.Het is m'n eerste keer dat ik een verhaal plaats op bokt (ik ben trouwens 14), dus wees een beetje lief voor mij
.Ik heb het door word laten tellen en het zijn meer dan 1500 woorden dus daarvoor hoef je niet te temmen
. Ik schrijf wel vaker kleine stukjes verhalen (niet zo veel hoor), maar ik dacht: misschien is het wel leuk om het eens op bokt iets te plaatsen om wat tips te krijgen ofzo.Als niemand het goed vind, dan zal ik hier ook geen vervolg plaatsen en het gewoon voor mezelf houden ik vind dat niet erg hoor
.Veel leesplezier!
PS: hebben jullie liever dat ik mijn verhaal quote volgende keer (moest die er komen
)?..................................................................................................
Haar onrustige ademhaling vulde het kleine, warme zolderkamertje. De lakens ritselden. Merlina woelde in haar bed. Haar ademhaling bleef versnellen. Kleine zweetdruppeltjes bedekten sprankelend haar voorhoofd. Onrustig bleef ze heen en weer draaien.
“Tuttuut… Tuttuut” Merlina was op slag wakker. Ze graaide met haar hand naar haar gsm die naast haar bed op de grond lag. “1 bericht(en) ontvangen” las ze op het schermpje van haar gloednieuwe Nokia. Die had ze gisteren voor haar verjaardag gekregen. 14 was Merlina nu, nog 1 jaartje wachten en dan kreeg ze eindelijk wat ze altijd al wou: een paard! Als ze 15 zou zijn, en nog steeds paardreed, zou ze een paard mogen uitkiezen. Dat hadden haar ouders haar op haar 10e verjaardag beloofd. Zij hadden natuurlijk gedacht dat Merlina weer een of andere gekke opvlieging had gekregen (zoals ze wel vaker had gehad vroeger) en dat ze wel snel weer ging ophouden met dat paardrijden. Maar Merlina wist toen al beter dat het anders was deze keer, dat ze er niet zomaar mee ging ophouden. En ze had gelijk gekregen. Ze leefde voor het paardrijden en de manegepaarden.
“Nieuwe pony is er al. Kom je snel? X-je, Min.” Snel keek Merlina op de klok van haar wekkerradio. 9 uur al? Hoe was dat nou mogelijk? Anders oversliep ze zich nooit en net nu wel, op zo’n belangrijke dag! Vandaag zou er immers een nieuwe pony op de manege komen, een jonkie. 4 jaar zou hij zijn. Of was het een zij? Merlina wist het eigenlijk niet. Het enige wat ze wel wist was dat zij en Aminthe, haar beste vriendin, hem samen mochten inrijden! Geweldig vond ze dat! Ze reed nu 5 jaar, best lang vond ze, maar dat had ze nog nooit gedaan. Aminthe had wel al eens iemand geholpen met inrijden, maar het grootste deel had ze niet zelf mogen doen. Aminthe was 16 en reed al 9 jaar. Ze had een pony, een welsh, waar ze te groot voor was. Ze liet hem berijden door kleinere kinderen van de manege en die gaf ze dan ook les. Verder reed Aminthe vaak op de “moeilijke” manegepaarden en kon ze steengoed springen. Daar bewonderde Merlina haar voor. Zij sprong amper 60 cm, maar was wel beter in dressuur. “Samen vormen we het perfecte team…”, dacht Merlina. “Wat zal die pony het goed krijgen!” “Genoeg getreuzeld nu” zei ze hardop.
Ze schoot in haar nieuwe rijbroek, trok een bijpassende T- shirt aan over haar bh en snelde de trap af. Zo snel als ze kon smeerde ze zichzelf een boterham met choco en propte die vliegensvlug in haar mond. Merlina sprong in haar schoenen en griste haar chaps mee van het rek. Haastig liep ze naar de gang, waar ze haar zweep uit de paraplubak plukte en die handig onder het kinriempje van haar cap plaatste. Ze hief haar zweep op en de cap gleed naar beneden. Snel knipte ze de sluiting los en zette hem op haar hoofd. Ze opende de voordeur en huppelde vrolijk naar het tuinhuis, waar ze haar fiets oppikte. Merlina nam een snelbinder, deed haar cap af en bond hem samen met haar chaps op haar bagagedrager. Haar zweep hield ze in haar linkerhand. Ze zwaaide haar rechterbeen over haar fiets en croste de oprit af. Ze trapte zo had als ze kon. Merlina wou in de manege zijn, en wel nu!
Haar mond viel open toen ze de reuze paardenvrachtwagen op de parking van de manege zag staan. “Wauw, het moet vast een hele chique pony zijn!” dacht Merlina. Toen ze aan de poort kwam gooide ze haar fiets neer en liep ze haastig naar de kantine. Haar cap en chaps was ze door de opwinding stomweg vergeten. Ze merkte dat ze haar zweep nog vast had en legde hem aan de eerste stal die ze tegenkwam. “Destiny” stond er op het bordje.
“Kriieep” piepend ging de deur van de kantine open. Merlina keek rond. “Verdorie”, dacht ze hardop. Met een knal sloeg ze de deur dicht. Wat nu gedaan? Merlina begon richting stallen te lopen en keek aandachtig rond. Nog steeds zag ze niemand…
“Mèl… Mèèèl!” Merlina herkende de stem van Aminthe. Ze draaide zich om en ja hoor, op een tiental meter van haar liep een donkerharig meisje. Aminthe! Gelukkig! “Min, wat ben ik blij dat ik je zie! Ik dacht al dat hier niemand was!” In jogtempo liep Merlina naar haar vriendin toe. Haar donkerblond, lang krullend haar danste op haar rug. Ze omhelsde Aminthe. “Ga je mee naar de pony kijken?” vroeg Aminthe haastig. “ De pony staat nog op de vrachtwagen. Er is hier nog niemand: Tom niet, Sandrina niet, niemand!” Tom was de manegehouder, Sandrina zijn vrouw. “En Ellen?” Ellen woonde op de manege, ze werkte voor Tom. “Ook niet gezien. Vast even boodschappen gaan doen ofzo.” “Maar de vrachtwagenchauffeur moet er toch zijn?” Aminthe glimlachte. “Ja, die wel. Die moest even nodig…” “…nodig naar het toilet?” vulde Merlina haar vriendin plagerig aan. “Inderdaad.” Aminthe lachte. “Mochten we hem al afladen?” vroeg Merlina hoopvol. “Neen.” Aminthe’s gelaatsuitdrukking veranderde. Haar stem klonk erg vreemd, een stem die Merlina niet van haar kende. “De pony zou niet goed in zijn hoofd zijn volgens de chauffeur. Of beter: haar hoofd, want het is een merrie.” Vragend keek Merlina Aminthe aan. “Hoe…” “Ik weet het ook niet juist”, onderbrak Aminthe haar snel. “Misschien komen we straks wat meer te weten. Maar ik ga hem niet afladen. Ik heb geen zin in een weekje veegdienst.” “Ik ook niet.”, zuchtte Merlina een beetje teleurgesteld.
“Maar we gaan toch wel al eens kijken, hé?” Aminthe’s stem klonk haast smekend. “ ‘tuurlijk.” Merlina glimlachte. Ze trok Aminthe aan haar arm mee en zo liepen ze het erf af. Toen de vrachtwagen in zicht was, liet Merlina haar vriendin los. Ze schakelde haar tempo een versnelling hoger en Aminthe volgde haar. Een paar meter voor de vrachtwagen hield ze bruusk halt. Aminthe, die nog steeds in volle vaart liep, boste tegen haar aan. “Kijk uit!” had ze nog geschreeuwd, maar het was al te laat… Met luid gegil vielen de meisjes op de met kleine kiezelsteentjes bedekte grond. “Slim, héél slim.” Merlina veegde de steentjes van haar nieuwe broek en keek Aminthe boos aan. “Sorry… ik had niet verwacht dat je hier al zou stoppen…” stamelde Aminthe. Merlina begon te schaterlachen. Verbaas keek Aminthe haar aan. “Sorry Min…” Merlina moest moeite doen om haar lach te onderdrukken. “… maar je gezicht was goud waard.” vervolgde ze. “Nouja zeg.” Aminthe keek haar vriendin gemaakt verontwaardigd aan. Merlina’s gelach werkte blijkbaar erg aanstekelijk, want in een mum van tijd schoot Aminthe zelf ook in de lach. Nu gierden ze het allebei uit. Langzaam probeerden ze op te staan. Er rolde een traan over de wang van Merlina. “Goed… laten we het even serieus houden…” probeerde Merlina maar al snel schoot ze opnieuw in de lach. BANG BANG! Het geluid van een tegen-de-vrachtwagen-stampende pony deed hun lach verstommen. BANG BANG BANG BANG! “Ojee...” Merlina hield haar hand voor haar mond. “Straks breekt ze uit!” “Nee hoor!” probeerde Aminthe haar gerust te stellen. “een pony kan niet zomaar uit een vrachtwagen uitbreken. En zeker niet als het een vrachtwagen zoals deze is!” “Denk je dat echt?” Merlina klonk bang en ook haar ogen verraadden dat ze zich niet op haar gemak gesteld voelde. BANG BANG! “Ja hoor.” Aminthe knikte. Gelukkig klonk haar stem heel zelfzeker, hoewel ze zich zo helemaal niet voelde. Wat als die pony toch uitbrak? En het een vreselijk woest dier was? Stel je voor dat ze begon te steigeren of hen al bijtend aanviel? Aminthe gruwelde. Ze moest er niet aandenken. Hoewel ze helemaal niet bang was voor paarden, voelde ze zich toch echt niet op haar gemak.
“Zouden we wel gaan kijken?” vroeg Merlina onzeker. “Waarom niet? We kunnen er toch langs de voorkant in zodat we niet bang hoeven te zijn voor een trap.” Ze klonk heel erg rustig, maar in haar keel voelde Aminthe haar hart bonken. “Ja, je hebt gelijk. We zijn gewoon 2 angsthazen. Of ik toch tenminste. Laten we gaan kijken. Misschien is de pony alleen een beetje lastig van de lange reis en bedaart ze zo wel weer.” Merlina hoopte zo dat het waar was. “Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Kom.”
Aminthe liep naar de deur aan de voorkant van de vrachtwagen. Onzeker volgde Merlina haar vriendin. Aminthe draaide heel voorzichtig aan de klink en opende de deur geluidloos. Ze stak haar hoofd naar binnen. Voor ze iets kon zien gaf Merlina haar een duw in haar rug. “Kom op Min. Ik wil ook kijken hoor.” Merlina’s nieuwsgierigheid won het van haar angst. Aminthe stapte de vrachtwagen in. Merlina volgde haar op de voet. Van verbazing viel hun mond open. In de vrachtwagen stond een bezwete merrie. Ze keek de meisjes nieuwsgierig aan, maar haar ogen verraadden dat ze erg bang was. “Wat een prachtig dier…”stamelde Aminthe. “Ze is helemaal niet gek, ze is bang. Heel bang.” Merlina praatte heel zachtjes toen ze dit zei. Aminthe knikte terwijl ze zei: “Hoe zou zoiets komen?” “Mensen kunnen soms verschrikkelijk zijn…” Merlina slikte.
, reactie. Bedankt
Verdergaan dus.
. Ik denk dat ik wel opnieuw 1500 woorden heb, alleen, ik schrijf het eerst en dan alles uittypen
)