Strafbaar of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lepolight

Strafbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 22:58

Ik weet echt niet waar dit thuis hoort ,maar heb het hier gezet omdat het ook iets met foto's enzo te maken heeft. Lachen

Ik heb een vraagje.
Ik heb ooit eens foto's gemaakt van mensen (ik zal het zo noemen).
En van sommige had ik de toestemming van anderen had ik het niet gevraagt ,
dus ze wisten het niet eens.
Nu heb ik met die foto's een filmpje gemaakt en op youtube gezet en 1 van die personen zegt dat hij absoluut niet op youtube wil staan en dat ik die filmpje ervan moet halen anders gaat hij en klacht indienen enzo...

Maar nu is mijn vraag ; is het strafbaar als ik iemand op het internet zet zonder toestemming ofzo
[ mss rare vraag maarja Clown ]
Want ik heb namelijk hier ergens op bokt gelezen dat de fotograaf mag doen met zijn foto's wat hij wil ,is dit ook echt zo ? Lachen

smeetjoew

Re: Strafbaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:11

In principe zijn het jjouw foto's en mag je ermee doen wat je wil. Daar hoeft in principe geen toestemming voor gevraagd te worden. Ze mogen dan ook niet dreigen met een rechtzaak oid.
Tja... als de mensen het écht niet willen. Zou ik het filmpje verwijderen. In dit geval zou ik dan ook rekening houden met de mensen zelf en het voortaan even vragen om dit soort vervelende misverstanden te voorkomen. Maar dat ze een rechtzaak aan gaan spannen, klopt niet. Het zijn jóuw foto's. Lachen

// Edit:
Als je kijkt naar 'de voorwaarden' op sites van fotografen die dat hebben, kun je vaak lezen dat het hún foto's zijn. Een fotograaf mag doen wat 'ie wil met zijn foto's.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 08:24

Ok, bedankt! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:46

het zijn idd jouw foto's, jij mag er mee doen wat je wilt..
Ik zou idd als ze het echt niet willen het filmpje er af halen..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:52

Maar aan de andere kant: Je mag ook niet zomaar iedereen zijn paard/huis of weet ik veel op de foto zetten zonder toestemming. Dus een persoon al helemaal niet. Hiervoor moet je, naar mijn weten, eerst toestemming aan de persoon hebben gevraagd.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:53

Nee oke, maar als je een fotoshoot hebt gemaakt van iemands paard/dier oid. Dan zijn het de foto's van de fotograaf. Lachen
Het is idd niet de bedoeling iemand zomaar - ongevraagd - op de foto te zetten en vervolgens op het internet te plaatsen. Tong uitsteken

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:08

Ik werk in het onderwijs en daar is over het algemeen de afspraak dat de ouders/verzorgers toestemming moeten geven om foto's van hun kind op het internet te laten zetten. Wanneer dit toch gebeurt zonder toestemming van ouders kunnen zij een klacht indienen en wat de gevolgen dan zijn weet ik eigenlijk, dat zal ik eens na vragen.....

Dus mijn conclusie is dat je niet zomaar foto's en filmpjes zonder toestemming op het internet kunt plaatsen. Doe het in goed overleg om vervelende toestanden te voorkomen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:09

it_is_me schreef:
Ik werk in het onderwijs en daar is over het algemeen de afspraak dat de ouders/verzorgers toestemming moeten geven om foto's van hun kind op het internet te laten zetten. Wanneer dit toch gebeurt zonder toestemming van ouders kunnen zij een klacht indienen en wat de gevolgen dan zijn weet ik eigenlijk niet, dat zal ik eens na vragen.....

Dus mijn conclusie is dat je niet zomaar foto's en filmpjes zonder toestemming op het internet kunt plaatsen. Doe het in goed overleg om vervelende toestanden te voorkomen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:22

smeetjoew schreef:
Het is idd niet de bedoeling iemand zomaar - ongevraagd - op de foto te zetten en vervolgens op het internet te plaatsen. Tong uitsteken

Maar dat heeft de TS dus wel gedaan Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:02

Je hebt ook portretrechten, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat allemaal zit.

Als je het echt goed wil doen kun je nog het beste een contractje opstellen -dus op papier- en die laten ondertekenen. Kopie maken en aan ze geven.

Klinkt wat overdreven maar je hebt dan in elk geval nooit gezeur ermee.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:06

@ It_is_me: Bij ons op school wordt dit wel gewoon gedaan. Er worden foto's gemaakt van de leerlingen en deze worden op de site van de school gezet. Als je mijn naam+achternaam invult bij google, krijg je ook een foto van mij te zien, door mijn school. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit met portretrechten enzo.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:36

Mm, ik meen laatst op bokt gelezen te hebben dat dit niet mocht, behalve bij beesten dan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:39

Ik zou eigenlijk niet ongevraagd op internet worden gezet, ook al kent niemand me, toch zou ik het niet willen. En dat is hetzelfde met dieren. Als iemand een foto van mijn hond zou maken, en die vervolgens ongevraagd op internet zou zetten, ook als is het bokt of wat dan ook, dan zou ik behoorlijk nijdig worden denk ik .. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:42

Sting schreef:
Maar aan de andere kant: Je mag ook niet zomaar iedereen zijn paard/huis of weet ik veel op de foto zetten zonder toestemming. Dus een persoon al helemaal niet. Hiervoor moet je, naar mijn weten, eerst toestemming aan de persoon hebben gevraagd.

En de paparazzi dan? Die plaatsen het ook in landelijke tijdschriften.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:43

Dat is denk ik anders, maar ik zou niet weten hoe ;P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:46

Ik zou ook onwijs boos worden als ik mezelf tegenkom op internet zonder erom gevraagd te hebben hoor!

oke als k op de achtergrodn sta oke, maar bijv een foto waar k gek doe o.i.d of net op n rare manier sta, nee sorry! dan zou ik ook een klacht indienen. en dan krijg je het verhaal : geen toestemming voor de foto!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:46

casperrr schreef:
Sting schreef:

En de paparazzi dan? Die plaatsen het ook in landelijke tijdschriften.

dat is anders.
die hebben een algemene toestemming, mits ze dus van tv/radio/tijdschrift zijn en dit kunnen aantonen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:49

En de paparazzi dan? Die plaatsen het ook in landelijke tijdschriften.[/quote]

dat is anders.
die hebben een algemene toestemming, mits ze dus van tv/radio/tijdschrift zijn en dit kunnen aantonen.[/quote]

Ja inderadad Lachen

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:09

De paparazzi heeft geen toestemming! Knipoog
Het is tegen de wet wat ze doen en de zangers ofzo dienen ook vaak een klacht in enzo. Lachen

En die mensen wisten er wel iets van hoor.
Het is in een park en ik had eens vertelt dat ik foto's wou voor een site of filmpje ofzo,
maar sommige reageerden daar gewoon niet op en dan zagen ze die foto's op het internet enzovoort... Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:20

Ik sta ongevraagd op een heleboel internetsites. Niet dat ik het erg vind, maar op veel concoursen lopen fotograven rond en die zetten hun foto`s dan op internet te koop. Vaak zie je op die sites ook niet-charmante foto`s van alle ruiters terug.
Dus zoiets zou toch wel mogen?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:22

Weet ik eigenlijk niet hoe dat zit. Dat met die paparazzi is ook maar vaag allemaal. Dat is ook zo op keuringen etc., daar worden de paarden ook gewoon door allerlei mensen op de foto gezet Knipoog