[SCH] Nando vos paardenhoofd acryl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[SCH] Nando vos paardenhoofd acryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:41

Foto uit het "verzoek" topic, van XxNandoxX en nadat ik even in haar profile gespiekt heb moet dit Nando zijn.

Had een "nieuwe" (ik ben vast niet de eerste) grid manier bedacht:
Paar spelden in de zijkant van het doek, en met naaigaren de grid maken - dan heb je niet het gedoe dat je al die lijntjes weer weg moet werken. Vond mezelf errug handig, lol.

In stapjes:

Afbeelding
Blauwe achtergrond en met verdund wit de omlijning "gridden" en dan zonder grid met de foto ernaast bijwerken wat fout gegrid is (ik probeer steeds losser te gridden zodat ik leer uit de losse hand te tekenen).

Afbeelding
Dan verf erover heen. Oren en manen missen o.a. nog. en ik zie dat die fontriem ook niet helemaal lekker loopt nog.

Heb nog niet erg op de details gelet want wil eerst het blauw wegwerken. Dat komt trouwens dichter in de buurt van de eerste foto dan van de tweede.

Paar vraagjes:

Heeft er nog iemand achtergrond tips? (Zo egaal past denk ik wel bij deze, maar wordt wat saai op een gegeven moment..en bij poging 1 ging er van alles fout..)

Weet iemand hoe ik de kleuren goed op de foto krijg?
Canon10D en de gebruiksaanwijzing zit in een doos (bijna aan het 'verhuizen)
Als ik er een wit papier bij op zet gaat het aardig goed, maar ik moet volgens mij ook ergens de witbalans in kunnen stellen.. als iemand dat snel even uit kan leggen = veel dank. Anders moet ik toch eens zoeken naar de gebruiksaanwijzing.

Voor de schilderaars: wat komt het dichtst bij voskleur van een paard?!
Ik heb nu bruin zwart wit geel en wat blauw gemengd, maar of het wordt donker, of het wordt "pastel/zacht" bruinig. Ga eens voorzichtig wat oranjigers mengen en kijken of dat wat is, maar als iemand hier wat tips voor heeft houd ik me aanbevolen!

smeetjoew

Re: [SCH] Nando vos paardenhoofd acryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:07

O, moooi! Wow! Dat mooie fijne en sierlijke koppie heb je zeer goed weergegeven op je schilderijtje! Ja Echt heel knap! Een heel mooi sprekend oog!! Ja Daar mag je niks meer aan veranderen! Whoosh!
Ziet er veelbelovend uit! Ja

De frontriem mag na het midden weer naar beneden aflopen, bij jou gaat ie verder omhoog. Maar dit vind ik zelf geen storend punt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:21

Leuk dat je aan het schilderen blijft Haha!
Achtergronden blijft een kwestie van veel experimenteren tot je daarin je eigen stijl ontwikkeld. Bij deze zou je nog met een natuursponsje in witte of donkerblauwe verf gedompeld kunnen `stempelen` om het egale iets te breken.
Voor de voskleur kun je misschien eens iets in varianten van de kleur rood vinden?
Ik ben op het moment veel vossen aan het schilderen, maar gebruik vele kleuren naast elkaar om de uiteindelijke vostint te suggereren. Ik denk alleen niet dat dat de methode is die jij in jouw werken zoekt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:25

Met de kleuren sienna en (gebrande) omber kom je denk ik een heel eind richting een voskleur.
Ik zou ook nog even kijken naar de vorm van de kaak; hij loopt of niet goed of hij is te groot, ben dr niet helemaal zeker van.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:32

Ik heb gebrande omber (dat is mijn "bruin" Knipoog), geen sienna alleen.
Had in Photoshop even met dat pipetding gekeken wat voor kleur de vos was en het leek inderdaad een variatie op oranje, dus ik mik er naast wat geel ook wat rood door en als ik het niet beter gelijkend krijg blijft hij zo.

Dankje voor de kaak! Die zwarte meest linkse lijn is de schaduw, maar dan klopt hij inderdaad nog niet helemaal.
*Kijkt nog eens wat beter* - ik heb hem geloof ik ook iets te ver naar onder doorgetrokken en heb nog niet aangegeven waar dat bot rond loopt waardoor het nu een groot bruin plat vlak is en dat helpt ook niet erg.
Keelriem iets rechter en dan alles wat naar rechts "schuiven).
En ik trek die frontriem ook nog wat rechter morgen als ik toch bezig ben met opnieuw de achtergrond kleur krijgen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:39

oneilltje79 schreef:
Leuk dat je aan het schilderen blijft Haha!
Achtergronden blijft een kwestie van veel experimenteren tot je daarin je eigen stijl ontwikkeld. Bij deze zou je nog met een natuursponsje in witte of donkerblauwe verf gedompeld kunnen `stempelen` om het egale iets te breken.
Voor de voskleur kun je misschien eens iets in varianten van de kleur rood vinden?
Ik ben op het moment veel vossen aan het schilderen, maar gebruik vele kleuren naast elkaar om de uiteindelijke vostint te suggereren. Ik denk alleen niet dat dat de methode is die jij in jouw werken zoekt.

Ho, dit helemaal over het hoofd gezien.
Jij hebt inderdaad een wat andere methode dan ik, Haha!
Erg uniek en herkenbaar (en alleen daarom al zou ik hem niet 'durven' kopiëren), maar ook wat anders dan wat ik wil.

Ik benoem morgen 1 doek tot "oefendoek" en daar ga ik wat dingen op uitproberen.

En ja, ik verf maar door Knipoog
Heb ineens zoveel in mijn hoofd wat ik allemaal wil maken (en zelfs hoe dat er ongeveer uit moet komen te zien) nog nooit gehad zo, maar erg leuk!

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:51

ik vind het super worden..Haha! OK dan!
alvast heel erg bedankt..Knipoog

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:35

Word mooi zeg!! Haha! Ja
Leuke foto ook *LOL* Bloos

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:44

Jee wat ga jij hard Bloos!
Het ziet er al veelbelovend uit Ja
Over de kaak was al één en ander geschreven, daar ga ik in mee qua commentaar. Maar ik denk dat, als je verder gaat met het uitwerken van details, dat je dan al een heel eind komt. Nu oogt het nog erg als een vlak. Datzelfde geldt voor het zwarte deel naast het neusgat.
Ben heel benieuwd naar het vervolg Ja

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:57

Dat ziet er al goed uit Lachen! Die kaak was al gezegd, al viel het mij in eerste instantie niet zo op.
Ik ben heeel benieuwd naar het resultaat Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:49

Stap 3. Kaak bijgewerkt (klopt hij nou zo?), frontriem recht en overduidelijk niet de goede achtergrondkleur nog Knipoog.

Wat meer bruin erbij maar nog niet erg gekeken naar waar licht donker precies moet - daardoor is de nek nog wat raar. Alle riempjes wat zwarter, en hij heeft wat globaal oren en manen.

Afbeelding

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:12

Echt prachtig. Ja Frontriem klopt nu. Ja

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:19

vind hem erg leuk.. mooie stijl heel sierlijk vind alleen de zwarte vlek boven de mond voor de sperriem wat te vlak, heeft geen diepte en is echt een zwart vlak terwijl deze op de foto toch meer donker grijs is. het zelfde geldt voor de binnekant van de oren.. ga zo door ben benieuwd naar het resultaat

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:46

Ik heb gisteren zojuist een schilderijtje van een vossekop afgemaakt en voor de 'roodbruine' kleur van de vacht heb ik gebruikt:
van het merk 'Oudt Holland'

- vleesoker
- hollandse oker
- oudt Hollands bruin-rood
- transparant oxide rood lak
- gebrande omber

om de kleuren lichter te maken;
- cadmium lemon azo
- nikkel titaal geel

géén wit want je kleuren slaan acuut dof....

Qua achtergrondkleur kijk ik eerst naar de kleur van het onderwerp en probeer dan een gedistingeerde tint in de complementaire kleur te vinden. (uitzonderingen daargelaten.)
Ik heb van mijn docent Clown (kunstenaar Herman Kolker) geleerd om het doek eerst in te smeren met een doek met erg verdunde verf met terpentine.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:09

Dankje voor de tips!

Ik heb geen olieverf maar acryl Knipoog daar mag voor zover ik weet geen terpentine bij.

Verder heb ik niet zoveel verf kleuren (alles Reeves, want was in de aanbieding).

Titanium white
Midnight black
Phtalo blue en ultramarine blue
Medium Yellow
Brilliant Red, Vermillion
Burnt Umber

Dus iets lichter maken zal ik toch echt met wit moeten doen.
(en het glimt er wel goed mee tot nu toe, niet heel erg dof.)

Ik vond lichtblauw wel een goede achtergrond voor lichtbruin (steek er goed bij af), maar zo effen kan wat saai zijn.

Heb de manen inmiddels redelijk af (10 laagjes verschillende tinten bruin/gelig/wittig)
Afbeelding
De bles steek nog wat erg af, maar moest hem eerst goed wit krijgen. ga met wat doorzichtiger bruin nog langs de randjes.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:12

Oeps. Ik zie nu pas dat de bovenste neusriem zomaar stopt.
toch maar met de laptop ernaast in plaats van de (iets onduidelijke) print ;D!

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:11

ik vind hem echt super worden..!! Haha!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:31

ik zou de achtergrond 'wolkerig' opzetten in een mengsel van blauw/grijs, een patrol kleurtje.

Wat ook nog wel eens werkt ik een héél donkere achtergrond, echt puur gebrande omber of zo, maar dan moet je écht durven. Het hoofd komt er dan echt uitspatten.

Verder is mij geleerd dat je de witten altijd als laatste erop moet zetten. Wanneer ik een witte bles zou moeten schilderen zet ik eerst een 'onderkleur' erop, bijvoorbeeld blauw of paars. Blauw/paars maakt wit witter. Dit veroorzaakt bij mij altijd eerst een paniekreactie....."o...dit komt nóóit meer goed', maar op het eind, wanneer ik 'eindelijk' de witten erop mag zetten ben ik altijd helemaal euforisch hoe mooi. Wit is namelijk nooit echt wit, maar bestaat uit kleuren.
Daarnaast, gebruik je gelijk wit in de opzet van het schilderij, dan verspeel je je hoge wit, krijg je geen kans meer om wit te gebruiken als highlight of om aan te zetten.

Ik moet zeggen dat ik je portret erg mooi vind. Al snel vind ik een paardenportret neigen naar kitsch, deze ziet er erg realistisch uit. Je zou in de vacht nóg meer contrast kunnen zetten, maar ik vind het erg mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:03

super mooi. Ja Maar nu je het zegt, ja die neusriem. *LOL*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:58

Ik vind em érg mooi Ja Mooie overgangen, verhoudingen kloppen precies, en het oog heb je erg mooi uitgewerkt!
De neusriem moet je inderdaad nog wat bijwerken, en wat 3d maken, en de frontriem is ook nog n beetje plat.
Voor dit soort vachtkleur gebruik ik zelf meestal Sienna gebrand (ik gebruik Amsterdam Acrylic verf) en dat meng ik dan soms nog wat met omber gebrand.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:36

*vloek vloek vloek*
Ik heb hem vandaag veel te donker gemaakt (huil).

Morgen dus herstellen zodat het weer de kleur van de middelste wordt, dit gaat nog even duren.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:40

He dat is baale zeg.. Ach gut
Maar de neusriem loopt nu wel door. Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:45

*nog steeds stiksjachrijnig Knipoog*
Heb er echt 5 uur aan gewerkt vandaag, maar daar zie je haast niets van én het is de foute kleur.

Ik ga morgen mengen tot ik de goede kleur heb, en dan schrijf ik op hoe ik die gemaakt heb.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:49

Ach gut suc6!

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:52

jammer.. Ach gut
maar ik geloof dat het allemaal nog goed komt..Knipoog