[TEK] Watercolor pencils, hoe minder vlekkerig? (Techniek??)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[TEK] Watercolor pencils, hoe minder vlekkerig? (Techniek??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:40

Ik heb net de "watercolor" eigenschappen van mijn kleurpotloden eens uitgeprobeerd.
Erg leuk dat ik de kleuren zo kan mengen ( vooral handig bij ogen!), maar hoe kan ik dit minder vlekkerig krijgen??

Afbeelding

Ik heb nu eerst alles donker/licht paars ingekleurd als met grafiet (maar wat minder netjes Knipoog), en ben er toen met een kwast overheen gegaan.

Was binnen een uur klaar - vandaar dat er redelijk wat niet helemaal klopt (het is "Cameron"/ Jennifer Morrison uit House trouwens).
Is de "truc" gewoon wat geduldiger werken, of is er een andere manier om mooie(re) overgangen te krijgen?

Ook lastig: je kan het nog wel iets donkerder maken nadat het droog is, maar donkerder als het nog nat is worden allemaal strepen en die krijg je niet meer weg (rechtsonder).
En lichter maken wil niet (geprobeerd met veel water, gaat alleen het papier bol van staan en verder doet het weinig).

MamaMiesje

Re: [TEK] Watercolor pencils, hoe minder vlekkerig? (Techniek??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:27

Heb je al geprobeerd aquarelpapier te gebruiken? Dan gaat in ieder geval je papier niet bobbelen, als je het tenminste opspant. Maar ik geloof dat je het krasserige/vlekkerige nooit helemaal zal kunnen vermijden met die potloden hoor. Dan zul je toch echt beter goede aquarelverf moeten gebruiken Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:40

Dankje!
Ik heb alleen dit papier - Canson A4 - maar het is wel redelijk zwaar (300g dacht ik?) en het bobbelt gelukkig niet zo snel.
(Opspannen? Nog nooit van gehoord zelfs Knipoog).

Ik zal nog eens wat beter mijn best doen en wat verschillende dingen uitproberen.
Ook erg leuk Lachen maar het kon zijn dat er een bepaalde volgorde in zat waardoor het beter werd.

Als het zo vlekkerig blijft houd ik het wel bij grafiet, maar het "verven" kriebelt ook wel!

Vind alleen aquarel en dit vlekkerige nooit zo mooi dus dan wordt het olieverf of acryl of zo???
Eerst maar eens flink doortekenen voor ik die stap neem.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:13

Om een papier op te spannen heb je een plankje nodig, schilderstape, een stuk papier (Canson 300 grams tekenpapier is wel zwaar papier maar neemt niet zoveel water op als aquarelpapier) en water.

De stukken plakband heb je al op lengte klaar liggen
Je maakt het papier flink nat met bijv een (schone!) spons
Je plakt een van de korte zijdes vast op de plank (maak de randen niet al te nat, want dan plakt de tape niet)
Strijkt het papier weer glad met spons
Dan de bovenste lange zijde vastplakken
Weer glad strijken
Onderste lange zijde vastplakken
Weer glad strijken
Laatste korte zijde vastplakken
Dan een dagje ofzo laten drogen en je papiertje zit er strak op Knipoog

En als je aquarelverf goed gebruikt (maar dat moet je ook leren) zal het niet vlekken.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:21

Dankje voor de uitleg MamaMiesje Lachen!!!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:18

Ik ken je probleem, wat ik altijd doe is gewoon net zo lang doorgaan met water, totdat de overgang naar mijn zin is. Uiteraard met goed stevig papier. Ik moet je wel een geheimpje vertellen Tong uitsteken: ik heb een speciaal kwastje, het heeft een handvat waarin water zit en zo gaat het via de haren erin, dus dan kun je het beter doseren en heb je geen last van hobbeltjes. Zoals MamaMiesje al zegt is het een hele goede oplossing om je papier te spannen, dan heb je er echt geen last van.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:51

Afgezien van speciale kwastjes kun je natuurlijk ook een paar goeie aquarelkwasten kopen Tong uitsteken
De besten zijn van marterhaar en uiteraard erg prijzig, maar tegenwoordig zijn de synthetische van oa het merk Van Gogh (of was het nou Rembrandt) ook goed Ja

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:56

Oh ja. Een plaatje is wel wat duidelijker Knipoog.
Afbeelding
Afbeelding

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 07:15

Ik heb dit "verven" uitgeprobeerd omdat ik bij elke bestelling een gratis kwast kreeg, ik op mijn potloden doosje zag dat het kon (en ik me verveelde).

Daler-Rowney SY85 nummer 6 Round.
Maar zo'n ding met een reservoir lijkt me ook erg handig - hoe heet dat, wat kostie en waar kan je die kopen?

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:08

Haha, ik heb het in het Derwent-Potloden museum gekocht in Engeland Nagelbijten / Gniffelen. Ik denk dat ze hem vast wel bij een goede winkel die alleen gericht is op kunstspullen verkopen. Op het kwastje staat: Pentel Japan FRH... Toen ik op Pentel FRH googlede kreeg ik wel meteen de plaatjes, dus ik denk dat dat de naam is...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 10:16

Pentel is een merk inderdaad - ik zag zo'n soort kwastje laatst ook al op Ebay Lachen maar wist niet meer wat voor omschrijving er bij stond. Even zoeken zo dus.