Welk licht om te schilderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Welk licht om te schilderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:21

Ik ben d kelder aan t ombouwen tot schildersruimte. Geen ramen dus.
Vroeger had ik altijd daglicht-gloeilampen, van die blauwe lampjes. Maar ik vind dat niet echt fijn om op een groot schilderij te richten.
Dus nu heb ik een tl-armatuur gekocht. Maar bestaan er wel echte daglicht-tl's? Wie weet hier iets vanaf?
Welk kleurnummer heb ik dan nodig?

Heeft iemand ervaring met het kopen via internet? Bij ons in de lampenwinkels zijn ze nergens te krijgen in ieder geval.

Of is er nog beter schilderslicht te koop?

JoSav

Re: Welk licht om te schilderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:14

Volgens mij bestaan deze zeker in TL vorm, aangezien mijn vader (die woont ook in Geleen) deze in de kelder heeft voor de planten. De planten doen het er prima op dus lijkt me goed licht. Ik denk dat ze je bij de plaatselijke lampenzaak (die aan de rijksweg) of bij de gamma (waarheen die ook verhuisd is) daar best verder mee kunnen helpen want ik weet het nummer niet.

Bij mijn weten werken daglicht en daglichtlampen (deze zitten ook in kunstenaarslampen) het beste.
Ik geloof dat er er zelfs dimbare daglicht-tls zijn. =)

8nnemiek

Re: Welk licht om te schilderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:46

Bij de gamma hebben ze helemaal geen daglightlampen. En bij Hardy aan de rijksweg hebben ze wel een aantal tl's met verschillend licht, waarvan volgens de verkoper nummer ..85 het meest op daglicht zou lijken, maar hij had geen échte daglicht-tl. En diegene die er het meest op lijkt was ook nog eens uitverkocht.
Ook bij knops hebben ze geen daglicht-aquariumlampen.

Als ik nu zou weten welk tl-nummer echt daglicht is dan kon ik die bestellen bij Hardy.

Ik ga morgen eens langs de hobbywinkel in Sittard, misschien kunnen die me verder helpen.