Had een "nieuwe" (ik ben vast niet de eerste) grid manier bedacht:
Paar spelden in de zijkant van het doek, en met naaigaren de grid maken - dan heb je niet het gedoe dat je al die lijntjes weer weg moet werken. Vond mezelf errug handig, lol.
In stapjes:

Blauwe achtergrond en met verdund wit de omlijning "gridden" en dan zonder grid met de foto ernaast bijwerken wat fout gegrid is (ik probeer steeds losser te gridden zodat ik leer uit de losse hand te tekenen).

Dan verf erover heen. Oren en manen missen o.a. nog. en ik zie dat die fontriem ook niet helemaal lekker loopt nog.
Heb nog niet erg op de details gelet want wil eerst het blauw wegwerken. Dat komt trouwens dichter in de buurt van de eerste foto dan van de tweede.
Paar vraagjes:
Heeft er nog iemand achtergrond tips? (Zo egaal past denk ik wel bij deze, maar wordt wat saai op een gegeven moment..en bij poging 1 ging er van alles fout..)
Weet iemand hoe ik de kleuren goed op de foto krijg?
Canon10D en de gebruiksaanwijzing zit in een doos (bijna aan het 'verhuizen)
Als ik er een wit papier bij op zet gaat het aardig goed, maar ik moet volgens mij ook ergens de witbalans in kunnen stellen.. als iemand dat snel even uit kan leggen = veel dank. Anders moet ik toch eens zoeken naar de gebruiksaanwijzing.
Voor de schilderaars: wat komt het dichtst bij voskleur van een paard?!
Ik heb nu bruin zwart wit geel en wat blauw gemengd, maar of het wordt donker, of het wordt "pastel/zacht" bruinig. Ga eens voorzichtig wat oranjigers mengen en kijken of dat wat is, maar als iemand hier wat tips voor heeft houd ik me aanbevolen!
Dat mooie fijne en sierlijke koppie heb je zeer goed weergegeven op je schilderijtje!
Echt heel knap! Een heel mooi sprekend oog!!

), geen sienna alleen.

! Die kaak was al gezegd, al viel het mij in eerste instantie niet zo op.
(kunstenaar Herman Kolker) geleerd om het doek eerst in te smeren met een doek met erg verdunde verf met terpentine.