[SCH] 668 Absent en andere Akhal Teke

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] 668 Absent en andere Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:15

Jawel, alweer, sorry. Ik had wat vrije tijd tussen de opdrachten door en heb dus wat zitten hannesen met kleurtjes en ideetjes om te kijken waar ik heen wil. Het hele realisme trekt me namelijk helemaal niet meer dus dan moet je op zoek naar wat anders.

Let erop dat het foto's zijn gemaakt met een simpele (en oude) camera, dus erg veel detail en kleuroverloop is verloren gegaan. Het is meer om het concept en het zoeken daarnaar dan de eigenlijke exacte uitkomst.

De eerste is te dun qua verf (de verf is een goedkope acrylverf, die ik gebruik voor het uitwerken van ideetjes).
Afbeelding

De tweede is een traditionele weergave van de Turkmeense Akhal-Teke, inclusief tapijt (wat op dat kleine formaat met mijn grote penselen, aangezien ik de kleine niet bij me had, niet echt goed uit de verf is gekomen). Ik blijf toch een beetje hangen in dat glas-in-lood stijltje. Ik had misschien wat zolgvuldiger kunnen zijn met de bespiering op het achterste been, maar goed, het is meer een sfeertje dat ik wilde. Overigens is de foto wat onduidelijk, ik kreeg het helaas niet beter.
Afbeelding

De laatste is op een wat groter formaat dan de eerste twee (50 bij 60) en is tevens in de stained glass stijl. Het is een impressie van 668 Absent, waarschijnlijk de bekendste Akhal-Teke bij leken. Absent, zoon van 26 Arab, won op 8 jarige leeftijd goud op de Olympische Spelen in Rome (om vier jaar later met het Russische team goud te halen). Hij is tevens een belangrijke hengst geweest in de Arab-lijn (naar zijn vader).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 27-08-07 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast. [sch] -> [SCH]

SIEMxFUNNY

Re: [sch] 668 Absent en andere Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:24

ik ben de eerste Haha!

1e, Dat paard vind ik erg vrolijk en krachtvol overkomen met dat lichtgeel. Mijn favoriet.
2e, vind ik zelf niet zo. Dat licht aan de styl denk ik
3e, vind het paard erg goed, alleen achtergrond iets minder. Ik blijf ook naar de achterbenen kijken.

De spieren van de paarden en de glans gedeeltes vind ik erg mooi geaccentueerd.. Lachen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:28

Wow ik vind ze allemaal echt heel erg mooi!
De eerste lijkt net een gouden paard Bloos
Ik wou dat ik zo mooi kon schilderen!

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:38

1: heel mooi en dynamisch. Interessante pose. Ook de achtergrond past er goed bij, heeft al evenveel sfeer als het schilderij zelf! Zo zie je dat er ook uit goedkope verf kunstwerkjes kunnen onstaan!

2: Deze vind ik qua kleurgebruik heel mooi, vooral de blauwe glans die het paard over zich heeft. Dit werk vind ik veel minder dan je eerste. De overgang hoofd - hals kijkt wat raar. Het is niet echt duidelijk wat bij wat hoort. Het lijkt ook of hij een hele lange nek heeft

3: Heel erg mooi, tot in detail. Het contrast met de achtergrond. Het paard dat echt leeft en vorm heeft tegen een meer 2d achtergrond vind ik wel wat hebben.

Dus eigenlijk echt allemaal heel mooi en sfeervol met een heerlijk kleurgebruik!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:10

wat ontzettend gaaf! Hier nog iemand die een enorme ackal-teke fan is Knipoog
De stijl waarin je hier schilderd sluit prachtig aan bij het ras. Ik vind een teke zoiezo al qua uitstraling en bouw al de kunst zelve, dat is wat mij voornamelijk ook aanspreekt aan het ras. Ze zijn ook inderdaad een echte must om vaak te tekenen.

Je eerste schilderij vind ik heel explosief in positieve zin. Het trekt direct je aandacht. Echter vind ik het paard anatomisch vergeleken de andere 2 een pietsje onder de maat. Behalve dat zijn rechter achterbeen niet helemaal perfect is klopt de hals lijn ook niet 100%. De lichte plek komt nu ongeveer uit in een lijn ter hoogte van zijn oog. Deze moet bij het laatste stuk iets hoger zitten en meer uitkomen bij zijn oor. Al hoewel dit zeker geen grote fouten zijn ofzo hoor, ik denk dat de meeste mensen het niet eens zien.
wat me trouwens wel een klein beetje stoort aan de achtergrond is het turquoise terhoogte van de hals/schoft. Ik had zelf het blauw door laten lopen tot de hals. Maar misschien lijkt dit door mij zo door de foto of misschien heb jij het wel juist zo gedaan om de beweging van het paard te versterken oid.
Voor de rest vind ik het een heel goed geheel. Achtergrond kleuren zijn goed en harmonische met het paard bij welke jij de echte Teke metallic glans heel erg mooi hebt weergegeven.

2e is super, dit paard vind ik de beste van de 3 door de enorme details geaccentueerd met blauw. Achtergrond en alles allemaal perfect. Het enige wat me een beetje in de weg zit is het tapijt. Ik bedoel opzich is die niet slecht ofzo, en het blauw komt mooi terug, maar ik jouw schilderij toch liever zonder het tapijt. Het komt daardoor op mij niet helemaal over als een geheel.

De laatste vind ik helemaal perfect. Achtergrond mooi in de kleuren en heel harmonisch met het paard. Paard is anatomisch ook heel goed en prachtig uitgewerkt. Vooral die blauwe glans op zijn ribbekas spreekt mij zeer aan.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:52

Dankjulliewel voor de reacties. Ik denk erover van de eerste een uitgewerkte versie te maken op een groter doek. Ik denk zelf dat de hoek in de achtergrond de achterbenen in de eerste wat vertekent. De overgangen (van het blauw bijv) zijn in het origineel wat subtieler maar had idd wat blauwer gemogen. Dat zal ik meenemen (heb het schilderij nu niet voor me dus hoe erg het opvalt weet ik nu zo niet).

Ik denk dat de hals in de tweede wat raar oogt door de halsbanden, die benadrukke de lengte van de hals (ATs hebben over het algemeen een lange hals en die banden benadrukken dat). Ik dacht juist dat het blauwe in het gezicht de overgang wel benadrukt, maar dat kan aan mij liggen.

Bij de laatste is het slordige in de achtergrond met opzet gedaan, dat heb ik ook met een paletmes neergezet op een ruwe manier om het paard meer te laten opvallen in het geheel en iets speels te krijgen. Het tapijt in de tweede was een experiment. Normaliter heb ik niet zoveel durf om een dergelijk opvallend element toe te voegen en ik vroeg me af hoe het uit zou pakken. Altijd alleen maar basisachtergronden schilderen zonder eens wat anders begon me wat de keel uit te hangen en ik wilde dus weten wat het effect van zoiets zou zijn: zou het bijdragen of juist niet?

Ik heb wel gemerkt dat het een uitdaging is een dynamische pose neer te zetten wanneer je je vooral baseert op je intuitie en niet lekker handig een fotootje naast je hebt liggen. Maar daar ligt dan juist wel weer de vrijheid van het minder strak aan realisme vasthouden.

Ik weet niet waar dit heengaat maar dat er veel kleur in zal blijven zitten staat vast. =)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:38

Ik ben vrij onbekend met dit ras, maar merk wel dat jij die, in welke houding dan ook, steeds op dezelfde manier weergeeft.
Ik bedoel dit niet eens zo zeer naar het realistische toe, maar als een plaatje dat jij in je hoofd hebt van de AT, wat je op al je tekeningen en schilderingen weer terug laat komen.
Heb je nog wat speciaals voor het oog, met je glas-in-lood-stijl schilderijen??

JoSav

Re: [SCH] 668 Absent en andere Akhal Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 08:02

@oneilltje79: ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat dat te maken heeft met mijn manier van tekenen/schilderen. Andere rassen teken ik namelijk ook op een bepaalde manier (bijv. Friezen) hoewel ik zelf niet het idee heb dat ik de persoonlijkheid van het individu daarbij uit het oog verlies.
Ik doe verder niets speciaals bij de ogen, zet het alleen wat meer aan zoals bij de rest, ik maak dus een wat feller contrast (met rood en blauw bijv. ipv gewoon bruine ogen).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:03

Ik bedoelde idd je manier van tekenen. Je friezen bijv. pak je op een compleet andere manier aan.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:25

ZEER gave stijl!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:34

Ik blijf jouw tekeningen heel gaaf vinden Ja
Je kleurgebruik, de dynamiek in je tekeningen, de uitstraling van je paarden, ja vind dat je dat altijd heel goed doet. Hoewel ik moet zeggen dat tekening 1 en 3 mij meer aanspreken dan tekening 2. 1 en 3 vind ik net iets realistischer dan 2 (ik houd erg van realisme). Maar goed, da's gewoon een kwestie van smaak.
Nee, erg leuk Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:59

Dankjulliewel voor de reacties. Zo merk je toch dat smaken verschillen aangezien de 1 de eerste beter vindt, de ander de laatste en mijn vriend toevallig juist de tweede het mooist (al speelt hij vals aangezien hij ze in het echt kan zien). =) Ik blijf nog even doorgaan met dat glas in lood idee, eens zien wat eruit komt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:05

De eerste twee spreken mij het meeste aan, de eerste qua kleurgebruik en de mooie gouden gloed, de tweede door de aparte stijl waarin je die gemaakt hebt. Absent vind ik op de laatste heel mooi weergegeven zo met die kleur erin verwerkt maar op 1 of andere manier stoort de achtergrond me bij deze. Het erge is dat ik niet eens helemaal precies kan aangeven waarom....

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:23

Wat kunnen smaken toch verschillen!
Ik vind de achtergrond bij de laatste juist FANTASTISCH!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 15:18

Ik heb zitten denken, Lon, waarom hij je niet aanspreekt, maar ik denk dat het echt een kwestie van smaak is en niet dat er technisch iets hevig aan schort oid.

=) Ik blij dat smaken verschillen, want juist dan kun je zoveel meer kanten op met schilderijen. Dank voor jullie reacties!