Schrijver worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Schrijver worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 00:38

Jaja ik weet dat het heel gek klink Bloos
Sinds ik hoorde dat mijn vriend begonnen is aan een boek begon het bij me ook te kriebelen,aangezien ik volgens veel mensen over best veel fantasie beschikt ben ik ook beginnen te schrijven en het lukt me aardig Haha!

Mijn droom is dan ook dat ik het evt kan publiceren en de opbrengst voor een deel naar het goede doel gaat nl het WWF

Zijn er hier ook bokkers die dit in zich hebben en hier ook mee bezig zijn?

Gaby

Re: Schrijver worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 01:19

Schrijven? Ja. Publiceren? Nee. Dat is gewoon niet realistisch. Tuurlijk, ik heb een paar geweldige personages gemaakt en ik zou dolgelukkig zijn als ik ooit een verhaal in een magazine kan publiceren. Maar ik denk niet dat dit ooit gebeurd.

98% van alle manuscripten wordt afgekeurd om een miljoen redenen die ik hier niet allemaal ga opnoemen. Het eerste Harry Potterboek is 14 keer afgekeurd.
Sterker nog, veel schrijvers zullen minstens drie maar vaker veertien boeken schrijven die zullen worden afgekeurd door redacteuren, omdat ze niet verkoopbaar zijn. Je kunt een boek zelf uitgeven, maar dan moet je er ook zelf de marketing voor regelen.

Als je nog maar pas schrijft, zou ik als ik jou was een online writers community zoeken of een forum waar men met original fiction of fanfiction werkt zoeken. Ga uit van Engelstalige websites, want deze hebben een groter lezersbereik. Zelf leg ik een enorm archief aan met links naar websites met handige informatie over schrijven op allerlei fronten.
Wat ook zeker goed werkt, is het lezen van boeken over schrijven!
Ik zou uren door kunnen gaan over het hoe en wat van schrijven, maar ik weet niet in welke mate je daarover wil horen.

Voor veel redacteuren zijn de eerste paar pagina's belangrijk. Als die niet overtuigend/goed genoeg zijn, is het einde verhaal. Het is immers verspilde tijd om een paar hoofdstukken te lezen als je meerdere boeken per dag moet bekijken.
Tot nu toe heb ik slechts bij twee verhalen het gevoel gehad dat het begin echt sterk en goed geschreven is en dat het iets zou kunnen zijn.
Enige troost voor mij is dat ik pas zo'n 8 maanden serieus dingen op papier zet, in plaats van louter verhaallijnen uit te denken. 90% van alles wat ik schrijf en bedenk zal nooit onder de ogen van derden komen en ik besteed erg veel aandacht aan zinnen herformuleren.

Heb je al eerder een boek (verhaal van 50.000 woorden of meer) of kort verhaal geschreven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:23

[LZP] > [UK]

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:36

Als je wil weten wat er komt kijken bij publicatie en inzending naar een uitgeverij, dan roep je maar. Al lijkt het me nuttig als je eerst gewoon lekker aan het schrijven gaat.

Wat gaby zegt klopt, het overgrote deel wordt afgewezen. Uitgeverijen moeten ook winst maken en ze kijken dus eigenlijk nog het meest naar de verkoopbaarheid van iets (al zijn er kleine uitgeverijen die daar wat minder naar kijken, maar een bedrijf blijft een bedrijf en die moeten nu eenmaal het hoofd boven water blijven houden).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:42

toch zie ik vaak genoeg boeken die imo echt niet boeiend zijn, en ook niet bijzonder goed geschreven.
hoe komen die dan door de keuring?

ik ben zelf ook al een tijdje bezig met een boek, meer om mijn ervaring met een bepaald iets in het leven, te delen met anderen.
dit boek hoop ik ooit uit te kunnen geven door een wat kleinere uitgever, met wie ik contact gehad heb, en welke zei: eerst maar eens schrijven, en dan kijken we verder..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:15

Ik ben het met je eens hoor Marigold. Ik vind zelfs (ja heel arrogant) dat het meerendeel van gepubliceerde boeken gewoon slecht is geschreven. Deze komen door de keuring op verschillende manieren, maar meestal is het simpelgezegd commercieel wél een haalbaar werk en literair totaal niet.

Een uitgever gaat sowieso niet in zee met een schrijver die nog niets 'gepresteerd' heeft. Er zijn tegenwoordig ook doe het zelf uitgeverijen, dankzij het internet, daar wordt nog veel meer bagger uitgegeven maar dan moet je voor een deel van de kosten zelf opdraaien en wordt maar een kleine oplage gedrukt. Er is dus altijd hoop voor de afgewezenen die er jaren geleden helemaal niet was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:27

Mijn oom heeft een tijd geleden zijn reisverslag laten publiceren via een klein bedrijfje in Rotterdam (als ik het goed heb) Een zwart-wit druk, wel gebundeld ect, kost per 'boek' 6,95. De eerste oplage die je afneemt is 20. Daarna kun je zelf kijken hoeveel boeken je nog afneemt.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:49

schrijven doe ik op zich wel een hoop, vooral voor hier op bokt Knipoog maar publiceren denk ik niet dat het gaat worden, maar ja zeg nooit nooit Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:05

ff stippie hier, dit is interessant!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:13

Je zou desnoods nog je verhaal kunnen uitgeven in eigenbeheer. BEstaan genoeg uitgeverijen die ongeacht of het wel of niet goed is, dit tegen betaling willen doen en dan kan je het zelf gaan promoten bij winkels of webshops voor eigen beheer. Dit kost je echter wel wat Knipoog

Je script opsturen kost je niets en wie weet heb je enorm geluk.
Ik heb al jaren een onafgemaakt verhaal klaar liggen, welke nog hersteld moet worden en afgeschreven. Ik kom er niet aan toe..een uitgever heeft het eerste gedeelte gelezen en was er zeer over te spreken en beloofde mij als ik het af had na te lezen en het te laten controleren door een ...(ben nu even de naam kwijt)... om vervolgens in kleine oplage uit te geven. Vond dat een zeer groot compliment, ware het niet dat nadat hij me dat gemaild had ik er nooit meer aan toe ben gekomen.

Wie niet waagt die niet wint. Laat mensen heel kritisch lezen, let goed op je zinsopbouw, de verhaallijn, de opbouw van spanning, een verhaal moet boeiend blijven en stuur gewoon je script op naar een aantal uitgeverijen..er hoeft er maar 1 tussen te zitten di in je verhaal geloofd Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:28

Ik zou het ook ooit graag willen, maar ik ben enorm kritisch op mijn eigen verhalen. Vind het nooit goed genoeg om op te sturen Bloos

Ondertussen schrijf ik lekker door en als ik een keer iets heb waar ik heel tevreden over ben, ach dan probeer ik het gewoon en dan zie ik wel weer verder...