[TEK] J'Aimy nageschilderd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

krumel

[TEK] J'Aimy nageschilderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:04

Aangezien het vakantie is en ik dus weer wat tijd over heb ben ik maar weer eens begonnen met schilderen.
Dit is de eerste keer dat ik met olieverf schilder, en sowieso ben ik al een tijdje niet meer creatief bezig geweest, dus heel veel bijzonders is het niet. Tips zijn dus heel erg welkom. Ik ben niet helemaal tevreden over het oog, het halster is helemaal verschrikkeling, maar daar durf ik niet meer te veel aan te veranderen, en het neusgat moet meer naar rechts, maar ook dat wil niet meer echt lukken.
Afbeelding

krumel

Re: [TEK] J'Aimy nageschilderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:22

is het echt zo verschrikkelijk dat niemand een reactie durft te plaatsen Huilen van het lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:24

Het is nog wat grof, maar helemaal niet slecht hoor! Knipoog

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:29

Ik vind m helemaal niet zo verschrikkelijk. Hij is vergelijkbaar met de foto. Je herkent m er zo van. Er zijn een aantal dingetjes anders.

De hals, achter 'de gleuf' zegmaar, daar is het iets te breed.
En zoals je zelf al aangaf de neus niet op de juiste plaats, het halster is niet helemaal juist, maar valt niet enorm op ofzo hoor. En het oog, zou wat 'boller'mogen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar alsnog vind ik het echt heel mooi hoor!

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:31

ik vind 'm kei gaaf! ik houd egt van dat soort schilderijen! egt kei mooi!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:40

Ik vind hem wat grof. Een grove toets an sich is niet erg, maar je hebt je paard daardoor te breed gemaakt. De oren zijn beduidend te groot, evenals de hals en de wang. De vorm van het hoofd correspondeert ook niet met de foto. Niet omdat je die nou zo verkeerd hebt opgezet, maar de uitwerking maakt hem heel anders, omdat je de schaduwen niet hebt neergezet op de plaatsen waar ze wel moeten om je paard meer vorm te geven. Daardoor (ook door perspectivische fouten) komt het halster bijvoorbeeld ook niet uit en is dat heel plat erop geplakt zo lijkt het.

Je kunt het beste beginnen met een onderschets in houtskool, zodat je de vorm en verhouding eerst goed op het doek hebt voor je aan het schilderen gaat. Bovendien heb ik de indruk dat je niet of nauwelijks de verf hebt verdund. Wanneer je de verf verdunt kun je op gedetailleerde stukken veel preciezer te werk gaan, zodat je ook niet zo snel buitenboord gaat wat betreft de breedte van je dier.

Groen is geen groen. Dat je dus groen hebt gebruikt in je struiken en bomen op de achtergrond is op zich niet verkeerd, maar omdat je alleen groen hebt gebruikt en geen andere dominante tinten, is het heel nep.

Een advies voor als je grijs wilt gebruiken: grijs is geen kleur, het is een lelijke menging van zwart (geen kleur) en wit (in licht is het als volgt: alle kleuren in het spectrum maken samen wit). Grijs meng je zo: rood, geel en blauw (volgens het RYB systeem dat door kunstenaars gebruikt wordt).

Blijf zoveel mogelijk van zwart af. Zwart doodt een kleurwerk omdat het geen kleur is. Je kunt optisch zwart maken op dezelfde manier als dat je optisch grijs kunt maken.

Veel succes ermee. Het is zeker een heel leuk schilderij voor een eerste keer. Het heeft ondanks de grove toets een hele zachtaardige uitstraling. Ik wil zeker meer werk van jou zien in de toekomst. =)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:45

Ik vind hem absoluut niet slecht, zeker niet als dit je eerste olieverfschilderij is. Olieverf is niet makkelijk om mee te werken.

Verder heeft JoSav alles al gezegd, ik denk dat je daar wel mee verder kunt Lachen
Hoe lang heb je over dit schilderij gedaan en op wat voor ondergrond?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:01

heel erg bedankt voor de tips Lachen
Ik heb het oog nu iets veranderd en wat boller gemaakt. Het halster heb ik wat minder zwart gemaakt, en iets netter afgewerkt. Het linker oor heb ik ook een beetje veranderd en ik heb wat schaduwen toegevoegd. De neus wil ik het liefst zo laten omdat het anders zo'n geknoei wordt.
Dat van het mengen van grijs wist ik niet. Maar ik zal er een volgende keer zeker aan denken.
Ik heb er denk ik een klein uurtje over gedaan.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:04

oh ja, ik heb het op van dat papier geschilderd voor olieverf. Ik weet niet of dat verder nog een naam heeft?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:09

ik vind m heel goed gelukt kyra *LOL*
vind dat Josav ook erg handige tips geeft, en dat vand at grijs, wist ik ook nog helemaal niet.
dat heb ik nooit geleerd van mijn beeldend leraar, maar dat is wel heel fijn om te weten *LOL*
ik vind dat je J'Aimy er echt in herkend (logisch..) ookal is hij niet precies zo als op de foto, het neusje klopt wel, maar niet met de foto.
wat ik heb geleerd:
het schilderij blijft, het voorbeeld niet.
dus, al zou je haar knalpaars hebben gemaakt, de foto zal je er toch niet altijd naasthebben liggen, het is het eindreseultaat dat telt, en ik vind de aanpassingen die je hebt gemaakt het ook een stuk mooier maken Lachen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:54

oh ja, ik heb de onderschets al met houtskool gemaakt, en ik heb eigenlijk best veel verdund, maar mijn zus vertelde me dat ik dat juist niet al te veel moest doen, dus vandaar.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:33

Daar heeft je zus gelijk in, want olieverf is juist een type verf waarmee je dik kunt smeren en een 3d effect mee kunt maken omdat de verf dikker aangebracht en gevormd kan worden als het ware. Bij bijv. acryl kan dat niet en moet je pasta's gebruiken. Het is vooral handig om te verdunnen voor details, behalve als je al enige handigheid hebt in het werken met olieverf, want dan hoeft dat niet meer, dan weet je hoe het penseel reageert en wat de verf doet, min of meer.

Heb je je aan je onderschets gehouden bij de invulling? Zo ja, dan was die schets al niet in orde en zul je daar voortaan wat meer aandacht aan moeten besteden.

Nogmaals, het is verder een goed schilderij voor een eerste poging want zoals Remy al zei: olieverf is niet makkelijk om mee te werken.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 09:47

in eerste instantie heb ik me wel aan de onderschets gehouden, maar toen ik op een gegeven moment dingen wilde verbeteren (bijv de oren) is dat allemaal wat groter/breder geworden waardoor het een beetje uit verband is geraakt. Ik zeg niet dat de onderschets perfect was, maar die klopt wel iets beter. In principe moet ik indd ook iets meer aandacht besteden aan de schets, want ik heb daar echt nog geen 10 minuutjes over gedaan, maar in eerste instantie was ik ook niet echt van plan om hem af te maken Knipoog (doe ik namelijk niet vaak, ik heb hier meestal vanalles half af liggen).

Maargoed, dat is indd wat mijn zus zei, en ik heb nogal wat probleempjes gehad met vooral de details, dus ik zal de volgende keer indd wat meer moeten verdunnen daarvoor.
Heel erg bedankt voor de tips, een meisje bij mij op stal vond hem wel heel erg mooi, en had gevraagd of ik haar paard ook na wilde schilderen. Dat ga ik vandaag denk ik maar ff doen, dus dan zal ik eens kijken of de tips een beetje hebben geholpen, ze zijn erg nuttig iig, en alleen maar fijn om dingen mee te verbeteren Lachen heel erg bedankt dus weer.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 11:39

de foto is trouwens gemaakt door mireille jansen (fairie op bokt) en mag dus niet zomaar gebruikt worden, ben de copyright er vergeten bij te zetten, maar bij deze dus.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:58

krumel schreef:
heel erg bedankt voor de tips Lachen
Ik heb er denk ik een klein uurtje over gedaan.

Bloos! Dan krijg je hier nog een tip van mij: geduld Tong uitsteken
Als je op een hoger nivo wilt komen ontkom je er niet aan om meer tijd in een schilderij te steken. Misschien dat dat bij impressionistische, vrije schilderstijlen niet zo is (hoewel ik denk dat die kunstenaars ook echt niet in een klein uurtje klaar zijn), maar als je realistisch wilt werken en een 3-dimensionaal effekt wilt bereiken dan moet je in lagen werken. Die vaak eerst moeten drogen voor je een volgende aanbrengt.

Maar, misschien wil je wel helemaal niet die kant op, in dat geval heb ik niets gezegd Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:05

ik weet het, haha. het was in dit geval ook meer zo dat ik voor het eten even niks te doen had en ik dacht van, laat ik maar weer eens gaan schilderen Knipoog toen heb ik het nadat ik was wezen rijden nog ff afgemaakt. Maar je hebt gelijk hoor. Ik ben nu bezig met het schilderen van het paard van een vriendin, dus daar ben ik nu dan ook wat meer tijd in aan het stoppen.
Ik wil wel echt graag beter worden hierin, dus ik ga er deze vakantie zeker wat meer tijd in steken Lachen