Schrijven? Ja. Publiceren? Nee. Dat is gewoon niet realistisch. Tuurlijk, ik heb een paar geweldige personages gemaakt en ik zou dolgelukkig zijn als ik ooit een verhaal in een magazine kan publiceren. Maar ik denk niet dat dit ooit gebeurd.
98% van alle manuscripten wordt afgekeurd om een miljoen redenen die ik hier niet allemaal ga opnoemen. Het eerste Harry Potterboek is 14 keer afgekeurd.
Sterker nog, veel schrijvers zullen minstens drie maar vaker veertien boeken schrijven die zullen worden afgekeurd door redacteuren, omdat ze niet verkoopbaar zijn. Je kunt een boek zelf uitgeven, maar dan moet je er ook zelf de marketing voor regelen.
Als je nog maar pas schrijft, zou ik als ik jou was een online writers community zoeken of een forum waar men met original fiction of fanfiction werkt zoeken. Ga uit van Engelstalige websites, want deze hebben een groter lezersbereik. Zelf leg ik een enorm archief aan met links naar websites met handige informatie over schrijven op allerlei fronten.
Wat ook zeker goed werkt, is het lezen van boeken over schrijven!
Ik zou uren door kunnen gaan over het hoe en wat van schrijven, maar ik weet niet in welke mate je daarover wil horen.
Voor veel redacteuren zijn de eerste paar pagina's belangrijk. Als die niet overtuigend/goed genoeg zijn, is het einde verhaal. Het is immers verspilde tijd om een paar hoofdstukken te lezen als je meerdere boeken per dag moet bekijken.
Tot nu toe heb ik slechts bij twee verhalen het gevoel gehad dat het begin echt sterk en goed geschreven is en dat het iets zou kunnen zijn.
Enige troost voor mij is dat ik pas zo'n 8 maanden serieus dingen op papier zet, in plaats van louter verhaallijnen uit te denken. 90% van alles wat ik schrijf en bedenk zal nooit onder de ogen van derden komen en ik besteed erg veel aandacht aan zinnen herformuleren.
Heb je al eerder een boek (verhaal van 50.000 woorden of meer) of kort verhaal geschreven?