[TEK]1e 2 uitgewerkte tek met schaduw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[TEK]1e 2 uitgewerkte tek met schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:32

uhm ja even iets heel anders voor mij. Haha!

Even ter uitleg: ik teken echt al actief paarden, en ook practisch alleen maar paarden vanaf de basisschool groep 3. In het begin tekende je veel na enzo, maar toen ik naar de middelbare school ging heb ik daar nooit meer echt de tijd voor genomen en tekende ik uitsluitend onder de lessen. Zodoende heb ik mijn eigen schets stijl ontwikkeld. Het resultaat nu 5 jaar later is dat ik een paard prachtisch in elke mogelijke houding/perspectief kan tekenen, redelijk anatomisch correct zonder dat ik ooit een foto oid in die houding heb gezien. Ipv schaduwen teken ik lijnen op de plaatsen waar een uitstekend bot of holte zit. (van elke tekening die ik maak zou ik zo een paard in 3d kunnen maken) Verder heb ik nooit meer de tijd genomen om een tekening goed uit te werken, of om uberhaupt eens naar een foto te kijken en deze na te tekenen. Ik kleur eigenlijk nooit wat in, en als ik dat doe dan pak ik maar een kleur podlood en druk wat harder aan de buitenkant en wat minder hard in het midde Haha!

Mede een beetje gestimuleerd door wat ik hier op bokt zie, mede om me zelf te stimuleren eens een keer een tekening goed uit te werken en mede om mijn laatste vakantie dagen eens goed te besteden heb ik hier het een en ander doorgelezen en me laten informeren bij de hobby winkels en heb uiteindelijk de coloursoft podloodjes van derwent gekocht.
De 36, en nee: niet aan te raden wat betreft paarden want je mist echt een hoop tintjes bruin, En ja: zeker toch wel aan te raden, je kan de andere tinten er los bij kopen (wil ik nog gaan doen) en je houd nog geld over om eens een ander medium te proberen Knipoog
En aangezien ik met mn modelpaarden aan hoge bedragen gewend ben waren ze qua prijs wel te doen hoor, ik schrik daar niet meer zo van. Gewoon een modelpaardje minder kopen Clown

Dus ik aan de slag gegaan (was wel even wennen, de knop omzetten van 3d realistsich naar 2d realistisch Nagelbijten / Gniffelen ) Als eerst heb ik een proefpaardje gemaakt op mijn schetsblok (papier ongeschikt bleek wel, was erg snel verzadigd) om gewoon een beetje te wennen aan de podloodjes opzich, en uberhaupt aan het natekenen en werken met verschillende kleurtjes.
Je ziet dat ik de oren als eerste nog helemaal heb zitten dicht wasco-en, de kaak ook, bij de rest van het hoofd kwam ik er toch achter dat dat niet de manier was Haha! Gebrek aan tinten bruin is hier in iedergeval al over duidelijk. Hij is trouwens niet helemaal correct, het sterretje in het midde van het vacht patroon zit niet in het midde van het hoofd, maar iets naar links. Daardoor lijkt het alsof hij bij het oog rechts verkeerd getekend is.
Op de achtergrond heb ik mijn andere kleurtjes een beetje zitten testen en het hoofdstel is een beetje afgeraffeld.
(nagetekend van een foto uit een rassenboek)
Afbeelding

maargoed die tekening was niet echt waarvoor ik het topic opende aangezien het toch wel een eerste probeerseltje was, (tips zijn hartelijk welkom hoor! )
waar het mij meer om ging is de 2e. Deze is op grijs fotokarton (alle donkere kleuren waren uitverkocht, maargoed dit is niet verkeerd om wat te oefenen)
Het is nagetekend van een saddlebred, (uit het zelfde boek)
Ik was begonnen met de planning om alleen de hoofd en de hals te doen, later heb ik er de hele borst bij gezet. Dit was duidelijk iets te veel hooi op de vork, zo'n enorm vlak inkleuren. Die lichtvlek was echt afschuwlijk om te doen.

Afbeelding
De schanner was iets te klein en bovendien vertekend het de kleuren ook wat. Daarom heb ik nog 2 foto's die een wat beter beeld, en een geheel beeld geven.
Afbeelding
Afbeelding

Nou heb ik zelf een beetje het gevoel dat de hals en gedeeltes van de borst een beetje onrustig zijn vergeleken het hoofd, terwijl ik het redelijk heb dichtgetekend (of moet ik dat juist dan niet doen?)
Daarnaast ben ik niet helemaal tevreden over de manen, dat zou wat realistischer mogen.
Ook heb ik nog een vraagje over de compositie. Het hoofd zit nu redelijk centraal, maar door het lijf kijkt hij een beetje in de linker hoek gedrukt. Zou ik hem beter op kunnen schuiven naar boven zodat het hoofd in de rechterbovenhoek zit, of juist toch het hoofd centraal houden? (nu kan ik hem nog bijsnijden, maar ook voor een volgende tekening evt)
en voor de rest zijn tips van harte welkom!!

YMJArabians

Re: [TEK]1e 2 uitgewerkte tek met schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:44

Wauw ik vind ze hartstikke mooi hoor! Haha! Pff, ik wou dat ik dat kon met m'n Coloursofts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:00

Mooi hoor Haha!
Bij de eerste vind ik het neusje echt geweldig Lovers

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:48

Knap gedaan, ik vind vooral de glans bij de tweede erg mooi. OK dan! Ik ben benieuwd naar meer!

volgens mij heb ik dat boek ook Vork