[FB] De vijf elementen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[FB] De vijf elementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:32

Maar dan in paardenvorm. Een serie waar ik over een lange periode aan gewerkt heb. Ik heb toen ik nog tekende ooit een serie als deze gemaakt en wilde kijken of het me met fotografie en bewerkingen ook zou lukken. Heb al doende een hoop over bewerken geleerd, maar commentaar en kritiek zijn erg welkom.

Inhoudelijk: ik weet dat ik met deze keuze van vijf elementen een aantal 'systemen van elementen' door elkaar gooi, maar dit zijn degene die ik het leukst vond om uit te beelden.

#1 - Vuur
Afbeelding

#2 - Lucht
Afbeelding

#3 - Aarde
Afbeelding
(de oude versie met hoofdstel)

#4 - Water
Afbeelding

#5 - Metaal
Afbeelding

Air

Re: [FB] De vijf elementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:35

Wow! Bloos!
Erg knap gedaan.
Heb alleen commentar op de laatste, daarbij zou ik zelf de oren wat lichter hebben gemaakt, nu lijken ze er opgeplakt ofzo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:37

WOW erg mooi..
Ik heb er geen woorden voor, zo knap!

Maar als ik dan toch iets moet zeggen, ik vind het heel erg jammer dat het neusje niet te zien is bij het element water!
Maar dat zal waarschijnlijk persoonlijke smaak zijn!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:39

Waaaauw super goed gedaan!!!

Vooral aarde vind ik erg mooi, vuur ook Lachen super!!
Alleen metaal vind ik iets minder, is ookw el erg moeilijk uit te beelden

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:42

wauww ! wat super moooi!
alleen krijg spontaan medelijden met het paardje bij vuur. net of het echt verbrand is Bloos

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:43

Hahahahahahahaha die vind ik heel leuk Tong uitsteken

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:46

wauw! vooral 1 .

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:28

Wow Ellende, wat ontzettend mooi gemaakt. Naar vuur en metaal blijf ik kijken, die stralen voor mij enorme kracht uit. Ik zou deze zo als schilderij/ foto aan mijn muur willen hebben.
Ik vind het echt knappe bewerkingen, persoonlijk vind ik aarde wat flets qua kleurstelling.
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de tekeningen, staan die ook ergens online?

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 01:04

Zijn alle fotos ook door jou gemaakt?
Vooral 2 komt me zo bekend voor...

Vind dat je het netjes hebt gedaan.
Alleen valt Lucht voor mij een beetje buiten de boot, omdat hij net wat minder 'bewerkt' over komt als de rest.
Verder petje af! Vooral de eerste.. super.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 01:17

Echt heel mooi gedaan... Hier ook het petje af! Ga je nog meer elementen doen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 05:32

Wauw, ik vind ze schitterend. Vuur en Aarde zijn zeker mijn favoriet. Water vind ik de minste, maar dat is persoonlijke smaak. Technisch gezien heb ik er geen verstand van, dit is puur wat me aanspreekt. Zou zeker Vuur en Aarde zo aan de muur willen hebben!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 06:11

Wow! Ik vind ze echt heel gaaf gedaan.
Het enige is dat ik bij water de manen er wat apart uit vind zien maar dat is zeker niet storend.
Ik doe het je niet na, pfff, echt keigoed. Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 06:17

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 06:57

Thanks voor de reacties Lachen

@Eve_Lien: ja, alle foto's (dus van de paarden en van de structuren, bomen, kooltjes, vlammen et cetera) zijn door mij gemaakt. #2 heeft al wel een keer op Bokt gestaan, paard van een bokker, misschien dat je hem daarvan herkent?
@Maysie/Needje: Nee, ik vind de serie zo af en ga er niet meer maken Lachen
@Iefke: ik heb vuur en aarde nog op m'n Elfwood page staan. Let wel, dit is écht oud, rond 2001 gemaakt Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:50

Wauw Ellende. Dit ziet er echt heel gaaf uit.
Geen idee hoe je zoiets allemaal maakt. Maar aan mijn muur zou het best mogen hangen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:52

hey, metaal vind ik erg mooi! Als je er nog wat meer een roestkleurtje aan zou geven, dan zou je het me mogen sturen en zou ik het inderdaad zo ophangen. Leuk concept trouwens!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:45

Kaaanonnee !
Wat gaaf!!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:51

Super, ik vind ze echt te gek!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:47

OK dan! Gaaf idee, gave uitwerking.
1. Vuur: gewoon SUPER! Echt gaaf, af, subtiel en beangstigend Lachen Extra gaaf ook dat je hier gekozen hebt voor een gereden paard, en niet een steigerend paard of 1 dat de vrijheid tegemoet rent.

2. Lucht: hier had het paard wat mij betreft nog luchtiger, transparant gemogen, als of het paard een wolk is die zo uit elkaar kan waaien. Het ziet er nu nog erg solide uit. Dat kan bijvoorbeeld door ook het patroon van de achtergrond zichtbaar te maken in de voorgrond, en nog het een en ander aan motion blur, soft focus en lightness toe te passen denk ik.
De wolken in het paard hebben een ander formaat dan de wolken op de achtergrond, waardoor het net niet 1 geheel is.

3. Aarde: juist dit paard is veel minder solide, maar dat vind ik dan weer minder passen bij aarde. Daar verwacht je juist iets massiefs, letterlijk uit de klei getrokken. De bosjes zijn wel weer leuk gedaan en de achtergrond is zeer passend.
Dat dit paard een hoofdstel omheeft vind ik wel jammer, dat verbreekt de magie nog een beetje. Misschien het hoofdstel wegshoppen, of vervangen door iets in de aarde-stijl (planten, twijgen?)

4. Water: vind ik persoonlijk de minst geinspireerde. Heb ik dan ook weinig commentaar op. Ook hier is het jammer dat het hoofdstel om is, omdat het op dit moment niet functioneel is. (Voor gehele andere invalshoek zou je kunnen kiezen door als uitgangspunt bv een paard in een waterhindernis te nemen). Of iets anders dat niet alleen een 'water'-beeld geeft maar ook de associatie (vuur-krachtig, lucht-vluchtig, aarde-stabiel) uitdrukt.

5. Metaal: ik vind de kleuren en de achtergrond waanzinnig, en het paardenhoofd past daar perfect bij, en dat vrij subtiel. Bij het lijf vind ik het wat moeilijker om te zien wat nu waarbij hoort, en dit spreekt me dan ook iets minder aan. Ook hier het hoofdstel: het kan wel, maar ik zou het een eigen projectie / patroon geven in stijl, nu loopt het gewoon door in het hoofd.

Maar zoals gezegd: enorm gaaf, heel knap gedaan! Ja

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:09

Vuur en Metaal vind ik héél vet. Erg mooi idee, en ik doe het je absoluuuut niet na. Lucht, Aarde en Water vind ik minder, maar kan er niet precies de vinger op leggen. Het ziet er minder.. in elkaar overgaand uit ofzo. Maar nogmaals; ik zou het zelf nooit kunnen en je hebt het erg gaaf uitgevoerd!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:13

Oh my god. echt prachtig. Alleen vuur vind ikzelf iets minder. de rest en dan vooral aarde en metaal is vet. Alleen had je bij metaal een trekpaard gekozen, maar trekpaarden zijn qua karakter altijd aardepaarden. Weet niet of je daarop je keuze van het paard gebaseerd had? Idg is dit erg geslaagd. Mag ik vragen met welk programma je dit heb gecreerd.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:21

In 1 woord: WOW!

Een tip (als je dat leuk vind), je kan bij diverse sites foto's op linnen af laten drukken.
Het is dat ik geen ruimte had, maar ik zou ze best willen hangen.

Even per foto:
Vuur: Ik vind het heel gaaf dat het zo gemaakt is dat, als je het in zwart/wit ziet, het een gewoon paard is. Daarom vind ik je kleurgebruik hier heel gaaf. Het enige wat ik iets jammer vind is de vlam voor de oog van het paard. Ik zie niet echt duidelijk een oog, en had liever een oog gezien wat echt 'vlamt' en er iets uitspringt.

Lucht: Ik vind het paard nog te duidelijk. Misschien had je hem meer in de wolken kunnen verwerken? Het idee dat het een schimmel is spreekt me wel aan, want dat valt wel in het beeld van lucht.

Aarde: heel gaaf, mooie achtergrond en goede kleur paard (pony?). Het jammere vind ik het hoofdstel (ben een zeikerd, weet het). Ik had voor een bruin, of liever nog geen, hoofdstel gekozen! Het breekt de tekening en dat is jammer.

Water: Heel gaaf! Het paard kijkt ergens naar, de diepte in. Misschien had je nog iets mysterieus om naar te kijken kunnen doen. En misschien hadden de manen wat meer kunnen golven en mee kunnen drijven met de zee (paard word meer 1 met de zee). Ook hier vind ik het hoofdstel niet echt een passend element.

Metaal: Deze vind ik een van de mooiste, samen met vuur. Weinig op aan te merken, behalve dat je in dit geval het halster iets 'metaler' had kunnen maken (?)

Ellende, ik kan het écht niet zo bewerken. Bovenstaande is dan ook mijn indruk als 'leek' en als tips Lachen Wat je er mee doet moet jij weten Knipoog

Ik weet in ieder geval dat ik ze graag boven de bank wil hebben hangen!!!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:27

Ontzettend goede serie! Ja Ik vind vuur het sterkst. Het is een zeer expressief en vurig beeld. Ik heb het gevoel dat ik mijn vingers ga branden als ik het paard aan zou willen raken.
Ik vind de paardkeuze voor metaal niet helemaal passend. Heb je een trekpaard gekozen vanwege de associatie met kracht? Net als een reactie boven mij, had ik dat paard liever in het element aarde gezien en een wat 'strakker' paard bij metaal. Ik weet niet eens wat voor een paard ik er bij zou kiezen, want bij dat element vind ik dat een lastige keuze. Het element metaal vind ik wel héél erg goed verwerkt in de plaat. Zowel de kleuren als de structuur en hoe je het samen hebt gevoegd.
De Fjordenkleur is fijn te verwerken in de Aardeplaat, dus ik begrijp je keuze wel. De bomen ontspringen erg fraai uit zijn manekam.
Misschien hele persoonlijke smaak, maar in de bewerking van het element lucht had ik de schimmel iets transparanter gemaakt, zodat het meer een eenheid zou vormen met de lucht op de achtergrond. Vooral het contrast met de zwarte neus zorgt ervoor dat de schimmel meer naar voren wordt gezet dan het een eenheid vormt met de achtergrond. De tekening en structuur op de hals vind ik wel erg mooi.
Bij het element water vind ik de manen (waterval) nog een tikkeltje statisch. Van mij had het iets vloeiender, golvender gemogen voor de afwerking van het geheel.

Ik vind het echt een super geslaagd project. Ja Ik zie na goed kijken dan wel wat dingetjes, maar als die niet aansluiten bij je persoonlijke smaak, is het normaal dat je je er misschien totaal niet in kunt vinden.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:29

echt 1 één woord WOW! zeker 'vuur' vind ik prachtig!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:54

Wow!

Oneliner!

Wowie weet je hoe mooi dit is! Vooral vuur en aarde spreken mij aan, bij vuur lijkt het net of het paard echt verbrand is.
Ik wou dat ik dat zo goed kon Nagelbijten / Gniffelen