Bruidsreportage, waar allemaal aan denken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bruidsreportage, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:09

Zoals de titel al zegt, waar moet je allemaal aan denken bij het fotograveren van een bruidspaar?

Ik heb nl net het aanbod gehad om een bruidsreportage te doen bij een voor mij onbekend koppel. Ik heb een goede camera (Olympus C-740) en ga in dezer dagen kijken voor een goede spiegelreflex camera. Ervaring heb ik er nog niet mee, ik heb dan ook graag een persoon die mee gaat en ook verstand van zaken heeft. Hoogstwaarschijnlijk heb ik de juiste persoon al gevonden.

Faelivrin

Re: Bruidsreportage, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:30

Eind Juni heb ik ook mijn eerste bruidsreportage! Allereerst goed overleggen met het aanstaand paar waar je foto's wilt maken. Je gaat vooraf op de locaties kijken, en bespreekt HEEL GOED de wensen van het koppel. Trouwen doen ze maar 1 keer en je kan de foto's niet over doen. Knipoog Realiseer je dat in ieder geval goed. Verder is een goed contact belangrijk. Tijdens de dag zelf loop je ze zo min mogelijk in de weg, maar probeer je wel mooie foto's te maken. En das nou juist de kunst. Zo onopvallend mogelijk mooie foto's maken.

Het is trouwens niet echt handig dat je je SLR nog moet leren kennen tijdens een bruidsreportage.. Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:36

Het belangrijkst is idd dat je heel goed weet wat het bruidspaar wil en dat je ook in staat bent om het toe te passen.
Ik kan best aardige foto's maken maar ben er wel achter gekomen dat het maken van foto's op feesten (aan bruiloften waag ik me echt nog niet) erg lastig kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:37

Inderdaad de punten die Faelivrin noemt.
Bovendien moet je zeker zijn van het kunnen en doen van jezelf EN van de camera, gezien er ook waarschijnlijk binnenfoto's gemaakt zullen worden ( ? ) en het licht daar minder is. Als je een SLR koopt is een lichtsterke lens toch wel van belang als je leuke binnenopnames wilt maken, evt. een externe flitser, maar dat is wat storend bij een trouwerij misschien Knipoog

Vooral de wensen bespreken en goede afspraken maken over hoe, wat en waar, zodat alles duidelijk is. Trouwen kunnen ze niet even opnieuw doen omdat de foto's 'mislukt' zijn.

Ik heb zelf in augustus en september mijn eerste bruidsreportages (via internet) en heb ook al afspraken gemaakt deze mensen eerst eens op te zoeken, locaties te bezoeken en persoonlijk kennis te maken etc.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:40

Externe flitser is toch handig en ik moet zeggen dat ik het tijdens onze bruiloft niet als storend heb ervaren. Beetje bouncen doet wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:41

Katja schreef:
Externe flitser is toch handig en ik moet zeggen dat ik het tijdens onze bruiloft niet als storend heb ervaren. Beetje bouncen doet wonderen.

Met een bouncekapje zal het ook wel meevallen, ik vraag iig van te voren of het paar het storend ervaart of niet. Neem bij de afspraak ook wel even de camera mee om alles te laten zien Ja Maar als een flitser niet nodig is gebruik ik 'm zelf bij voorkeur liever niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:43

Ben ik absoluut met je eens. Wij zaten voor een raam tijdens de ceremonie dus een flitser was gewoon echt noodzakelijk.
Maar het is in ieder geval heel belangrijk om dat soort dingen door te spreken en eventueel uit te leggen wat de gevolgen kunnen zijn als je geen gebruik maakt van een flitser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:50

Niet alleen voor een camera, maar ook voor een ext. flitser geldt dat je hem wel heel goed moet kennen voor je zoiets belangrijks gaat doen als een bruiloft. Dat je niet met platgeflitste spoken met rode ogen thuis komt.... Nagelbijten / Gniffelen

Overigens zou ik persoonlijk ALTIJD een externe flitser meenemen EN gebruiken, TENZIJ er ergens gewoon écht heel mooi licht is en dan waarschijnlijk nog. Wel inderdaad een bouncekap er op zetten.

In de kerk is overigens meestal het licht goed genoeg om (vooral) de genodigden niet te storen met het licht van jouw flitser. Daar dus bij voorkeur uit laten.

Natuurlijk inderdaad HEEL GOED wensen bespreken, locatie bezichtigen... Het is ook erg belangrijk dat het stel zich op hun gemak voelt bij je, maak van tevoren bij het bezichtigen van de locaties al wat proeffoto's zodat ze op de dag zelf wat losser zijn én jij vast kunt oefenen waar wel of geen flits zal worden gebruikt, wat de leuke plekjes zijn en dergelijke.

Het is ook handig een back-up locatie te bespreken. Je zult er maar achter komen dat ze op "jullie" locatie nét gisteren alle bomen hebben gekapt ofzo. En mooie locatie zowel binnen als buiten, in verband met eventueel noodweer.

Weet van tevoren ook goed wat de tijdsplanning is: hoe laat waar aanwezig? Hoe lang heb je voor het fotograferen van het stel met familie etc? Hoe lang heb je voor de shoot?

Ook moet je natuurlijk goed onder druk kunnen werken. Bereid je maar voor op een hoop gestress van voornamelijk mama's van de bruid(egom). Moet je tegen kunnen, moet je niet tegen je laten werken.

Foto's ten allen tijde laten afdrukken bij een vaklab. Niet bij de Kruidvat, niet zelf printen (hoe goed je fotoprinters ook zijn). Vaklab.

Als je het helemaal goed aan wilt pakken zorg je ook voor een back-up camera/body. Beetje banketstaaf als 'ie er halverwege mee ophoudt he...

Bedenk je trouwens goed dat je, als je deze mensen kent (Faelivrin?), een hoop op het spel zet. Gewoon NIET doen als je niet voldoende zeker bent van jezelf. Een beetje zenuwen cq. angst is gezond, helemaal voor een 1e keer. Maar het blijft natuurlijk wel wat de mooiste dag in het leven van het stel zou moeten worden.

Mocht je met een DSLR gaan schieten, zorg dan voor GOEDE lenzen. Desnoods huur je er een aantal. Niet aan komen zetten met een maar-half-scherpe kitlens. Resultaat zou dan bij thuiskomst wel eens tegen kunnen gaan vallen.

Probeer wat ISO betreft, afhankelijk van je camera, niet hoger dan ISO100/200 of ISO200/400 uit te komen in verband met de ruis.

Kleine kinderen aanwezig? Zet ze zo vroeg mogelijk al een aantal keren goed op de foto. Dan zijn ze nog schoon, nog wakker, nog niet-te-chaggo en ga zo maar door. Weet je in ieder geval zeker dat je die hebt gehad vóór ze ruzie krijgen omdat meisje A een snoepje had gepikt van meisje B.

Denk ook eens na over hoe je de foto's het beste kunt back-uppen gedurende de dag. Zodat je zeker weet dat er niets verloren gaat. Zorg voor een image tank, een laptop, whatever. Laat foto's ten allen tijde zowel op de imagetank/laptop als op de kaartjes staan.

Schiet foto's in de hoogst mogelijke resolutie en kwaliteit. Neemt veel ruimte in, dat weet ik. Zorg DUS ook voor voldoende kaartjes.

En het allerbelangrijkste van alles: voldoende (lees: veel) accu's! Extra batterijen voor je flitser! Alles MOET het de hele dag naar behoren blijven doen. Anders heb je gewoon een probleem, klaar.

Op internet zijn diverse lijsten te vinden met "foto's die je MOET maken op een bruiloft". Kan nooit kwaad om eens op zoek te gaan naar zo'n lijst en je er ook vooral aan te houden. Weet je zeker dat je niet bijvoorbeeld wél de bruid met haar opa en oma hebt gehad, maar de bruidegom bent vergeten.

Na het laten afdrukken van de foto's in een vaklab (kan het niet vaak genoeg zeggen) TER PLEKKE kijken of je er tevreden over bent. Zo niet, DIRECT kenbaar maken.

Foto's lever je na afloop ALTIJD af bij het pas getrouwde stel. Wacht hier niet te lang mee. Niet gaan uitstellen, gewoon zo snel mogelijk na de bruiloft de foto's klaar hebben. Niet eerst aan anderen laten zien voor het stel ze te zien krijgt.

Vervolgens bekijkt het stel welke foto's ze uiteindelijk wel en niet in hun album willen hebben. Dat bepalen ze zelf, dat bepaal jij niet.

Je mag altijd zo vrij zijn foto's waar jij niet tevreden over bent niet te gebruiken. Het blijven natuurlijk jouw visitekaartjes, jouw foto's.

Lever ook altijd een lijst met prijzen/formaten voor het nabestellen van foto's.

Ten slotte: neem een handdoek, statief en een paraplu mee!

Oh, en als ALLERlaatste: bedenk je wel dat een eerste bruiloft voor veel fotografen ook direct een laatste is. Helemaal als ze op die eerste bruiloft ook de enige fotograaf zijn. Stel je als fotograaf ten allen tijde professioneel op. Geen woordenwisselingen, niet uit je neus peuteren, niet lopen te sloffen, zie er zelf ook een beetje netjes uit. En als het kan, regel dan dat je voor de tijd nog even een dagje met een échte bruiloftfotograaf mee kunt lopen. Kun je oefenen zonder de stress dat de foto's écht moeten lukken. Vraag hiervoor wel áltijd toestemming aan het stel en lever ze bij voorkeur als bedankje een aantal gratis prints op leuk formaat (15x21 ofzo).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:19

Nouks schreef:
Schiet foto's in de hoogst mogelijke resolutie en kwaliteit. Neemt veel ruimte in, dat weet ik. Zorg DUS ook voor voldoende kaartjes.
Ik schiet zelf altijd in RAW en zou dat ook iedereen aanraden die nog niet superervaren is op dit gebied. Je kunt dan gewoon heel erg veel dingen bijwerken zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.

Edit: even een haakje bijgeplaatst.
Laatst bijgewerkt door Katja op 31-05-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:22

Yep, het beste is inderdaad te schieten in RAW, en de bestanden daarna om te zetten naar TIFF. Moet je echter wél enige verstand hebben van nabewerking... Maar als je die niet hebt, zou ik het sowieso niet aanbevelen bruiloften te gaan doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 05:33

Ben ik even blij dat ik dit topic tegenkom. Bloos
Ik ga in september mijn eerste bruiloft doen, van een collega.

En jullie tips zijn echt heel erg handig...ik weet dus wel dat ik een extra flitser moet gaan regelen en accu's.
Maar dat had ik gelukkig zelf al bedacht...Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:07

TS dit topic beetje vergeten ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:12

Nou nee, heb een druk weekende achter de rug. Knipoog

En ik weet nog niet helemaal zeker of ik het ga doen. Van de week heb ik overleg met deze mensen.