[FOTO] Luchtprobleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Luchtprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:51

Heb vandaag wat paardjes getrokken, ook voor de eerste keer met de nieuwe camera (Canon Ixus 950 IS).
Nu viel me de lucht op, en die hoort niet meteen zo te zijn ... Iemand enig idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

Hier enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

En dan de volgende foto.
Is het terecht dat ik dat een erg leuke foto vind? Of zit daar toch nog vanalles verkeerd aan?

Afbeelding

(ben dus een echte leek ivm fotografie)

Elke tip of reactie is welkom Vork

djodjodjo

Re: [FOTO] Luchtprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:57

Die laatste foto vind ik ook een erg leuk plaatje! Misschien zou het paard op de achtergrond wat kunnen storen, maar ik vind het niet zo erg.Overige foto's vind ik eigenlijk niet erg bijzonder. Verder heb ik geen nuttig commentaar, sorry, ik ben ook aardig leek op het gebied van fotografie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 20:59

Ik vind de achtergrond storen op alle 3 de foto's, dat is jammer.
Verder komt de rare lucht door overbelichting volgens mij.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:04

Volgens mij komt die lucht idd door overbelichting, of althans, zo ziet het eruit. Probeer met je rug in het licht te staan. Knipoog
Ik vind het leuke foto's, alleen de achtergrond is wat druk.
Ik vind bij de eerste foto vooral ook de compositie leuk, een beetje vanuit onder genomen. Lachen
Leuk hoor! Ja

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:05

Ja, de lucht is inderdaad overbelicht. Dat heeft alles te maken met sluitertijd en diafragma; lees ook in de Boktwiki. Je lucht is overbelicht geraakt omdat er veel licht 'in' de lucht zit en er minder licht op je paard valt. Je camera zal automatisch licht "meten", en omdat je paard donker is en sowieso minder licht krijgt dan in de lucht zelf zit doet je camera er langer over om het paard niet te donker te krijgen. Je zult merken dat als je op de lucht scherpstelt deze goed zal zijn, maar je paard te donker.

Hier is maar één oplossing voor: een later tijdstip nemen (minder felle lucht), niet tegen de zon in fotograferen, of ervoor zorgen dat de achtergrond net zo veel of minder licht vangt dan je paard (bomen, een weiland, zoiets). Je ziet bij je laatste foto ook dat daardoor je achtergrond niet overbelicht is geraakt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Succes met fotograferen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:08

En kan je ook iets aan instellingen doen om die overbelichting wat weg te werken ofzo? Want met je rug in het licht staan is wel interessant, maar je kan een paard/veulen niet bevelen om op een bepaalde plaats te gaan staan of lopen Clown

(dat geldt ook voor de achtergrond Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:35

Ben in de wiki aan het kijken (interessante pagina, bedankt Knipoog ) maar kan het zijn dat je diafragma enzo niet kan instellen?

Als ik mijn camera opzet en scherpstel (dus knop half indrukken) dan zie ik staan: 1/60 en F2.8
1/60 = sluitertijd?
F2.8 = diafragma?

In de wiki staat toch ook met een F bij het diafragma.
Als ik daarop voortga zou dat een groot diafragma zijn dus kleine scherpte/diepte en zou dus het paard scherp en de achtergrond wazig moeten zijn. Maar waarom is dit niet dan?

En ik vind in de instellingen hier nergens wat van terug, ook kan ik tijdens het scherpstellen niks veranderen enzo. Iemand een idee?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:24

Hmm, dat kan heel goed kloppen. 1/60 is idd sluitertijd en F2.8 diafragma. Als je een eenvoudige camera hebt kun je dit meestal niet handmatig instellen inderdaad. Bij F2.8 zou bij luxere camera's de achtergrond onscherp moeten zijn, eenvoudige camera's hebben daar vaak wat meer moeite mee. *LOL* Hoe verder een achtergrond weg is, hoe waziger is 't meestal, dus daar kun je wel rekening mee houden. Waarschijnlijk vervaagt de achtergrond dan wel wat.

Ik denk dat je je sluitertijd en diafragma dus niet handmatig kunt veranderen.. dan is het vooral een kwestie van ervoor zorgen dat je achtergrond ver weg is en ongeveer hetzelfde belicht wordt als je onderwerp. (ook als je wel handmatig kunt instellen is dit belangrijk btw Vork ) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:21

Ok, bedankt Lachen
Zal er proberen op te letten Knipoog

Iemand vertelde mij om manueel te fotograferen en dan de ISO handmatig in te stellen. Kan dit ook een voordeel opleveren?

Deze foto's zijn nu gemaakt met een instelling kinderen/dieren (in verband met bewegingen) maar daar heb je een automatische ISO. Is het dan aan te raden het manueel te doen? Of is die instelling toch beter?

pipanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:37

F getal is inderdaad diafragma. maar om de achtergrond wazig te krijgen is er nog iets wat meetelt, n.l. de afstand tot je onderwerp hoe dichterbij je onderwerp hoe onscherper de achtergrond. en de mate maarin je inzoemt. Het is n.l. heel goed mogelijk om bij F2.8 een scherpe landschap foto te maken als je maar zo ver mogelijk zonder te zoemen scherp stelt Knipoog Dus meer zoem en dichterbij staan geeft een waziger achtergrond en de afstand van je onderwerp tot de achtergrond heeft er ook mee te maken. Als je onderwerp b.v. vlak voor een muur staat word de achtergrond ook niet wazig.
Wat betreft de lichte lucht. Of inderdaad een ander moment van de dag pakken of de foto wat onderbelichten en dan eventueel het paard die daardoor natuurlijk te donker wordt met photoshop wat oplichten. Je kan trouwens met dit gegeven van een overbelichte lucht wel heel mooi portretten maken tegen een witte achtergrond. Als je maar zorgt dat je alleen lucht op de achtergrond hebt Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:25

Ik denk dat het probleem met de lucht al ver is opgelost. Ik kan je ook de tip geven om (als dat mogelijk is) de ISO eens wat lager te zetten. Het zou goed kunnen dat je paard hierdoor ook te donker uitvalt en dit geen goede oplossing is, maar ik heb hier genoeg foto's liggen waarbij de ISO per ongelijk te hoog stond, waardoor de luchten overbelicht werden. Opzich zou je camera dit zelf moeten kunnen inschatten, maar op zo'n felle dag waarbij je je ogen dicht moet knijpen als je naar de lucht wil kijken, heeft je camera, net als je ogen, daar problemen mee. Probeer het eens op een zonnig dagje, en zorg dan dat je de zon echt in je rug voelt branden (bij wijze van spreken) Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:42

Is het normaal dat je bij regenweer en helemaal geen zonneschijn dus nog steeds overbelichting hebt? De lucht was donkergrijs, en op de foto's weer zo wit Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Als bewijs dat het dus regende Clown
Afbeelding

Afbeelding

Zo zag de lucht eruit Clown
Afbeelding

Bij deze foto is het dus wel, is het dan puur omdat je in de richting van de zon trekt? Denk wel dat die daar was, maar dus niet zichtbaar omwille van al de grijze wolken Clown
De laatste foto en voorlaatste foto zijn zeg maar op hetzelfde moment getrokken, dus vlak na mekaar. Gewoon eerst de ene kant van het pad en dan daarna de andere kant ...