[TEK] Toelating St. Joost: digi-tekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK] Toelating St. Joost: digi-tekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:16

Afbeelding

Aanstaande donderdag doe ik toelating aan het St. Joost voor de opleiding Grafisch Ontwerpen (deeltijd). Voor deze toelating moest ook een thuisopdracht worden gemaakt.

Voor deze opdracht ben ik maar eens gaan proberen een tekening te maken enkel in Photoshop (CS3). Dit was de eerste keer dat ik echt tekende met alleen een computer.

Ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben! Lachen

Edit: [url] veranderd in [img] Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-07 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Escha

Re: [TEK] Toelating St. Joost: digi-tekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:20

Je afbeelding moet zichtbaar zijn in het topic Lachen
Verder ziet hij er netjes uit, een wacom gebruikt? Of echt met de muis?
Het stuur heeft een andere kleur dan de rest van de fiets, dat is jammer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:24

Ik vind hem heel erg mooi, goeie kleuren etc. ik weet er niet heel veel van.
Ik denk dat als je de witte randjes om de fiets een ander kleurtje doet, dat de fiets dan ook meer 3d(of is et 2d?) lijkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:30

Edda schreef:
Je afbeelding moet zichtbaar zijn in het topic Lachen
Verder ziet hij er netjes uit, een wacom gebruikt? Of echt met de muis?
Het stuur heeft een andere kleur dan de rest van de fiets, dat is jammer.

Oeps! Had per ongeluk [url] gebruikt in plaats van [img] Haha!

Muis-werk, heb wel een wacom maar die ligt op werk en dit was een vrij last-minute ideetje (sowieso 1e keer dat ik dus een tekening enkel met Photoshop maakte, ging er ook alleen maar mee door omdat het tegen verwachting goed lukte).

Andere kleur van het stuur: gedaan omdat een stuur altijd van ander materiaal (gewoon glimmend metaal) is. Maar ik heb er nog eens naar gekeken en ik ga hem nog even wat lichter maken en een paar glansdingetjes (a la metaal) geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:31

x_Marr schreef:
Ik vind hem heel erg mooi, goeie kleuren etc. ik weet er niet heel veel van.
Ik denk dat als je de witte randjes om de fiets een ander kleurtje doet, dat de fiets dan ook meer 3d(of is et 2d?) lijkt Lachen

Hmmm witte randjes blijven Haha!

Zal even uitleggen waarom ik dat gedaan heb: zonder randje er omheen vind ik de fiets wat te plat. De fiets is té nep om hem het goed te laten doen zonder iets dat het een beetje iets "geplakts" geeft.

Andere kleur maakt het naar mijn idee te druk...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:37

@ nouks, vind het er echt mooi uitzien.(zal maar zelf geen commentaar geven, aangezien ik a-technisch ben in tekenen.) Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:37

Update:

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien heb ik iets meer diepte in de fiets aangebracht met wat schaduw. Ook heb ik het stuur iets scherper gemaakt en het wat "glansdingetjes" gegeven.
De witte lijnen rondom de fiets zal ik niet verwijderen.

Vinden jullie er zo van?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:52

mooi Lachen

Als tip, misschien zou ik het de twee gele delen van de trein links niet allebei dezelfde kleur houden. Het lijkt me dat er toch meer schaduw opzit ofzo.

Erg knap met de computer, dat lijkt me zo lastig Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:10

Hmmm, als je goed kijkt zie je dat de middelste boom verder naar achter staat als de andere twee. Maar ik zou de schaduw inderdaad nog wat verder door kunnen trekken bij de linkerboom, zodat er op het middelste gele stuk ook nog wat schaduw valt.. Thanks Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:45

Niemand meer? Hmmm beetje jammer, heel veel views voor dit aantal reacties... Bloos

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:50

Ik vind het niet echt fantastisch. De verhoudingen kloppen niet (expres gedaan?) en die verschrikkelijke brushes (die blaadjes in de boom, zou ik nóóit doen voor een toelatings stuk), het wegdek is een saai leeg vlak en ook je schaduwen zijn érg minimaal, schaduwen zin meer dan een iets donkerder kleurtje langs de rand.

Ik vind de trein wel een leuk idee voor de achtergrond en ik vind de schoen ook mooi gelukt Ja

ai wat komt het negatief over, maar zo zie ik het (helaas) wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:49

Thanks voor je commentaar! Dat het negatief is, kan ik wel mee leven hoor. Knipoog

Ik moet eerlijk toegeven dat ik erg lang heb getwijfeld over het al-dan-niet gebruiken van die brushes inderdaad. Het begon als een uitprobeersel en binnen no-time stonden de blaadjes er. Uiteindelijk vond ik het resultaat wel dusdanig de goede kant uit gaan dat ik het maar af heb gemaakt, mét blaadjes. Toen het af was ook nog getwijfeld of ik niet alsnog een nieuwe zou maken juist vanwege die blaadjes. Toen besloten, aangezien je het toch moet zien in een groter geheel (dit is onderdeel van een acht pagina's tellend boekje, deze afbeelding is niet helemaal paginavullend en er wordt vooral gekeken naar kleurgebruik), dat het wel zou kunnen.

Nu je het zegt van die schaduw overweeg ik nog om inderdaad de schaduwen wat sterker te maken. De blaadjes laat ik toch maar staan...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:24

Ik ga nu even denken als een strenge toelatingscommissie. Ik ken alleen de toelatingseisen en toetsen van strenge kunstacademies dus ik kan niet oordelen of ze bij grafisch ontwerpen strenger zijn, ja/nee maar mijn vader heeft onder andere grafisch ontwerpen gedaan en heeft er ook les in gegeven. Dus dat neem ik even mee.

Ik ga mee met het commentaar van Qimm en daarbij wil ik nog toevoegen dat ik het plaatje als geheel niet heel fijn vind kijken. Ik weet hoe deze standaard brushes werken en ze geven altijd (hoewel ik ze vreselijk vind en niet gebruik) een extra diepte in het kleurgebruik en eigenlijk is dat de enige diepte die ik in de bomen zie. Je blijft een beetje hangen tussen vanalles en nog wat: het is een beetje cartoonig, een beetje realistisch en de afwerking laat sterk te wensen over.

Positief vind ik de trein, die voegt echt wat toe, al vraag ik me af waartoe je afbeelding dient. Vormgeving is een vorm van communicatie, iets overbrengen. Ik vraag me af wat je probeert over te brengen. Afbeelden is 1 ding, uitbeelden is nog veel moeilijker.
Als het onderdeel is van een geheel - ik begrijp dat het een onderdeel is van een boekje? Dat boekje is ook een deel van je presentatie. Maar de afbeelding dient dat dan te versterken en ondersteunen. Je afbeelding dient dan - neem ik aan - als blikvanger. Ik vind het alleen een nogal onrustige en slordig afgewerkte blikvanger.

Je vormconcept is dus nogal rommelig en onduidelijk. Ik zal het even toelichten. Je zou beter kunnen kiezen voor een bepaalde manier van afbeelden, en dit wat tussen cartoon en meer realistisch in zit slaat de plank wat dat betreft mis. Als je digitaal werkt is het voor vormgeving sterk aan te bevelen dat je met een tablet werkt, want ik vermoed dat je concurrenten dit ook zullen doen. De tekening komt op mij over als laatste minuut werk (en dat is echt niet alleen omdat je het erbij vermeld hebt). De schoen past ook niet in het geheel: betekent dit dat het om de schoen gaat? Lijkt mij een beetje vreemd dat er dan gefietst wordt...

Bij de schoen en pedaal heb je gebruik gemaakt van strakke lijnen. Bij het meisje en de fiets zelf al weer wat minder. Bij de trein weer wat minder, en dan vallen de bomen helemaal buiten de boot. Daarnaast laat je alleen in het gras een heel klein beetje perspectief en diepte zien door middel van kleur en het wegvallen van details achterin. Als ik dit zo zie dan denk ik echt dat je binnen een halfuurtje klaar was, hier een lijntje trekken van die dikte, er wat willekeurige schaduw tegenaan gooien (waar je misschien geen kaas van hebt gegeten maar wel rekening mee dient te houden). De schaduw van de fiets geeft bijvoorbeeld de indruk dat het meisje langs een doek fietst.

Of is dat de bedoeling geweest? (Dan had je dat moeten toelichten).
Door de vervaging in de trein (hoewel hij wat slordig is) geef je daar wel een beetje de indruk dat hij beweegt, dat vind ik goed gedaan.

Is de persoon overigens aan het telefoneren? Had de opdracht met vervoer te maken? De fiets lijkt van papier en de achtergrond als een doek, was dit de opzet van het geheel?
Kortom, ik zit met veel vragen en een vormgever moet juist vertellen en verduidelijken...
Een paar leuke brushes en filters helpen je werk dan in het geheel niet.

Ik hoop dat je niet te zwaar tilt aan mijn commentaar maar er wel wat mee kunt (misschien ben ik niet zo duidelijk in mijn uitleg, wijs me daar dan gerust op dan kan ik er evt wat aan doen).
Succes met je toelating. Moest je de stukken van tevoren insturen of moet je ze morgen langsbrengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:55

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Ik neem het boekje morgen mee. Dat is ook de reden dat ik nu nog niet alles plaats, misschien dat het in een geheel beter gevonden wordt ofzo, maar dat geheel wil ik gewoon nu nog niet laten zien.

De persoon is inderdaad aan het telefoneren. Opdracht was om een boekje te maken waarin je "belmomenten" gedurende drie dagen visualiseert. Het ging hier om minimaal drie, maximaal vijf momenten. Ik heb er drie: niet omdat mijn tijd op was, ik geen zin meer had, of wat dan ook, maar omdat ik nummer 4 geschrapt heb. Qua paginaindeling was 3 of 5 het meest mooi, en maar vier telefoontjes gedurende die drie dagen waren mijns inziens de moeite waard om uit te gaan beelden.

Het gaat in het boekje om de combinatie layout, de visualisaties (waarbij ik met opzet drie verschillende stijlen gehandhaafd heb: als je één kunstje beheerst zegt dat mijns inziens niet zo veel), de teksten en ook de titel die je ervoor bedacht hebt.

De trein is inderdaad wat slordig/vaag, inderdaad om de beweging aan te geven. In mijn tekst refereer ik hier ook aan.

Mag ik je vragen waarom je precies de indruk krijgt dat het om de schoen gaat? Zou ik hem volgens jou nog wat moeten vervagen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:03

Oh, en ik wil er vooral ook even bij zeggen dat ik de laatste tijd weinig tot niets aan visualisaties heb gedaan. De laatste keer dat ik echt heb getekend is een kleine twee jaar geleden en ik ben voornamelijk werkzaam als fotograaf, redacteur en vormgever - waarbij vooral beeldredactie en typografie. Vond het best lastig om na zo'n lange tijd toch weer eens te gaan visualiseren.

Wat het tablet betreft: ik heb een Wacom, alleen die lag op mijn werk. Ik ben net ziek geweest waardoor ik een tijd niet op mijn werk ben geweest. En ik was ook niet van plan te gaan tekenen ofzo (digitaal dan), dus een paar weken geleden mijn Wacom weer eens mee naar huis nemen zat er niet zo in.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:09

De schoen heb je heel strak neergezet en is met andere woorden dus niet zo vervaagd als de rest. Omdat de persoon wat naar voren leunt lijkt het dus of ze nog meer kracht met haar voet zet, en dus nog meer nadruk op de schoen wordt gelegd. Omdat je er daarnaast voor gekozen hebt een geheel te laten zien waarbij het telefoneren slechts een klein aspect is, is het dus niet direct duidelijk waar het om gaat. Omdat de schoen heel strak en duidelijk omlijnd is neergezet ga je dus denken dat het daar misschien om te doen is (misschien, omdat je echt gaat zoeken naar wat je wil vertellen). Het telefoneren had ik er dus persoonlijk niet zo snel uitgehaald als zijnde het hoofdverhaal, omdat er teveel/zoveel omheen gebeurt. In het gehele concept wordt dat waarschijnlijk wel duidelijk (in je boekje dus) maar bij deze tekening an sich niet.

Je had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen te fotograferen, dat is natuurlijk ook een visualisatie. Ik begrijp best dat het lastig is na lange tijd weer zoiets op te pakken maar voor de uitwerking is een tablet natuurlijk een enorme uitkomst omdat digitaal met een muis werken vele malen meer energie kost en de uitkomst daardoor vaak minder is. Voor een toelating is het natuurlijk zaak je beste beentje voor te zetten, maar ik begrijp ook dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat zijn nu eenmaal niet altijd de beste hulpmiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:15

Hmmm, je redenatie wat betreft de schoen klinkt erg logisch, ja! Zal eens kijken wat ik er aan kan doen (zit nu op mijn werk mét Wacom Knipoog ).

Waarom ik gekozen heb voor het geheel: uit de opdracht kwam duidelijk naar voren dat het ze te doen was om het wáár was je, wát gebeurde er, hóe vond je dat je werd gebeld, hóe ervoer je het overgaan van je telefoon. Ik heb geprobeerd een bepaalde sfeer in de afbeelding te leggen: avondzonnetje, langsrazende trein, relaxed naar huis fietsen en ondertussen zitten te bellen.

Het valt me overigens nu pas op dat ze aan de linkerkant van de weg fietst Haha!

Wat betreft het fotograferen: heb ik ook bij één van de drie visualisaties gedaan! Maar wat ik al zei: als je één kunstje beheerst zegt dat zo weinig. En daarnaast ben ik denk ik niet zo goed in het maken van zelfportretten terwijl ik op de fiets zit en er een spoor langs raast met de camera op statief op zelfontspanner. En het zonnetje was ook grotendeels al wel weer weg toen ik dit maakte Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:21

Ik moet zeggen dat ik het wel vind lijken op een kinderboeken-illustratie!

En tja, er kan wellicht nog wel wat vebeterd worden maar tjee, je gaat toch niet voor niets naar SCHOOL? Als je alles al wist, dan hoefde de opleiding ook niet te volgen Knipoog

Succes@!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:25

Thanks, Barmat, dat vind ik best een compliment! Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:39

Hee, die opdracht heb ik, 1,5 jaar geleden, ook gehad! Geinig! Lachen

Ik had als eerste gedachte inderdaad ook, wat JoSav al zegt, dat het net is alsof ze voor een doek langsfietst ipv. omgeving. Ook werd mijn aandacht niet gelijk naar de telefoon toegeleid, pas toen ik die zag na een tijdje bedacht ik me dat je waarschijnlijk dezelfde opdracht als mij had. Ik denk dat zo ongeveer alles wel gezegd is, mn het commentaar van JoSav vond ik zelf erg nuttig, daar heb je wel wat aan hoop ik. Lachen

Ga je naar Den Bosch of Breda? Ik heb zojuist mijn (voltijd) propedeusejaar in Breda gehaald. Lachen (richting illustratie) Veel succes met de toelating!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:40

Jep, had er zeker wat aan Lachen

Ik doe morgen toelating voor de deeltijd Grafisch in Breda.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:48

Mag ik je een tip geven over schaduwen met photoshop?

Afbeelding
1e bol; zo schaduw jij in mijn ogen
2e bol; ook binnen je schaduw zijn verschillende fasen, dus ook verschillende 'kleuren'
3e bol; zo vaak vergeten, de highlights! Hiermee krijg je een mooi effect
4e bol; ook in je highlights zitten meerdere 'kleuren'

Er is ook een mogelijkheid om heel andere kleuren te gebruiken in schaduwen, maar dat snap ik zelf nog niet zo heel goed Bloos Vriendin van mij hefet 1 jaar kunst academie gedaan en ik heb meegekeken over haar schouder Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:03

Ok, dit vind ik wel héél kort door de bocht. Als je goed kijkt zie je genoeg "highlights". Heel bewust zelfs.

Daarnaast, "zo schaduw jij in mijn ogen"? Zeg dan "hier vind ik jouw schaduwen in dit geval het meest op lijken". Je hebt er sowieso geen enkel idee van wat ik allemaal nog meer heb gedaan behalve deze (allereerste) digi-tekening.

En die "mogelijkheden om heel andere kleuren te gebruiken in schaduwen", die snap ik zelf zeer behoorlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:07

sorry dat ik wou helpen Bloos Maar ik zie geen highlights (ligt misschien aan mijn scherminstellingen?) en ik zie alleen maar donkere stukjes langs de randen, dus vandaar.

Maar goed, sorry dus, ik zal me er niet meer mee bemoeien Lachen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:25

Nou nou, ze probeert alleen een tip te geven hoor. En ik moet eerlijk zeggen dat ik Qimm wel gelijk moet geven. Zelfs met een cartoonachtige stijl kan je veel meer diepte creëren door zowel met schaduwen als met highlights te werken. Het stuur is daar een mooi voorbeeldje van. Je hebt nu alleen twee kleine highlights links en rechts, als je aan de onderkant van dat stuur bijvoorbeeld wat schaduw aan zou brengen en de highlights nog iets meer op zou lichten, zou dat al een wereld van verschil maken.

Daarnaast vind ik persoonlijk de verhoudingen niet bijzonder goed kloppen, maar dat is meer tekenen dan grafisch vormgeven, denk ik.

Ik weet niet hoe een commissie qua grafische vormgeving dit zou beoordelen, maar persoonlijk vind ik dit niet een stuk dat ik zou insturen. Nu ben ik zelf meer gericht op het tekenen, dus wellicht dat het mij daarom niet raakt, maar ik vind het gewoon niet pakkend, er storen mij teveel dingen aan de tekening.

Ik hoop dat je dit niet negatief opvat, want het is echt niet mijn bedoeling om je neer te halen oid. Digitaal tekenen is niet zo simpel als veel mensen denken, dus voor een eerste poging is het nog niet zo gek, maar in mijn optiek geen commissiemateriaal. Maar ja, dat is vanuit de ogen van een tekenaar gekeken, geen grafisch vormgever.