[TEK] Gaia - digitaal - WIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[TEK] Gaia - digitaal - WIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:35

Al een tijdje ben ik bezig met digitaal tekenen, en het verloopt tot nu toe nog niet echt succesvol. In lijnen gaat het goed, maar zodra het gekleurd moet gaan worden lukt het niet helemaal meer.
Vandaar dat ik maar een verloop topic heb geopend zodat jullie me misschien tussendoor kunnen helpen mocht ik het weer niet meer zien zitten Clown .

Ik heb gekozen om een oude tekening van mijn verzorgpaard opnieuw te maken en om het wat interessanter te maken heb ik er een hoofdstel bij getekent, lekker moeilijk met al het zilver Nagelbijten / Gniffelen .

Hier de oude versie van grafiet:
Afbeelding

En hier de opzet van nieuwe digitaal:
Afbeelding

Geen vergelijkfoto omdat die er niet is, niet nodig als je het paard kent Haha! , maar in mijn profiel kun je wat foto's zien om toch een idee te krijgen.
De digi versie lijkt beter met de Gaia van nu.

Het bitje weet ik niet zeker of die wel helemaal klopt, was wat moeilijk omdat ik niet zo'n bit heb en ook geen duidelijke foto van een paard met zo'n bit in kon vinden. Ook twijfel ik of ik tot de teugels zal kleuren of nog een stukje eronder.

Alvast bedankt voor de medewerking *LOL* .

Remy

Re: [TEK] Gaia - digitaal - WIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:42

Hè! Welkom terug, Deborah Haha!

Ik ben ontzettend benieuwd hoe je dit digitaal gaat doen, de opzet is in elk geval al heel veelbelovend Ja
Ga je dit nu in full colour doen? Wordt het realistisch werk? Het bit komt trouwens op mij erg waarheidsgetrouw over.

Leuk om weer wat van je te zien, ik miste je prachtige tekeningen al Bloos

Ik weet niet of je weet dat JoSav ook al erg mooi digitaal werk heeft gemaakt, misschien heeft zij nog tips voor je.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:50

Inderdaad, je leeft nog! Haha!

Leuk om weer eens wat van jou langs te zien komen. *Gaat er eens lekker voor zitten*.

De lijnentekening ziet er toppie uit! Maak je eerst nog iets op papier of begin je vanuit niets meteen op de computer?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 18:23

He verdorie, ik denk ongemerkt weer binnen te kunnen glippen Nagelbijten / Gniffelen

Hier nummertje 2 :
Afbeelding

Hij wordt dus full color, ik wil wel richting realistisch, maar niet zo superfotorealistisch, meer zoals mijn pastel ook een beetje waren, maar wat gedetailleerder. Maar wie weet gaat er iets heel anders uit komen Knipoog .

Tot dit stuk was het nog niet heel moeilijk voor mij, maar het verder uitwerken van de schaduwen enzo vind ik nog erg moeilijk. Kleinere details zoals de ogen en het kolletje gaan dan wel weer.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:46

Ik vraag me uberhaupt af hoe je zoiets moet maken digitaal Lachen ziet er ook moeilijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:27

Netjes!
Digitaal is heel moeilijk Ja
Ben benieuwd hoe je hem afmaakt! Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:19

Hee IcePrincess goes digitaal! Ben erg benieuwd! Pas op dat je niet teveel aan de smudge/blur tools zit (voor het geval je dat doet/gaat doen) Ik weet niet wat je mengtechniek is? Maar probeer het zoveel mogelijk met lage opacity de kleuren met elkaar te mengen. Dat geeft het mooiste resultaat.
Lijntekening ziet er overigens top uit!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:24

HOE maak je dan die lijntekening???

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:29

Haha! ongemerkt binnen sluipen onmogelijk Vork
Maar.... aangezien ik echt totaal geen verstand heb van digitaal tekenen kan ik je daarin absoluut geen tips geven. Kan alleen maar zeggen dat de digitale schets en de eerste kleuropzet er al goed uitzien Ja

Welcome back!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:09

@ Elanor, het is verschillend, soms heb ik iets leuks op papier en dan scan ik dat in en soms gewoon meteen op de computer.

@ Eliine, in het begin gebruikte idd wel veel smudge en blur, maar jij hebt me een tijdje terug de tip gegeven om met lage opacity te werken, in het begin was dat wennen maar het gaat steeds beter. Ik werk nu vooral met 10% en lager, afhankelijk van de kleur.

Het is echt gigantisch wennen als je altijd gewoon hebt getekent maar als je het eenmaal doorhebt wordt het steeds leuker Ja .

@ Miss_Blimm, met een wacom tablet, verder gewoon hetzelfde als met een potlod eigenlijk, lijnen zetten gummen, lijnen zetten en nog meer gummen en uiteindelijk krijg je een tekening Nagelbijten / Gniffelen .

@ Lontje, danku Haha!

En nu weer snel verder Haha!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:14

Het ziet er goed uit! De lijnen schets lijkt voor mij perfect te kloppen en ook het hoofdstel ziet er prima uit. Of het bitje klopt kan ik met mijn beperkte kennis helaas niet zeggen Knipoog
De eerste kleur opzet ziet er ook al goed uit. Ben ook benieuwd hoe je de rest af gaat werken.

Kleuren zou ik gewoon doen zo als je het nu hebt, tot aan de teugel. Zo wordt Gaia's hoofd mooi ingekaderd.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:59

Ziet er interessant uit. De lijntekening zit prima in elkaar, als je het mij vraagt. Wat mij heel erg opvalt is hoe donker je opzet is. Ikzelf, en de overgrote meerderheid van digitale kunstenaars die ik ken werken in een midtone als basis. Zo verlies je niet zo snel uit het oog waar je mee bezig bent. Ik werk zelf ook voornamelijk met lage opacities en houd me in met het gebruik van de smudge (in het begin gebruikte ik die veel meer, om op die manier overgangen te maken, maar opacity werkt vele malen beter). Maak je gebruik van lagen of schilder je op de ouderwetse manier, te weten, alles over elkaar?

Blur zou ik idd sowieso vanaf blijven. Verder kan ik je weinig tips geven omdat ik je verdere werkwijze niet ken. Met welk dpi werk je? In welk programma werk je? Werk je op 200% grootte of werk je grover (en dus kleiner of groter).

De opzet van deze tekening leent zich prima voor een ronde omlijsting, dus slechts tot de teugel doortekenend kun je hem cirkelvorming omlijsten met de teugel als onderste scheidingslijn en de rest wellicht door een ronde passepartout of bijpassende achtergrond, afhankelijk van wat je zelf mooier vindt.

Een kleurthema zou denk ik niet misstaan, zoals bij je pastels (bijv bij een bruine basis kiezen voor een groen, blauw, rood of paars accent, afhankelijk van je voorkeuren en het type bruin van Gaia).

Je kunt daarnaast werken met verschillende brushes om samen met je opacity en de aard van de brush diepte te creëren. In dit stadium kan ik eigenlijk alleen opmerken dat je ERG donker begonnen bent. Ik ben benieuwd naar volgende stappen. Fijn dat je weer van je laat horen, Deborah.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:29

Dankjewel voor je reactie Lachen
Donker vind ik eigenlijk wel meevallen, maar wie weet denk ik er in een verder stadium anders over. Ik begin eigenlijk hetzelfde als met pastel, eerst de hoofdkleur, de kleur die je als eerste ziet zeg maar, in dit geval donkerbruin, en dan highlights en schaduwen eroverheen. Gaia is bijna zwart (in de winter, dan vind ik haar kleur het mooist) dus ze hoort ook we erg donker te zijn. Als extra kleur heb ik dan paars (bruin= rood, zwart=blauw, dus gaia paars Clown )
Ik gebruik lagen, heel veel lagen, elke kleur in een andere laag, dan is het voor mij makkelijker om later dingen aan te passen, zoals de kleur bijv.

Verder werk ik op 300dpi, deze is 2000x3000px, photoshop, altijd photoshop, ik hou van photoshop Haha! , wat bedoel je precies met op 200% ed.?

Hier de volgende update:
Afbeelding
hoofdstel opzet en concho uitvergroot tot 100%

Die vacht zat ik dus nu al mee in de knoop vandaar dat ik even verder ben gegaan met het hoofdstel. Bijna heel de dag bezig geweest met het zilver, veel keer opnieuw begonnen, plaatjes van zilver opgezocht mijn eigen tuig met zilver erbij gepakt, maar het lukte voor geen meter, dat gegrafeerde met de lichtval erop is behoorlijk moeilijk en die patroontjes zijn ook niet heel duidelijk te zien op foto's en in het echt is het met de lichtval erop weer moeilijker te bekijken :/ .
Maar na een paar uur begon het toch ergens op te lijken en ik moet eerlijk zeggen, ik vind het er goed uitzien, ben verrast dat het er zo uitgekomen is voor de eerste keer, stiekem wel een beetje trots op mijn conchootje Bloos . Alleen nu de rest van al dat zilver nog..... Nagelbijten / Gniffelen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:28

Ziet er al goed uit dat hoofdstel! Ben erg benieuwd hoe je de vacht verder uit gaat werken Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:32

Nog even een tip trouwens! Ik zou niet alle kleuren in een aparte laag maken. Dat lijkt makkelijker, voor het aanpassen, maar het mengt veel minder mooi over het algemeen. Wat ik meestal doe als ik niet zeker weet of een bepaalde kleur erbij goed uit gaat pakken, dan dupliceer ik de laag waar ik in ga werken zodat ik altijd een reserve laag overhoud mocht het echt mislukken. Zo gaat je werk niet verloren (dat is toch wel het handigste met het digitale werk) maar kun je toch in minder lagen werken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:45

Ik vind de vorm van het hoofd veel mooier als in je oudere tekening! die neuslijn toont veel realistischer.

Ik ben benieuwd hoe deze gaat worden. ik zou graag eens iets heel simpels doen als digitaal werk, in een supermakkelijk programma, gewoon om eens te voelen hoe het werkt.
Dan zou ik eens een digitale versie van mn O`Neill kunnen maken, maar ik vrees dat dat voor mij te hoog gegrepen gaat zijn.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:58

wat een prachtig detail heb je al in het hoofdstel zeg! De lijntekening ziet er ook goed uit, je hebt iig een goede basis. Maar ik verbaasde me ook over hoe donker je al bent, maar dat hoort vast bij het paard.

En oneilltje, waarom probeer je niet eens een trial te downloaden om te kijken of digitaal werken iets voor je is?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:53

Vind hem echt mooi om te zien, en dat detail, super!

Ben benieuwd hoe die gaat worden Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:36

Even een updateje zonder plaatje:
Ik ben wel al wat verder met het hoofdstel maar de rest van het paard moet helemaal opnieuw. Na de reacties van dat het zo donker was heb ik mijn nieuwe printer aangesloten en een proefdrukje gemaakt, en idd heel erg donker Scheve mond . Mijn scherm stond dus niet goed afgesteld en hij stond te laag waardoor ik er van bovenaf op keek en dat maakt het nog lichter, ik zag het dus totaal anders als jullie zagen Clown .

Maar goed, dat moet allemaal even wachten, heb een proefopdracht voor een amerikaans bedrijf dus die komt even voor mijn eigen werk Knipoog . Maar het oefenen op het zilverwerk komt meteen van pas bij het nieuwe werk aangezien dat motoren worden Nagelbijten / Gniffelen .

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:44

Sjesus zeg, vind het echt knap! Mooi detail! Lachen kom maar op met de vorderingen... mag ook van je proefopdracht Knipoog

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:23

Eh wow hoe kan je in vredesnaam zo mooi tekenen en dan ook nog eens digitaal inkleuren? Bloos Prachtig!