Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JoSav schreef:Daarnaast vond ik je verhaal moeilijk te lezen. Ik ga er vanuit dat het voor kinderen bedoeld is en dat is helemaal niet verkeerd, je vertelt het op een kinderlijke manier (dat bedoel ik niet negatief hoor). Het probleem is alleen dat je een arm vocabulair gebruikt en daardoor erg veel in herhaling valt qua woordkeus en zinsbouw met veel ellipsen.
>> Zinsopbouw met veel ellipsen?... Ja, het is een kinderverhaal!
Het gebruik van meerdere punten bouwt geen spanning op maar haalt de vaart uit je toch al niet zo vlotte verhaal. Ook val ik nu middenin een of andere geschiedenis waar blijkbaar heel wat aan vooraf is gegaan. Had je niet beter deel 1 kunnen plaatsen?
>> Deel 1 (de tekst ervan!) is jaren geleden zoekgeraakt. Stond op een floppy dus ik vrees het enstigste!(Heb het wel in uitgeprinte vorm). Dit is inmiddels het 5e deel (en het grote sluitstuk!)
Woorden als plots en opeens moet je met mate gebruiken. In een kinderverhaal kun je ze wel gebruiken omdat het 'kindse' woorden zijn maar doe dit gewoon met mate.
Let ook op je leestekens en interpunctie, dat is hier en daar slordig.
Gelieve ook zuinig te zijn met leestekens. Eén uitroepteken zegt al genoeg, en zet geen volledige woorden in capslock behalve als je echt geen andere keus hebt. Schrijf daarnaast cijfers volledig behalve bij jaartallen: het staat ontzettend lelijk en is nergens voor nodig want het is pure luiheid.
Nogmaals, vooral de opbouw en woordherhaling zijn punten die mij nogal storen. Het is nu zo goed als onleesbaar, sorry.
>> Geen drukker die het wil, dus!

Paardenmaf1 schreef:Okee... teveel tekst... ik vat 'm...
) 
Paardenmaf1 schreef:Schrok me rot na de lap tekst, had in eerste instantie niet door dat het zoveel was! (Was eigenlijk tegen mezelf bedoeld, onbewuste actie.)
(als ik er eventjes vanavond de tijd ervoor neem, moet nog werken vanmiddag!
)Paardenmaf1 schreef:Mag het ook WordPad zijn? Heb geen Word! (wél OpenOffice 2.0)
Maar ik zal d'r eens in hakken!(als ik er eventjes vanavond de tijd ervoor neem, moet nog werken vanmiddag!
)
Om de hoeveel regels moet het zijn?
Citaat:Ergens in Nederland, in het jaar 2009.
Dit is je eerste setting. Net als bij een film waarin je eerst in de ondertiteling krijgt 'Natal, Zuid-Afrika 1892' en dit apart wordt gezet van de daarop volgende dialoog, dien je dit in een tekst ook te doen. Overigens lijkt me een dergelijke datering onnodig. Een verhaal heeft in de meeste gevallen geen vaste jaartallen, behalve in scripts en historische/politieke romans. Je kunt namelijk ook gaan voor een 'zo en zoveel jaar na...'
Inmiddels zijn alle medaillons die zoveel ellende veroorzaken nooit meer teruggevonden. Men heeft nog de hele wereld rondgereisd maar heeft geen spoor meer kunnen vinden van het medaillon of ook maar fragmenten hiervan. Iedereen kan dus opgelucht ademhalen. Ook Maurits, die nu een grote stal heeft gekregen en een respectabele leeftijd heeft van ruim 17 jaar. Hij is nu een grote trotse Fries geworden en mag zo nu en dan een Sjees trekken, daar in het mooie Friesland. Ook heeft hij aan menig wedstrijd meegedaan en heeft natuurlijk ook diverse prijzen gewonnen.
Je maakt nu een overgang van het verleden naar het heden en van de medaillons en de betrokkenen, in dit geval Maurits, naar het leven van Maurits dat los staat van het medaillon. Nieuwe alinea dus. Buiten dat: wie is men?
Gestolen worden door paardendieven is ook uit den boze: onder zijn mooie zwarte vel heeft zijn baasje een chipje laten implanteren! Met een code, dus Maurits is nu ook nog eens UNIEK!
Omdat dit stuk maar uit 1 regel bestaat moet je een overgang maken. Je kunt het zo maken dat deze regel aansluit bij de vorige alinea of dat hij aansluit bij de volgende, waarin je over zijn vrienden vertelt.
Gelukkig is hij niet alleen. Hij heeft zelfs buurtjes gekregen, want in de stal náást hem staat nóg een Fries, genaamd Saskia. (etc etc)