welk merk olieverf en doek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

welk merk olieverf en doek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 00:23

Ik schilder af en toe met acryl verf op goedkoper doek (van Action) en ik ben tevreden over de resultaten.
Nu heb ik een opdracht om een schilderij te maken voor iemand en dat wil ik met olieverf proberen op een wat professioneler doek (niet te gek duur) Waar schilderen jullie zelf mee of hebben jullie goede ervaringen mee qua verf en doek?

JoSav

Re: welk merk olieverf en doek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:19

Ik werk bij voorkeur op linnen of een mengeling van katoen en linnen. Over katoen ben ik niet zo te spreken omdat het minder 'werkt'.

Goede merken olieverf zijn: winsor & newton, of golden. Goedkopere maar goede startverfs zijn de olieverfs van Van Gogh en Rembrandt (iets beter dan v. gogh). Je kunt wateroplosbare kopen, maar die is erg duur, anders heb je een medium nodig om mee te verdunnen. Succes.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:07

De firma Talens uit Apeldoorn maakt idd drie kwaliteiten verf (zowel acryl, als olie, als aquarel):
Rembrandt, van Gogh en Amsterdam.
In de eerste zit het meeste en het 'rijkste' pigment, de kleuren zijn voller en dieper en meer lichtecht. De tweede wat minder enzovoort.
Als ik jou was zou ik eerst eens beginnen op een íets duurder doek en dan met bijv Rembrandt. Bevalt het nou super goed en ga je het vaker doen, dan kan je altijd nog een stapje hoger/duurder Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 00:58

Ok thanks! Ik ga eens even uitvogelen wat het beste is... Cool

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:21

Ik denk dat je eerst ook moet uitvissen of het medium wel bij je past. Olieverf werkt immers anders dan acryl. Dan zijn Van Gogh en Rembrandt goede startverfs. Geschikte penselen zijn van ossenhaar voor het grovere werk en bijv. marter voor detaillering.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:46

Ok. Bestellen jullie de verf op internet of halen jullie het ergens? Ik woon in Groningen, ik zal eens kijken of ik daar verf en doeken kan halen. Kopen jullie je doeken in een speciale winkel of bestellen jullie die ook? Ik wil echt wat professioneler materiaal en ben heel benieuwd hoe het andere materiaal me straks gaat bevallen. Bedankt in ieder geval voor de reacties tot nu toe!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:08

Hier in Enschede heb je de "wereld beroemde" Bertus Workel; een hele grote hobbyzaak. Ik neem aan dat zoiets dergelijks ook wel in Groningen is? Bestellen van internet zou ik alleen doen als ik al bekend ben met het materiaal; als ik dus al weet hoe het voelt en werkt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 17:55

In Groningen is een winkel waar ze erg veel hebben, ook in grote potten. Ik ben er voor het laatst een paar jaar geleden geweest dus of hij er nog is weet ik niet, maar toen zat ie er al jaren, in het centrum, ik geloof niet ver van het treinstation. Ik koop mijn verf overal en nergens (Groningen, Utrecht, Sittard, Maastricht maar voornamelijk in Amsterdam) maar bestellen via internet is ook erg makkelijk (bijv. www.dekwast.nl)

Officieel is Van Gogh het wat betere studentenmateriaal en Rembrandt geschikt voor de 'wat serieuzere' amateur of (semi)pro. Mijn vader, (voormalig) kunstenaar, reageerde nogal geschokt van de bestempeling van Van Gogh olieverfs als 'studentenverf' want hij heeft er ontzettend veel (en grote) schilderijen mee gemaakt (ook voor exposities e.d.) dus qua kwaliteit is Van Gogh absoluut een van de betere studiematerialen. Ik werk er zelf ook wel mee, al merk ik wel dat er duurdere typen zijn waar ik toch lichtelijk verliefde gevoelens van krijg. Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 00:37

Ok, interessant! Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker even in Groningen rondneuzen, hopelijk zit die zaak er nog. Weet je de naam misschien nog? Nou ja, ik zit in het centrum en station weet ik ook te vinden, dus komt wel goed. Maak ik er gelijk een mooie stadswandeling van...! Inspiratie opdoen Haha!