K_im schreef:Ik vind dat je erg mooi kan tekenen. qua kleuren en schaduwen enzo. Maar ik denk ook dat de verhoudingen niet echt kloppen. Het 'voorhoofd' is erg breed in verhouding tot de neus en oren. Of zie ik dat verkeerd. Maar hij is wel erg mooi!
Daar heb je gelijk in hoor, dat de verhoudingen niet kloppen
Ik zet hem altijd eerst licht op, eerst schetsen en vaak kijken of ie klopt, maar had echt het idee dat ie wel klopte, maar toen ik aan het invullen was, bleek dus dat dat niet zo was 
JoSav schreef:Je hebt hem in het geheel wat te breed gemaakt, en de korte neus versterkt dat alleen maar.
Ik wil wel even opmerken dat je goed vooruitgaat en je tekeningen steeds beter worden.
Je zei het zonde te vinden om hem alsnog aan te passen. Die hele misère kun je voorkomen door meer tijd te besteden aan de opzetschets. Mijn advies is pas aan de uitwerking te beginnen als de schets goed is. Betekent dat veel gummen en diepe krassen op je papier? Blijf frutten tot hij goed is en wanneer dat zo is, teken je hem na of trek je hem over met de lichtbak. Daarom bestaan er lichtbakken: zodat je je schets kunt overtrekken naar geschikter papier.
Veel succes ermee.
Allereerst ontzettend bedankt voor het compliment, daar ben ik erg blij mee
Ik had zelf ook al het idee dat het steeds beter word wat ik maak maar vind het ontzettend fijn om dat te horen van iemand die zo goed met tekenspul overweg kan als jij
Dan: ik had inderdaad wel meer tijd kunnen besteden aan de opzetschets, maar zoals ik hierboven ook al zei had ik echt het idee dat ie wel klopte. Volgende keer nog beter kijken dus... En een lichtbak vind ik een vrij grote aanschaf, weet niet wat zoiets kost, voor iemand zoals ik die af en toe eens een tekening in opdracht maakt
Maar kan evt. wel proberen om zoiets bij het raam te doen natuurlijk
Bedankt voor de tip in ieder geval, zal het meenemen bij mijn volgende tekening!
Soet schreef:stuk van de ogen mag een beetje dunner, dan is hij in verhouding, als je de foto bekijkt zie je dat hij achter de frontriem heel lichtjes naar buiten 'puild' bij jou gaat het redelijk stijl. Misschien kun je dat nog even bewerken?
Verder wel een top tekening, mooie attente blik staat er op, de details zijn goed zichtbaar, en erg mooi; mooi werk!
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt, kun je dat misschien wat verder uitleggen? 
Remember schreef:Hier de 'opdrachtgever'

, ik ben echt super tevreden met het resultaat, vind het zeer knap dat Tamara écht 'Shine' heeft weten weer te geven, in 1 oogopslag. Vooral de attente blik, super! Shine staat over het algemeen niet zo chique op de foto zoals op deze foto (echt een lucky shot

), in het 'dagelijks leven' is ze wat lomper

en daarom herken ik haar ook zo goed in de tekening. De puntjes die jullie noemen zie ik ook maar ik vind dat totaal niet storend, omdat het algehele beeld gewoon 'Ik ben Shine' uitschreeuwt

, en dat vind ik héél knap. Je kunt een paard nog zo precies natekenen, maar of je het karakter weet te pakken in een tekening is altijd afwachten, maar dat is Tamara heel goed gelukt!
edit: jullie vergelijken natuurlijk met de foto

, ik heb de foto niet nodig om te zien dat het Shine is

Thanks Mir! Ben erg blij dat jij Shine er zo in herkent, heb Shine nu eens in het echie gezien en dan is het nog moeilijker om haar precies zo te tekenen zoals ze is, ook omdat ik haar niet zo heel goed ken. Maar ben erg blij dat jij vindt dat dat goed gelukt is, want daar gaat het uiteindelijk om! 
Bedankt voor de reacties en tips verder, daar kan ik zeker wat mee!