik vind je toetsgebruik echt heel sprekend eruit komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:06

Wat een gave tekeningen!
Vind deze stijl heel.. gaaf.. ik weet niet Haha! 't ziet er enorm gaaf uit iig!
Enige minpuntje -vind ik dan Clown - is dat ik bij de eerste, het eerste paard het wit te blauw vind. Lachen
*maar wat, bij jouw stijl niet eens echt stoort..*

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:12

Het zijn net glas-in-lood ramen zeg! Apart, maar wel mooi!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 17:00

Ik denk dat het licht statische van de paarden bij het beeld past, ook door de omlijning. Ik hoop dat er een ontwikkeling in zit, dat ik ze toch steeds wat spannender weet neer te zetten, al vind ik ze in het echt natuurlijk ook meer overkomen, spetterender en door de kleuren en toets juist weer minder statisch.

Dat blauwe in het 'wit' komt omdat ik onechte kleuren als wit en zwart bewust vermijd en daarnaast zijn foto's nooit zo aardig voor kleurnuance, dus er zit wel degelijk meer nuance (en wit) in bijv. de benen dan de foto laat zien.

Bedankt voor de leuke reacties! Het is altijd spannend om te beginnen met een 'nieuwe' (of andere) stijl dan wat mensen van je gewend zijn (al zullen de kleuren weinig schokkend zijn haha).

=)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:56

Wat een leven zit er in deze schilderijen!

Ik moet iets opbiechten, Jorieke Schijnheilig

Vanuit mij eigen voorkeur ben ik altijd het meest aangetrokken tot fotorealistisch werk (dat zal geen verrassing zijn Tong uitsteken ) De laatste jaren heb ik op Bokt behoorlijk wat werk langs zien komen waar ik eerst heel erg aan heb moeten wennen, dat van jou, van Laura (ONeilltje), en wel meer niet fotorealistisch werk.
Toen begon je met je tekentablet, en wat kwam daar in de eerste instantie uit voort: fotorealistisch werk, en nog goed ook Tong uitsteken Dat sprak me meteen heel erg aan omdat dat gewoon in mijn smaak en lijn ligt.

Ik moet dan ook glimlachend toegeven dat ik het veel leuker vind om weer die typisch gekleurde handgeschilderde werken van je te zien, ook uit je andere topic. Met veel spannende, warme tinten. Het spreekt me eerlijk gezegd toch meer aan dan je realistische werk omdat het duidelijk is dat je het vanuit je hart doet, het is ánders.

Ik begin het steeds meer te waarderen, ook al is het niet de stijl waar ik zelf in werk.

Kennelijk kun je jezelf toch nog verbazen Clown

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:43

Als ik eerlijk moet zijn moet ik toegeven dat ik je vorige werken veel meer vondt uitstralen dan deze. Bij de vorige had ik echt het gevoel alsof de paarden op ieder moment uit het doek konden springen, met de kracht en uitstraling dat je ze geschilderd had.

Deze vind ik meer statisch overkomen, waarschijnlijk door de zwarte belijning rond de paarden. De glas in lood-stijl kwam meer tot zijn recht bij de vorige schilderijen omdat het contrast tussen de achtergrond en het paard echt heel groot was en het een extra demensie gaf. Hier heb ik meer het gevoel alsof het paar deel is van het glas in lood.

Niettemin vind ik het kleurgebruik en de bespiering van de paarden weer fantastisch. De kleurtoetsen maken het paard echt af. Technisch is dit echt een hoogstandje, buiten het feit dat de compositie paard-achtergrond mij wat minder valt, maar dat kan waarschijnlijk ook zijn omdat ik zoals de meeste mensen nogal naar het realisme toe neig.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:11

Het zijn zeer artistieke kunstwerken. Ja Persoonlijk vind ik op beide werken de achtergrond té veel de aandacht trekken en daarmee een beetje afbreuk doen aan het geheel imo...

Maar verder diepe respect dat je dit zo even neerzet! OK dan!

Knoesje

Re: [SCH] Bek Nazar Dor, Gelishikli en Fakirpelvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:49

Ik vind het prachtige werken, Jorieke!
Er zit een mystieke sfeer in, het verraadt bijna de afkomst van de paardjes.
Dat vind ik erg knap.
De manier van werken deed mij inderdaad ook gelijk aan glas in lood denken.
Je zoekt vormen en kleuren om het landschap weer te geven.
De diepte en structuur zet je om in een vormentaal die heel geloofwaardig is.
Wat mij betreft mag je dit zoeken ook nog wat meer in je paarden weergeven.
Zoek (en vindt!) vormen om die massa van het paard wee te geven.
Je blijft nog iets te realistisch met de weergave van de paarden.
Laat het los! Je kan het! Dan is je stijl wat mij betreft perfect!
Petje af. Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:54

Leuk project!
Moeilijk om hierover iets te zeggen, realiteit is ondergeschikt aan de uitstraling en het ziet er goed uit.
Ik weet niet of het aan je foto`s ligt, maar de kleuren lijken in de paarden iets verder doorgewerkt en gemengd als in de achtergrond, waar de kleuren puurder en daardoor feller lijken.
Met grijze lijnen in je achtergrond ipv zwart zouden de paarden weer meer naar voren komen, maar dat gaat weer afbreuk doen aan het glas-in-lood effect.
Schilder je deze paarden nu helemaal uit je hoofd of leg je er voorbeelden van de moderne AT naast?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:31

Bedankt voor de uitgebreide reacties, daar kan ik echt wat mee en de complimenten doen me erg goed, zeker ook omdat ik me juist zo graag afzet tegen dat strakke realisme.

Ik ben uiteraard nog wat zoekende met deze stijl, de mate van omlijning, de wijze van uitvoering qua kleur en balans, maar ik heb er erg veel plezier in.

Bedoel je zoiets Knoesje? http://josav.com/art/teks00.jpg (ongeveer een half jaar geleden gemaakt als oefening om te vinden waar ik heen wilde) wat begonnen was met deze: http://josav.com/pp/art/po06.jpg een jaar geleden. Het gaat me dus nog niet eens zozeer om het loslaten van realisme, maar om het zoeken naar iets dat voor mij niet alleen erg leuk is om te doen maar waar tevens een markt voor is, want ik moet er wel mijn boodschappen van kunnen betalen.

De kleuren zijn in de paarden verder doorgemengd, dit om de achtergrond puur en simpel te houden (in ongeveer drie lagen met paletmes aangebracht, drie verschillende kleurlagen) en het paard een ander effect mee te geven. In de achtergronden is meer in droge lagen gewerkt, bij de paarden nat in nat.

Ik wil de paarden juist zowel een onderdeel maken van hun omgeving als ze ertegen afzetten, dat zoek ik op.
Ik schilder deze paarden uit het hoofd, al geef ik toe dat ik tevoren altijd geniet van foto's of bewegende beelden van Akhal-Teke om een bepaald gevoel op te wekken bij het schilderen van dit ras (dit doe ik overigens bij alle rassen het liefst in levende lijve, maar dat kan nu eenmaal niet altijd). Maar foto's ernaast doe ik sowieso pertinent niet, dat zou afbreuk doen aan mijn manier van werken, die heel vrij is en uit de losse pols. Bespiering en dergelijke doe ik dan ook op het gevoel, neem er afstand van om te kijken of het voor die beweging klopt, en pas het waar nodig aan. Dat geeft misschien niet altijd een 100% correcte weergave, maar daarmee behoud ik veel meer dynamiek dan me te wringen in het keurslijf van foto's namaken. Dat vreet energie, in plaats dat het me voedt (ja, wat filosofisch). Knipoog

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:18

Ja, Jorieke, de voorbeelden die je laat zien, geeft een idee van wat ik bedoel.
Alleen is je stijl daar erg strak en geometrisch bijna, dat is in je laatste werken niet zo.
Maar de wijze waarop je de paarden weergeeft in de voorbeelden,
zou je eigenlijk moeten toepassen in je laatste werken.
Dan is het schilderij heel consequent opgebouwd uit vlakken.
Kleurgebruik is trouwens ook schitterend.

En ik weet zeker dat er een markt is voor jouw werk! Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 15:07

Ik ga eens proberen wat eruit komt als ik een wat strakkere stijl hanteer mbt onderwerp (ter vergelijking is een paard dan natuurlijk beter, dus eens zien wat daaruit komt).

Of er een markt is, zoiets is altijd moeilijk. Dat er een markt is voor realisme is duidelijk, maar in die markt rondkomen is erg moeilijk en daar ligt mijn passie evenmin dus eens zien hoe deze stijl aanslaat vergeleken met hoe ik tot nu toe heb gewerkt. Ik denk dat zoiets altijd erg spannend is. Bedankt voor je overtuigende woorden. =)