[TEK]Dolfijnen/paardtekeningen naar levend voorbeeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

[TEK]Dolfijnen/paardtekeningen naar levend voorbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 21:08

Dit zijn mijn allereerste tekeningen naar levend voorbeeld, voor de allereerste keer!
Dus lach niet (of wel?)!!!

Afbeelding
Alletwee in zijn geheel... is nogal grote lap papier!

Afbeelding
Koppies close-up

Afbeelding
Als grap klein visje, ingezoomd!

Afbeelding
Twijfelgeval... is dat hoofd niet een beetje té uitgerekt???

CoonArt

Re: [TEK]Dolfijnen/paardtekeningen naar levend voorbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 21:13

Dit topic hóórt hier toch wel???

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:22

Je topic past hier prima hoor.

Je werkt met duidelijke omlijningen, en toch past het wel bij je manier van tekenen. De verhoudingen bij de dolfijn zijn bijna goed, maar ze zijn wat kort, en hun hoofden zijn te groot. Ook moet het spuitgat een klein beetje naar achteren en ik denk ook wat kleiner. De vorm van de hoofden is wel goed, de plaatsing van de kaak en ogen zijn goed gedaan.
Zoals ik al schreef, de rest van het lichaam is duidelijk te klein, waardoor de uitstraling heel vreemd is, met een kleine korte staart en staartvin, hele kleine rugvin die ook wat te scherp is (scherp hoort bij haaien, wat afgeronder bij walvisachtigen en baleinen).

De basisvormen van je paarden zijn niet slecht, maar geheel uit verhouding waardoor het wat komisch oogt. Alsof de tekening is uitgerekt en daarbij scheef is gefotografeerd waardoor het nog meer overdreven wordt. Alles aan je paarden is gewoon wat te lang gerekt: het hoofd, de oren, de ogen en daarnaast ook erg dun waardoor ze een beetje ver-giraft zijn. Je hebt wel een hele illustratieve stijl, al vind ik je achtergronden te slordig en daardoor storen in het beeld.

Ik zou zeggen, veel oefenen op de verhoudingen en oppassen dat je niet te langgerekt werkt. Neem om de zoveel tijd in het schetsproces afstand van je tekening door hem even weg te leggen en er een paar dagen later weer naar te kijken met een frisse blik. Mocht je daar moeite mee hebben dan kun je je schetsen ook hier op bokt plaatsen voor een oordeel, vaak zien een hele kudde ogen meer dan twee. =) Succes.

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 06:03

Even een vraagje, hoe heten die paarden op die tekening? Ze lijken namelijk heel erg op paardjes die ik ken....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:46

Nou dan is dat puur TOEVAL: ik heb ze namelijk uit m'n hoofd getekend!