wie is er wel eens 'bang' voor het grote witte vlak ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

wie is er wel eens 'bang' voor het grote witte vlak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 19:46

Zoals de titel al aangeeft: wie is er wel eens bang om de eerste streek of lijn op een prachtig ongeschonden doek of paneel te zetten ?

Ik zit hier tegen een smetteloos doek van 70 x 90 (dúúr !) aan te kijken en durf er gewoon geen verf op te zetten. Als fijnschilder ben ik toch al geen grote doeken gewend, laat staan zo'n lap. Op kleine doekjes of paneeltjes heb ik er geen 'last' van.

Ik ga 't straks maar insmeren met met terpentine verdunde olieverf, maar....ieks wat eng !!

Word het naarmate je vaker op grote doeken schildert makkelijker ?

MamaMiesje

Re: wie is er wel eens 'bang' voor het grote witte vlak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:47

Nagelbijten / Gniffelen
Nee, daar heb ik geen last van Knipoog
En don't worry: als je een fout maakt, is het toch weer overschilderbaar?

edit:
Wat ga je maken?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 19:53

MamaMiesje schreef:
Nagelbijten / Gniffelen
Nee, daar heb ik geen last van Knipoog
En don't worry: als je een fout maakt, is het toch weer overschilderbaar?

edit:
Wat ga je maken?

tuurlijk is het overschilderbaar....maar dan toch.. Bloos

Ik begin aan een giga grote kerkuil

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:54

Dat zou mijn probleem ook zijn! Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:55

haha ik ben geen schilder ofzo, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik zie me zelf ook al helemaal staan van ; ohhh jeej.. zo duur, zo wit helppp!! Knipoog hihi. Nou succes met je kerkuil. Knipoog

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:50

o jeah, dat is eng!

maar gewoon lekker aan de slag gaan... en idd... als het mislukt kun je het overschilderen.. en denk maar zo: je leven hangt er niet van af, zelfs al zou je het totaaaaaaal verknoeien... dan is er nog steeds kans dat je het nog een keer over kunt doen, al is het op bij elkaar geplakte stukken wcpapier..*hiermee wil ik zeggen: je kunt vast nog wel een keertje zo'n doek bekomen, mocht je hem zo ontzettend vaak overgeschilderd hebben dat het echt niet meer gaat Clown hoe sterk me dat ook lijkt*

en een wijs man zei ooit: je kunt beter je werk of helemaal naar de hemel brengen, of helemaal naar de hel, dat is beide beter dan er tussen in blijven hangen..

veel succes... tanden op elkaar en ga ervoor!

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:33

Dat kan ik mij goed voorstellen! Ik ben het helemaal eens met wat SilverStorm zegt;)

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:37

" je kunt beter je werk of helemaal naar de hemel brengen, of helemaal naar de hel, dat is beide beter dan er tussen in blijven hangen.."

Ben wel benieuwd van wie die was!
En ik herken het wel..
Zo wit, zo gaaf..
En de eerste streek is nooit zoals je wil!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:43

Ik ben zelf begonnen met een paar van die goedkope doeken van de action of xenos, die kosten als ik t goed heb 7,95, ook zo'n grote maat, en dan lekker kliederen, als t niks is kan ie zo de kelder in Tong uitsteken

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 23:01

MysticTinker schreef:
Ik ben zelf begonnen met een paar van die goedkope doeken van de action of xenos, die kosten als ik t goed heb 7,95, ook zo'n grote maat, en dan lekker kliederen, als t niks is kan ie zo de kelder in Tong uitsteken

ach, die krengen zijn altijd scheef....maar als je dan es een doek van goede kwaliteit koopt, een kostbare.....die wil je toch echt niet verknoeien Gestoord

Hoe zit dat met de mensen die in opdracht tekenen en schilderen ? Dan koop je toch ook een doek van goede kwaliteit. Wil je het doek niet verprutsen en het moet dan ook nog es goed 'lijken', nog enger Ziek

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:58

Ik heb het ook heele rg met tekenen! Als ik een A4 formaat heb begin ik gewoon maar ergens, maar op groot formaat zit ik eerst 10 keer te kijken en neem ik mezelf voor niet meer als 2 keer diep te sliken en dan het potloot erop zetten, tsja meestal gaat het dan ook juist verkeerd! Terwijl het eindresultaat meestal toch niet zo bagger is dan Haha!

Gewoon proberen, lat het maar gaan en het word wel beter op den duur, bij mij iig wel!
Veel succes en we wachten op resultaat!! Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:18

Ik zit nog in het stadium: ik wil groter!!!
Met verf geen problemen problemen (behalve: doek te klein 30x40) want zoals hierboven al een paar keer is gezegd - daar kan je zo weer dwars overheen en dan zie je er niets meer van.
Het wordt pas eng als het bijna af en en een fout betekent dat je weer half overnieuw kan beginnen.

Wat is een goed "merk" (groot formaat) doek trouwens?
Heb nu 2 van de Xenos (A4 en klein), en 6 Reeves (30x40, die waren in de aanbieding)
En wat is het verschil tussen linnen of katoen? (Of kan ik hier beter een topic over openen voor ik de boel hier hijack...?)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 23:14

@highwaykind:

ik merk dat bij de goedkopere doeken er vaak kleine knoopjes en oneffenheden in het weefsel zitten, en die zitten toevallig dan nét op een punt waar ze giga opvallen, bij/in een oog, gezicht (pukkel Boos! !). Ik heb wel eens geprobeerd zo'n knoopje weg te schuren.....geen succes. Wat je wel kunt doen bij een voorgeprepareerd doek is voordat je gaat schilderen even met een fijn schuurpapiertje eventuele oneffenheden heel voorzichtig wegschuren.

Daarbij zijn de goedkopere doeken (Xenos, Leen Bakker, Kwantum) bijna allemaal scheef. Dat kan problemen geven bij het inlijsten, naderhand.

Ik heb nu een 70 x 90 canvas (100% katoen) doek, 380 gr/m2, double twined van het merk Angelo. Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat ie even geleden 28 euro in de aanbieding was. Tot nu toe ben ik erg tevreden over het merk Angelo.

Ik ben zelf steeds meer op houtpaneel aan het werken, héérlijk maar ónverbiddelijk. Kun je op een doek nog 'gebruik' maken van de structuur...nog enigzins 'smokkelen', op een houten paneel kun je dat echt vergeten en is een fout écht een fout, dus onverbiddelijk.

Ik koop bij de Gamma of Praxis mooi berkenfineer en daar zaag ik paneeltjes van. Schuren, schuren, schuren....laag Gesso, schuren, laag Gesso, schuren, laag Gesso, schuren. Véél werk, maar je hebt een spiegelglad resultaat.
Ik weet dat bijvoorbeeld Helmantel ook zo werkt, de meeste fijnschilders trouwens.

Het verschil echt tussen linnen en katoen weet ik niet. Kan misschien iets te maken hebben met de structuur van het doek. Wie o wie weet het antwoord ?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 07:55

Heel erg bedankt freespirit!
Ik heb nog maar 2 schilderijen gemaakt, maar inderdaad al eens last gehad van een " hobbel" in het doek. Wil je een recht lijntje trekken, gaat je kwast langs zo'n hobbel (een van de " vierkantjes" van de stof die wat hoger is) , is hij krom.

Als je op hout werkt heb je dat probleem dus niet en wordt het mooi glad?
We zijn hier een schuurtje aan het timmeren, ik zal eens kijken of er hout over blijft waar ik wat op proberen kan.
Schuurmachine erover, afmaken met de hand.. ik heb alleen geen Gesso nog.

Ik denk dat ik hierna eerst eens een paar grote van de Xenos doe, als ik ooit in opdracht werk koop ik wel wat duurders.
Heb er nu al zin in, en nog geen eens een idee wat ik zo groot wil schilderen Knipoog

Mijn doeken komen kant en klaar, vast geniet en ge-Gessood.
Hoe lijst je dat in dan ? Sloop je alle hout er af en span je het zelf op een dunner frame? Of wordt de lijst net zo dik?

Ik dacht dat het verschil tussen katoen en linnen misschien kon ijn dat het ene fijner was, maar weet niet welke??

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 10:37

highwaykind schreef:
Als je op hout werkt heb je dat probleem dus niet en wordt het mooi glad?
We zijn hier een schuurtje aan het timmeren, ik zal eens kijken of er hout over blijft waar ik wat op proberen kan.
Schuurmachine erover, afmaken met de hand.. ik heb alleen geen Gesso nog.

Mijn doeken komen kant en klaar, vast geniet en ge-Gessood.
Hoe lijst je dat in dan ? Sloop je alle hout er af en span je het zelf op een dunner frame? Of wordt de lijst net zo dik?

Ik dacht dat het verschil tussen katoen en linnen misschien kon ijn dat het ene fijner was, maar weet niet welke??

Let op dat je dun, al uitgewerkt hout gebruikt waar liefst geen noesten in zitten. Het beste kun je triplex/multiplex gebruiken, allerbest is berkenfineer.

Bij het inlijsten haal je geen frame weg !! Om het doek (mét frame) komt een lijst. Het best breng je het gehele doek gewoon naar de lijstenmaker en laat je er een baklijstje omheen zetten. Goed kijken en dan kun je het de volgende keer zelf. Natuurlijk zijn er ook andere lijsten dan baklijsten, maar die zijn prijzig (maar wel erg mooi !).

Het verschil tussen katoen en linnen zit niet in de mate van hoe fijn of grof het weefsel is. Koop je kwaliteitsdoeken dan kun je kiezen tussen fijn of wat grover weefsel, dus daar zit 't 'm niet in. De vraag staat nog steeds open......