[TEK] w.i.p Snorrige Tinker (digitaal)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[TEK] w.i.p Snorrige Tinker (digitaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:31

Laat ik ook maar eens meedoen met de hype, met een work-in-progress topic.
Dit is mijn eerste digitale tekening. Nagetekend van een oude foto.
Jee dat valt tegen! Zeker zonder tekentablet Tong uitsteken
Ik voel mn hand bijna niet meer van al die lijntjes in de vacht..
Maar het begint in ieder geval ergens op te lijken.

Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Het origineel:
Afbeelding

Tips zijn van harte welkom!

LiNdA1986

Re: [TEK] w.i.p Snorrige Tinker (digitaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:39

Vind het wel goed gelukt hoor!
Lijkt me echt wel ingewikkeld zo digitaal

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:10

Dit werkje zónder tekentablet? Bloos! Heb je dat de foto gephotoshopt of helemaal met de hand gemaakt op de PC? Ik zou er alleen mee oppassen dat je de voorpluk niet 'te stijf' maakt. Lachen

Het ziet er goed uit! Ja Ben benieuwd naar een volgende update. Vingers aflikken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:40

Inderdaad zonder tablet, ik ben nog aan t sparen, wil zo graag een intuos A4 Bloos
Ik heb de digitale tekening voor het grootste deel met de hand gemaakt, maar heb wel altijd de originele foto ernaast, en af en toe gebruik ik de kloonstempel om wat vlakjes over te trekken, en die wrijf ik dan weer uit met de smudge tool. Zo heb ik ook de verhoudingen goed gekregen. Eerst even met de kloonstempel aangetekend waar de neus, oren en kaaklijn zitten, en daarna ben ik gewoon alles gaan tekenen met de penseel.
De volgende ga ik helemaal uit de hand proberen, dan wil ik er eentje helemaal zelf ontwerpen zonder foto.

Bedankt voor de tip over de voorpluk trouwens, die is erg moeilijk. Hij heeft er vaak wat dreadlocks in zitten, dus dat probeer ik een beetje na te maken, maar daar moet ik nog aan werken Ja

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:18

Ten eerste, respect dat je dit zonder tablet voor elkaar krijgt! Een jaar geleden ben ik ook begonnen met digitaal tekenen en de eerste maanden moest ik het ook met de muis doen, en als ik het werk terugzie wat ik toen maakte.. Vork (de helft ligt in de digitale prullenbak Clown ) Vervolgens heb ik een tablet gekocht, en na wat opstartproblemen ging het inene een stuk beter, het blenden gaat dan zoooveel makkelijker en mooier, en de details kun je veel beter uitwerken. nee ik ben totaal niet gek op mijn wacom tablet hoor Nagelbijten / Gniffelen

Maargoed over de tekening, ik moet zeggen dat ik er weinig op aan te merken heb tot nu toe. Over de voorpluk is al gezegd. Het enige waar ik voor op zou passen als ik jou was, is dat je hem niet te 'zacht' maakt. Je geeft zelf al aan dat je eerst de verhoudingen kloont en vervolgens met de smudgetool de vlakjes uitwrijft. Volgens mij heb je een groot deel van de neus op die manier gedaan (correct me if i'm wrong Knipoog ) het gevaar hiervan is, is dat het op die manier een wazige versie van de foto wordt. Echt probeer zo min mogelijk te smudgen! Zonder tablet is dat wel lastiger, maar probeer zoveel mogelijk met lage opacity brush (mijn grote favoriet bij paardenvachten is de natural brush 2) te werken en daarmee de kleuren te mengen en details aan te brengen.

Zoow heel verhaal Bloos

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:30

Ik zal proberen niet heel banketstaaf over te komen, maar weet je zeker dat je het getékent hebt? Nors opkijken
Ziet er imo uit als een gesmudgede foto, met name op de close up zie je de ruis van een foto zitten op het deel wat niet gesmudged is.

Absoluut niks mis met zo een leuk plaatje maken, is weer een andere stijl, maar om dan te zeggen dat je het getekent hebt vind ik wel een beetje dom.

En mocht je het wel echt getekent hebben, excuses en ga vooral zo door, maar ik heb er een hard hoofd in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:54

Bedankt voor de tips Eliine, ik ga eens wat uitproberen met een lage opacity brush Ja

Het neusgat heb ik inderdaad gekloond, samen met een beetje daaromheen, wat ik eerder al zei, om de verhoudingen goed te krijgen. Heb wel achteraf inderdaad een beetje té veel gekloond Bloos Van daaruit ben ik de snor, mond en vacht eraan gaan tekenen, die heb ik dus wel zelf getekend Knipoog
Even zien wat ik nog meer heb gekloond.. de omtrek van de bles, het linkeroog, klein stukje manen, en een stukje van de borst. Volgens mij ook nog wat sprieten van de manen, maar die heb ik daarna helemaal overgetrokken en opnieuw gemaakt.

Nu ga ik de neus even veranderen, daar zit inderdaad erg veel gekloonde foto als ik mijn beeldscherm erg licht zet.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:01

Ik krijg een beetje hetzelfde idee als IcePrincess Lachen Dat is ook absoluut niet banketstaaf bedoelt, maar het ziet er idd exact uit als een gesmudgede foto.
Hier en daar heb je 'm wel getekend, maar ik krijg het idee dat je meer hebt gekloond en daarna gesmudged dan echt getekend en laag voor laag ingekleurd met gebruik van opacity (krijg je het mooiste resultaat).

Mocht ik het verkeert hebben, dan mijn welgemeende excuses Lachen ! Dan is het heel knap voor wat je nu al hebt gedaan.

Edit: ik zie dat je net een reactie hebt geplaatst. Als ik je een tip mag geven (ben ook net serieus bezig met digitaal schilderen): maak eerst een schets met de foto ernaast (doe dit op groot formaat met hoge resolutie) en kleur het dan laag voor laag in, terwijl je gebruik maakt van opacity. Om de lagen daarna mooi(er) in elkaar over te laten lopen kun je altijd nog een beetje smudgen (dat doe ik ook).
Een foto gebruiken en dan wat (delen) klonen is niet een aan te raden manier om het digitaal schilderen goed onder de knie te krijgen. In feite ben je dan meer aan het fotobewerken dan aan het schilderen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 15:34

Bedankt voor de tips!

Ik heb de neus wat aangepast. Ik heb het neusgat helemaal weggegumd, en een deel er omheen helemaal overgetekend met zwart, en toen met een lage opacity ingekleurd. Daarna wel nog wat gesmudged, zodat het mooi in elkaar overloopt. Daar moet ik nog goed mee oefenen.
De rest van de foto ga ik niet meer klonen, dat werkt inderdaad niet echt fijn, dan zie je niet meer wat nu al geschilderd is en wat niet.
Nou, hier is de tweede update:
Afbeelding

Is deze al beter? Lachen

Edit, ik zie dat ik de kin ook nog opnieuw moet maken Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:14

Ik heb nu de rest van de tekening met de muis geschetst. (jee wat een rotklus! die muis werkt echt niet mee.. dus de lijnen zijn niet al te recht) Niets meer gekloond Knipoog
En daarna ben ik begonnen met de broek. Nu nog de details uitwerken.
Afbeelding

Zonder lijnen:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... itaal2.jpg

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:16

Hij word mooi zeg, echt super!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:18

Toen ik gister het topic opende leek het mij ook een 'overgenomen' foto,... vandaar dat ik niet reageerde want ik ben niet zo into digitale werken.
Ik vind het wel erg knap, maar ik vind wel dat je er je eigen draai aan moet geven! Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 22:53

Bedankt voor de complimenten Lachen
Bij de volgende tekening ga ik er zeker mijn eigen draai aan geven, meer met kleuren spelen enzo, maar bij deze probeer ik vooral de technieken uit enzo, beetje oefenen.
Laatste update van vandaag:
Afbeelding

Ik was niet tevreden over de broek, dus die heb ik opnieuw gedaan.
En daarna ben ik aan de trui begonnen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:21

Wauw!!! Wat super knap!!Hij is echt heel mooi.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:29

Ik ben hier niet zo over te spreken. Een foto natekenen vind ik al tja tja, maar clonen en dan smudge erover vind ik bewerken, niet tekenen/schilderen. Ook de uitvoering vind ik wat minnetjes, qua kleurvoering (en de pixels van de foto zie ik overigens nog steeds) en met name qua anatomie. Juist omdat je bij de foto de bespiering niet goed kunt uitwaren is het aan te raden deze zelf in te vullen om je tekening de juiste diepte te geven, aangezien een foto in dat geval nogal eens vertekent (en je hersenen voor de gek houdt). Wat op de foto klopt, klopt dan in de tekening ineens niet meer. De harde lijntjes die je gebruikt: zijn dit hulplijnen om aan te geven waar de vouwen zitten of ga je die zo laten zonder verdere invulling? Anderszins denk ik dat ik liever een naambordje van je zie, wat meer handwerk zeg maar. Knipoog Bij digitaal is het sowieso erg moeilijk een bepaalde charme te behouden die handwerk ook al niet altijd meer heeft, bij digitaal is dat nog veel erger. Is het de bedoeling een geheel in een kleurthema te krijgen? (dit valt me nu in, misschien daarom het beperkte palet).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:51

Zoals ik eerder al zei, dit was vooral om te oefenen, als ik de technieken wat onder de knie heb, en een tekenpad heb dan wil ik geen foto meer gebruiken, en gewoon alles zelf schetsen Knipoog
Ik weet niet waar je die pixels van de foto nog ziet, misschien heel kleine stukjes bij het paard, maar ik had inderdaad een paar stukjes gekloond, en die heb ik daarna weer weggegumd en helemaal opnieuw getekend Knipoog Op de laatste tekening is dus niks meer gewoon gesmudged. Op de laptop lijkt het trouwens alsof er pixels op de bles zitten, dat ding geeft de kleuren erg raar weer, maar dat stuk heb ik toch echt zelf getekend, dus dat moet door de natural brush komen.. De broek en trui heb ik ook helemaal met het penseeltje getekend.
Welke vouwlijntjes bedoel je precies? Die witte op de trui? Die moet ik wel nog wat vervagen.
Verder, met de kleur ben ik nog niet zo bezig, eerst wil ik de techniek even onder de knie hebben. Ik doe nu gewoon de schaduwen met zwart inkleuren, en de highlights met wit. Lekker simpel.
De naambordjes blijf ik gewoon maken natuurlijk Haha! Handwerk vind ik nog altijd het leukst, maar digitaal werk vind ik ook altijd erg mooi, dus dat wil ik ook graag leren. Ik heb em hier ook niet geplaatst omdat ie zo mooi zou zijn, maar alleen om goede tips te krijgen Knipoog Die van de transparantiebrush was al heel fijn, dat heeft me goed geholpen bij de broek!

Oja, ik zou ook wel graag willen weten welke verhoudingen niet kloppen, dat zie ik zelf niet. Is het de arm ofzo?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:36

Werken in lichte opacities is aan te raden. Als je nog niet zeker bent over je kunnen, werk dan in lagen. Verder is aan te raden op groot formaat te werken (min. 2000 bij 2000 pixels) bij een dpi van 300, maar nog veel liever een dpi rond 600. Ik bedoelde de lijntjes in de trui en in de broek, die leiden af. Als je verder beperkt bent met kleur, zou je wel de overgangen hier en daar wat subtieler mogen maken, dat maakt hem wat aaibaarder. Ik zie de pixels overigens OOK op mijn desktop, maar goed.